Atzinums

Projekta ID
24-TA-710
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā un anotācijā norādīts, ka "6.1.1.1.pasākuma pirmajā kārtā netiek atbalstītas projekta iesniedzēja un sadarbības partneru aktivitātes, kurām atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.".
Taču skaidrojam, ka atbalsts tādu aktivitāšu veikšanai, kas saistītas ar saimnieciskās darbības veicēju saimniecisko darbību (šajā gadījumā kūdras ieguvi), turklāt tādu aktivitāšu veikšanai, kas zemes īpašniekam vai kūdras ieguvējam būtu jāveic jebkurā gadījumā atbilstoši normatīvajiem aktiem vai kas tiktu veiktas, sagatavojot projektu par atbalsta saņemšanu saimnieciskajai darbībai, ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts zemes īpašniekam vai kūdras ieguvējam. Tas pats attiecas uz siltumenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņu, ja tās paredzētas saimnieciskās darbības veikšanai, t.sk., centralizētajai siltumapgādei.
Ņemot vērā pasākuma mērķa grupas, t.sk. vēsturisko kūdras ieguves vietu īpašniekus (pašvaldības, privātpersonas), kā arī plānotos pasākumus, t.sk. pašvaldību un privātpersonu īpašumā esošo vēsturisko kūdras ieguves vietu rekultivācijas stratēģiju izstrādi un piemērotāko metožu noteikšanu, nodrošinot ekspertīzi ar atbilstošu kompetenci un kvalitāti mērķa sasniegšanai, teritorijām, kurās tiks īstenoti rekultivācijas darbi 6.1.1.1. pasākuma nākamajās projektu iesniegumu atlases kārtās, vadlīniju un dokumentācijas sagatavošanu vēsturisko kūdras ieguves vietu rekultivācijas veicināšanai, kūdras siltumenerģijas ražošanas iekārtu nomaiņu un projektu pieteikumu dokumentācijas sagatavošanu, lūdzam iekļaut anotācijā detalizētu skaidrojumu, kādēļ tiek secināts, ka plānotais atbalsts konkrētām attiecināmajām izmaksām nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, vai arī, ja tiek secināts, ka atbalsts konkrētām attiecināmajām izmaksām ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar atbilstošām komercdarbības atbalsta regulējuma normām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.punktu, nosakot, ka minētās teritorijas ir arī projekta īstenošanas vieta.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punktu, svītrojot vārdu “vismaz” attiecībā uz valsts budžeta līdzfinansējumu, ņemot vērā, ka valsts budžeta līdzfinansējumam ir jānosaka konkrēts apmērs, kas attiecīgā pasākuma īstenošanai tiek apstiprināts. Ņemot vērā minēto, lūdzam arī precizēt noteikumu projekta 9.punktu un anotācijas 1.3. sadaļu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka attiecībā uz noteikumu projekta 8.punktā norādīto privāto līdzfinansējumu anotācijā nav sniegts skaidrojums, kad, kas un kādos apstākļos šādu finansējumu plāno nodrošināt, attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu likmes apmērs ir jāsaskaņo ar vadošo iestādi (t.sk. iesniedzot aprēķinus). Vienlaikus informējam, ka anotācijā sniegtā informācija tiks pārskatīta pēc papildinošās informācijas iesniegšanas vadošajā iestādē.

Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izslēgt izmaksu pozīciju vai skaidrot/ precizēt, norādot, kas ir izdales materiālu nodrošinājuma izmaksas un kā tās atšķiras no 23.5. apakšpunktā ietvertajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Problēmas aprakstā vairākkārt uzsvērta pieejamās informācijas sadrumstalotība un nepietiekamība, taču arī pasākuma pirmās kārtas, kā šīs problēmas risinājuma, ietvaros plānots veikt vēsturisko kūdras ieguves vietu izpēti un inventarizāciju 9 000 ha platībā (no aptuveni 20 000 ha TPF atbalstāmajos reģionos), turklāt ar pasākuma nākamajām atlases kārtām plānots sasniegt rādītāju - sanētās teritorijas vismaz 13 600 ha platībā. Lūdzam precizēt vai skaidrot, kā 9 000 ha teritorijas izpēte un inventarizācija risinās informācijas nepietiekamības un sadrumstalotības problēmu, kā arī pēc kādiem principiem tiks izvēlētas konkrētās teritorijas, ņemot vērā, ka, pretendējot uz atbalstu nākamajās atlases kārtās, daļai pretendentu būs pieejama projekta ietvaros veiktā inventarizācija, tai skaitā definētas piemērotākās rekultivācijas stratēģijas, bet daļai - nebūs, tādējādi nostādot tos nelabvēlīgākā situācijā pret citiem atbalsta pretendentiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta ietvaros projekta iesniedzējs ir Vidzemes plānošanas reģions, kas ir atvasināta publiska persona nevis valsts budžeta iestāde, lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā pamatot, kāpēc līdzfinansējums jānodrošina no valsts budžeta līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju paredzēt īsāku pirmās kārtas īstenošanas termiņu. 31.12.2026. varētu būt pārāk ilgs laiks, ņemot vērā, ka:
1) ir paredzēta ierobežota projektu iesniegumu atlase ar vienu finansējuma saņēmēju, kurš jau no 01.01.2024. var sākt veikt dažādus sagatavošanās darbus projekta īstenošanai, noslēgt iepirkuma līgumus un veikt dokumentācijas izstrādi;
2) nodevumi Atbildīgajai iestādei jānodod līdz 01.12.2024., 31.12.2024. un 15.06.2025., līdz ar to, iespējams, gala versijas šiem nodevumiem varētu būt sasniegtas ātrāk, nekā 31.12.2026., jo projektā nav būvniecības, attiecīgi projekta rādītāju sasniegšanu neietekmē būvniecības sezona;
3) 1.kārtas rezultāti tiks izmantoti nākamajās SAM kārtās, kur paredzēti darbi (platību rekultivācija, katlu nomaiņa u.c.), kuru veikšanu ietekmēs laikapstākļi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vēra, ka 6.punktā ir paredzēts tikai nacionālais rādītājs, lūdzam redakcionāli precizēt punktu.
Piedāvātā redakcija
14. Projekta iesniedzējs kopā ar sadarbības partneriem plāno projektā sasniedzamo nacionālo rādītāju un Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējumu atbilstoši šo noteikumu 6. punktā noteiktajam rādītājam un šo noteikumu 8. punktā pieejamajam finansējumam.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot kas ir domāti personāla sadarbības pasākumi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot noteikumu projektu ar anotācijā noteikto, kā atbalstāmo darbību paredzot arī ceturtās projekta iesniegumu atlases kārtas projektu dokumentācijas izstrādi.

Vienlaikus lūdzam anotācijā precizēt, kāda veida tehniskais atbalsts noteikumu projekta 20.3.6.apakšpunktā minētās dokumentācijas izstrādei ir plānots, lai nedublētos funkcijas, ņemot vērā, ka parasti pirms atlases izsludināšanas projekta iesniegumu sagatavošanas konsultēšanu nodrošina sadarbības iestāde. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kas ir domāts ar projekta pieteikumu un kāda veida dokumentācijai. Ja ir domāts projekta iesniegums, kas tiks iesniegts sadarbības iestādē un projekta iesniegumu pamatojošā dokumentācija - lūdzam atbilstoši precizēt MK noteikumos un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 23.1.apakšpunktā ietverto piebildi "tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas”, ņemot vērā, ka minētais nosacījums jau ietilpst personāla izmaksās un uzskaitīt atkārtoti nav nepieciešams.

Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 31.1.apakšpunkts paredz, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula 2021/1060),47. un 50. pantā, kā arī normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā.
Lai nedublētu normās noteikto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 23.9. apakšpunktā vārdus un skaitļus "kas veiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā 2021.–2027. gada plānošanas periodā publisko informāciju par projektiem, bet", turklāt vēršam uzmanību, ka ietvertā atsauce un normatīvo aktu konkrētajā jomā nav korekta.

Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 26. punktā vārdus "ja vien tie nav atgūstami saskaņā ar nacionālajiem tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā".
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" punktu darbībām, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā būvdarbi šajā kārtā nav paredzēti, lūdzam precizēt punktu. 
Piedāvātā redakcija
Ja attiecināms, projekta ietvaros, veicot iepirkumus, nodrošina vides prasību integrāciju preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī publiskos iepirkumus īsteno sociāli atbildīgā veidā, piemērojot sociāli atbildīgā publiskā iepirkuma un inovatīvā publiskā iepirkuma nosacījumus.
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 31.3. apakšpunktu aiz vārda "neiestāšanos" ar vārdu "tostarp". Vēršam uzmanību, ka dubultā finansējuma neiestāšanās nodrošināma ne tikai kontekstā ar darbību finansēšanu no citiem finanšu atbalsta instrumentiem, bet arī konkrētajam projektam piešķirtā finansējuma ietvaros darbības nedrīkst tikt finansētas dubultā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, ja nepieciešama arī informācijas sniegšana sadarbības iestādei par sasniegto rādītāja vērtību, ņemot vērā, ka atlases kārtā paredzēts tikai nacionālais rādītājs, kura uzraudzībai nav noteikts vispārīgs regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
SAM MKN noteikti konkrēti nodevumi Atbildīgajai iestādei, bet ne SAM MKN, ne anotācijā nav minēts, cik ilgā laikā Atbildīgā iestāde izskata šos dokumentus un kādi dokumenti (piemēram, Atbildīgās iestādes apstiprinājuma vēstule par nodevumu akceptu) nepieciešami CFLA, lai veiktu gala maksājumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas rindkopu, ka sākas ar vārdiem "6.1.1.1.pasākuma pirmajā kārtā finansējuma saņēmējs veic sociālekonomisko novērtējumu..." ar informāciju, ka 6.1.1.1. pasākuma “Atteikšanās no kūdras izmantošanas enerģētikā” pirmās atlases kārtas ietvaros tiks veikti izpētes un inventarizācijas darbi, lai pārliecinātos, kur visvairāk nepieciešami turpmākie ieguldījumi 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos” pasākumos un atlases kārtās, un iegūtie dati būs izmantojami, lai nepieciešamības gadījumā veiktu izmaksu un ieguvumu analīzi citos specifiskā atbalsta mērķa pasākumos un atlases kārtās, līdz ar to 6.1.1.1.pasākuma pirmajā projektu iesniegumu atlases kārtā izmaksu un ieguvumu analīzi nav jāveic.
Vienlaikus aicinām anotācijā minētajam "sociālekonomiskajam novērtējumam" aprakstīt konkrētus rezultātus, kas jāsasniedz, proti, ka jāaprēķina potenciālie sociālekonomiskie ieguvumi, pierādot, ka nākamajās atlases kārtās sociālekonomiskie ieguvumi ir lielāki par atlases kārtu investīcijām un uzturēšanas izmaksām projektu dzīves cikla laikā.
Tas samazinās administratīvo slogu - atlases kārtās, kur paredzēts viens projekts, informāciju par veikto izmaksu un ieguvumu analīzi varēs iekļaut attiecīgo MK noteikumu anotācijā (ja atlases kārta atbildīs nosacījumiem par nepieciešamību veikt izmaksu un ieguvumu analīzi) neveicot izmaksu un ieguvumu analīzi projekta līmenī. Savukārt atlases kārtās, kur būs plānoti vairāki projekti, balstoties uz iepriekš veikto analīzi, individuālā projekta izmaksu un ieguvumu analīze būs paveicama daudz vienkāršāk.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļas "Juridiskās personas" atbilstošo apakšsadaļu "Ietekmes apraksts" ar informāciju, ka Vidzemes plānošanas reģions pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, savukārt Latgales plānošanas reģions, Kurzemes plānošanas reģions un Zemgales plānošanas reģions pildīs sadarbības partneru funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
22.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK protokollēmuma 3.punktu, norādot par tā izpildi atbildīgo iestādi, bet MK noteikumu anotācijas 3.sadaļā pamatot šāda punkta iekļaušanu, norādīt tā ietekmi uz budžetu un precizēt, ka pēc vienošanās noslēgšanas par projekta īstenošanu, izmaksas tiks pārgrāmatotas uz projekta kontu.
Piedāvātā redakcija
-