Atzinums

Projekta ID
22-TA-3198
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
02.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likuma 6.panta 1.1daļa noteic, ka mājsaimniecības lietotājiem, kā arī lietotājiem, kuru gazificētais objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kurā ir mājsaimniecības, laikposmā no 2022.gada 1.jūlija līdz 2023.gada 30.aprīlim piemēro maksas samazinājumu 0,030 euro par vienu kilovatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa, neietverot maksu par sistēmas pakalpojumiem un citos normatīvajos aktos noteiktos maksājumus, ja dabasgāzes patēriņš gazificētajā objektā mēnesī ir no 221 kilovatstundas (21 kubikmetra). Ar Likumprojekta 1.pantā noteikto grozījumu Likuma 6.panta 1.1daļā paredzēts noteikt, ka minētajam maksas samazinājumam atpakaļejoši, sākot no 2022.gada 1.jūlija, tiek piemērots apakšējais atbalsta slieksnis 0,07875 euro par vienu kilovatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa.

Regulatora ieskatā, tiesību normai var paredzēt atpakaļvērstu spēku, ja tā paredz labvēlīgākas sekas nekā iepriekš noteiktās. Ievērojot minēto, Likuma 6.panta 1.1daļā noteiktais regulējums laika posmam no 2022.gada 1.jūlija līdz 2022.gada 30.novembrim būtu saglabājams nemainīgs. Attiecīgi Likumprojekta 1.pantā jāparedz, ka Likuma 6.panta 1.1daļā aizstāj vārdus un skaitļus “līdz 2023.gada 30.aprīlim” ar vārdiem un skaitļiem “līdz 2022.gada 30.novembrim”, izslēdzot normu, ar kuru Likuma 6.panta 1.1daļa tiek papildināta ar otro teikumu.

Vienlaikus, ievērojot nosacījumu, ka mājsaimniecības lietotājiem no 2022.gada 1.decembra tiek saglabāts maksas par patērēto dabasgāzi samazinājums 0,030 euro par vienu kilovatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa un ka maksas par patērēto dabasgāzi samazinājums tiek piemērots, ja dabasgāzes cena ir lielāka par 2022.gada otrajā pusgadā saistītajiem lietotājiem, kas dabasgāzi izmanto apkurei, dabasgāzes tirdzniecības gala tarifa noteikšanā piemērotās dabasgāzes tirdzniecības cenu 0,10875 euro par vienu kilovatstundu, Likumprojekta 1.pantā jāparedz, ka Likuma 6.pants tiek papildināts ar 1.3daļu šādā redakcijā:
“(13) Šā panta otrajā daļā minētajiem lietotājiem laikposmā no 2022.gada 1.decembra līdz 2023.gada 30.aprīlim piemēro maksas samazinājumu, ko nosaka kā starpību starp maksu par patērēto dabasgāzi par vienu kilovatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa, neietverot maksu par sistēmas pakalpojumiem un citos normatīvajos aktos noteiktos maksājumus, un 0,07875 euro par vienu kilovatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa, neietverot maksu par sistēmas pakalpojumiem un citos normatīvajos aktos noteiktos maksājumus”.

Papildus Regulators aicina izvērtēt, vai ar šā regulējuma maiņu netiek aizskarta personu tiesiskā paļāvība.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likuma 6.panta 1.2daļa noteic, ka mājsaimniecības lietotājiem, kā arī lietotājiem, kuru gazificētais objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kas nav saistītie lietotāji, laikposmā no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim papildus šā panta 1.1daļā noteiktajam piemēro maksas samazinājumu, ko nosaka kā starpību starp maksu par patērēto dabasgāzi par vienu kilovatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa, neietverot maksu par sistēmas pakalpojumiem un citos normatīvajos aktos noteiktos maksājumus, un 0,10875 euro par vienu kilovatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa, neietverot maksu par sistēmas pakalpojumiem un citos normatīvajos aktos noteiktos maksājumus. Ar Likumprojekta 1.pantā noteikto grozījumu Likuma 6.panta 1.2daļā noteikto paredzēts atpakaļejoši piemērot mājsaimniecības lietotājiem, kuri ir saistītie lietotāji.

Regulatora ieskatā, tiesību normai var paredzēt atpakaļvērstu spēku, ja tā paredz labvēlīgākas sekas nekā iepriekš noteiktās. Ievērojot minēto, Likuma 6.panta 1.2daļā noteiktais regulējums laika posmam no 2022.gada 1.oktobra līdz 2022.gada 30.novembrim būtu saglabājams nemainīgs. Līdz ar to Likumprojekta 1.pantā jāparedz, ka Likuma 6.panta 1.2daļā aizstāj vārdus un skaitļus “līdz 2023.gada 30.aprīlim” ar vārdiem un skaitļiem “līdz 2022.gada 30.novembrim”, izslēdzot normu, ar kuru no Likuma 6.panta 1.2daļas izslēdz vārdus “kas nav saistītie lietotāji”.

Kā Regulators norādīja iebildumā par Likumprojekta 1.pantā paredzēto grozījumu Likuma 6.panta 1.1daļā, ievērojot nosacījumu, ka mājsaimniecības lietotājiem no 2022.gada 1.decembra tiek saglabāts maksas par patērēto dabasgāzi samazinājums 0,030 euro par vienu kilovatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa un ka maksas par patērēto dabasgāzi samazinājums tiek piemērots, ja dabasgāzes cena ir lielāka par 2022.gada otrajā pusgadā saistītajiem lietotājiem, kas dabasgāzi izmanto apkurei, dabasgāzes tirdzniecības gala tarifa noteikšanā piemērotās dabasgāzes tirdzniecības cenu 0,10875 euro par vienu kilovatstundu, Likumprojekta 1.pantā jāparedz, ka Likuma 6.pants tiek papildināts ar 1.3daļu šādā redakcijā:
“(13) Šā panta otrajā daļā minētajiem lietotājiem laikposmā no 2022.gada 1.decembra līdz 2023.gada 30.aprīlim piemēro maksas samazinājumu, ko nosaka kā starpību starp maksu par patērēto dabasgāzi par vienu kilovatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa, neietverot maksu par sistēmas pakalpojumiem un citos normatīvajos aktos noteiktos maksājumus, un 0,07875 euro par vienu kilovatstundu bez pievienotās vērtības nodokļa, neietverot maksu par sistēmas pakalpojumiem un citos normatīvajos aktos noteiktos maksājumus”.

Papildus Regulators aicina izvērtēt, vai ar šā regulējuma maiņu netiek aizskarta personu tiesiskā paļāvība.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Regulatora ieskatā, Likumprojekta 2.pantā paredzētās Likuma 7.panta 1.1daļas regulējums ir iekļaujams Likuma 7.panta sestajā daļā noteiktajā Ministru kabineta kārtībā, kādā Būvniecības valsts kontroles birojs kompensē centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājumu un uzrauga centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājuma kompensācijas atbilstību. Līdz ar to minētā norma ir izslēdzama no Likumprojekta.

Lai nodrošinātu, ka Likumā noteikto maksas samazinājumu par siltumapgādes pakalpojumiem, kurus sniedz, izmantojot centralizēto siltumapgādes sistēmu, saņem arī mājsaimniecības, kuras nav siltumenerģijas lietotāji Enerģētikas likuma izpratnē, jo siltumenerģijas lietotājs ir persona, kura veic dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbības, tajā skaitā, slēdzot līgumu ar siltumenerģijas piegādātāju, Likumprojekta 2.pantā jāparedz, ka Likuma 7.panta pirmā daļa jāpapildina aiz vārdiem “Mājsaimniecības lietotājiem” ar vārdiem “un siltumenerģijas lietotājiem, kuru objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Regulators vērš uzmanību, ka Likumprojekta 4.pantā paredzētajā Likuma 7.1panta piektajā daļā divas reizes ir minēta atsauce uz minētā Likuma panta ceturto daļu.

Likumprojekta 4.pantā paredzētajā Likuma 7.1panta piektajā daļā noteikta kārtība, kādā mājsaimniecība, kura apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku, sašķidrināto naftas gāzi vai dīzeļdegvielu, saņem Likuma 7.1pantā noteikto valsts atbalstu. Kārtība atbalsta saņemšanai paredz, ka papildus iesniegumam pašvaldībai, mājokļa īpašniekam, kopīpašniekam, īrniekam, tiesiskajam valdītājam vai pārvaldniekam jāiesniedz rēķins par piegādāto elektroenerģiju vai maksājumu apliecinošs dokuments par koksnes granulu, koksnes brikešu vai malkas iegādi. Regulatora ieskatā, atbalsta saņēmējam par apkurei izmantoto sašķidrināto naftas gāzi vai dīzeļdegvielu arī ir jāiesniedz maksājumu apliecinošs dokuments. Līdz ar to Likumprojekta 4.pantā paredzētā Likuma 7.1panta piektā daļa jāpapildina ar 5. un 6.punktu šādā redakcijā:
“5) maksājumu apliecinošus dokumentus par sašķidrinātās naftas gāzes iegādi vienam mājoklim šā panta 4.1daļā minētajā gadījumā;
6) maksājumu apliecinošus dokumentus par dīzeļdegvielas iegādi vienam mājoklim šā panta 4.2daļā minētajā gadījumā.”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Regulatora ieskatā, Likumprojekta 4.pantā paredzētās Likuma 7.1panta astotās daļas papildinājumā noteiktais par pārvaldniekam izmaksātā atbalsta piemērošanu kā maksas samazinājumu mājsaimniecībām to gala rēķinos ir iekļaujams Likuma 7.panta sestajā daļā noteiktajā Ministru kabineta kārtībā, kādā Būvniecības valsts kontroles birojs kompensē centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājumu un uzrauga centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājuma kompensācijas atbilstību. Līdz ar to minētā norma ir izslēdzama no Likumprojekta.

Ja Regulatora iebildums netiek ņemts vērā, Regulators vērš uzmanību, ka gala rēķins tiek izrakstīts, ja ir bijis izrakstīts rēķins par priekšapmaksu. Bez tam, precizējot Likumprojekta 4.pantā paredzēto Likuma 7.1panta astotās daļas otro teikumu, tajā būtu jānosaka dzīvojamās mājas pārvaldītāja pienākums viņam piemēroto maksas samazinājumu attiecināt uz mājsaimniecību pilnā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Regulators norāda, ka iesniegumu par Likuma 7.1panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā noteikto atbalstu mājsaimniecībai iesniegšanas termiņi pašvaldībā ir noteikti Likuma 7.1panta sestajā daļā. Mājsaimniecības, kuras mājokli apkurina, izmantojot koksnes granulas, koksnes briketes vai malku, var iesniegt iesniegumu par atbalstu laika posmā no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim, mājsaimniecības, kuras mājokli apkurina, izmantojot malku, kas iegādāta līdz 2022.gada 31.augustam – no 2022.gada 1.oktobra līdz 2022.gada 30.novembrim, un mājsaimniecības, kuras mājokli apkurina, izmantojot elektroenerģiju – no 2022.gada 1.novembra līdz 2023.gada 31.maijam.

Regulatora ieskatā, mājsaimniecībām, kuras mājokli apkurina, izmantojot sašķidrināto naftas gāzi vai dīzeļdegvielu, arī būtu nosakāms līdzīgs laika posms iesnieguma par atbalstu iesniegšanai, kā arī jānosaka pieteikumu iesniegšanas beigu termiņš.

Ņemot vērā minēto, Likumprojekta 5.pantā paredzētais pārejas noteikumu 9.punkts būtu svītrojams. Savukārt Likumprojekta 4.pantā jāparedz, ka Likuma 7.1panta sestā daļa tiek papildināta ar 4.punktu šādā redakcijā:
“4) no 2022.gada 1.decembra līdz 2023.gada 30.aprīlim par šā panta 4.1 un 4.2daļā noteikto atbalstu.”

Ja Regulatora iebildums netiek ņemts vērā, nepieciešams papildināt anotāciju, skaidrojot, kāpēc mājsaimniecībām, kuras mājokli apkurina, izmantojot sašķidrināto naftas gāzi vai dīzeļdegvielu, iesnieguma par atbalstu iesniegšanas termiņš ir samazināts un tas sākas tikai 2023.gada 1.februārī. Bez tam Likuma 5.pantā paredzēto pārejas noteikumu 9.punktu jāpapildina, norādot, kam un kā iesniegums tiek iesniegts, kā arī dokumentus, kurus jāpievieno iesniegumam, lai apliecinātu sašķidrinātās naftas gāzes vai dīzeļdegvielas iegādi.
Piedāvātā redakcija
-