Projekta ID
25-TA-588Atzinuma sniedzējs
Latvijas nacionālās zāļu apgādes asociācija
Atzinums iesniegts
05.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
7.
Iebildums
Nepietiekams tiesiskais un ekonomiskais pamatojums
Publiskas personas iesaiste komercdarbībā pieļaujama tikai tirgus nepilnību gadījumā vai ja veikts pilnvērtīgs ekonomiskais izvērtējums. Likumprojekta anotācijā nav sniegts pamatojums, kāpēc pastāvošais zāļu apgādes modelis būtu neefektīvs vai kāpēc slimnīcām būtu jāuzņemas vairumtirdzniecības funkcijas.
Ir saprotama un atbalstāma ārstniecības iestāžu vēlme iegādāties zāles ārvalstīs, ja tās nav pieejamas Latvijā un zāļu nepieejamību objektīvi konstatējusi Zāļu valsts aģentūra. Vienlaikus likumprojektā vai tā anotācijā nav skaidri norādīts, kā tiks interpretēta nepieejamība un cik plašas būs ārstniecības iestāžu pilnvaras un iespējas šo interpretāciju veikt pašām. Tāpat LNZAA ieskatā nav pamatota un atbalstāma vēlme iesaistīt ārstniecības iestādes zāļu izplatīšanā citām personām.
Likumprojekta anotācijā nav sniegti aprēķini, kā ārstniecības iestādes nodrošinās zāļu piegādes, uzglabāšanu, kādu infrastruktūru tas prasīs, kādi papildu resursi tām būs nepieciešami un no kāda finansējuma šīs papildu izmaksas tiks finansētas. Nav skaidrs, vai šis apgādes modelis ir ekonomiski pamatots, vai arī papildu izdevumi, kas no šādas sistēmas veidosies, gulsies uz nodokļu maksātājiem un jau tā ierobežotajiem ārstniecības iestāžu budžetiem.
Nav veikta konkurences un tirgus ietekmes analīze
Grozījumi būtiski maina tirgus struktūru, slimnīcām un aptiekām vienlaikus piešķirot vairumtirgotāja un mazumtirgotāja lomu. Tas rada nepamatotus publiskā sektora vertikālās integrācijas nostiprināšanās riskus un nevienlīdzīgu konkurenci ar privāto sektoru. Nav veikts konkurences izvērtējums un nav pieprasīts Konkurences padomes atzinums, lai gan tas šādos gadījumos ir būtisks priekšnoteikums.
Nav veikta ekonomiskā, sabiedrības veselības un budžeta ietekmes analīze
Anotācijā trūkst:
• ekonomisko aprēķinu,
• ietekmes uz zāļu cenām izvērtējuma,
• ietekmes uz pieejamību analīzes,
• izmaksu un ieguvumu analīzes valsts budžetam.
Apgalvojumi par iespējamu zāļu pieejamības uzlabošanu vai zemākām cenām nav balstīti pierādījumos un ekonomiski pamatotos aprēķinos. LNZAA ieskatā tieši zāļu pieejamību Latvijā šādas izmaiņas var būtiski ietekmēt, samazinot ražotāju motivāciju reģistrēt zāles Latvijā un attiecīgi nodrošināt to pieejamību arī Latvijas noliktavās. Šādi grozījumi var ietekmēt ne tikai slimnīcu sortimenta pieejamību, bet arī pārējo tirgu.
Likumprojekts virzīts, pārkāpjot labas pārvaldības principus
Likumprojekts paredz būtiskas izmaiņas slimnīcu un aptieku vairumtirdzniecības statusa piešķiršanā. Šīs izmaiņas ieviestas tikai atkārtotajā saskaņošanā, bez pienācīgas sabiedriskās apspriešanas un bez pilna saskaņošanas cikla, kas neatbilst Ministru kabineta kārtības rullī noteiktajām prasībām.
Secinājumi
LNZAA uzskata, ka nav tiesiska vai ekonomiska pamata piešķirt ārstniecības iestādēm un aptiekām zāļu vairumtirdzniecības funkcijas. Šāda rīcība bez pietiekamas analīzes un Konkurences padomes atzinuma šobrīd ir nepamatota un riskanta gan konkurences videi, gan valsts budžetam, gan sabiedrības veselības interesēm un zāļu pieejamībai.
LNZAA aicina:
apturēt likumprojektu daļā par vairumtirdzniecības statusa piešķiršanu slimnīcām un aptiekām;
veikt pilnu ietekmes un finanšu analīzi;
pieprasīt Konkurences padomes atzinumu;
nodrošināt atklātu sabiedrisko apspriešanu;
precīzi noteikt, ka ārstniecības iestāžu savstarpēja zāļu apmaiņa pieļaujama tikai ārkārtas situācijās, nevis ikdienas komercdarbībai.
Publiskas personas iesaiste komercdarbībā pieļaujama tikai tirgus nepilnību gadījumā vai ja veikts pilnvērtīgs ekonomiskais izvērtējums. Likumprojekta anotācijā nav sniegts pamatojums, kāpēc pastāvošais zāļu apgādes modelis būtu neefektīvs vai kāpēc slimnīcām būtu jāuzņemas vairumtirdzniecības funkcijas.
Ir saprotama un atbalstāma ārstniecības iestāžu vēlme iegādāties zāles ārvalstīs, ja tās nav pieejamas Latvijā un zāļu nepieejamību objektīvi konstatējusi Zāļu valsts aģentūra. Vienlaikus likumprojektā vai tā anotācijā nav skaidri norādīts, kā tiks interpretēta nepieejamība un cik plašas būs ārstniecības iestāžu pilnvaras un iespējas šo interpretāciju veikt pašām. Tāpat LNZAA ieskatā nav pamatota un atbalstāma vēlme iesaistīt ārstniecības iestādes zāļu izplatīšanā citām personām.
Likumprojekta anotācijā nav sniegti aprēķini, kā ārstniecības iestādes nodrošinās zāļu piegādes, uzglabāšanu, kādu infrastruktūru tas prasīs, kādi papildu resursi tām būs nepieciešami un no kāda finansējuma šīs papildu izmaksas tiks finansētas. Nav skaidrs, vai šis apgādes modelis ir ekonomiski pamatots, vai arī papildu izdevumi, kas no šādas sistēmas veidosies, gulsies uz nodokļu maksātājiem un jau tā ierobežotajiem ārstniecības iestāžu budžetiem.
Nav veikta konkurences un tirgus ietekmes analīze
Grozījumi būtiski maina tirgus struktūru, slimnīcām un aptiekām vienlaikus piešķirot vairumtirgotāja un mazumtirgotāja lomu. Tas rada nepamatotus publiskā sektora vertikālās integrācijas nostiprināšanās riskus un nevienlīdzīgu konkurenci ar privāto sektoru. Nav veikts konkurences izvērtējums un nav pieprasīts Konkurences padomes atzinums, lai gan tas šādos gadījumos ir būtisks priekšnoteikums.
Nav veikta ekonomiskā, sabiedrības veselības un budžeta ietekmes analīze
Anotācijā trūkst:
• ekonomisko aprēķinu,
• ietekmes uz zāļu cenām izvērtējuma,
• ietekmes uz pieejamību analīzes,
• izmaksu un ieguvumu analīzes valsts budžetam.
Apgalvojumi par iespējamu zāļu pieejamības uzlabošanu vai zemākām cenām nav balstīti pierādījumos un ekonomiski pamatotos aprēķinos. LNZAA ieskatā tieši zāļu pieejamību Latvijā šādas izmaiņas var būtiski ietekmēt, samazinot ražotāju motivāciju reģistrēt zāles Latvijā un attiecīgi nodrošināt to pieejamību arī Latvijas noliktavās. Šādi grozījumi var ietekmēt ne tikai slimnīcu sortimenta pieejamību, bet arī pārējo tirgu.
Likumprojekts virzīts, pārkāpjot labas pārvaldības principus
Likumprojekts paredz būtiskas izmaiņas slimnīcu un aptieku vairumtirdzniecības statusa piešķiršanā. Šīs izmaiņas ieviestas tikai atkārtotajā saskaņošanā, bez pienācīgas sabiedriskās apspriešanas un bez pilna saskaņošanas cikla, kas neatbilst Ministru kabineta kārtības rullī noteiktajām prasībām.
Secinājumi
LNZAA uzskata, ka nav tiesiska vai ekonomiska pamata piešķirt ārstniecības iestādēm un aptiekām zāļu vairumtirdzniecības funkcijas. Šāda rīcība bez pietiekamas analīzes un Konkurences padomes atzinuma šobrīd ir nepamatota un riskanta gan konkurences videi, gan valsts budžetam, gan sabiedrības veselības interesēm un zāļu pieejamībai.
LNZAA aicina:
apturēt likumprojektu daļā par vairumtirdzniecības statusa piešķiršanu slimnīcām un aptiekām;
veikt pilnu ietekmes un finanšu analīzi;
pieprasīt Konkurences padomes atzinumu;
nodrošināt atklātu sabiedrisko apspriešanu;
precīzi noteikt, ka ārstniecības iestāžu savstarpēja zāļu apmaiņa pieļaujama tikai ārkārtas situācijās, nevis ikdienas komercdarbībai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
1. Likumprojekta anotācijā nav sniegts pamatojums, kāpēc pastāvošais zāļu apgādes modelis būtu neefektīvs vai kāpēc slimnīcām būtu jāuzņemas vairumtirdzniecības funkcijas.
2. Anotācijā nav skaidri norādīts, kā tiks interpretēta nepieejamība un cik plašas būs ārstniecības iestāžu pilnvaras un iespējas šo interpretāciju veikt pašām. LNZAA rekomendē nepieejamībai attiecināt zāļu reģistrā iekļautās ziņas par zāļu pieejamību tirgū.
3. Likumprojekta anotācija ir jāpapildina ar aprēķiniem, kā ārstniecības iestādes nodrošinās zāļu piegādes, uzglabāšanu, kādu infrastruktūru tas prasīs, kādi papildu resursi tām būs nepieciešami un no kāda finansējuma šīs papildu izmaksas tiks finansētas. Bez aprēķiniem nav saprotams, vai šis apgādes modelis ir ekonomiski pamatots, vai ir plānojami papildu izdevumi , kas no šādas sistēmas veidosies, gulsies uz nodokļu maksātājiem un jau tā ierobežotajiem ārstniecības iestāžu budžetiem. Ja Slimnīcas piegaidei piemēros uzcenojumu, kāds būs tā apmērs?
4. Anotācijā ir jāiekļauj apraksts, kā mainīsies zāļu pieejmaība, ja Slimnīcas zāles iepriks ārzemēs un mazināsies pieprasījums pēc Latvijā reģistrētām zālēm. Vai zāļu ražotājiem nesudīs motivācija uzturēt zāļu reģistrāciju Latvijā.
5. Trūkst informācijas par to, kādas būs izmaksas/ieguvumi valsts budžetam?
2. Anotācijā nav skaidri norādīts, kā tiks interpretēta nepieejamība un cik plašas būs ārstniecības iestāžu pilnvaras un iespējas šo interpretāciju veikt pašām. LNZAA rekomendē nepieejamībai attiecināt zāļu reģistrā iekļautās ziņas par zāļu pieejamību tirgū.
3. Likumprojekta anotācija ir jāpapildina ar aprēķiniem, kā ārstniecības iestādes nodrošinās zāļu piegādes, uzglabāšanu, kādu infrastruktūru tas prasīs, kādi papildu resursi tām būs nepieciešami un no kāda finansējuma šīs papildu izmaksas tiks finansētas. Bez aprēķiniem nav saprotams, vai šis apgādes modelis ir ekonomiski pamatots, vai ir plānojami papildu izdevumi , kas no šādas sistēmas veidosies, gulsies uz nodokļu maksātājiem un jau tā ierobežotajiem ārstniecības iestāžu budžetiem. Ja Slimnīcas piegaidei piemēros uzcenojumu, kāds būs tā apmērs?
4. Anotācijā ir jāiekļauj apraksts, kā mainīsies zāļu pieejmaība, ja Slimnīcas zāles iepriks ārzemēs un mazināsies pieprasījums pēc Latvijā reģistrētām zālēm. Vai zāļu ražotājiem nesudīs motivācija uzturēt zāļu reģistrāciju Latvijā.
5. Trūkst informācijas par to, kādas būs izmaksas/ieguvumi valsts budžetam?
Piedāvātā redakcija
-
