Projekta ID
23-TA-2977Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta grozījumi ir papildināti ar jauniem nosacījumiem finansējuma saņēmējiem un gala labuma guvējiem. Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta anotācijā sniegtā skaidrojuma nerodas pārliecība, ka minētie grozījumi atbilst tiesiskās paļāvības principam un kā tie ietekmēs jau izsniegto atbalstu, kas izsniegts šo noteikumu ietvaros gala labuma guvējiem (privātpersonām). Tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01[1]), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības.
Papildus norādām, ka no noteikumu projekta grozījumu (piemēram, 77.1,77.2 un 77.3 punkts) redakcijām izriet regulējuma piemērošana ar atpakaļejošu spēku. Latvijas tiesību sistēmā nav piemērojamas tiesību normas ar atpakaļejošu spēku. Proti, Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļā noteic, ka normatīvajiem aktiem nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus.
Līdz ar to lūdzam noteikumu projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā noteikumu projektā paredzētie grozījumi par nacionālo rādītāju – produktivitātes pieaugumu - ietekmēs personas (gala labuma guvēju), kuras jau ir saņēmušas atbalstu (vai minētajām personām pasliktināsies tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai atbalstu saņēmušās personas ir informētas par iespējamiem grozījumiem un tās brīvprātīgi piekritušas šādiem grozījumiem. Ja minētie grozījumi negatīvi un bez būtiska pamatojuma ietekmēs personu jau iegūtās tiesības, Tieslietu ministrija nevar atbalstīt minēto tiesību normu ietveršanu noteikumu projektā.
[1] Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01; Pieejams: http://www.satv.tiesa.gov.lv/wp-content/uploads/2016/02/2009-08-01_Spriedums.pdf
Papildus norādām, ka no noteikumu projekta grozījumu (piemēram, 77.1,77.2 un 77.3 punkts) redakcijām izriet regulējuma piemērošana ar atpakaļejošu spēku. Latvijas tiesību sistēmā nav piemērojamas tiesību normas ar atpakaļejošu spēku. Proti, Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļā noteic, ka normatīvajiem aktiem nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus.
Līdz ar to lūdzam noteikumu projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā noteikumu projektā paredzētie grozījumi par nacionālo rādītāju – produktivitātes pieaugumu - ietekmēs personas (gala labuma guvēju), kuras jau ir saņēmušas atbalstu (vai minētajām personām pasliktināsies tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai atbalstu saņēmušās personas ir informētas par iespējamiem grozījumiem un tās brīvprātīgi piekritušas šādiem grozījumiem. Ja minētie grozījumi negatīvi un bez būtiska pamatojuma ietekmēs personu jau iegūtās tiesības, Tieslietu ministrija nevar atbalstīt minēto tiesību normu ietveršanu noteikumu projektā.
[1] Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01; Pieejams: http://www.satv.tiesa.gov.lv/wp-content/uploads/2016/02/2009-08-01_Spriedums.pdf
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērsti skaidrot, kā atbildīgā iestāde vērtēs nacionālo rādītāju - atbalstīto komersantu darba spēka produktivitātes pieaugums (piemēram, kādiem datiem, kritērijiem).
Piedāvātā redakcija
-