Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
Projekta ID
24-TA-2218
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
02.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Anotācijas 1.1.sadaļā norādīts, ka Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokola Nr.38 1.§ par informatīvo ziņojumu "Par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2024. - 2027. gadā" 2.5. punkts nosaka Finanšu ministrijai uzdevumu veikt grozījumus Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, tostarp paredzot palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%, sākot no 2025.gada. 
Vēršam uzmanību, ka ne likumprojekta anotācijā, ne informatīvajā ziņojumā "Par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025. – 2027. gadā" nav ietverts pamatojums, kādēļ nepieciešams palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes tieši par 10%, ir norādīts vienīgi uz inflācijas pieaugumu, kas Satiksmes ministrijas ieskatā nav pietiekams arguments transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmju celšanai.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam anotācijā ietvert detalizētu pamatojumu un aprēķinus, kādēļ nepieciešams palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes tieši par 10%.
Papildus lūdzam anotācijā ietvert informāciju, kādiem mērķiem papildu ieņēmumus no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa plānots izlietot, jo likuma "Par autoceļiem" 12.panta ceturtā daļa paredz prognozētos valsts budžeta ieņēmumus no transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa novirzīt Valsts budžeta finansējumu programmai.
Savukārt Eiropas Parlamenta un Padomes 1999. gada 17. jūnija direktīvas 1999/62/EK par ceļu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem, kura attiecas uz transportlīdzekļu nodokļiem, ko uzliek smagajiem kravas transportlīdzekļiem,  9.panta 2.punkts nosaka, ka dalībvalstis nosaka šīs direktīvas radīto ieņēmumu izmantojumu. Lai varētu attīstīt visu autoceļu tīklu kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) sadaļas 1.3.Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi apakšsadaļu "Risinājuma apraksts" ar tekstu par nepieciešamību noteikt, ka izmaksas par informatīvā paziņojuma nosūtīšanu tiks ietvertas jaunajā tehniskās apskates pakalpojuma cenā, kas cita starpā paredz veikt grozījumus arī Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr. 1000 “Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis”, tādējādi ietverot informāciju, ka informatīvā paziņojuma nosūtīšanas izmaksas tiks iekļautas transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates pakalpojuma cenā (iesniedzot arī izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr. 1000 “Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis”), paredzot, ka transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates pakalpojuma cena par informatīvā paziņojuma nosūtīšanu pieaugs par 8 euro centiem. Vienlaikus arī aicinām svītrot teikumu, ka "Informatīvo paziņojumu sūtīšana neradīs ietekmi uz valsts budžeta izdevumiem, jo plānotās izmaksas tiks nodrošinātas Satiksmes ministrijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.".
Tādējādi informatīvā paziņojuma nosūtīšanas izmaksas tiks ietvertas transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates pakalpojuma cenā, sadārdzinot tehniskās apskates pakalpojuma cenu par aptuveni 8 euro centiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt likumprojektā lietotos ķīmisko elementu un tilpuma mērvienību apzīmējumus, attiecīgi precizējot projektā lietoto oglekļa dioksīda apzīmējumu - CO2 un kubikcentimetra tilpuma mērvienību - cm3
Piedāvātā redakcija
Piemērs, atbilstoši lūdzam precizēt visā projektā.
4. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā: 
(1) Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli par tādu motociklu, triciklu un kvadriciklu, kurš pirmo reizi reģistrēts pēc 2005. gada 1. janvāra un par kuru transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā ir informācija par motora tilpumu, maksā atbilstoši tā motora tilpumam kubikcentimetros (cm3) šādā apmērā:
1) līdz 500 cm3 — 21 euro;
2) no 501 līdz 1000 cm3 — 39 euro;
3) no 1001 līdz 1500 cm3 — 60 euro;
4) virs 1500 cm3 — 81 euro;
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) sadaļu 1.3.Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi ar tekstu, ka likumprojekta grozījumu mērķis cita starpā ir arī noteikt, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli maksā valsts budžetā par kārtējo kalendāro gadu Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma visos 5.panta pantā noteiktajos gadījumos, bet, ja transportlīdzekļa reģistrācijas darbības vai valsts tehniskā apskate nav veiktas, tad ne vēlāk, kā līdz kalendārajam gadam sekojošā kalendārā gada 31. janvārim un par iepriekšējiem kalendārajiem gadiem, par kuriem nodoklis nav maksāts.
Piedāvātā redakcija
-