Projekta ID
23-TA-2315Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām šo punktu dzēst, ņemot vērā, ka pārējos finanšu instrumentu īstenošanas noteikumos nav šādas atsauces, kā arī to, ka finansēšanas nolīgumam par Līdzdalības fonda īstenošanu Nr.1.2.0.0/23/001 ir pielikums "Galasaņēmēju izvērtēšanas kritēriji" un nolīguma vispārējo noteikumi uzliek par pienākumu AS "Attīstības finanšu institūcija Altum" nodrošināt Regulas 2018/1046 209.panta 1.punktā norādīto principu ievērošanu un tādu risku kontrolēšanu un izvērtēšanu, kas saistīti ar nodokļu nemaksāšanu, izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas, kā arī kompetento institūciju konstatējumiem attiecībā uz nelegālo nodarbinātību (ja attiecināms) atbilstoši kritēriju uzskaitījumam un risku vadības procesa aprakstam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu projekta 7.punktu atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta ceturtajā daļā noteiktajam, paredzot atmaksātā publiskā finansējuma apmēru. Gadījumā, ja nav iespējams noteikt konkrētu atmaksu summu, lūdzam noteikt līdz kādai summai ir iespējams izmantot atmaksas, piemēram, kā tas ir noteikts Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumu Nr. 463 "Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi" 5.2.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai šī norma neradīs administratīvo slogu komersantam, ja pirms projekta iesniegšanas gala saņēmējam ir jāvēršas pie Aizsardzības ministrijas eksperta. Aicinām izvērtēt iespējas to visu nodrošināt caur Altum (vienas pieturas princips/"one stop shop"), proti, ka Altum lūdz Aizsardzības ministrijai eksperta atzinumu, līdzīgi kā gadījumos ar Latvijas Zinātnes padomi (noteikumu projekta 17.punkts).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā sniegt skaidrojumu kā tiks nodrošināta demarkācija ar 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" ietvaros sniegto atbalstu duāla pielietojuma inovatīviem produktiem biznesa inkubatoru programmā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam labot atsauci uz korektu regulu - Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 5. punkts neatrunā zemes iegādes izmaksu ierobežojumus. Acīmredzot šeit ir domāts Komisijas regulas Nr. 2021/1060 64.panta 1.punkts, tomēr vēršam uzmanību uz to, ka procentuālo ierobežojumu palielina attiecībā uz pamestām teritorijām un bijušajām rūpniecības teritorijām, kurās ir ēkas. Vienlaikus lūdzam skaidrot, ar ko pamatots 10% ierobežojums būvniecībai - šāda prasība neizriet no Komisijas regulas Nr. 2021/1060 64.panta 1.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pēc analoģijas kā šo noteikumu 32.5.apakšpunktā, ņemot vērā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 4.panta 3.punkta "a" punktā noteikto, lūdzam noteikumu 27.punktu papildināt ar normu, kas nosaka, ka atbalstu nepiešķir gala labuma guvējiem, kuram lēmuma par atbalsta piešķiršanu brīdī par atbalsta piešķiršanu ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ir ierosināts vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ja gala labuma guvējs atbilst normatīvajos aktos maksātnespējas jomā noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru gala labuma guvējiem, ja tā kredītreitings ir zemāks par "B–".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā no de minimis atbalsta piešķiršanas lēmuma pieņemšanas dienas nepārsniedz 300 000 euro (noteikumu 27.4.apakšpunkts). Savukārt, noteikumu 28.punkts pieļauj iespēju saņemt maksimālā kapitāla atlaide ir 30 procenti no sabiedrības “Altum” piešķirtā aizdevuma ar kapitāla atlaidi apmēra vai sabiedrības “Altum” paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi apmēra, bet ne vairāk kā 1 500 000 euro. Lūdzam precizēt noteikumu 28.punktu tā, lai matemātiski rēķinot kapitāla atlaidi nesanāk pārsniegt maksimālo komersantam pieejamo de minimis limita apmēru, proti, 30% no 1 500 000 ir 450 000. Papildus lūdzam skaidrot anotācijā, kā tiks nodrošināta maksimālo sliekšņu nodrošināšana.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par noteikumu projekta 30.1.apakšpnktā un 50.punktā noteikto normu, vai :
1) Ekonomikas ministrijai (turpmāk - EM) būs iespēja no Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP) saņemt datus par konkrētu uzņēmumu eksporta apjomiem un produktivitāti;
2) vai CSP veic analīzi par eksport apjoma un produktivitātes pieaugumu konkrētu uzņēmumu griezumā;
3) vai CSP produktivitātes aprēķinam izmanto gala saņēmēja algu pieauguma datus.
1) Ekonomikas ministrijai (turpmāk - EM) būs iespēja no Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - CSP) saņemt datus par konkrētu uzņēmumu eksporta apjomiem un produktivitāti;
2) vai CSP veic analīzi par eksport apjoma un produktivitātes pieaugumu konkrētu uzņēmumu griezumā;
3) vai CSP produktivitātes aprēķinam izmanto gala saņēmēja algu pieauguma datus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Valsts ieņēmumu dienesta komentārs
Izskatot noteikumu projektu, šobrīd nav skaidri nodefinēts no kādiem pirmdokumentiem un kādā apjomā tiek plānots saņemt datus no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) un ar kādu regularitāti. Līdz ar to ir nepieciešams detalizēts skaidrojums par datu saņemšanu, apstrādi, apjomu un saņemšanas veidu.
Vienlaikus lūdzam sniegt skaidrojumu kas ir domāts ar terminu “preču vai pakalpojumu eksports”. Skaidrojam, ka saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 1.panta 17.punktu preču eksports ir preču piegāde no Eiropas Savienības teritorijas uz trešajām valstīm vai trešajām teritorijām.
Izskatot noteikumu projektu, šobrīd nav skaidri nodefinēts no kādiem pirmdokumentiem un kādā apjomā tiek plānots saņemt datus no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) un ar kādu regularitāti. Līdz ar to ir nepieciešams detalizēts skaidrojums par datu saņemšanu, apstrādi, apjomu un saņemšanas veidu.
Vienlaikus lūdzam sniegt skaidrojumu kas ir domāts ar terminu “preču vai pakalpojumu eksports”. Skaidrojam, ka saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 1.panta 17.punktu preču eksports ir preču piegāde no Eiropas Savienības teritorijas uz trešajām valstīm vai trešajām teritorijām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu 27.1. un 32.1.apakšpunktā lietotās atsauces uz noteikumu 49.1., 49.2., 49.3., 49.4. un 49.5. apakšpunktiem, jo tās nav korektas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam apvienot 42.2.2 un 42.2.3 punktus, proti 42.2.2 punktu papildināt arī ar gadījumu “sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma daļai”. Pamatojums: (i) pašreizējā redakcijā ir nepamatota nevienlīdzīga pieeja attiecībā uz 650 bāzes punktu piemērošanu; (ii) nav pamata noteikt tik augstu slieksni, jo Komisijas paziņojumā par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu
(2008/C 14/02) ir noteikts, ka aizdevuma rezerves bāzes punkti tiek noteikti atbilstoši saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam.
(2008/C 14/02) ir noteikts, ka aizdevuma rezerves bāzes punkti tiek noteikti atbilstoši saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka veiktie precizējumi neatbilst panāktajai vienošanās starp Izglītības un zinātnes ministriju (turpmāk - IZM), EM, CFLA un ES fondu vadošo iestādi par RIS3 monitoringa datu vākšanu caur KPVIS, kā arī ir atšķirīga no vienotas pieejas, kas iestrādāta citos ES fondu kohēzijas politikas pogrammas 2021.-2027.gadam 1.1.1.SAM un 1.2.1.SAM pasākumu īstenošanas noteikumos. Pieejas maiņa nav saskaņota ne ar vienu no pusēm, turklāt tā nenodrošinās ikgadēju RIS3 monitoringa rādītāju uzkrāšanu KPVIS.
Aicinām EM šo jautājumu pārrunāt kopīgā sanāksmē, pieaicinot arī IZM kolēģus.
Aicinām EM šo jautājumu pārrunāt kopīgā sanāksmē, pieaicinot arī IZM kolēģus.
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.2. pasākuma "Produktivitātes aizdevumi uzņēmumu inovācijām" īstenošanas noteikumi "
Iebildums
Ņemot vērā, noteikumu projekta anotācijas 1.3.sadaļas apakšsdaļas “Risinājuma apraksts” punkta “Atbalsts un pieejamais finansējums” trešajā rindkopā precizēto informāciju, ka EM sadarbībā ar sabiedrību “Altum” sagatavos izvērtējumu programmas rādītāju novērtējumam un iesniegs to Ministru kabinetā mēneša laikā no noteikumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, kā arī EM izziņas 39.punktā sniegto skaidrojumu, ka ir veikts papildinājums protokollēmumā, kas tomēr faktiski nav papildināts, lūdzam papildināt protokollēmumu ar nosacījumu, ka mēneša laikā pēc MK noteikumu stāšanās spēkā programmas rādītāju novērtējums tiks iesniegts MK.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, ko nozīmē "pilnīga īstenošana". Skaidrojam, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulas Nr.2021/1060 58.panta 2.punktu atbalstu finanšu instrumentiem sniedz tikai par darbībām, kas investīciju lēmuma pieņemšanas dienā nav fiziski pabeigti vai pilnībā īstenoti.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 13.punkta redakcijas izriet, ka lai saņemtu atbalstu pasākuma ietvaros (1) tam ir jābūt inovatīvam produktam; 2) jābūt ar duālo pielietojumus. Aicinām izvērtēt, vai starp vārdiem "inovatīvu produktu izstrādei" un "duālā pielietojuma" nav nepieciešams saiklis "vai", lai pieļautu aizdevumus abos gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta paredz LZP iesaisti, lūdzam šo noteikumu projektu saskaņot TAP arī ar LZP.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut vārdu "teritoriālajā" pirms vārda "apgabalā" un iekavas norādīt (pilsēta, novads vai reģions). Vienlaikus lūdzam izziņas 53.punktā sniegto skaidrojumu par terminu "apgabals" ietvert arī anotācijas 1.3.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 29.3.apakšpunktu, nosakot, ka eksportam 20% no investīciju projekta gadā ir jābūt papildus jau esošajam eksporta apjomam. Pretējā gadījumā, ja uzņēmums jau šobrīd veic eksportu, tad šis rādītājs var tiks izpildīts bez papildus eksporta apjoma palielinājuma.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai noteikumu projekta 30. punktā minētā datu apmaiņa varētu attiekties arī uz fizisko personu datu apstrādi. Šādā gadījumā lūdzam papildināt arī anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu ar atbilstošu informāciju un pamatojumu datu apstrādei.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 33. punkta 1.teikums dublē noteikumu projekta 17.punktu. Lūdzam pārskatīt abu punktu redakcijas, novēršot dublēšanos.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt, iespējams, ka šeit tekstā domāts sabiedrības "Altum" paralēlais aizdevums (ja projektu līdzfinansē kopā ar vienu vai vairākiem citiem finansētājiem (12.2. apakšpunkts)).
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu redakcionāli precizēt finanšu produkta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
39. Sabiedrības "Altum" aizdevuma, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi, tai skaitā tā pagarinājuma, ja attiecināms, termiņš nepārsniedz 10 gadus.
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, ko nozīmē "ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes datus". Visos pārējos projektos par RIS3 rādītājiem jāziņo finansējuma saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam svītrot informāciju, ka Ekonomikas ministrija ir iesniegusi Finanšu ministrijai precizēto 1.2.1. specifiska atbalsta mērķa rādītāju pasi ar precizējumu atbalstīto komersantu skaitā, jo minētā informācija neskaidro noteikumu projekta normas.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir sniegts skaidrojums: "Ja gala labuma guvējs vēlēsies īstenot gan inovācijas projektu, gan pētniecības un attīstības projektu, tad tiks izsniegti divi aizdevumi un noslēgti divi līgumi.".
Lūdzam skaidrot, vai kombinēto aizdevumi inovatīvām iekārtām ietvaros nevar būt P&A sadaļā un tiešām Altum šajā gadījumā ir jāslēdz divi aizdevumu līgumi.
Lūdzam skaidrot, vai kombinēto aizdevumi inovatīvām iekārtām ietvaros nevar būt P&A sadaļā un tiešām Altum šajā gadījumā ir jāslēdz divi aizdevumu līgumi.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam svītrot termina "Fintech" skaidrojumu, jo noteikumu projektā šo terminu vairs nelieto.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām svītrot rindkopu "Pasākuma mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību komersantu attīstībai Latvijā, nodrošinot tiem nepieciešamo atbalstu inovatīvu, tai skaitā, duālas nozīmes, produktu izstrādei, stimulējot privātā sektora ieguldījumus pētniecībā, attīstībā un inovācijās, veicinot inovatīvu ražošanas procesu ieviešanu un atbalstot gala saņēmēju projektu īstenošanu viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk - RIS3) jomās.".
Minētā rindkopa dublē anotācijas 1.2.sadaļā sniegto informāciju.
Minētā rindkopa dublē anotācijas 1.2.sadaļā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-