Projekta ID
25-TA-1695Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.apakšpunkta “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” sadaļas “Problēmas un risinājumi” risinājuma apraksta pirmās rindkopas pēdējā teikumā paskaidrots: "Turpretī noteikumu projekta 2.19.apakšpunkts nosaka, ka VID sniedz informāciju par personām, kuras gūst ienākumu no intelektuālā īpašuma iesniedzot gada ienākuma deklarāciju." Savukārt noteikumu projekta 2.19. apakšpunktā paredzēts, ka VID aģentūrai sniedz informāciju par personām, kuras gūst ienākumu no intelektuālā īpašuma, kuras iesniedz VID autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju.
Lūdzam precizēt anotāciju, salāgojot anotācijas tekstu ar noteikumu projektu, anotācijā norādot, ka VID sniedz informāciju par personām, kuras gūst ienākumu no intelektuālā īpašuma iesniedzot "autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju".
Lūdzam precizēt anotāciju, salāgojot anotācijas tekstu ar noteikumu projektu, anotācijā norādot, ka VID sniedz informāciju par personām, kuras gūst ienākumu no intelektuālā īpašuma iesniedzot "autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju".
Piedāvātā redakcija
Turpretī noteikumu projekta 2.19.apakšpunkts paredz, ka VID sniedz informāciju par personām, kuras gūst ienākumu no intelektuālā īpašuma iesniedzot autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju.
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācija jāpapildina ar VID izmaksām.
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā, ka jāveic izmaiņas VID informācijas sistēmās, tad datu apmaiņas risinājuma aptuvenās VID izmaksas ir 43 560 euro. Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas tabulu 2025.gads "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un norādīt Budžeta ieņēmumi un Budžeta izdevumi 43 560 euro.
Kā arī lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas "Cita informācija":
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2025.gadam 43 560 euro apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
Kā arī lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas "Cita informācija":
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2025.gadam 43 560 euro apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 10. punkts paredz papildināt ar 2.19. apakšpunktu šādā redakcijā: "2.19. informāciju par personām, kuras gūst ienākumu no intelektuālā īpašuma, kuras iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas veic vienu reizi gadā, informāciju par ienākumu no intelektuālā īpašuma un no tā veiktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām par periodu no 2021. gada 1. jūlija."
Šobrīd datu apmaiņas procesā uz VSAA tiek nosūtīta ienākuma daļa, kas ir novirzīta (attiecināta) uz valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām atbilstoši IIN sadalījumam izmaksas periodā (atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" Pārejas noteikumu 171.punktam).
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 2.19. apakšpunkta piedāvātajā redakcijā "un no tā veiktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" vārdu "veiktās" iemaksas var nolasīt kā "samaksātas" iemaksas.
Šobrīd datu apmaiņas procesā uz VSAA tiek nosūtīta ienākuma daļa, kas ir novirzīta (attiecināta) uz valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām atbilstoši IIN sadalījumam izmaksas periodā (atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" Pārejas noteikumu 171.punktam).
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 2.19. apakšpunkta piedāvātajā redakcijā "un no tā veiktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" vārdu "veiktās" iemaksas var nolasīt kā "samaksātas" iemaksas.
Piedāvātā redakcija
" 2.19. informāciju par personām, kuras gūst ienākumu no intelektuālā īpašuma, kuras iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas veic vienu reizi gadā, informāciju par ienākumu no intelektuālā īpašuma un uz valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām attiecināto nodokļa daļu atbilstoši sadalījumam par periodu no 2021. gada 1. jūlija. "
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijā tostarp ir uzsvērts, ka projekts izstrādāts, lai sabalansētu Ministru kabineta 2010.gada 5.oktobra noteikumos Nr.951 "Kārtība, kādā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra reģistrē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un apmainās ar Valsts ieņēmumu dienestu ar ziņām par šīm iemaksām un pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteikto tiesisko regulējumu ar 2017.gada 23.novembra likumā "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" noteikto regulējumu attiecībā uz vienotā nodokļu konta ieviešanu.
Lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kuri no noteikuma projektā iekļautajiem grozījumiem ar minēto pamatojumu ir saistīti.
Lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kuri no noteikuma projektā iekļautajiem grozījumiem ar minēto pamatojumu ir saistīti.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.pantu Valsts ieņēmumu dienests ir tiesīgs veikt nodokļu administrācijas pārbaudi triju gadu laikā no normatīvajos aktos noteiktā maksāšanas termiņa, bet, pārbaudot transfertcenas atbilstību tirgus cenai (vērtībai) vai hibrīdneatbilstības, - piecu gadu laikā pēc normatīvajos aktos noteiktā maksāšanas termiņa.
Ņemot vērā, ka sociālais nodoklis bija no 1991.gada 1.janvāra līdz 1997.gada 31.decembrim, šobrīd vairs nepastāv tiesiska iespēja Valsts ieņēmumu dienestam veikt nodokļu administrācijas pārbaudi attiecībā uz minēto nodokli, un attiecīgi - nepastāv arī iespēja, ka Valsts ieņēmumu dienests varētu sniegt aģentūrai informāciju par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu administrācijas pārbaudē aprēķināto sociālo nodokli.
Ievērojot minēto, lūdzam pārskatīt minētā punkta redakciju, vai arī - ja šādu informāciju aģentūra tomēr saņem - anotācijā skaidrot, kādos gadījumos šī informācija tiek saņemta.
Ņemot vērā, ka sociālais nodoklis bija no 1991.gada 1.janvāra līdz 1997.gada 31.decembrim, šobrīd vairs nepastāv tiesiska iespēja Valsts ieņēmumu dienestam veikt nodokļu administrācijas pārbaudi attiecībā uz minēto nodokli, un attiecīgi - nepastāv arī iespēja, ka Valsts ieņēmumu dienests varētu sniegt aģentūrai informāciju par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu administrācijas pārbaudē aprēķināto sociālo nodokli.
Ievērojot minēto, lūdzam pārskatīt minētā punkta redakciju, vai arī - ja šādu informāciju aģentūra tomēr saņem - anotācijā skaidrot, kādos gadījumos šī informācija tiek saņemta.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ar 2023.gada 30.jūniju stājās spēkā likuma "Par nodokļiem un nodevām" grozījumi, to papildinot ar jaunu nodokļu administrācijas pārbaudes veidu – nodokļu kontrole.
Kā skaidrots likumprojekta "Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām"" (Nr.2/Lp14) anotācijā, iestādes ziņā ir noteikt, kurš no nodokļu administrācijas pārbaudes veidiem – nodokļu kontrole vai nodokļu revīzija (audits) – konkrētajā gadījumā ir piemērotākais, lai pārbaudītu nodokļu maksājumu aprēķināšanas vai maksāšanas pareizību un atbilstību normatīvajiem aktiem. Ja iestādes iegūto faktu kopums ir pietiekams nodokļu rēķina izdošanai, vai, ja konstatēto pārkāpumu vai neatbilstību ir iespēja novērst pašam nodokļu maksātājam, Valsts ieņēmumu dienests var izvēlēties veikt nodokļu kontroli, savukārt, ja būs nepieciešama padziļināta informācijas iegūšana un plašāka faktu noskaidrošana (piemēram, iegūstot informāciju arī no trešajām personām, tajā skaitā, ārvalstu nodokļu administrācijām vai citām kompetentām ārvalstu iestādēm), kā piemērotākā nodokļu administrācijas pārbaude var tikt noteikta nodokļu revīzija (audits).
Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu 2.6.apakšpunktu redakcionāli saskaņot ar likumā "Par nodokļiem un nodevām" lietoto terminoloģiju.
Ir apsverami divi iespējamie varianti:
1.varianta redakcija (ievērojot to, ka gan nodokļu revīzija (audits), gan nodokļu kontrole ir nodokļu administrācijas pārbaude) – izziņu par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu administrācijas pārbaudē aprēķinātajiem darba ienākumiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām;
2.varianta redakcija - izziņu par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu kontrolē vai nodokļu revīzijā (auditā) aprēķinātajiem darba ienākumiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.
Kā skaidrots likumprojekta "Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām"" (Nr.2/Lp14) anotācijā, iestādes ziņā ir noteikt, kurš no nodokļu administrācijas pārbaudes veidiem – nodokļu kontrole vai nodokļu revīzija (audits) – konkrētajā gadījumā ir piemērotākais, lai pārbaudītu nodokļu maksājumu aprēķināšanas vai maksāšanas pareizību un atbilstību normatīvajiem aktiem. Ja iestādes iegūto faktu kopums ir pietiekams nodokļu rēķina izdošanai, vai, ja konstatēto pārkāpumu vai neatbilstību ir iespēja novērst pašam nodokļu maksātājam, Valsts ieņēmumu dienests var izvēlēties veikt nodokļu kontroli, savukārt, ja būs nepieciešama padziļināta informācijas iegūšana un plašāka faktu noskaidrošana (piemēram, iegūstot informāciju arī no trešajām personām, tajā skaitā, ārvalstu nodokļu administrācijām vai citām kompetentām ārvalstu iestādēm), kā piemērotākā nodokļu administrācijas pārbaude var tikt noteikta nodokļu revīzija (audits).
Ievērojot minēto, lūdzam noteikumu 2.6.apakšpunktu redakcionāli saskaņot ar likumā "Par nodokļiem un nodevām" lietoto terminoloģiju.
Ir apsverami divi iespējamie varianti:
1.varianta redakcija (ievērojot to, ka gan nodokļu revīzija (audits), gan nodokļu kontrole ir nodokļu administrācijas pārbaude) – izziņu par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu administrācijas pārbaudē aprēķinātajiem darba ienākumiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām;
2.varianta redakcija - izziņu par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu kontrolē vai nodokļu revīzijā (auditā) aprēķinātajiem darba ienākumiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ministru kabineta noteikumu projekta 8. punkts paredz papildināt Ministru kabineta noteikumus ar 2.17. apakšpunktu šādā redakcijā: "2.17. informāciju par precizēto mikrouzņēmuma ceturkšņa deklarāciju, kura precizēta saskaņā ar Mikrouzņēmuma nodokļa likuma 7. pantu sesto daļu par periodu no 2021. gada 1. jūlija".
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 2.17. punktu šādā redakcijā: "2.17. informāciju par precizēto mikrouzņēmuma ceturkšņa deklarāciju, kura precizēta saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 7. panta sesto daļu par periodu no 2021. gada 1. jūlija".
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 2.17. punktu šādā redakcijā: "2.17. informāciju par precizēto mikrouzņēmuma ceturkšņa deklarāciju, kura precizēta saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 7. panta sesto daļu par periodu no 2021. gada 1. jūlija".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt noteikumu 3.3.apakšpunkta redakciju, jo no tā nav saprotams, ko nozīmē laikposms "ne vēlāk kā 10 darbdienu laikā pēc attiecīgo ziņu saņemšanas".
Proti, kā jau tas arī izriet no noteikumu 2.6.apakšpunkta, Valsts ieņēmumu dienests aģentūrai sniedz informāciju par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu administrācijas pārbaudē aprēķinātajiem darba ienākumiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (sociālo nodokli).
Tātad šī ir informācija, kura jau ir Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā, nevis informācija, kuru Valsts ieņēmumu dienests iegūst kā ziņas no cita subjekta, kā tas ir, piemēram, noteikumu 2.1., 2.2. vai 2.3.apakšpunkta gadījumos.
Jāuzsver, ka Valsts ieņēmumu dienests veic nodokļu administrācijas pārbaudi administratīvā procesa ietvaros, tā rezultātā pieņemot lēmumu (administratīvo aktu).
Saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 40.panta pirmo daļu, ja ir saņemts iesniegums par nodokļu administrācijas pārbaudes rezultātā pieņemtā lēmuma apstrīdēšanu, nodokļu administrācijas amatpersonas lēmuma izpilde tiek apturēta uz iesnieguma pirmstiesas izskatīšanas laiku.
Tas nozīmē, ka nodokļu administrācijas pārbaudes rezultātā pieņemtais lēmums stājas spēkā tikai pēc tam, kad tas ir kļuvis neapstrīdams vai ir pārsūdzēts tiesā un tā darbība nav apturēta.
Tādējādi no noteikumu 3.3.apakšpunkta redakcijas nav īsti saprotams sākuma atskaites punkts informācijas sniegšanai. Proti, vai šis atskaites punkts ir Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu administrācijas pārbaudē pieņemtā lēmuma datums vai šī lēmuma spēkā stāšanās datums, vai varbūt kāds cits datums, no kura tiek rēķinātas normā noteiktās 10 darbdienas informācijas sniegšanai.
Proti, kā jau tas arī izriet no noteikumu 2.6.apakšpunkta, Valsts ieņēmumu dienests aģentūrai sniedz informāciju par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu administrācijas pārbaudē aprēķinātajiem darba ienākumiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (sociālo nodokli).
Tātad šī ir informācija, kura jau ir Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā, nevis informācija, kuru Valsts ieņēmumu dienests iegūst kā ziņas no cita subjekta, kā tas ir, piemēram, noteikumu 2.1., 2.2. vai 2.3.apakšpunkta gadījumos.
Jāuzsver, ka Valsts ieņēmumu dienests veic nodokļu administrācijas pārbaudi administratīvā procesa ietvaros, tā rezultātā pieņemot lēmumu (administratīvo aktu).
Saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 40.panta pirmo daļu, ja ir saņemts iesniegums par nodokļu administrācijas pārbaudes rezultātā pieņemtā lēmuma apstrīdēšanu, nodokļu administrācijas amatpersonas lēmuma izpilde tiek apturēta uz iesnieguma pirmstiesas izskatīšanas laiku.
Tas nozīmē, ka nodokļu administrācijas pārbaudes rezultātā pieņemtais lēmums stājas spēkā tikai pēc tam, kad tas ir kļuvis neapstrīdams vai ir pārsūdzēts tiesā un tā darbība nav apturēta.
Tādējādi no noteikumu 3.3.apakšpunkta redakcijas nav īsti saprotams sākuma atskaites punkts informācijas sniegšanai. Proti, vai šis atskaites punkts ir Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu administrācijas pārbaudē pieņemtā lēmuma datums vai šī lēmuma spēkā stāšanās datums, vai varbūt kāds cits datums, no kura tiek rēķinātas normā noteiktās 10 darbdienas informācijas sniegšanai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam pielikuma nosaukumu redakcionāli saskaņot ar likumā "Par nodokļiem un nodevām" lietoto terminoloģiju.
Ir apsverami divi iespējamie varianti:
1.varianta redakcija (ievērojot to, ka gan nodokļu revīzija (audits), gan nodokļu kontrole ir nodokļu administrācijas pārbaude) – Izziņa par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu administrācijas pārbaudē
aprēķinātajiem darba ienākumiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām;
2.variants – Izziņa par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu kontrolē vai nodokļu revīzijā (auditā) aprēķinātajiem darba ienākumiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.
Ir apsverami divi iespējamie varianti:
1.varianta redakcija (ievērojot to, ka gan nodokļu revīzija (audits), gan nodokļu kontrole ir nodokļu administrācijas pārbaude) – Izziņa par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu administrācijas pārbaudē
aprēķinātajiem darba ienākumiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām;
2.variants – Izziņa par Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu kontrolē vai nodokļu revīzijā (auditā) aprēķinātajiem darba ienākumiem un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.
Piedāvātā redakcija
-
