Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-2838
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūgums papildināt noteikumu projektu, norādot plānoto atbalsta veidu (grantu atbalsts, nefinanšu atbalsts, finanšu instrumentu atbalsts, kombinēto finanšu instrumentu atbalsts).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka kārtas ietvaros noteikto nacionālo rādītāju nav paredzēts uzkrāt Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā un līdz ar to tā uzkrāšanas veids atšķiras no citu nacionālo rādītāju uzkrāšanas, lūgums 5.punktā norādīto informāciju definēt, kā finansējuma saņēmējam papildus uzkrājamo informāciju nevis kā nacionālo rādītāju. Ja papildus uzkrājamā informācija nav saistīta ar ES fondu izpratnē obligāti uzkrājamo un ziņojamo informāciju, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka finansējuma saņēmēja pienākums to ir uzkrāt, savukārt, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, to pieņem zināšanai un nepārbauda
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju vai MK noteikumu projektu ar informāciju par sadarbības partnera  Izglītības kvalitātes valsts dienesta un profesionālās izglītības iestādēs iesaisti MK noteikumu projekta 18.3.apakšpunktā definētajā darbībā, proti,  digitālās platformas “Nozaru kvalifikāciju sistēma”  izveidē. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka šobrīd anotācijā nav sniegta skaidrojoša informācija par 4.2.2.9.pasākumā plānotajām izmaksām, lūdzam anotācijā skaidrot, kāda veida vienkāršotās izmaksas tiks piemērotas projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām un kad tiek plānots izstrādāt un apstiprināt metodiku. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka, iztrūkstot skaidrojumam, šobrīd nav iespējams izvērtēt noteikumu projekta 20.2.2., 20.2.5. un 20.2.6. apakšpunktā minēto izmaksu, kam ir paredzēta saistība ar projekta vadības un īstenošanas personāla noslodzi projektā, piemērošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu 20.2.2. apakšpunktu, norādot, vai izmaksas paredzētas finansējuma saņēmēja vai sadarbības partneru projekta īstenošanas personālam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību iekļaut MK noteikumos ārvalstu komandējumu izmaksas un pamatot to nepieciešamību MK noteikumu anotācijā. Ja ir nepieciešams MK noteikumos iekļaut ārvalstu komandējumu izmaksas, tad lūdzam precizēt noteikumu projekta 20.2.3.apakšpunktu:
1) atsevišķi izdalīt apakšpunktu par ārvalstu komandējumu izmaksām, norādot, kuru atbalstāmo darbību nodrošināšanai tiek plānotas ārvalstu komandējumu izmaksas;
2) norādīt, vai darba braucienu un komandējumu izmaksas paredzētas projekta vadības un/vai īstenošanas personālam (t.sk. finansējuma saņēmēja vai sadarbības partneru). Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Vadlīniju "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 62.atsauci ārvalstu komandējumu izmaksas attiecināmas tikai projekta īstenošanas personālam un projekta vadītājam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt transportlīdzekļu nomas izmaksu iekļaušanu šajā apakšpunktā, ievērojot to, ka "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai" šādu pozīciju neparedz.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu 20.2.4. apakšpunktu, norādot, vai transporta izmaksas paredzētas projekta vadības un/vai īstenošanas personālam (t.sk. finansējuma saņēmēja vai sadarbības partneru).
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādas pakalpojuma (uzņēmuma) un piegādes līguma izmaksas paredzētas projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt, ka arī atbildīgā iestāde var izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodikas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā noteikts, ka projekta izmaksas ir attiecināms pirms vienošanās noslēgšanas, t.i., no 2023.gada 1.janvāra, lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas, kas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu skaidrot, kurš izveido trīspusējās sadarbības apakšpadomi. Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, minēto norādīt arī noteikumu projektā. Papildus lūdzu skaidrot, kāda loma ir vadošajai iestādei padomē, izskatot ar projekta īstenošanas uzraudzību saistītos jautājumus.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 38.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un Kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā to, ka kārtas ietvaros nav plānots elastības finansējums, lūgums papildināt anotāciju, norādot, kura cita attiecīgās prioritātes un fonda SAM ietvaros tiks noteikts elastības finansējums, lai prioritātes un fonda līmenī būtu iespējams nodrošināt programmā noteikto elastības finansējuma apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot anotācijas 1.3.sadaļā skaidroto, ka VISC izvēlēts kā projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmējs, ņemot vērā VISC noteiktās funkcijas, nav skaidrs, kādēļ anotācijā vēl tiek arī norādīts, ka  finansējuma saņēmējs VISC īstenos atbalstu profesionālās izglītības mācību satura pilnveides pasākumiem, negūstot ieņēmumus no projekta īstenošanas, īstenos projektu ar saviem cilvēkresursiem, kas būs projekta vadības un īstenošanas personāls, personālam sedzot vienīgi faktiskās nepieciešamās izmaksas, kas būs pamatotas un pierādamas. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktā norādītajam, darbības, kuras ir valsts varas prerogatīvu neatņemama daļa un kuras veic valsts, nav saimnieciskā darbība, izņemot, ja attiecīgā dalībvalsts ir nolēmusi ieviest tirgus mehānismus. Ievērojot minēto, lūdzam novērst pretrunas skaidrojumos anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā detalizēti skaidrot 4.2.2.9.pasākuma plānotās izmaksas un to nepieciešamību.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot to, ka 4.2.2.9.aktivitātes ietvaros tiek paredzēts publisko līdzekļu piešķīrums sadarbības partneriem: Latvijas Darba devēju konfederācijai, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai un  Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomei, lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijā ietverto skaidrojumu, kā ir izvēlēti šie sadarbības partneri un kādēļ tie nav uzskatāmi par komercdarbības atbalsta saņēmējiem.  Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja augstāk minētie sadarbības partneri projektā īsteno tādas darbības, kādas var nodrošināt arī citi subjekti tirgū, tad minētie subjekti potenciāli ir uzskatāmi par saimnieciskās darbības veicējiem, atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 8.punktā norādītajam (subjekta tiesiskais statuss saskaņā ar valsts tiesību aktiem nav noteicošs, vienīgais būtiskais kritērijs ir tas, vai subjekts veic saimniecisko darbību (piedāvā tirgū preces un pakalpojumus), lai  tas Līguma 107. panta 1. punkta nozīmē būtu uzskatāms par uzņēmumu). Attiecīgi anotācijā ietvertais skaidrojums, ka: "arī  projekta sadarbības partneri (Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome [..]) iesaistīsies projekta īstenošanā ar saviem cilvēkresursiem, sadarbojoties noteikumu projekta 18.punktā minēto atbalstāmo darbību ieviešanā. Līdz ar to 4.2.2.9. pasākuma pirmās kārtas ietvaros īstenojamās darbības nav kvalificējamas kā saimnieciskā darbība un komercdarbības atbalsta sniegšana nav paredzēta.", nepamato komercdarbības atbalsta neesamību. Skaidrojam, ka no komercdarbības atbalsta kontroles viedokļa, ja sadarbības partneris saņem publiskos līdzekļus un nav iespējams pamatot, ka tam ir uzticēta valsts pārvaldes uzdevuma, t.i., deleģēta uzdevuma, veikšana, vai, ja konkrētais subjekts nav izvēlēts, izmantojot Publisko iepirkumu likumā noteiktās procedūras (konkurenci nodrošinošā, pārredzamā, nediskriminējošā un beznosacījumu konkursa procedūrā), vai nav nodrošināts tas, ka sadarbības partneris negūst ekonomisku priekšrocību, uz to ir attiecināmi komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi. 
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektā “Par valsts budžetu 2023 un vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2023. un 2025. gadam” 2023. gadā nav plānots finansējums 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" īstenošanai, lūdzam veikt precizējumu un 2023.gadam 1., 1.1.. 2., 2.1, 3. un 3.1.punktos uzrādīto finansējumu pārcelt no ailes "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" uz aili "izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam", vienlaikus aizpildot arī informāciju 5. un 5.1.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai saskaņotu rādītāja nosaukumu ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam, ierosinām aizvietot vārdus “iestāžu skaits” ar vārdu “iestādes”.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši anotācijā minētajam, finansējuma saņēmēja pienākums ir uzkrāt datus par nacionālā rādīta izpildi, tādēļ lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kādi dati finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj, lai apliecinātu rādītāja izpildi, t.sk. kurā brīdī/kādi ir apliecinošie dokumenti, kas liecina, ka izglītības iestāde ir saņēmusi metodisko atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka pasākuma pirmajai kārtai nav plānots elastības finansējums, ierosinām izteikt punkta sākumu šādā redakcijā:
Pasākuma pirmajai kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir …
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 9.punktā vārdus "Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās", ņemot vērā Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likumā noteikto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, norādot vai  finansējuma saņēmējs var piesaistīt visas MK noteikumu 11.5.apakšpunktā norādītos sadarbības partnerus.
 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atsauci uz normatīvo aktu, nosakot, ka līgums tiek slēgts atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību iekļaut neparedzētās izmaksas, kas varētu būt nepieciešamas iepriekš neparedzētu papildu darbu veikšanai vai pakalpojumu sniegšanai, ņemot vērā Eiropas Savienības fondu 2014. – 2020.gada plānošanas perioda SAM 8.5.2.projekta pieredzi.
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka, lai nodrošinātu kvalitatīvo  atlases procesu, MK noteikumu projekta noteiktajai vienkāršotai  izmaksu metodikai jābūt apstiprinātajai līdz atlases izsludināšanai. 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt apakšpunkta redakciju, ņemot vērā, ka saskaņā ar Vadlīnijām "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" nosacījums “vismaz 30% no normālā darba laika strādā ar projektu” attiecas uz daļlaika izmaksu attiecināšanas principu.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt minētajām izmaksām izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodiku. 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt minētajām izmaksām izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodiku. 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt minētajām izmaksām izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodiku. 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām precizēt 36.punkta redakciju, salāgojot to ar apstiprinātajiem 4.2.2.9.pasākuma projektu iesniegumu atlases kritērijiem, piemēram, noteikumu projektā nosakot, ka projektā plāno darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Rosinām anotācijas tekstā attiecībā uz ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodu tehniski precizēt Eiropas Sociālā fonda Plus nosaukumu, kā arī rosinām izmantoto saīsinājumu ESF+.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Rosinām visā anotācijas tekstā tehniski precizēt specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu saīsinājumus, tos izsakot šādi: 8.3.1.1.pasākums, 8.5.1.SAM, 8.5.2.SAM.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz, ka ir atbalstāma NKS tehniskā izstrāde, aprobācija, pilnveide un uzturēšana, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā pēc projekta noslēguma tiks nodrošināta sasniegto rezultātu ilgtspēja, piemēram, e-NKS turpmāka uzturēšana.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sadaļā "Risinājuma apraksts" precizēt 5.rindkopas pēdējo teikumu, norādot, ka 5 500 00 EUR ir 4.2.2.9. pasākuma 3.kārtai plānotais, nevis pieejamais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sadaļā "Risinājuma apraksts" precizēt 2.rindkopas pēdējo teikumu, kurā norādīts 4.2.2.9.pasākumam pieejamais kopējais finansējums. Vēršam uzmanību, ka noradītais finansējums ir 4.2.2.9.pasākumam kopējais plānotais, nevis pieejamais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādi dati tiks uzkrāti un vai notiks arī personu datu uzkrāšana, vai notiks tikai noteikumu projekta 5.punktā noteikto datu uzkrāšana.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to vai pasākuma ietvaros īstenotais projekts un minētās atbalstāmās darbības veicinās  Eiropas Savienības stratēģijā Baltijas jūras reģionam (ESSBJR) noteikto mērķu sasniegšanu.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Programmā norādītajam, 4.2.2.SAM paredzētās darbības var sniegt ieguldījumu ESSBJR politikas virziena “Izglītība” īstenošanā.
Piedāvātā redakcija
-
40.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai izsludināt projektu iesniegumu atlasi pēc projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju apstiprināšanas Uzraudzības komitejā.
Priekšlikums
Lūdzam svītrot protokollēmuma 3.punktu. Vēršam uzmanību, ka sadarbības iestāde var izsludināt atlasi pēc Ministru kabineta noteikumu projekta "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" spēkā stāšanās. Papildus vēršam uzmanību, ka Uzraudzības komiteja 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" kritērijus apstiprināja š.g. 26.janvāra sēdē.
Piedāvātā redakcija
-