Projekta ID
24-TA-2715Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 15.februāra noteikumos Nr.134 "Noteikumi par kapelānu dienestu"
Iebildums
Ņemot vērā, ka kapelānu darbība tieši skar personas reliģisko pārliecību un saistās ar reliģisko darbību, ir būtiski noskaidrot to reliģisko savienību (baznīcu) viedokli, kam ir tiesības izvirzīt savu pārstāvi kapelāna amatam.
Tieslietu ministrija ir gatava sniegt atbalstu un sadarboties, organizējot reliģisko savienību (baznīcu) iesaisti diskusijās par normatīvā regulējuma precizēšanu.
Tieslietu ministrija ir gatava sniegt atbalstu un sadarboties, organizējot reliģisko savienību (baznīcu) iesaisti diskusijās par normatīvā regulējuma precizēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1.2. Papildināt noteikumus ar 15.1 punktu šādā redakcijā:
"151.Kapelāni Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs nodrošina garīgi - reliģisko aprūpi, garīgo konsultēšanu un atbalsta iespēju sniegšanu dienesta vietās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītām personām."
"151.Kapelāni Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs nodrošina garīgi - reliģisko aprūpi, garīgo konsultēšanu un atbalsta iespēju sniegšanu dienesta vietās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītām personām."
Iebildums
Iebildums attiecībā uz formulējumu “garīgo konsultēšanu un atbalsta iespēju sniegšanu dienesta vietās”:
Šāda redakcija rada maldīgu priekšstatu attiecībā uz kapelānu pienākumu tvērumu un iespējamo darbības metodiku. “Garīgā konsultēšana” un “atbalsta iespēju sniegšana” ir plaši interpretējami jēdzieni, kas var pārklāties ar psiholoģiskā atbalsta un sociālās palīdzības funkcijām, kas jau ir nodrošinātas Iekšlietu ministrijas sistēmā.
Tāpat “atbalsta iespēju sniegšana” ir maldinošs formulējums, jo nav skaidri noteikts, kādas tieši atbalsta formas tiek paredzētas, kas tās īsteno un kādā apjomā. Lai izvairītos no pārklāšanās ar citu speciālistu (piemēram, psihologu, sociālo darbinieku) kompetenci, būtu lietderīgi precizēt šo formulējumu, balstoties uz kapelānu darbību regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
Piedāvātais formulējums “dienesta vietās” ir precizējams vai īpaši skaidrojams anotācijā, it īpaši ar to attiecināšanu uz tuvinieku vai personu, kas saistītas ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu. Proti, kas ir tie iemesli, kādēļ šīm personām nebūtu pieejama parastā garīdznieka aprūpe. Vienlaikus lūdzam precizēt, apzīmējuma “ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītas personas”.
Šāda redakcija rada maldīgu priekšstatu attiecībā uz kapelānu pienākumu tvērumu un iespējamo darbības metodiku. “Garīgā konsultēšana” un “atbalsta iespēju sniegšana” ir plaši interpretējami jēdzieni, kas var pārklāties ar psiholoģiskā atbalsta un sociālās palīdzības funkcijām, kas jau ir nodrošinātas Iekšlietu ministrijas sistēmā.
Tāpat “atbalsta iespēju sniegšana” ir maldinošs formulējums, jo nav skaidri noteikts, kādas tieši atbalsta formas tiek paredzētas, kas tās īsteno un kādā apjomā. Lai izvairītos no pārklāšanās ar citu speciālistu (piemēram, psihologu, sociālo darbinieku) kompetenci, būtu lietderīgi precizēt šo formulējumu, balstoties uz kapelānu darbību regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
Piedāvātais formulējums “dienesta vietās” ir precizējams vai īpaši skaidrojams anotācijā, it īpaši ar to attiecināšanu uz tuvinieku vai personu, kas saistītas ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu. Proti, kas ir tie iemesli, kādēļ šīm personām nebūtu pieejama parastā garīdznieka aprūpe. Vienlaikus lūdzam precizēt, apzīmējuma “ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītas personas”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
1.2. Papildināt noteikumus ar 15.1 punktu šādā redakcijā:
"151.Kapelāni Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs nodrošina garīgi - reliģisko aprūpi, garīgo konsultēšanu un atbalsta iespēju sniegšanu dienesta vietās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītām personām."
"151.Kapelāni Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādēs nodrošina garīgi - reliģisko aprūpi, garīgo konsultēšanu un atbalsta iespēju sniegšanu dienesta vietās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu nodarbinātajiem, viņu tuviniekiem un ar nelaimes gadījumu vai likumpārkāpumu saistītām personām."
Iebildums
Piedāvātā norma ietver plašāku kapelānu darbības tvērumu, nekā to paredz spēkā esošie kapelānu darbību regulējošie noteikumi. Tā kā kapelānu darbība tiek regulēta speciālos normatīvajos aktos, šāda paplašināta tvēruma noteikšana rada pretrunas ar spēkā esošo regulējumu, līdz ar to punkta redakcija ir precizējama.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
1.3. Papildināt noteikumus ar 15.2 punktu šādā redakcijā:
"152.Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelānu ar speciālo dienesta pakāpi dienesta gaitas prasības atbilst Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma regulējuma prasībām ciktāl tas nav pretrunā šajos noteikumos noteiktajam".
"152.Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelānu ar speciālo dienesta pakāpi dienesta gaitas prasības atbilst Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma regulējuma prasībām ciktāl tas nav pretrunā šajos noteikumos noteiktajam".
Iebildums
Iebildums attiecībā uz 15.2 punkta formulējumu – nepieciešams pārskatīt tā redakciju, lai nodrošinātu skaidrību un nepārprotamu piemērošanas kārtību. Tāpat būtu jāizvērtē, vai šī punkta vieta noteikumos ir atbilstoša, jo prasības kapelāniem ir ietvertas noteikumu 4. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
1.4. Papildināt noteikumus ar 15.3 punktu šādā redakcijā:
"153.Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelāni jautājumos, kas saistīti ar kapelānu darbību ir pakļauti attiecīgās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes vadītājam, bet reliģiskajos jautājumos – attiecīgajai reliģiskajai savienībai (baznīcai)."
"153.Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelāni jautājumos, kas saistīti ar kapelānu darbību ir pakļauti attiecīgās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes vadītājam, bet reliģiskajos jautājumos – attiecīgajai reliģiskajai savienībai (baznīcai)."
Iebildums
Piedāvātā formulējuma daļa “jautājumos, kas saistīti ar kapelānu darbību” rada neskaidrības, jo šādā veidā tiek pieļauta valsts iestāžu iesaistīšanās reliģisko jautājumu regulēšanā. Saskaņā ar Reliģisko organizāciju likuma (ROL) 5. panta otro daļu, valsts nedrīkst iejaukties reliģisko organizāciju iekšējā darbībā, tostarp reliģisko jautājumu risināšanā.
Lai ievērotu ROL un nodrošinātu, ka valsts neiejaucas reliģisko organizāciju darbībā, būtu jāizslēdz jebkāda ietekme uz kapelānu reliģiskajiem jautājumiem un jānorāda, ka kapelāni ir pakļauti tikai Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu vadītājiem attiecībā uz darbības organizatoriskiem un administratīviem jautājumiem.
Lai ievērotu ROL un nodrošinātu, ka valsts neiejaucas reliģisko organizāciju darbībā, būtu jāizslēdz jebkāda ietekme uz kapelānu reliģiskajiem jautājumiem un jānorāda, ka kapelāni ir pakļauti tikai Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu vadītājiem attiecībā uz darbības organizatoriskiem un administratīviem jautājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Izdarīt Ministru kabineta 2011.gada 15.februāra noteikumos Nr.134 "Noteikumi par kapelānu dienestu" (Latvijas Vēstnesis, 2011., 32, nr. 2013., 58. nr.) šādus grozījumus:
Priekšlikums
Projektā tiek lietoti divi atšķirīgi formulējumi: “Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu kapelāni" un "Kapelāni Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādē”, lūdzam visā tekstā izmantot vienu formulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Ierosinām aizpildīt anotācijas II sadaļu, jo projektam ir ietekme arī uz reliģiskajām organizācijām un attiecīgi arī kapelāniem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Ierosinām aizpildīt informāciju par sabiedrības līdzdalības rezultātiem.
Piedāvātā redakcija
-
