Atzinums

Projekta ID
22-TA-3243
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
27.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
3.2. izglītības iestādes - pirmsskolas izglītības iestādes, vispārējās un profesionālās izglītības iestādes, kas īsteno pamatizglītības un vidējās izglītības programmas;
Iebildums
Lūdzam precizēt, vai Projekta 3.2.apakšpunktā definētās izglītības iestādes ir tās pašas, kas noteikumu projekta 2.punktā definētās un turpmāk noteikumu tekstā lietotās izglītības iestādes, ja nav, lūdzam izdalīt atsevišķi.
Vienlaikus norādāms, ka tikai reta profesionālās vidējās izglītības iestāde īsteno arī vispārējās pamatizglītības programmas, līdz ar to lūdzam projekta 3.2. punktā aizstāt vārdu "un" ar vārdu "vai".
Piedāvātā redakcija
izglītības iestādes - pirmsskolas izglītības iestādes, vispārējās un profesionālās izglītības iestādes, kas īsteno pamatizglītības vai vidējās izglītības programmas;
2.
Noteikumu projekts
5.3. līdz 2025. gada 31. augustam īstenoti vismaz trīs mācību kursi mācību priekšmetu apguves metodikā, didaktikā un mācību līdzekļu izstrādē;
Iebildums
Lūdzam precizēt, ar ko noteikumu projekta kontekstā tiek saprasts "mācību kurss" un kāds ir minimālais stundu skaits vienā mācību kursā,  kā arī to, vai plānotie trīs mācību kursi tiek paredzēti trīs katrā jomā vai visām jomām kopā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
5.4. izstrādāti metodiskā atbalsta materiāli pedagogiem, tai skaitā:
Iebildums
Lūdzam papildināt izstrādājamo metodiskā atbalsta materiālu sarakstu ar citiem mācību priekšmetiem, kas atbilst noteikumu projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā) sadaļā "Pašreizējā situācija" uzskaitītajām vajadzībām STEM nozarēs (dabaszinības, tehnoloģijas, inženierzinības un matemātika). Kā arī norādām, ka metodiskā atbalsta materiālu trūkumu izjūt svešvalodu pedagogi, kultūras vēstures un citu mācību priekšmetu pedagogi. Kultūras ministrija norāda, ka šobrīd plānotais metodiskā atbalsta materiālu uzskaitījums neparedz materiālu izstrādi profesionālajā izglītībā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
11. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Valsts izglītības satura centrs, kas pēc tam, kad ir apstiprināts projekta iesniegums, ir arī finansējuma saņēmējs.
Iebildums
Lūdzam norādīt, ka Valsts izglītības satura centrs vienlaikus ir arī noteikumu projekta 4.punktā minētā iestāde, kas sasniegs pasākuma uzraudzības rādītājus (ja attiecināms). 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijas 1.3.punktā "Risinājumu apraksts" norādīts "4.2.2.3.pasākumam ir šādas mērķa grupas: pašvaldības un valsts pārvaldes iestādes, kas atbildīgas par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides koordinēšanu un īstenošanu, izglītības satura īstenošanu un pārraudzību (Valsts izglītības satura centrs, turpmāk – VISC, vispārējās un profesionālās izglītības kvalitātes novērtēšanu (Izglītības kvalitātes valsts dienests, turpmāk – IKVD), izglītības iestādes - vispārējās, tai skaitā pirmsskolas, izglītības iestādes un profesionālās izglītības iestādes, kas īsteno pamata un vidējo izglītību, izglītības iestāžu pedagogi, izglītības iestāžu vadības komandas (pirmsskolas izglītības iestāžu vadītāji, vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu direktori un viņu vietnieki) un citas izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistītās personas (piemēram, darba vidē balstītu mācību īstenotāji, izglītības iestāžu atbalsta personāls - psihologi, logopēdi, u.c.), pašvaldību izglītības speciālisti, izglītojamie. Šobrīd metodiskā atbalsta funkciju īsteno gan valsts ģimnāzijas, gan speciālās izglītības attīstības centri, gan arī profesionālās izglītības tehnikumi.  (..)Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 931 "Latvijas Nacionālā kultūras centra nolikums" 4.punktā noteikti  Latvijas Nacionālā kultūras centra (turpmāk -LNKC) uzdevumi kultūrizglītības jeb izglītības tematsuikajā jomā "Mākslas":
- atbilstoši kompetencei veic metodisko darbu, sniedz organizatorisku, informatīvu un cita veida atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām, nevalstiskajām organizācijām un privātpersonām;
-  koordinē un organizē tālākizglītības un mūžizglītības projektus kultūras jomas speciālistiem un pedagogiem;
- organizē mākslas, mūzikas un dejas profesionālās izglītības programmu īstenošanai nepieciešamo mācību un metodisko materiālu izstrādi un izdošanu, kā arī izstrādā mācību un metodiskos materiālus nemateriālā kultūras mantojuma jomā;
- sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un nozares profesionālajām organizācijām nodrošina nozares profesiju standartu projektu izstrādi un ekspertīzi;
- izstrādā profesionālās kvalifikācijas eksāmena programmu profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem mākslas, mūzikas un dejas profesionālās vidējās izglītības programmās, saskaņo profesionālās kvalifikācijas eksāmenu norises darbību laikus, norises grafiku un komisijas sastāvu Kultūras ministrijas padotībā esošajām profesionālās vidējās izglītības iestādēm;
- saskaņo profesionālās kvalifikācijas eksāmena komisijas sastāvu un profesionālās kvalifikācijas eksāmena programmu profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem mākslas, mūzikas un dejas profesionālās vidējās izglītības programmās, ko īsteno citu dibinātāju izglītības iestādes;
- sagatavo, aktualizē un iesniedz Izglītības kvalitātes valsts dienestā ekspertu sarakstu mākslas, mūzikas un dejas profesionālās vidējās izglītības iestāžu un programmu akreditācijai, kā arī mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības iestāžu akreditācijai;
- pārrauga izglītības programmu īstenošanas kvalitāti mākslas, mūzikas un dejas profesionālās vidējās un profesionālās ievirzes izglītības iestādēs.

Ņemot vērā LNKC noteikto atbildību lūdzam kā sadarbības partneri iekļaut arī LNKC.

Vienlaikus lūdzam, līdztekus tehnikumiem, korekti norādīt arī mākslu izglītības kompetences centrus.
Piedāvātā redakcija
"4.2.2.3.pasākumam ir šādas mērķa grupas: pašvaldības un valsts pārvaldes iestādes, kas atbildīgas par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides koordinēšanu un īstenošanu, izglītības satura īstenošanu un pārraudzību (Valsts izglītības satura centrs, turpmāk – VISC, Latvijas Nacionālais kultūras centrs, turpmāk - LNKC, vispārējās un profesionālās izglītības kvalitātes novērtēšanu (Izglītības kvalitātes valsts dienests, turpmāk – IKVD), izglītības iestādes - vispārējās, tai skaitā pirmsskolas, izglītības iestādes un profesionālās izglītības iestādes, kas īsteno pamata vai vidējo izglītību, izglītības iestāžu pedagogi, izglītības iestāžu vadības komandas (pirmsskolas izglītības iestāžu vadītāji, vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu direktori un viņu vietnieki) un citas izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistītās personas (piemēram, darba vidē balstītu mācību īstenotāji, izglītības iestāžu atbalsta personāls - psihologi, logopēdi, u.c.), pašvaldību izglītības speciālisti, izglītojamie. Šobrīd metodiskā atbalsta funkciju īsteno gan valsts ģimnāzijas, gan speciālās izglītības attīstības centri, gan arī profesionālās izglītības tehnikumi un mākslu izglītības kompetences centri
6.
Noteikumu projekts
3.4. izglītojamie.
Priekšlikums
Izglītības likuma 1.panta 12. punktā noteikts, ka izglītojamais  ir  bērns, skolēns, audzēknis, students vai klausītājs, kas apgūst izglītības programmu izglītības iestādē vai pie privātpraksē strādājoša pedagoga. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Projekta 3.4. apakšpunktu papildinot to ar atsauci uz šo noteikumu 3.2.  punktā minēto izglītības iestāžu izglītojamie.
Piedāvātā redakcija
šo noteikumu 3.2.  punktā minēto izglītības iestāžu izglītojamie.
7.
Noteikumu projekts
5.5. regulāru (vismaz vienu reizi gadā) profesionālo atbalstu saņēmušo izglītības iestāžu īpatsvars to kopskaitā;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, ko noteikumu projekta kontekstā nozīmē "profesionāls atbalsts".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
5.6. izglītības iestāžu skaits, kuras pēc profesionālā atbalsta saņemšanas demonstrē pozitīvu izglītības iestādes snieguma dinamiku.
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu un papildināt anotāciju, kā tiks vērtēts sasniedzamais rezultāts  pēc profesionālā atbalsta saņemšanas demonstrē pozitīvu izglītības iestādes snieguma dinamiku.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
19.1. analizē izglītības iestāžu vadības komandu, pedagogu un citu izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistīto personu, pašvaldību izglītības speciālistu profesionālās kompetences pilnveides un profesionālā atbalsta vajadzības, iesaistot mācību priekšmetu pedagogu asociācijas un citas izglītības jomas biedrības un nodibinājumus, pašvaldību izglītības pārvaldes institūcijas, valsts ģimnāzijas, speciālās izglītības attīstības centrus, profesionālās izglītības tehnikumus, izglītības iestāžu neformālās pedagogu kopienas, un ņemot vērā izglītības kvalitātes monitoringa rīku un izglītojamo snieguma analīzes datus;
Priekšlikums
Saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 16.1 panta pirmo daļu atbilstoši profesionālās izglītības iestādē iegūstamajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai ir šāda statusa profesionālās izglītības iestādes:
1) tehnikums;
2) mākslu izglītības kompetences centrs;
3) profesionālā vidusskola;
4) profesionālās tālākizglītības centrs;
5) koledža.

Ņemot vērā, minēto lūdzam papildināt projekta 19.1. punktu un anotāciju, ka šie noteikumi ir attiecināmi vienlīdz kā uz tehnikumiem tā arī uz mākslu izglītības kompetences centriem.
Piedāvātā redakcija
analizē izglītības iestāžu vadības komandu, pedagogu un citu izglītības programmu īstenošanā un ieviešanā iesaistīto personu, pašvaldību izglītības speciālistu profesionālās kompetences pilnveides un profesionālā atbalsta vajadzības, iesaistot mācību priekšmetu pedagogu asociācijas un citas izglītības jomas biedrības un nodibinājumus, pašvaldību izglītības pārvaldes institūcijas, valsts ģimnāzijas, speciālās izglītības attīstības centrus, profesionālās izglītības tehnikumus un mākslu izglītības kompetences centrus, izglītības iestāžu neformālās pedagogu kopienas, un ņemot vērā izglītības kvalitātes monitoringa rīku un izglītojamo snieguma analīzes datus;
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta anotācijas 1.3.punktā "Risinājumu apraksts" norādīts "Papildus tam iespēju robežās pašvaldībās un izglītības iestādēs profesionālo atbalstu pedagogiem ikdienā sniedz metodiķi, mācību jomu koordinatori, mentori un mācīšanās konsultanti. (..)". ņemot vērā LNKC funkcijas un uzdevumus, lūdzam papildināt anotāciju ar norādi uz kultūrizglītību - LNKC.

 
Piedāvātā redakcija
Papildus tam iespēju robežās pašvaldībās un izglītības iestādēs profesionālo atbalstu pedagogiem ikdienā sniedz metodiķi, mācību jomu koordinatori, mentori un mācīšanās konsultanti, kā arī kultūrizglītībā - LNKC.