Atzinums

Projekta ID
22-TA-800
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Fizisku personu aizsardzība attiecībā uz personas datu aizsardzību ir pamattiesības[1]. Tiesības uz personas datu aizsardzību ir nostiprinātas Eiropas Savienības Pamattiesību hartas 8. pantā, tā pirmajā daļā paredzot ikvienas personas tiesības uz savu personas datu aizsardzību. Konkretizējot Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 96. pantā ietvertās tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību, Satversmes tiesa ir norādījusi, ka šīs tiesības aptver dažādus aspektus. [..] Tās arī aizsargā indivīda fizisko un garīgo integritāti, godu un cieņu, identitāti un personas datus.(sk. Satversmes tiesas 2016. gada 16. jūnija sprieduma lietā Nr. 2015-18-01 10. punktu). Vēršam uzmanību, ka personas tiesības uz personas datu aizsardzību jau izriet no vairākiem citiem tiesību aktiem, no kā secināms, ka minētās pamattiesības ir saistošas, izstrādājot un piemērojot normatīvos aktus jebkurā gadījumā, arī, kad tas netiek izvirzīts atsevišķi kā likumprojekta mērķis. Iepazīstoties ar likumprojekta 10.pantu un anotāciju, secināms, ka personas datu pārlūkošanas pakalpojums izveidots ar mērķi, lai pēc personas pieprasījuma vienuviet atspoguļotu informāciju no valsts informācijas sistēmām par personu, tajā skaitā tās personas datiem, kas tiek apstrādāti valsts informācijas sistēmās. Ņemot vērā minēto,lūdzam precizēt likumprojekta 10.panta pirmo teikumu.


[1] Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 1.apsvērums.
 
Piedāvātā redakcija
Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā ir pieejams personas datu pārlūkošanas pakalpojums, lai pēc personas pieprasījuma vienuviet atspoguļo informāciju no valsts informācijas sistēmām par personu, tajā skaitā tās personas datiem, kas tiek apstrādāti valsts informācijas sistēmās. Personas datu pārlūkošanas pakalpojums nodrošina iespēju izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā veidā tos saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē. Ministru kabinets nosaka personas datu pārlūkošanas tehniskā risinājuma pārzini, personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, personas identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai."

 
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ir sniegta informācija, ka prognozētais nepieciešamais darba vietu skaits neklātienes kontaktu apkalpošanai nākamajos četros gados ir 8 darba vietas, ņemot vērā, ka papildus kontaktu apkalpošanai VPVKAC darbinieki vairs neveiks citus darba pienākumus. No valsts budžeta dotācijas VPVKAC izveidei un darbībai (30.00.00 Pasākums “Valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferts pašvaldībām (publisko pakalpojumu pieejamības nodrošināšana saskaņā ar vienas pieturas aģentūras principu) līdzekļiem plānots finansēt 8 nodarbināto atlīdzību un uzturēšanu (interneta, telefonijas, mācību u.c. ekonomiskās klasifikācijas koda EKK 2000 izdevumus). Lūdzam atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijas 3. sadaļā sniegt informāciju par ietekmi uz cilvēkresursiem (tai skaitā nepieciešamo finansējumu). Tāpat anotācijas 3. vai 7. sadaļā ir atspoguļojama informācija, cik liela finansiālā ietekme radīsies attiecīgajām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 2.1.apakšpunktu, jo projekts ietekmēs juridiskās personas. Tas izriet no sniegtās informācijas pie fizisko personu ietekmes, proti, ka pakalpojumu saņēmējiem (iedzīvotājiem un uzņēmējiem) valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienests nodrošinās iespēju atbilstoši “vienas pieturas” principam saņemt centralizētu atbalstu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai neklātienes komunikācijas kanālos (zvans, īsziņa, e-pasts, sociālie tīkli, tērzēšana). 
Ja projektam ir ietekme uz uzņēmumiem, tad attiecīgi ir aizpildāmi arī pārējie anotācijas apakšpunkti (nozare un nozares ietekmes apraksts) atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā (sk.arī Tieslietu ministrijas iebildumus izziņas 22., 23., 25.punktā).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 7.sadaļu, jo likumprojektam ir ietekme uz publisko pārvaldi (izziņas 21.punkts), piemēram, valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienestu, valsts vienotajiem klientu apkalpošanas centriem, valsts pārvaldes iestādēm sadarbības ietvaros. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu. Papildus lūdzam aizpildīt anotācijas 7.2., 7.3. un 7.4. apakšpunktu, sniedzot informāciju, vai attiecīgajām institūcijām administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs. Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām aizstāt vārdu "svītrot" ar "izslēgt".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tā kā atgriezeniskajiem lietvārdiem nav lokatīva, 59. panta piektās daļas pēdējā teikumā aiz vārda "sadarbību" būtu rakstāms vārds "tekstā".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Apraksta pēdējā teikumā ieteicams aizstāt vārdus "starp Ministru kabineta loceklim padotībā esošām iestādēm" ar vārdiem "starp dažādiem Ministru kabineta locekļiem padotībā esošām iestādēm".
Piedāvātā redakcija
-