Atzinums

Projekta ID
23-TA-1538
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
MK rīkojuma projekta 6.punkts ir papildināts ar normu, kas paredz, ka Satiksmes ministrija un akciju sabiedrība "Ventas osta" atbrīvojamas no kancelejas nodevas samaksas, kas saistīta ar šajā punktā minētā nekustamā īpašuma ierakstīšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā. Skaidrojam, ka Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 7. pantā ietvertais atbalsta veidu saraksts nav izsmeļošs un attiecīgi jebkāda publisko līdzekļu piešķiršana vai atteikšanās no publiskai personai pienākošajiem līdzekļiem būtu vērtējama komercdarbības atbalsta kontekstā (šajā saistībā lūdzam skatīt Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) (turpmāk – Komisijas paziņojums) 3.2. sadaļu; pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A52016XC0719%2805%29). Ņemot vērā, ka pirmšķietami var secināt, ka atbrīvojums no kancelejas nodevas Satiksmes ministrijai un akciju sabiedrībai "Ventas osta" ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo vienlaikus izpilda visas KAKL 5.panta minētās komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes, lūdzam svītrot minēto normu vai alternatīvi, papildināt MK rīkojuma projekta anotāciju ar izvērtejumu par minētas normas atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam, un gadījumā, ja tiek secināts, ka atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, MK rīkojuma projektu papildināt ar punktu, kurā noteikts, ka Satiksmes ministrijai un akciju sabiedrībai "Ventas osta" atbrīvojums no kancelejas nodevas samaksas, kas saistīta ar šajā rīkojumā minētā nekustamā īpašuma ierakstīšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas (ES) 2013.gada 18.decembra Regulu Nr. 1407/2013 par līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013.gada 24.decembris, Nr.L352/1) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Aicinām noteikt, kura iestāde ir uzskatāma par atbalsta sniedzēju un, kura attiecīgi tad pārliecinās par de minimis regulējuma nosacījumu ievērošanu pirms atbalsta piešķiršanas, kā arī nodrošina sniegtā atbalsta reģistrāciju de minimis atbalsta uzskaites sistēmā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.punktā sadaļā “Risinājuma apraksts” norādīts, ka Ventspils brīvostas pārvaldes slēguma bilance sagatavojama līdz 2023. gada 31. decembrim. Vienlaikus Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz, ka  slēguma bilance gatavojama uz 2023.gada 31.decembri, bet iesniedzama līdz 2024.gada 30.jūnijam . Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju. sagatavošanas termiņu līdz 2024.gada 30.jūnijam. Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt tekstu: "Valsts īpašuma reģistrācija piemērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu Zemesgrāmatā plānots nosegt no Kapitālsabiedrības budžeta". Norādām, ka attiecībā uz Ministru kabineta rīkojuma 6.punktā noteikto nav attiecināms Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.pants.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Anotācijā minēts, ka akciju sabiedrība “Ventas osta” ir likumiska likvidējamās Ventspils brīvostas pārvaldes finanšu līdzekļu pārņēmēja, bet rīkojuma projektā nav noteikts termiņš, kādā finanšu līdzekļi nododami. Tādēļ lūdzam papildināt punktu ar termiņu, kādā Ventspils brīvostas pārvalde nodod finanšu līdzekļus akciju sabiedrībai “Ventas osta”. Vēršam uzmanību, ka no kontiem Valsts kasē finanšu līdzekļu nodošanas termiņš nevarētu būt vēlāks par 2023.gada 29.decembri (gada pēdējo darba dienu).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.punktā sadaļā “Risinājuma apraksts” norādīts, ka Ventspils brīvostas pārvalde mantu nodod Satiksmes ministrijai, kas daļu no tās iegulda akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā, bet daļu nodod tai valdījumā. Savukārt Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzēts, ka  Satiksmes ministrija savā bilancē pārņem Ventspils brīvostas pārvaldes mantu, kas netiek ieguldīta akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā. Lūdzam precizēt rīkojuma projektu un papildināt anotāciju, ka Satiksmes ministrija pārņemot mantu no Ventspils brīvostas pārvaldes, to iekļauj savā bilancē, savukārt pēc mantas ieguldīšanas akciju sabiedrības “Ventas osta” pamatkapitālā attiecīgo mantu izslēdz no bilances.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Anotācijas 3.punktā “3.Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” norādīts, ka uzdevumu izpilde paredzēta no ostas kapitālsabiedrības līdzekļiem. Ņemot vērā, ka iepriekš termins “kapitālsabiedrība” nav lietots atsaucoties kādu konkrētu subjektu, tad ierosinām precizēt anotāciju, uz kuru no minētajām kapitālsabiedrībām tas attiecas. Ministru kabineta rīkojuma projekta 6.punktā norādīts, ka “Visas ar valstij piekrītošā nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā saistītās darbības veic akciju sabiedrība “Ventas osta” par saviem budžeta līdzekļiem”.
 
Piedāvātā redakcija
-