Projekta ID
23-TA-1640Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
28.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Rīgā klasiska ir situācija, kad dzīvokļa īpašnieks ir deklarēts savā īpašumā kopā ar īrniekiem. Projektā paredzēts vērtēt kā kopēju mājsaimniecību. Mājsaimniecības sastāvā iekļausies arī ārpus Latvijas mirušās personas, par kurām nav informēta PMLP, tāpēc skaitās dzīvas līdz 110 gadu vecumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Svītrot vārdus “un elektroenerģiju”, jo atbilstoši likuma 4. panta trešajai daļai un 4. panta sestās daļas 5. punktam atbalstu mājsaimniecības maksas samazinājumam par patērēto elektroenerģiju ir pienākums sniegt elektroenerģijas tirgotājam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Svītrot vārdus “un elektroenerģiju”, jo atbilstoši likuma 4. panta trešajai daļai un 4. panta sestās daļas 5. punktam atbalstu mājsaimniecības maksas samazinājumam par patērēto elektroenerģiju ir pienākums sniegt elektroenerģijas tirgotājam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Papildus likumprojekta 5. panta pirmajā daļā noteiktajam informācijas sistēmas nolūkam, lūdzam papildināt likumprojektu ar personas datu apstrādes nolūku informācijas sistēmā, norādot nolūku, kas minēts Novērtējumā par ietekmi uz datu aizsardzību, lai likumdevējs būtu skaidri noteicis apstrādes nolūku, jo lielā mērā no nolūka formulējuma ir atkarīga vairāku datu aizsardzības principu un datu subjekta tiesību ievērošanas nodrošināšana.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta anotācijā ir norādīts, ka “Informācijas sistēmā iestrādātā algoritma ietvaros tiks veiktas šādas personas datu apstrādes darbības: vienā Latvijas Republika adresē deklarēto, reģistrēto vai kontaktadresi norādījušo personu identificēšana, attiecīgo personu pēdējo 12 mēnešu vidējo ienākumu summēšana un aprēķina par ienākumiem uz vienu mājsaimniecības locekli veikšana, mājsaimniecību, kas ir tiesīgas pretendēt uz likumprojektā noteikto atbalstu, identificēšana.”
Tāpat Novērtējumā par ietekmi uz datu aizsardzību ir norādīts, ka apstrādes nolūks ir - mājsaimniecības vidējo ienākumu uz vienu mājsaimniecības locekli aprēķina veikšana un mājsaimniecību loku, kas ir tiesīgas pretendēt uz likumprojektā noteikto atbalstu identificēšana.
Ņemot vērā minēto uzskatām, ka būtu fiziskām personām vispirms jādod tiesības izvēlēties vai tās vispār vēlas saņemt atbalstu vai pretendēt uz atbalstu, un tādējādi netiku apstrādāti personas dati par fiziskām personām, kas vispār nevēlas saņemt vai pretendēt uz likumprojektā noteikto atbalstu.
Pamatojums:
Paredzētā personas datu apstrāde iespējams ir neatbilstoša Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1. daļas b) un c) punktos noteiktajiem principiem – nolūka ierobežojuma princips un datu minimizēšanas princips, jo:
1. Turpmākā apstrāde (piemēram, informācija par fiziskās personas ienākumiem) jebkādā veidā nav saistīta ar primāro mērķi, kāpēc personas dati tiek apstrādāti (piemēram, Valsts ieņēmumu dienestā).
2. Fiziskās personas iespējams nemaz nevēlas saņemt atbalstu vai pretendēt uz atbalstu, un tām netiek dotas izvēles iespējas, vai tie vēlas, lai viņu informācija, piemēram, par ienākumiem, tiek apstrādāta saistībā ar atbalstu.
3. Fiziskas personas nav paredzējušas, ka viņu personas dati, kas ir ievākti vienam nolūkam, tiks apstrādāti nolūkam - tiesības pretendēt uz likumprojektā noteikto atbalstu, identificēšana.
4. Par datu subjektu tiek apstrādāts liels datu apjoms no dažādiem avotiem.
Tāpat Novērtējumā par ietekmi uz datu aizsardzību ir norādīts, ka apstrādes nolūks ir - mājsaimniecības vidējo ienākumu uz vienu mājsaimniecības locekli aprēķina veikšana un mājsaimniecību loku, kas ir tiesīgas pretendēt uz likumprojektā noteikto atbalstu identificēšana.
Ņemot vērā minēto uzskatām, ka būtu fiziskām personām vispirms jādod tiesības izvēlēties vai tās vispār vēlas saņemt atbalstu vai pretendēt uz atbalstu, un tādējādi netiku apstrādāti personas dati par fiziskām personām, kas vispār nevēlas saņemt vai pretendēt uz likumprojektā noteikto atbalstu.
Pamatojums:
Paredzētā personas datu apstrāde iespējams ir neatbilstoša Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1. daļas b) un c) punktos noteiktajiem principiem – nolūka ierobežojuma princips un datu minimizēšanas princips, jo:
1. Turpmākā apstrāde (piemēram, informācija par fiziskās personas ienākumiem) jebkādā veidā nav saistīta ar primāro mērķi, kāpēc personas dati tiek apstrādāti (piemēram, Valsts ieņēmumu dienestā).
2. Fiziskās personas iespējams nemaz nevēlas saņemt atbalstu vai pretendēt uz atbalstu, un tām netiek dotas izvēles iespējas, vai tie vēlas, lai viņu informācija, piemēram, par ienākumiem, tiek apstrādāta saistībā ar atbalstu.
3. Fiziskas personas nav paredzējušas, ka viņu personas dati, kas ir ievākti vienam nolūkam, tiks apstrādāti nolūkam - tiesības pretendēt uz likumprojektā noteikto atbalstu, identificēšana.
4. Par datu subjektu tiek apstrādāts liels datu apjoms no dažādiem avotiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
1) Papildināt likumprojektu ar pantu šādā redakcijā: Pašvaldība drīkst noteikt saviem darbiniekiem, kuri iesaistīti 4. panta ceturtajā daļā minēto iesniegumu izskatīšanas un lēmumu pieņemšanas procesā, piemaksu par citu pienākumu veikšanu papildus tiešajiem amata pienākumiem līdz 30 procentiem no mēnešalgas papildus Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 14. pantā noteiktajam maksimālajam piemaksu apmēram.
2) Aicinām papildināt noteikumus aprakstot paredzamo iedzīvotāja iesnieguma iesniegšanas ceļu (e-latvija, klātienē noteiktās vietās) un iedzīvotāja iespēju pašam pārliecināties par atbilstību atbalsta saņēmēju lokam. Vai papildināt ar atsauci uz citu normatīvo aktu, kur būs regulēta iedzīvotāja saziņa ar valsti šajos jautājumos.
3) Papildināt ar sadaļu, kas nosaka finansējumu pašvaldībai par apkalpoto iesniegumu. Līdzīgi kā jau šobrīd Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7. prim panta 14. daļā.
2) Aicinām papildināt noteikumus aprakstot paredzamo iedzīvotāja iesnieguma iesniegšanas ceļu (e-latvija, klātienē noteiktās vietās) un iedzīvotāja iespēju pašam pārliecināties par atbilstību atbalsta saņēmēju lokam. Vai papildināt ar atsauci uz citu normatīvo aktu, kur būs regulēta iedzīvotāja saziņa ar valsti šajos jautājumos.
3) Papildināt ar sadaļu, kas nosaka finansējumu pašvaldībai par apkalpoto iesniegumu. Līdzīgi kā jau šobrīd Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7. prim panta 14. daļā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Papildināt likumprojekta pantu ar precizējumu, ka izdevumi tiks noteikti pēc statistiski valstī vidēji aprēķinātiem izdevumiem par mājokli. Vēršam uzmanību, ka statistiski vidējie izdevumi par mājokli būs neobjektīvi, jo pašvaldībās ir atšķirīgas izdevumu summas par mājokli, piemēram, nekustamā īpašuma nodokļa apmērs.
Tāpat vēršam uzmanību, ka, stājoties spēkā likumam un topošajiem Ministru kabineta noteikumiem, veidosies divas ienākumu vērtēšanas sistēmas – atbilstoši Energoapgādes izmaksu atbalsta likumam (VID, VSAA) un līdzšinējā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Ministru kabineta noteikumos Nr.809 noteiktā, daudz plašākā, sistēma. Iespējama situācija, ka decentralizētas apkures gadījumā pašvaldība īpašumu dēļ mājokļa pabalstu atteiks, bet valsts atbalsts pienāksies.
Tāpat vēršam uzmanību, ka, stājoties spēkā likumam un topošajiem Ministru kabineta noteikumiem, veidosies divas ienākumu vērtēšanas sistēmas – atbilstoši Energoapgādes izmaksu atbalsta likumam (VID, VSAA) un līdzšinējā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Ministru kabineta noteikumos Nr.809 noteiktā, daudz plašākā, sistēma. Iespējama situācija, ka decentralizētas apkures gadījumā pašvaldība īpašumu dēļ mājokļa pabalstu atteiks, bet valsts atbalsts pienāksies.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Papildināt likumprojektu ar pašvaldībai sedzamām administratīvām izmaksām par iesniegumu izskatīšanu un finansējuma nodrošināšanu pašvaldību pamatdarbības informācijas sistēmas nepieciešamajiem pielāgojumiem, kuri nepieciešami, lai pašvaldība administrētu atbalstu mājsaimniecības maksas samazinājumam likumprojekta 4. panta ceturtajā daļā noteiktajos gadījumos.
Izteikt 4. panta sesto daļu 4. punktu šādā redakcijā:
4) nosacījumus un kārtību, kādā pašvaldībai tiek kompensēts mājsaimniecībām sniegtais atbalsts maksas samazinājumam decentralizētajam kurināmajam, kas tiek izmantots siltumenerģijas ražošanai, administratīvās izmaksas un izmaksas par informācijas sistēmas nepieciešamajiem pielāgojumiem, kā arī tiek veikta izmaksātā finansējuma uzraudzība;
Ministru kabinetam, sagatavojot noteikumus par kārtību, kādā pašvaldībai tiek kompensēts mājsaimniecībām sniegtais atbalsts maksas samazinājumam decentralizētajam kurināmajam, vadīties no iepriekšējā Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākuma likumā noteiktās kārtības, kur bija paredzēts, ka valsts kompensē astoņus euro par viena iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu. Mērķdotāciju, kas paredzēta administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldība izlieto pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzībai, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, kā arī tehnikas un aprīkojuma iegādei.
Izteikt 4. panta sesto daļu 4. punktu šādā redakcijā:
4) nosacījumus un kārtību, kādā pašvaldībai tiek kompensēts mājsaimniecībām sniegtais atbalsts maksas samazinājumam decentralizētajam kurināmajam, kas tiek izmantots siltumenerģijas ražošanai, administratīvās izmaksas un izmaksas par informācijas sistēmas nepieciešamajiem pielāgojumiem, kā arī tiek veikta izmaksātā finansējuma uzraudzība;
Ministru kabinetam, sagatavojot noteikumus par kārtību, kādā pašvaldībai tiek kompensēts mājsaimniecībām sniegtais atbalsts maksas samazinājumam decentralizētajam kurināmajam, vadīties no iepriekšējā Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākuma likumā noteiktās kārtības, kur bija paredzēts, ka valsts kompensē astoņus euro par viena iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu. Mērķdotāciju, kas paredzēta administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldība izlieto pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzībai, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, kā arī tehnikas un aprīkojuma iegādei.
Piedāvātā redakcija
-