Atzinums

Projekta ID
24-TA-2790
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100.2. apakšpunktu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu, ievērojot Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.—2029. gada perioda vadības likuma (turpmāk - likums) 15. panta 12. punktā ietverto pilnvarojumu un nepieciešamības gadījumā atbilstoši precizēt citas noteikumu projekta vienības. Vienlaikus, ja pilnvarojumu kādā daļā nav paredzēts izpildīt ar noteikumu projektu, lūdzam atbilstošu skaidrojumu par konkrētā pilnvarojuma izpildi sniegt noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
"1. Noteikumi nosaka:
1.1. Šveices – Latvijas sadarbības programmas “Bērnu vēža aprūpes attīstība Latvijā" (turpmāk - Programma) īstenošanas nosacījumus;
1.2. Programmas mērķi un sasniedzamos rezultātus;
1.3. pieejamo finansējumu;
1.4. programmas apsaimniekotāju un aģentūru, kā arī to kompetenču sadalījumu un pienākumus;
1.5. iepriekš noteiktā projekta potenciālo īstenotāju;
1.6. atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.7. iepriekš noteiktā projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus;
1.8. komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus."
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai tiek slēgts līgums par iepriekš noteiktā projekta vai līgums par projekta īstenošanu, un atbilstoši precizēt noteikumu projektu, nodrošinot vienveidīgu terminoloģiju atbilstoši likumā noteiktajam. Līdzīgi lūdzam noteikumu projektā terminu "finansējuma saņēmējs" aizstāt ar terminu "iepriekš noteiktā projekta īstenotājs".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai svītrot noteikumu projekta 4.3. apakšpunktā ietverto norādi "Par ziedojuma pieņemšanu valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” veselības aprūpes attīstības centra izveidei", kura jēga un būtība no minētā apakšpunkta neizriet.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam atbilstoši likumā ietvertajam pilnvarojumam noteikumu projektā norādīt programmas pieejamo, nevis kopējo attiecināmo finansējumu, kā arī lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 6. punktā minēto finansējumu izteikt euro valūtā, nepieciešamības gadījumā iekavās norādot arī attiecīgo Šveices franku apmēru, ievērojot Padomes 1998. gada 3. maija Regulas (EK) 974/98 par eiro ieviešanu 3. pantā noteikto un to, ka atbilstoši Civillikuma 1833. pantam visi maksājumi izdarāmi euro, tai skaitā arī līguma par iepriekš noteiktā projekta īstenošanu ietvaros veiktie maksājumi, kam pieejamais finansējums atspoguļojams minētajā punktā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 8. punktā skaidrot, kādi pasākumi un darbības atbilst atbalstāmajām darbībām. Norādām, ka ar vispārīgu atsauci uz pasākumiem un darbībām ar mērķi, kas precīzi atbilst programmas mērķim, pirmšķietami netiek izpildīts Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.—2029. gada perioda vadības likuma 15. panta 12. punktā ietvertais pilnvarojums.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 9.6. un 10.9. apakšpunktā ietverto regulējumu, jo pretējā gadījumā iespējams secināt, ka noteikumu projekta 9.6. apakšpunktā minētajām izmaksām nav jābūt pamatotām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 9.6. apakšpunktā skaidrot (nepieciešamības gadījumā - piemērveidā), kādas vēl preču un pakalpojumu izmaksas saistībā ar Programmas un Projekta īstenošanu ir attiecināmas. Līdzīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 10.9. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot iekavas un vārdus "(atbilstoši šo noteikumu 11. punktā noteiktām atbalstāmām darbībām un šo noteikumu 12. punktā noteiktām izmaksu pozīcijām)", jo attiecīgā norāde ir lieka. Nepieciešamības gadījumā lūdzam noteikumu projekta 9.1. un 10.1. apakšpunktā piemērveidā norādīt uz Programmas un Projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 13. punktu un 14.1. apakšpunktu, nedublējot likuma 29. panta regulējumu, bet tā vietā nepieciešamības gadījumā lūdzam izdarīt atsauci uz minēto pantu..
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai ar noteikumu projekta 15.9. apakšpunktā ietverto regulējumu netiek pēc būtības dublēts šo noteikumu 14.2. un 14.3. apakšpunktā ietvertais regulējums, nepieciešamības gadījumā svītrojot 15.9. apakšpunktu. Kā arī lūdzam norādi uz neapdomīgiem izdevumiem svītrot kā subjektīvu un apgrūtinoši piemērojamu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, nedublējot noteikumu projekta 2. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
"16. Līgumā par projekta īstenošanu iekļauj vismaz šādus nosacījumus:"
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam nodrošināt konsekventu terminoloģiju attiecībā uz to, kas tiek ieviests, programma, Projekts vai investīcija, ņemot vērā, ka šobrīd no noteikumu projekta neizriet, kas ir domāts ar investīciju.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta 16.6. apakšpunkta nav skaidrs, kur ir pieejamas Donorvalsts komunikācijas vadlīnijas, kā arī tas, kāds ir to juridiski saistošais raksturs attiecībā uz privātpersonām (Projekta īstenotāju). Norādām, ka noteikumu projektā nedrīkst atsaukties un uzlikt par pienākumu indivīdam ievērot juridiski nesaistošus dokumentus, tādēļ lūdzam svītrot minētajā apakšpunktā ietverto atsauci uz vadlīnijām, nepieciešamības gadījumā iekļaujot vadlīniju prasības iepriekš noteiktā līgumā par projekta īstenošanu vai pārņemot tās noteikumu projekta tekstā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 20.3. apakšpunktā ietverto regulējumu, kas paredz tiesības Projekta īstenotājam pieprasīt veikt grozījumus Programmas līgumā, ievērojot, ka Projekta īstenotājs nav minētā līguma dalībnieks, turklāt attiecīgas izmaiņas vadošajai iestādei atbilstoši likuma sistēmai varētu ierosināt (un nevis pieprasīt) vienīgi programmas apsaimniekotājs. Papildus lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu ar regulējumu, kādos gadījumos Projekta līgumā grozījumus būtu pieļaujams veikt.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 20.5. apakšpunktu kā 20.4. apakšpunktā ietvertā regulējuma dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 20.6. apakšpunktu kā noteikumu projekta 14.4. apakšpunktā ietvertā regulējuma dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 24. punktā ietverto atsauci uz Eiropas Savienības lēmumu, nepieciešamības gadījumā pārņemot tā prasības noteikumu projektā. Norādām, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem. Ja lēmumu adresāts ir dalībvalstis un ir nepieciešams to normas padarīt saistošas privātpersonām, tad lēmumi ir jāpārņem valsts tiesību sistēmā tāpat kā direktīvas. Atbilstoši Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) 13. pantam tas ir adresēts dalībvalstīm. Tādējādi, lai minētā lēmuma normas padarītu saistošas privātpersonām, tās jāpārņem nacionālajā normatīvajā aktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 25. punktā ietvertais regulējums, iespējams, pēc būtības dublē noteikumu projekta 13. punktā un 14.1. apakšpunktā ietverto regulējumu, tādēļ lūdzam izvērtēt un svītrot 25. punktu. Norādām, ka no noteikumu projekta kopumā izriet, ka atbalsts tiek piešķirts vienreiz, un pēc tam, izpildoties noteiktiem priekšnoteikumi, tiek veikti maksājumi, kas jau izriet no noteikumu projektā paredzētajiem izmaksu attiecināmības nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 26. punktu kā noteikumu projekta IV nodaļā ("IV Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas") ietvertā regulējuma attiecībā uz izmaksu attiecināmības nosacījumiem dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 27. punktu vai skaidrot, kā atbalsts sasniedz attiecīgos mērķus un paredzamos rezultātus. Ierosinām svītrot minēto norādi kā lieku, ņemot vērā, ka prasības attiecībā uz izmaksu attiecināmību jau ir iekļautas citos noteikumu projekta punktos.
Piedāvātā redakcija
"27. Programmas apsaimniekotājs nodrošina piešķirtā atbalsta izlietojuma uzraudzību."
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 28. punktā ietvertā regulējuma piemērošanu, nepieciešamības gadījumā to precizējot vai svītrojot. Norādām, ka pirmšķietami minētā kontrole pamatā īstenojama, sagatavojot noteikumu projektu un nodrošinot, ka atbalsts tiek piešķirts, ievērojot valsts atbalsta kontroles un iepirkumu jomas tiesisko regulējumu (kas jau šobrīd izriet no noteikumu projekta), nevis veicot uzraudzību par to, kā tiek izmantots piešķirtais atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 30. punktā skaidrot, par kādiem citiem aktuālajiem jautājumiem vēl jāinformē Projekta īstenotājam.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 31. punktu kā noteikumu projekta 18. punktā ietvertā regulējuma dublējošu vai skaidrot, ar ko Projekta rezultātu sasniegšanas apstiprināšana atšķiras no Projekta mērķa sasniegšanas apstiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5.5. sadaļu,  sniedzot skaidrojumu par 2023. gada 19. jūnijā parakstītā Latvijas Republikas valdības un Šveices federālās valdības ietvarlīgumā par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām ES dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirtību mazināšanai ES paredzēto saistību izpildi ar noteikumu projektu, kā arī nepieciešamības gadījumā, ja attiecīgās prasības tiek pārņemtas noteikumu projektā, lūdzam skaidrot arī donorvalsts noteikumos iekļauto prasību pārņemšanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 5. punktā atsevišķi norādīt, kādi ir programmas un Projekta rezultāti.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam precizēt noteikumu projekta 5.1. apakšpunktu, konkrēti norādot, kas ir domāts ar šo projektu, proti, iepriekš noteiktais projekts vai šie noteikumi (proti, noteikumu projekts). 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un vārdus "šajos paneļos" aizstāt ar vārdiem "šajā panelī", ņemot vērā, ka noteikumu projekta 5.2. apakšpunktā norādīts tikai viens panelis.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projektā konsekventi ievērot iepriekš atrunāto saīsinājumu "Projekts".
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Šveices Konfederācijas finansējums un nacionālais valsts budžeta finansējums (9,652,941 CHF) pārsniedz programmas kopējo attiecināmo finansējumu (8 823 529 CHF), tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt (salāgot minētos finansējuma apmērus) noteikumu projekta 6. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 10. punktā nav norādīta Programmas un valsts finansējuma summa, tādēļ lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 12. punktu, nodrošinot juridiskās tehnikas prasībām atbilstošu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai ar atbalsta pasākuma līgumu saprotams iepriekš noteiktā projekta līgums, attiecīgā gadījumā lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu, nodrošinot vienveidīgu terminoloģiju. Līdzīgi lūdzam skaidrot, vai ar noteikumu projekta 15.6. apakšpunktā lietoto terminu "saņēmējs" ir saprotams Projekta īstenotājs.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 16.4. apakšpunktā ietverto atsauci uz 7. punktu, ņemot vērā, ka 7. punktā nav iekļauti Programmas un Projekta rezultāti.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt.
Piedāvātā redakcija
"16.9. citi ar Programmas un Projekta mērķu sasniegšanu un uzraudzību saistīti nosacījumi."
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādi "saskaņā ar programmas apsaimniekotāja noteiktajiem termiņiem" aizstāt ar norādi "saskaņā ar līgumā par Projekta īstenošanu noteiktajiem termiņiem" vai nodrošināt minētās norādes svītrošanu, ievērojot, ka šobrīd no noteikumu projekta neizriet, ka programmas apsaimniekotājs šos termiņus vienpusēji noteiktu.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam svītrot vārdus "sasaisti, sinerģiju un" vai detalizēti skaidrot noteikumu projekta anotācijā, kā minētais pienākums ir īstenojams praksē.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā lietot konsekventu terminoloģiju atbilstoši likumā noteiktajam un atsaukties uz līgumu par iepriekš noteiktā projekta īstenošanu, nepieciešamības gadījumā atrunājot atbilstošu saīsinājumu ("Projekta līgums").
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 20.4. apakšpunktā ietverto atsauci uz 24.3. punktu, jo nav skaidrs, uz kādu juridisko dokumentu izdarīta atsauce (noteikumu projektā arī nav ietverta attiecīga vienība).
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 21. punktu iekļaut noteikumu projekta I nodaļā.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt, jo nav skaidrs, kā (un ir arī apšaubāms, ka ļaunprātīgas rīcības mērķis varētu būt godīga konkurence) atbalsta ļaunprātīgas izmantošanas mērķis varētu būt godīgas konkurences nodrošināšana.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precīzāk norādīt, pēc kādām darbībām saistībā ar pieprasījumu (nosūtīšana, saņemšana) nodrošināma priekšfinansējuma un līdzfinansējuma pieprasīšana.
Piedāvātā redakcija
"29. Programmas apsaimniekotājs pēc Projekta īstenotāja pieprasījuma saņemšanas nodrošina priekšfinansējuma un līdzfinansējuma pieprasīšanu kārtējam gadam atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteikto apropriācijas izmaiņu veikšanu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem."
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt.
Piedāvātā redakcija
32. Programmas apsaimniekotājs, īstenojot Projekta uzraudzību, pēc nepieciešamības veic attālinātas vai klātienes pārbaudes, tai skaitā datu ticamības pārbaudes.