Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
24-TA-2116
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
12.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrijas norādījusi sekojošu steidzamības pamatojumu: "Steidzamība saistīta ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā no 2025.gada 1.janvāra divu kadastrālo vērtību - fiskālā un universālā ieviešanai. Lai nodrošinātu universālo kadastrālo vērtību, atbilstoši likuma Pārejas noteikumu 43.2 (divi augšrakstā) punktam, Ministru kabinetam 2024.gadā jāapstiprina jauna kadastrālo vērtību bāze."

Vēršam uzmanību uz faktu, ka Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā tika pieņemti 30.05.2024. Turklāt likums tika papildināts ar  43.2 punktu : "Ministru kabinets 2024. gadā apstiprina kadastrālo vērtību bāzi universālās kadastrālās vērtības aprēķināšanai.." , atbilstoši pašas Tieslietu ministrijas rosinājumam uz 2.lasījumu (Tieslietu ministrijas  26.02.2024.vēstule  Nr.1-11/639), tātad Tieslietu ministrija ļoti laicīgi, turklāt pati plānoja darbus, kas jāveic, lai izstrādātu šo normatīvā akta projektu.

Tādējādi ir jākonstatē, ka Tieslietu ministrija, nosakot šim projektam saskaņošanu tikai 3 darba dienu laikā, ir  pārkāpusi Ministru kabineta 07.09.2021.noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.2.punktu:
"55. Atbildīgā ministrija, novirzot projektu saskaņošanai, nosaka šādu atzinuma sniegšanas termiņu:
55.1. vispārējā kārtībā – no 10 darbdienām;
55.2. steidzamības kārtībā – trīs darbdienas. Steidzamības kārtību var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Par steidzamības pamatu netiek uzskatīts iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums."

Tieslietu ministrija laikus zināja likumā noteiktā uzdevuma izpildes termiņu, jo pati to rosināja 26.02.2024. LPS ieskatā ir nepieņemami šāda veida normatīvā akta projektu skaņot steidzamības kārtībā, turklāt ignorējot Valsts zemes dienesta izveidoto Nekustamā īpašuma vērtēšanas konsultatīvo padomi, kuras viedoklis, LPS ieskatā, bija jāpievieno pirms šāda veida normatīvā akta projekta nodošanas sabiedrības līdzdalībai.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ar Ministru kabineta 12.09.2017.sēdes protokola 45  38.§ "Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 18.aprīļa noteikumos Nr.305 "Kadastrālās vērtēšanas noteikumi"" TA-1683" 2.punktu tika uzdots sekojošais:

"2. Tieslietu ministrijai, izstrādājot normatīvo aktu ar pilnveidotu kadastrālās vērtēšanas metodiku, tajā iekļaut normas par nepieciešamību Valsts zemes dienesta datu publicēšanas portālā (www.kadastrs.lv) publicēt izstrādāto kadastrālo vērtību bāzi, tai skaitā vērtību zonējumus un bāzes rādītājus, vērtību zonu robežu izplatības un vērtību līmeņa pamatojumu pa ēku tipiem un lietošanas mērķiem."
Pieņemot Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumus Nr. 103 "Kadastrālās vērtēšanas noteikumi", Tieslietu ministrija apgalvoja, ka citētais uzdevums tikšot izpildīts sākot ar brīdi, kad Valsts zemes dienests publiskos kadastrālās vērtību bāzes 2022.-2025.gadam projektu, bet ne publicējot to projektu, ne šobrīd nav publicēti vērtību robežu izplatības pamatojumi, ne vērtību līmeņa pamatojumi pa ēku tipiem un lietošanas mērķiem.

Par pamatojumu nevar uzskatīt tikai autentificētiem un advancētiem lietotājiem pieejamo šādu informāciju, pat ja to nosauc par "Vērtību zonu apraksti", piemēram par bāzes vērtību zonu, kurā atrodas Ekonomikas ministrijas galvenā ēka:
"OBJECTID1139
Zonas numurs3-0001000-012
Zonas nosaukumsAleksandra Ņevska pareizticīgo baznīca
1.līmeņa administratīvā teritorijaRīga
2.līmeņa administratīvā teritorijaRīga
Zonā ietvertais apgabalsCentrs
Ceļu segumsCietais segums
Centralizētas inženiertehniskās komunikācijasNodrošināts
Vides infrastruktūraNodrošināts
Sociālā infrastruktūraNodrošināts
Zemes vienību skaits144
Ēku skaits269
Savrupmāju skaits7
Daudzdzīvokļu māju skaits103
Komercēku skaits47
Publisko ēku skaits11
Ražošanas ēku un noliktavu skaits18
Dārza māju skaits0
Palīgēku skaits72
Tirgus darījumu (TD) skaits ar dzīvokļiem105
TD skaits ar zemi un ēkām4
TD skaits ar neapbūvētu zemi-
Dzīvokļu (līdz 2000.g) TD vidējā cena1500 - 2000 EUR/m2
Dzīvokļu (līdz 2000.g) TD vidējā platība75 m2
Dzīvokļu (no 2001.g) TD vidējā cena=> 2000 EUR/m2
Dzīvokļu (no 2001.g) TD vidējā platība50 m2
Savrupmāju (līdz 2000.g) TD vidējā summa-
Savrupmāju (līdz 2000.g) TD ēkas vidējā platība-
Savrupmāju (līdz 2000.g) TD zemes vidējā platība-
Savrupmāju (no 2001.g) TD vidējā summa-
Savrupmāju (no 2001.g) TD ēkas vidējā platība-
Savrupmāju (no 2001.g) TD zemes vidējā platība-
Individuālās apbūves zemes vidējā cena TD-
Individuālās apbūves zemes vidējā platība TD-
Lauksaimniecības zemes vidējā cena TD-
Lauksaimniecības zemes vidējā platība TD-"

Jo TIKAI ar šādu 'aprakstu' nav pieņemami 'pamatot'  šajā universālo kadastrālo bāzes vērtību zonā Ministru kabinetam piedāvāto apstiprināmās bāzes vērtības un korekcijas koeficientus, turklāt tik lielā amplitūdā:

Apbūves zemei bāzes vērtības šai zonā tiek piedāvāts noteikt šādā amplitūdā, nepamatojot bāzes vērtību atšķirības
"Zonas numurs3-0001000-012
NosaukumsAleksandra Ņevska pareizticīgo baznīca
NĪLM 0401 (EUR/m2)1,3
NĪLM 0501 (EUR/m2)1,3
NĪLM 0502 (EUR/m2)1,3
NĪLM 0503 (EUR/m2)1,3
NĪLM 0600 (EUR/m2)550
NĪLM 0601 (EUR/m2)600
NĪLM 0700 (EUR/m2)550
NĪLM 0701 (EUR/m2)600
NĪLM 0702 (EUR/m2)700
NĪLM 0703 (EUR/m2)700
NĪLM 0704 (EUR/m2)700
NĪLM 0800 (EUR/m2)650
NĪLM 0801 (EUR/m2)700
NĪLM 0900 (EUR/m2)380
NĪLM 0901 (EUR/m2)420
NĪLM 0902 (EUR/m2)420
NĪLM 0903 (EUR/m2)420
NĪLM 0904 (EUR/m2)700
NĪLM 0905 (EUR/m2)420
NĪLM 0906 (EUR/m2)420
NĪLM 0907 (EUR/m2)1,3
NĪLM 0908 (EUR/m2)420
NĪLM 1000 (EUR/m2)450
NĪLM 1001 (EUR/m2)500
NĪLM 1002 (EUR/m2)500
NĪLM 1003 (EUR/m2)2,6
NĪLM 1004 (EUR/m2)2,6
NĪLM 1005 (EUR/m2)500
NĪLM 1101 (EUR/m2)1,3
NĪLM 1102 (EUR/m2)1,3
NĪLM 1103 (EUR/m2)500
NĪLM 1104 (EUR/m2)500
NĪLM 1105 (EUR/m2)500
NĪLM 1106 (EUR/m2)500
NĪLM 1107 (EUR/m2)100
NĪLM 1201 (EUR/m2)1,3
NĪLM 1202 (EUR/m2)1,3
NĪLM 1301 (EUR/m2)1,6"

Ēkām  bāzes vērtības šai zonā tiek piedāvāts noteikt šādā amplitūdā, nepamatojot bāzes vērtību atšķirības
Zonas numurs3-0001000-012
NosaukumsAleksandra Ņevska pareizticīgo baznīca
Dārza mājas (EUR/m2)1200
Atsevišķas savrupmājas (EUR/m2)1200
Savietotas savrupmājas (EUR/m2)1080
Daudzdzīvokļu mājas (EUR/m2)1700
Sociālās dzīvojamās mājas (EUR/m2)1360
Viesnīcas un sabiedriskās ēdināšanas ēkas (EUR/m2)1020
Atpūtas ēkas (EUR/m2)960
Biroju ēkas (EUR/m2)1200
Tirdzniecības ēkas (EUR/m2)1200
Staciju un sakaru ēkas (EUR/m2)840
Apjumtas estrādes (EUR/m2)130
Izklaides ēkas (EUR/m2)960
Muzeji un bibliotēkas (EUR/m2)760
Izglītības ēkas (EUR/m2)920
Medicīnas ēkas (EUR/m2)840
Sporta ēkas (EUR/m2)670
Kulta ēkas (EUR/m2)1180
Kultūrvēsturiskie objekti (EUR/m2)0
Aizsardzības un drošības iestāžu ēkas (EUR/m2)590
Gaisa un dzelzceļa satiksmes apkopes ēkas (EUR/m2)510
Kuģu ceļu bākas (EUR/m3)35
Garāžas (EUR/m2)130
Ražošanas ēkas (EUR/m2)600
Elektroenerģijas ēkas (EUR/m2)600
Ūdens attīrīšanas ēkas (EUR/m2)600
Inženiertehniskās infrastruktūras ēkas (EUR/m2)115
Noliktavas (EUR/m2)480
Rezervuāri, tvertnes, bunkuri (EUR/m3)110
Silosveida, bunkurveida noliktavas (EUR/m3)50
Ūdens rezervuāri (EUR/m3)50
Lauksaimniecības noliktavas (EUR/m2)360
Lauksaimniecības kūtis un zvērkopības ēkas (EUR/m2)180
Lauksaimniecības šķūņi, nojumes (EUR/m2)110
Lauksaimniecības siltumnīcas (EUR/m2)130
Lauksaimniecības garāžas (EUR/m2)130
Kūtsmēslu un vircas krātuves (EUR/m3)90
Palīgēkas - saimniecības ēkas, garāžas (EUR/m2)430
Palīgēkas - siltumnīcas, šķūņi, nojumes (EUR/m2)220

Ēkām korekcijas koeficientus un standartplatības šai zonā tiek piedāvāts noteikt šādā amplitūdā, nepamatojot atšķirības
Zonas numurs3-0001000-012
NosaukumsAleksandra Ņevska pareizticīgo baznīca
Viesnīcas un sabiedriskās ēdināšanas ēkas ST m25000
Viesnīcas un sabiedriskās ēdināšanas ēkas KK0,8
Atpūtas ēkas ST m240
Atpūtas ēkas KK0,5
Biroju ēkas ST m25000
Biroju ēkas KK0,8
Tirdzniecības ēkas ST m25000
Tirdzniecības ēkas KK0,8
Staciju un sakaru ēkas ST m23000
Staciju un sakaru ēkas KK0,6
Izglītības ēkas ST m25000
Izglītības ēkas KK0,8
Medicīnas ēkas ST m25000
Medicīnas ēkas KK0,8
Gaisa un dzelzceļa satiksmes apkopes ēkas ST m21000
Gaisa un dzelzceļa satiksmes apkopes ēkas KK0,6
Ražošanas ēkas ST m21000
Ražošanas ēkas KK0,6
Elektroenerģijas ēkas ST m21000
Elektroenerģijas ēkas KK0,8
Inženiertehniskās infrastruktūras ēkas ST m220
Inženiertehniskās infrastruktūras ēkas KK0,15
Rezervuāri, tvertnes, bunkuri ST m31000
Rezervuāri, tvertnes, bunkuri KK0,3
Silosveida, bunkurveida noliktavas ST m3100
Silosveida, bunkurveida noliktavas KK0,3
Ūdens rezervuāri ST m3100
Ūdens rezervuāri KK0,3

Zemei korekcijas koeficientus un standartplatības šai zonā tiek piedāvāts noteikt šādā amplitūdā, nepamatojot atšķirības
Zonas numurs3-0001000-012
NosaukumsAleksandra Ņevska pareizticīgo baznīca
NĪLM 0600 ST m21500
NĪLM 0600 KK0,8
NĪLM 0601 ST m21500
NĪLM 0601 KK0,8
NĪLM 0700 ST m25000
NĪLM 0700 KK0,7
NĪLM 0800 ST m25000
NĪLM 0800 KK0,7
NĪLM 0801 ST m25000
NĪLM 0801 KK0,7
NĪLM 0900 ST m210000
NĪLM 0900 KK0,01
NĪLM 0901 ST m210000
NĪLM 0901 KK0,01
NĪLM 0902 ST m210000
NĪLM 0902 KK0,01
NĪLM 0903 ST m210000
NĪLM 0903 KK0,01
NĪLM 0904 ST m25000
NĪLM 0904 KK0,7
NĪLM 0905 ST m210000
NĪLM 0905 KK0,01
NĪLM 0906 ST m210000
NĪLM 0906 KK0,01
NĪLM 0908 ST m210000
NĪLM 0908 KK0,01
NĪLM 1000 ST m23000
NĪLM 1000 KK0,2
NĪLM 1001 ST m23000
NĪLM 1001 KK0,2
NĪLM 1002 ST m23000
NĪLM 1002 KK0,2
NĪLM 1005 ST m23000
NĪLM 1005 KK0,01
NĪLM 1104 ST m23000
NĪLM 1104 KK0,2

Atbilstoši Ministru kabineta 18.02.2020 noteikumu Nr103  "Kadastrālās vērtēšanas noteikumi" 34.1.4.punktam VZD bija pienākums publicēt kadastrālo vērtību bāzes pamatojumu pa vērtību zonām un nekustamā īpašuma grupām, kas nav izdarīts.

Ministru kabineta 18.02.2020 noteikumu Nr103  "Kadastrālās vērtēšanas noteikumi":
"34. Kadastrālo vērtību bāzes apstiprināšanas gadā Valsts zemes dienests:
34.1. pirms Valsts sekretāru sanāksmē tiek izsludināts noteikumu projekts par kadastrālo vērtību bāzi, savā tīmekļvietnē publicē:
34.1.1. izstrādāto kadastrālo vērtību bāzi – vērtību zonējumus un bāzes rādītājus;
34.1.2. informāciju par kadastrālo vērtību bāzes izstrādē izmantotajiem nekustamā īpašuma darījumiem;
34.1.3. kadastrālo vērtību bāzes pamatojumu pa vērtību zonām un nekustamā īpašuma grupām;
34.1.4. pārskatu par kadastrālo vērtību bāzes izstrādi, ietverot tajā savrupmāju apbūves teritorijās izvērtēto procentuālo zemes un ēku sadalījumu kopējā īpašuma tirgus vērtībā pa teritoriju grupām;"

Atbilstoši kadastrs.lv publicētajai informācijai par zonā izmantoto darījumu informāciju, zonā ir notikuši darījumi ar dzīvokļiem un tikai 3 darījumi ar ēkām kopā ar zemi un neviena darījuma ar neapbūvētu apbūves zemi. Jāatzīmē, ka Rīgas centrā VZD  nav uzrādījis darījumus ar neapbūvētu apbūves zemi. Kā varētu pamatot šādu daudzveidību konkrētā zonā ar tādām bāzes vērtību, standartplatību un korekcijas koeficientu atšķirību amplitūdām nav iespējams pat pieņemt!

VZD ir publicējis tikai vienas vērtību zonas bāzes vērtību pamatojumu, turklāt tikai kā piemēru: "Kadastrālo vērtību bāzes rādītāju noteikšana Piemērs: zemes bāzes rādītāju noteikšana apbūves vērtību zonā “Imanta, Anniņmuiža” (Nr. 3-0001000-124)". Tomēr piemērā ir vispārīgi apgalvojumi, kā piemēram:
" Vērtību zonās, kur NĪ tirgus darījumu skaits ir mazs vai darījumu nav, vai bāzes vērtība
jānosaka NĪ objektiem, kas nenonāk vai reti nonāk NĪ tirgū, vērtības nosaka pamatojoties uz valstī noteiktām savstarpējām NĪ tirgus likumsakarībām, kas noteiktas balstoties uz NĪ tirgus tendencēm valstī atskaites periodā un vēsturiski noteiktā laika periodā."
bet nav sniegta nekāda veida informācija par "valstī noteiktām savstarpējām NĪ tirgus likumsakarībām"
Tāpat tiek apgalvots, ka "Bāzes vērtību skaitlisko lielumu nosaka pēc pieņemtiem, vienotiem principiem", bet nav zināmi ne tikai šie pieņemtie principi, bet nav zināms uz kādu pieņēmumu pamata tie atzīti par vienotiem vai piemērojamiem, tāpat nav izprotami apgalvojumi par "valstisko likumsakarību" piemērošanu absolūti lielākajam skaitam bāzes vērtību, korekcijas koeficientu un standartplatību šajā zonā. Iepazīstoties ar šo piemēru, nākas secināt, ka Ministru kabinetam apstiprināšanai piedāvātie skaitliskie lielumi, kas pēc tam noteiks konkrētu objektu universālo kadastrālo vērtību, pamatojas uz 9 darījumiem ar neapbūvētu zemi,  'valstiskām likumsakarībām', tādējādi it kā pamatojot 38 dažādu lietošanas mērķu bāzes vērtības (bez mežu un lauksaimniecības LM)
Piemērs vispār neizskaidro dažādo tipu ēku bāzes vērtības, t.sk. savrupmāju bāzes vērtības.
Pie šādiem apstākļiem LPS nerekomendē Ministru kabinetam apstiprināt VZD sagatavoto projektu, bet uzdot vispirms izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā jaunus kadastrālās vērtēšanas noteikumus, kas atbilstu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā noteiktajam kadastrālās vērtēšanas mērķim un principiem.

bāzes vērtību iedalījums esošajos lietošanas mērķos un esošajos ēku tipos ir acīmredzami neatbilstošs Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 66.panta otrās daļas 2) punktam:

"2) objektīva grupējuma princips, saskaņā ar kuru masveida vērtēšanā nekustamie īpašumi tiek grupēti atbilstoši galvenajiem vērtību ietekmējošiem rādītājiem, kas ir būtiski nekustamā īpašuma tirgū attiecīgajai īpašumu grupai, tai skaitā arī par kadastra objektiem, kas reti nonāk brīvā tirgū vai tajā nenonāk;"

ja aplūko universālo kadastrālo vērtību salīdzināmās 1m2 kartes, jo īpaši Rīgas pilsētas centrā, arī piemērā minētajā zonā, ir acīmredzams, ka universālās kadastrālās vērtības acīmredzami neatbilst arī minētā panta otrās daļas 1) punktam:
"1) savstarpējās salīdzināmības princips, saskaņā ar kuru savstarpēji salīdzināmas kadastrālās vērtības tiek noteiktas visiem kadastra objektiem, nodrošinot, ka nekustamā īpašuma tirgū novērotiem savstarpēji līdzīgiem objektiem atbilstoši to galvenajiem vērtību ietekmējošiem rādītājiem kadastrālās vērtības ir līdzīgas, bet objektiem, kas reti nonāk brīvā tirgū vai tajā nenonāk, — atbilstoši nekustamā īpašuma grupas ekonomiskajam labumam;"
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atgādinām, ka Ministru kabinets jau 11.04.2017.ar sēdes protokola  Nr.19 .29.§ uzdeva sekojošo:
"4. Paredzēt, ka kadastrālo vērtību bāzes, kas stājās spēkā 2016.gada 1.janvārī, ir saglabājamas nemainīgas līdz 2019.gada 31.decembrim, vienlaikus no 2018.gada pieļaujot izņēmumus attiecībā uz pašām vērtīgākajām kadastrālo vērtību zonām, atsevišķiem ēku tipiem, telpu grupu lietošanas veidiem un apgrūtinājumu piemērošanu, kā arī šī protokollēmuma 5.punktā minētajos gadījumos.
5. Ņemot vērā nepieciešamību novērst konstatētos individuālos trūkumus spēkā esošās kadastrālo vērtību bāzes regulējumā, Tieslietu ministrijai izstrādāt un tieslietu ministram līdz 2017.gada 1.septembrim iesniegt Ministru kabinetā kā Ministru kabineta lietu grozījumus normatīvajos aktos, kas pieļauj kadastrālo vērtību pieaugumu noteiktām objektu grupām, sākot ar 2018.gada 1.janvāri, tai skaitā šādos gadījumos:
5.1. lai koriģētu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētos nekustamā īpašuma datus, tajā skaitā informāciju par kadastra objekta lietošanas mērķi;
5.2. lai noteiktu koriģējošo koeficientu ēkām, kas nodotas ekspluatācijā pēc 2000.gada 1.janvāra ar mērķi pakāpeniski tuvināt to vērtību situācijai tirgū;
5.3. lai noteiktu koeficientu atbilstoši Valsts zemes dienesta veiktajam izvērtējumam kadastrālo vērtību zonās, kurās būtiski (vairāk kā 30%) atšķiras ēku tipu (piemēram, dzīvojamo ēku, biroja ēku, viesnīcu) kadastrālās bāzes vērtības, kas pakāpeniski izlīdzina ēku tipu kadastrālās bāzes vērtības, tuvinot tās augstākajai vērtībai, ar šo nepalielinot kadastrālās bāzes vērtības dzīvojamajām ēkām;
5.4. lai samazinātu vai atceltu atsevišķu apgrūtinājumu ietekmi uz kadastra objekta kadastrālo vērtību.
6. Tieslietu ministrijai izstrādāt un tieslietu ministram līdz 2018.gada 30.martam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, lai nodrošinātu kadastrālo vērtību metodikas pilnveidošanu, tai skaitā šādās jomās:
6.1. pārskatīt īpašumu klasificēšanu/grupēšanu;
6.2. atkārtoti izvērtēt zemes un ēkas vērtību sadalījumu kopējā īpašuma vērtībā;
6.3. mainīt apgrūtinājumu piemērošanu zemei – kadastrālās vērtības aprēķinā ietvert tikai tos apgrūtinājumus, kas samazina nekustamā īpašuma vērtību tirgū;
6.4. daudzdzīvokļu māju apbūves zemei noteikt apbūvei vērtējamo standarta platību atkarībā no apbūves intensitātes, lai lielām nestandarta zemes vienībām kā apbūvi neievērtētu zaļo zonu;
6.5. pārskatīt kadastrālo vērtību vidējās atbilstības nekustamā īpašuma tirgus cenām koeficienta apmēru.
7. Tieslietu ministrijai izstrādāt un tieslietu ministram līdz 2019.gada 15.maijam iesniegt Ministru kabinetā noteikumu projektu par kadastrālo vērtību bāzi 2020.–2023.gadam, kas aprēķināta, balstoties uz pilnveidoto kadastrālās vērtēšanas metodiku."

Ir ticis ignorēts arī Ministru kabineta uzdevums, kas tika pieņemts ar 12.06.2018.sēdes Nr: 28 11§ "Noteikumu projekts «Būvju klasifikācijas noteikumi» TA-241" 2.punktu: "2. Pieņemt zināšanai, ka kadastrālo vērtību metodikas (tiek izstrādāta atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 11.aprīļa sēdes protokollēmuma (prot. Nr.19 29.§) "Informatīvais ziņojums "Par nekustamā īpašuma nodokļa atcelšanu vienīgajam īpašumam"" 6.punktam) pilnveidošanas darbs netiks balstīts uz noteikumos iekļauto būvju klasifikāciju."
 
Savukārt ar Ministru kabineta 18.02.2020.sēdes protokola Nr.7 25.§ tika uzdots sekojošais:
"3. Tieslietu ministrijai izvērtēt iespējamos risinājumus ziņošanas sistēmas (kārtības, kādā iestāde Valsts zemes dienestam var sniegt informāciju par kadastra datu neaktualitāti) izveidei vai tās alternatīvam risinājumam un ietvert tos grozījumos Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā, kas tiks izstrādāti saistībā ar citiem risināmiem jautājumiem, un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā.
4. Tieslietu ministrijai, pēc kadastrālās vērtību bāzes 2022.-2025.gadam publicēšanas, izvērtēt izmaiņu nepieciešamību apstiprinātajā kadastrālās vērtēšanas metodikā un, ja izmaiņas nav saistītas ar datu kvalitātes jautājumiem, tad nepieciešamības gadījumā izstrādāt un tieslietu ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgus normatīvā akta grozījumus.
5. Tieslietu ministrijai sadarbībā ar Zemkopības ministriju līdz 2021.gada 1.decembrim izstrādāt jaunu kadastrālās vērtēšanas metodiku lauksaimniecībā izmantojamai zemei un meža zemei, un iesniegt to izskatīšanai Ministru kabinetā."

Kadastrālo vērtību bāzes projekts 2020.-2023.gadam pat netika izstrādāts, ne 2017.gadā, ne 2020.gadā Ministru kabineta uzdotais pēc būtības nav izpildīts. Ministru kabineta uzdevumu neizpildi apstiptina fakts, ka 2020.gadā Valsts zemes dienests publiskoja 2022.-2025.gada kadastrālo vērtību bāzes projektu, kuru Ministru kabinets neapstiprināja. Apstiprinājās iepriekš arī LPS paustās bažas, kas tika izteiktas pirms tika pieņemti Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumi Nr. 103 "Kadastrālās vērtēšanas noteikumi", jo projektētās kadastrālās vērtības bija savstarpēji neatbilstošas pat viena krustojuma ietvaros, kad tirgū līdzīgi vērtētām ēkām bija būtiski dažādas kadastrālās vērtības.

LPS iebildumu vēstules pirms Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumus Nr. 103 "Kadastrālās vērtēšanas noteikumi"  (VSS-493) apstiprināšanas:18.10.2019. vēstule Nr. 201905/SAN799/SP1245/NOS758;  14.05.2019. vēstule Nr.201905/INIC283; 17.06.2019. vēstule Nr.201905/SAN799/NOS433;  un LPS 01.10.2019. vēstule Nr.201905/SAN799/SP1165/NOS720).

LPS nav saskaņojusi arī projektu 24-TA-1466 "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra noteikumos Nr. 103 "Kadastrālās vērtēšanas noteikumi" ", norādot, ka sagatavotie grozījumi joprojām neatrisina lielāko daļu jau 2017.gadā konstatēto problēmu. Kā arī tie nerisija Valsts kancelejas Inovācijas laboratorijā apzinātās vismaz 29 sistēmiskās problēmas (tomēr jāuzsver, ka problēmu uzskaitījums nav galīgs, jo to neļāva sprinta ietvars, kā arī būtiski atšķīrās sprinta dalībnieku problēmu prioritizācija):
"1.Neapbūvētai apbūves zemei kadastrālās vērtības aprēķinā netiek ņemts vērā zonējums un apbūves noteikumi.
2.Esošā grupējuma potenciāla neatbilstība tirgus situācijai.
3.Rezultātu validācijas veida kopīgs izvērtējums/ vienošanās.
4.Apbūvētas Zemes lietošanas mērķi neatspoguļo apbūves noteikumus un dalījumu tirgū.
5.Nepietiekami ņemta vērā savrupmāju platība (ļoti mazas un ļoti lielas).
6.Izmaksu pieeja visām ēkām, ne tikai inženierbūvēm.
7.Visās vērtību zonās aprēķinātas 44 bāzes vērtības zemei nevar pamatot ar tirgus datiem.
8.Zemei zem apbūves Ministru kabineta noteikumi atļauj īpašniekam izvēlēties kadastrālo vērtību (caur telpu grupu lietošanas mērķi).
9.Ēku klasifikācija neatbilst situācijai dabā un tirgus iedalījumam.
10.Neapbūvētai zemei Ministru kabineta noteikumi atļauj īpašniekam izvēlēties un mainīt kadastrālo vērtību (caur nekustamā īpašuma lietošanas mērķi).
11.Nav ieviests vienota īpašuma vērtēšanas modelis.
12.Vērtību zonas ir daudz vairāk, nekā tās var pamatot no tirgus tendencēm.
13.Ministru kabineta noteikumi ļauj optimizēt kadastrālo vērtību līdz 1.2 EUR/kv.m. zemei ar mežu.
14.Apbūvei Ministru kabineta noteikumi atļauj īpašniekam izvēlēties un mainīt kadastrālo vērtību (caur galveno lietošanas veidu).
15.Neapbūvēta apbūvei paredzēta zeme (nekustamā īpašuma lietošanas mērķis 1031) ļauj optimizēt kadastrālo vērtību līdz 1.5 EUR/kv.m.
16.Ēku nolietojuma aprēķina metodika nav adekvāta, neatspoguļo tirgus realitāti.
17.Nav identificēti ekskluzīvie un premium īpašumi, šādu īpašumu novērtējums ir kļūdains.
18.Apbūvei negatavās zemes identificēšanas pieeja un procesi nav efektīvi.
19.Nav pilnvērtīgi publiskots pamatojums par vērtību zonām.
20.Esošā kadastrālo vērtību metodikā nav ieviesta ienākumu pieeja komercīpašumu vērtības aprēķinā.
21.Vērtību zonu noteiktās robežas negatīvi ietekmē līdzīgu īpašumu vērtību precizitāti.
22.Ēku nolietojums vietām neatspoguļo situāciju dabā, nav aktualizēts.
23.Apbūvētu īpašumu zemes daļas ‘vērtības’ pielīdzināšana neapbūvētu zemju darījumu cenām.
24.Darījumu ar apbūvētu zemi mākslīga sadalīšana atsevišķi novērtējamās komponentēs.
25.Nav pilnvērtīgi publiskots pamatojums par vērtību zonu bāzes vērtībām.
26.Visās vērtību zonās aprēķinātas 38 bāzes vērtības būvēm nevar pamatot ar tirgus datiem.
27.Reģistrētie nekustamā īpašuma lietošanas mērķi neatbilst situācijai dabā, nav aktualizēti dati.
28.Reģistrētie galvenie lietošanas veidi neatbilst situācijai dabā, nav aktualizēti dati.
29.Netiek ņemta vērā iekštelpu apdares esamība, vecums un kvalitāte."
No šīm sistēmiskajām problēmām daļējs risinājums vērtēšanas projektā tiek piedāvāts tikai attiecībā uz neapbūvētu apbūves zemi (1.; 10.; 13.; 15.sistēmiskās problēmas), savukārt universālo kadastrālo vērtību bāzē netiek piedāvāts risināts pat šo.

Tādejādi ir jākonstatē, ka sagatavotais  Ministru kabineta noteikumu projekts "Kadastrālo vērtību bāze universālās kadastrālās vērtības aprēķinam" pēc būtības ir ar tām pašām sistēmiskajām problēmām, kādas tika konstatētas neapstiprinātajā 2022.-2025.gada kadastrālo vērtību bāzes projektā un vēl iepriekš- jau 2017.gadā. Tāpēc LPS neatbalsta šādu noteikumu pieņemšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
1. Pieņemt iesniegto noteikumu projektu.
Iebildums
Ņemot vērā LPS iebildumus, kas pievienoti noteikumu projektam, kā arī ņemot vērā apstākli, ka 30.05.2024.pieņemtie grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā, nosaka būtisku izmaiņu nepieciešamību līdzšinējā kadastrālās vērtēšanas metodikā un veidā kādā izstrādā bāzes vērtības, un šādu izmaiņu veikšanai ir nepieciešams gan laiks, gan finanšu resursi automatizētai kadastrālo vērtību aprēķināšanai informācijas sistēmā nodrošināšanai, lūdzam neapstiprināt iesniegto projektu, vienlaikus uzdot Tieslietu ministrijai (VZD) iesniegt jaunu kadastrālās vērtēšanas noteikumu projektu un balstoties uz šo jauno vērtēšanas metodiku, izstrādāt jaunu universālo kadastrālo vērtību bāzi.

Vēršam uzmanību, ka sagatavotais projekts neatbilst Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 66.panta šīm daļām un punktiem:
"66. pants
"(1) Kadastrālā vērtēšana ir masveida vērtēšanas process, kas ietver kadastrālo vērtību bāzes noteikšanu Kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem nekustamajiem īpašumiem atbilstoši to grupu ekonomisko labumu ietekmējošām atšķirībām un automatizētu kadastrālo vērtību aprēķinu novērtēšanas datumā visiem kadastra objektiem, nodrošinot šā vērtēšanas procesa efektivitāti un noteikto kadastrālo vērtību objektivitāti, savstarpējo samērīgumu un taisnīgumu.
(2) Kadastrālajā vērtēšanā ir ievērojami šādi pamatprincipi:
1) savstarpējās salīdzināmības princips, saskaņā ar kuru savstarpēji salīdzināmas kadastrālās vērtības tiek noteiktas visiem kadastra objektiem, nodrošinot, ka nekustamā īpašuma tirgū novērotiem savstarpēji līdzīgiem objektiem atbilstoši to galvenajiem vērtību ietekmējošiem rādītājiem kadastrālās vērtības ir līdzīgas, bet objektiem, kas reti nonāk brīvā tirgū vai tajā nenonāk, - atbilstoši nekustamā īpašuma grupas ekonomiskajam labumam;
2) objektīva grupējuma princips, saskaņā ar kuru masveida vērtēšanā nekustamie īpašumi tiek grupēti atbilstoši galvenajiem vērtību ietekmējošiem rādītājiem, kas ir būtiski nekustamā īpašuma tirgū attiecīgajai īpašumu grupai, tai skaitā arī par kadastra objektiem, kas reti nonāk brīvā tirgū vai tajā nenonāk;
..
4) publiskuma princips, saskaņā ar kuru kadastrālā vērtība, tās aprēķinā izmantotie dati, kadastrālo vērtību bāzes izstrādē izmantotā informācija, tai skaitā izmantotā nekustamā īpašuma tirgus informācija, ir publiski pieejama;
Piedāvātā redakcija
Nepieņemt iesniegto noteikumu projektu. Uzdot Tieslietu ministrijai (VZD) noteiktā kārtībā  iesniegt Ministru kabinetā  jaunu kadastrālās vērtēšanas noteikumu projektu un balstoties uz šo jauno vērtēšanas metodiku, izstrādāt jaunu universālo kadastrālo vērtību bāzi.
Vai


Pieņemt zināšanai, ka noteikumi ir pagaidu risinājums universālo kadastrālo vērtību nodrošināšanai 2025.gadam.
Uzdot Tieslietu ministrijai līdz _____  iesniegt grozījumus šajos noteikumos, kā arī kadastrālās vērtēšanas normatīvajos aktos, lai pieejamo resursu un datu ietvaros pakāpeniski nodrošinātu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 66.panta pirmās un otrās daļas ievērošanu, pirms Tieslietu ministrija  iesniegs Ministru kabinetā Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 50.punktā noteikto  jauno kadastrālo vērtību bāzi. Uzdot Tieslietu ministrijai normatīvo aktu projektiem pievienot Nekustamā īpašuma vērtēšanas konsultatīvās padomes viedokli.