Atzinums

Projekta ID
23-TA-267
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
11.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam skaidrāk noteikt, uz kāda veida infrastruktūru šī nodeva būtu attiecināma, jo šobrīd nav skaidrs, vai tā attiecas tikai uz valsts vai arī uz pašvaldību pārziņā esošo infrastruktūru.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam papildināt termina skaidrojumu, attiecinot to arī uz gaisu piesārņojošo vielu emisijām (slāpekļa dioksīds, smalkās daļiņas), jo šobrīd termina skaidrojumā ir aptvertas tikai siltumnīcefekta gāzu emisijas. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam definēt, kas tiek uzskatīts par videi draudzīgiem transportlīdzekļiem, jo pie termina skaidrojuma parādās tikai termini - mazemisiju un bezemisiju transportlīdzeklis.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam 3.panta pirmajā daļā precīzi noteikt, kas ir autoceļa lietošanas nodevas objekts, jo šobrīd šajā pantā pieminēti tikai kravas transportlīdzekļi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt un skaidri noteikt, uz kāda veida transportlīdzekļiem šī prasība attiecas, jo likumprojekta 4.pants nosaka, ka autoceļu lietošanas nodevu maksā visi transportlīdzekļi, vienlaikus 5.panta pirmajā daļā minētais 2.pielikums attiecas tikai uz transportlīdzekļiem ar masu virs 3001 kg.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Iebildums

Lūdzam papildināt iekavas, norādot arī oficiālo elektronisko adresi, jo iestādei ir pienākums nodrošināt e-adresi kā saziņas kanālu. Pamatojums Oficiālās elektroniskās adreses likuma 5.panta 1.daļas 1.punkts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai minētā infrastruktūras lietošanas nodeva nepārklājas un nedublē prasības, kuras jau ir noteiktas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādātajā likumprojektā "Gaisa aizsardzības likums" (21-TA-1420) attiecībā uz zemo emisiju zonu un maksas iebraukšanas zonu izveidi. Lai novērstu tiesību normu dublēšanos dažādos likumprojektos, aicinām izslēgt dublējošās normas. Norādām, ka likumprojekts "Gaisa aizsardzības likums" ir izstrādē un saskaņošanā jau no 2022.gada un Satiksmes ministrija saskaņošanas gaitā nav informējusi par ideju nodublēt šīs prasības un radīt jaunu likumprojektu "Ceļu nodevu likums", tādā veidā nelietderīgi izmantojot valsts pārvaldes resursus un radot lieku administratīvo slogu visām abu likumprojektu izstrādē iesaistītajām pusēm.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādēļ šajā likumprojektā paredzētā pašvaldības ceļu nodeva pārklājas un dublē prasības, kuras jau ir noteiktas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādātā likumprojekta "Gaisa aizsardzības likums" (21-TA-1420) 18.pantā, kas attiecas uz zemo emisiju zonu un maksas iebraukšanas zonu izveidi. Lai novērstu tiesību normu dublēšanos dažādos likumprojektos, aicinām izslēgt dublējošās normas. Norādām, ka likumprojekts "Gaisa aizsardzības likums" ir izstrādē un saskaņošanā jau no 2022.gada un Satiksmes ministrija saskaņošanas gaitā nav informējusi par ideju nodublēt šīs prasības un radīt jaunu likumprojektu "Ceļu nodevu likums", tādā veidā nelietderīgi izmantojot valsts pārvaldes resursus un radot lieku administratīvo slogu visām abu likumprojektu izstrādē iesaistītajām pusēm.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 1. panta 8. punkts noteic, ka pašvaldības ceļu nodeva ir noteikta apmēra maksājums par pašvaldības ceļu lietošanu vai iebraukšanu pašvaldības teritorijā. Vienlaikus likumprojekta 16. panta piektā daļa noteic, ka ieņēmumus, ko pašvaldība gūst no pašvaldības ceļu nodevas, izmanto transportlīdzekļu radītā piesārņojuma samazināšanas pasākumu veikšanai. Savukārt likumprojekta 19. panta otrais teikums noteic, ka pašvaldību ceļu nodevas kontroles kārtību pašvaldība nosaka savos saistošajos noteikumos.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 2. panta pirmajai daļai likums nosaka nodevu sistēmas principus, pašvaldības nodevu objektus, noteikšanas, aprēķināšanas, iekasēšanas un atmaksāšanas kārtību, nodevu maksātāju, kā arī pašvaldības nodevu administrācijas tiesības un pienākumus, nodevu jautājumos pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību. Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 10. panta pirmās daļas pirmo teikumu valsts nodevu objektus nosaka saskaņā ar likumiem, savukārt pašvaldību nodevu objektus — saskaņā ar šo likumu. Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 3. punktu pašvaldības nodeva ir pašvaldības domes noteikts obligāts maksājums pašvaldības pamatbudžetā vai speciālajā budžetā šajā likumā paredzētajos gadījumos. Pašvaldības nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar pašvaldības institūcijas vai tās struktūrvienības veiktās darbības izmaksu segšanu. Turklāt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 12. panta pirmās daļas ievaddaļa noteic, ka  vietējās pašvaldības domei ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas. Pašvaldību nodevu uzlikšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumi Nr. 480 "Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas".
Ievērojot minēto, pirmkārt, pašvaldības nodevu objekti tiek noteikti likumā “Par nodokļiem un nodevām”, otrkārt, pašvaldības nodeva nav tiešā veidā saistīta ar pašvaldības institūcijas vai tās struktūrvienības veiktās darbības izmaksu segšanu, tostarp maksājums noteiktam mērķim pašvaldības budžetā, treškārt, pašvaldībai ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā uzlikt pašvaldības nodevas. Turklāt likums “Par nodokļiem un nodevām” neparedz, ka par pašvaldības nodevas nemaksāšanu ir paredzama vai paredzēta administratīvā atbildība.
Vienlaikus likumprojekta 19. panta pirmās daļas pirmais teikums noteic, ka ceļu nodevu samaksas kontroli veic policija. Savukārt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 52 punkts noteic, ka pašvaldības nodevu administrācija ir pašvaldības institūcija vai tās struktūrvienība, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz no tās funkcijām izrietošu pakalpojumu vai nodrošinājumu, par kuru maksājama pašvaldības nodeva vai valsts nodeva, kas ieskaitāma pašvaldības budžetā.
Ievērojot minēto un likumprojekta anotāciju, likumprojektā paredzētais attiecībā uz pašvaldības ceļa nodevu neatbilst likumam “Par nodokļiem un nodevām”.


 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā bieži pieminēto principu "Piesārņotājs maksā", aicinām šādu prasību paredzēt arī attiecībā uz autoceļu lietošanas nodevu un infrastruktūras nodevu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam precīzāk un izvērstāk paskaidrot šī likumprojekta būtību un jaunās noteiktās prasības, kā arī uz ko tās tiks attiecinātas un no kura gada.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt alternatīvos risinājumus un sniegt aprakstu par izvēlētā risinājuma pamatotību.
VARAM nav skaidrs, kādēļ Satiksmes ministrija uzskata par nepareizu transporta radītā gaisa piesārņojuma jautājumus risināt ar VARAM izstrādātā likumprojekta "Gaisa aizsardzības likums" palīdzību, ņemot vērā, ka šī likumprojekta mērķis ir samazināt dažādu darbību (tai skaitā, transporta) radītās gaisa kvalitātes problēmas pilsētās un valstī kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādā veidā zemāk minēto problēmu risina anotācijā piedāvātais risinājums un kādēļ izvēlēts šāds risinājuma variants. 

"Problēmas apraksts
"Likuma “Par autoceļiem” 6.panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un pašvaldību autoceļi un ielas lietojamas bez maksas, ja likumā nav noteikts citādi. Savukārt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 12.panta pirmās daļas 6.punkts noteic, ka vietējās pašvaldības domei ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonās."

Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Likumprojekta mērķi par videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanas veicināšanu, atbilstošs normatīvais akts šādas nodevas paredzēšanai ir šis Likumprojekts. Līdz ar to, tas paredz tiesības pašvaldībai noteikt nodevu par nodevu par ceļu lietošanu tās teritorijā."
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidri norādīt, kuras no izvēlētajām normām (autoceļu lietošanas nodeva, infrastruktūras lietošanas maksa, pašvaldības ceļu nodeva) attiecībā uz nodevu noteikšanu izriet no Eiropas Savienības tiesību aktiem kā obligāti nosakāmās prasības un kuras ir izvēles normas, kuras var pārņemt citā veidā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kādas citas piesārņojošo vielu emisijas domātas, kas nebūtu uzskatāmas par "izplūdes gāzēm".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam saskaņot likumprojektā lietoto terminoloģiju, jo atsevišķās likumprojekta vietās parādās termins "emisijas", bet citās - "izmeši".
Piedāvātā redakcija
-