Projekta ID
24-TA-3115Atzinuma sniedzējs
Latvijas Sieviešu nevalstisko organizāciju sadarbības tīkls
Atzinums iesniegts
30.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Piedāvātais projekts noraidāms vai būtiski labojams, jo piedāvātais pasākums nespēj sasniegt mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pasākuma mērķa grupa šeit būtiski sašaurināta, tādējādi neļaujot īstenot aktivitāti .2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.3. pasākumu "Pilsonisko līdzdalību veicinošu kultūras pakalpojumu pieejamības veicināšana" (turpmāk – pasākums);
Šī redakcija izslēdz bērnus un jauniešus, kas uz brīdi ir "izkrituši" no izglītības programmām, bet kuru iesaiste ir būtiski svarīga Latvijas starptautisko saistību kontekstā, piemēram, izpildot ANO Konvencijas par bērna tiesībām vai citu konvenciju prasības. Tieši ar kultūras un pavadošo sociālo un integrācijas pasākumu atbalstu var veicināt bērnu un jauniešu atgriešanos skolā un līdzdalību.
Šī redakcija izslēdz bērnus un jauniešus, kas uz brīdi ir "izkrituši" no izglītības programmām, bet kuru iesaiste ir būtiski svarīga Latvijas starptautisko saistību kontekstā, piemēram, izpildot ANO Konvencijas par bērna tiesībām vai citu konvenciju prasības. Tieši ar kultūras un pavadošo sociālo un integrācijas pasākumu atbalstu var veicināt bērnu un jauniešu atgriešanos skolā un līdzdalību.
Piedāvātā redakcija
Pasākuma mērķa grupa ir bērni un jaunieši, kuri apgūst vai kuriem nepieciešams nodrošināt iespēju apgūt pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas, jo īpaši mazāk aizsargātās grupas.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Jāmaina rādītājs, kas neatbilst projektā pieejamajam līdzekļu apjomam. Piemēram, 2024. gadā Latvijas Sieviešu nevalstisko organizāciju sadarbības tīkls nodrošināja 600 (sešiem simtiem) ukraiņu bēgļiem teātra, baleta izrāžu, cirka, filmu, koncertu, muzeju, to skaitā privāto muzeju, un izstāžu apmeklējumu par 10 000 (desmit tūkstošiem). Protams, nepieciešami arī pavadošie pasākumi un atbalsta instrumenti, ko var ieplānot - ceļa izdevumus, maltīti ceļā, pavadoņus, kas nepieciešami mērķa grupai, kā arī atbalstošo biedrību personāla izdevumus.
Piedāvātā redakcija
izglītojamie, kuri attīstījuši pilsoniskās līdzdalības prasmes, piedaloties pilsonisko līdzdalību sekmējošu profesionālo mākslas un kultūras norišu aprobēšanā – vismaz 60 000 izglītojamie.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta iesniedzējam nav kompetences darbā ar pilsonisko prasmju veidošanu un darbā ar mazaizsargātām bērnu un jauniešu grupām. Skat. Centra darbības mērķis ir īstenot valsts politiku kultūras un radošās industrijas izglītības, nemateriālā kultūras mantojuma, dziesmu un deju svētku tradīcijas un ar to saistītajās tautas mākslas jomās (Ministru kabineta noteikumi Nr.931, Rīgā 2012.gada 18.decembrī (prot. Nr.71 65.§)).
Piedāvātā redakcija
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Sabiedrības integrācijas fonds. Projekta iesniedzējs pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē ir finansējuma saņēmējs.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta iesniedzējam ir pienākums ievērot horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, bet nav nekādas norādes uz to, ka nepieciešams prioritāri nodrošināt to bērnu un jauniešu iesaisti, kas atrodas īpaši neaizsargātā situācijā, pakļauti diskriminācijai un kuru pieeja kultūras pasākumiem ir īpaši ierobežota.
Piedāvātā redakcija
prioritāri atlasa mērķa grupas, organizācijas un skolas, kas strādā ar īpaši diskriminācijai un izstumtībai pakļautiem bērniem un jauniešiem, ievēro horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz rādītāju: konsultatīva rakstura pasākumu skaits pedagogiem un kultūras profesionāļiem par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citiem piederības un pamattiesību jautājumiem, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem;
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pieņemot, ka "Skolas somā" var atrast profesionālās mākslas un kultūras norises, as varētu attīstīt un sekmēt pasākuma mērķa grupas pilsonisko līdzdalību, šie pasākumi paši par sevi neveicinās plānotā mērķa sasniegšanu, jo izvēlēta nepareiza metodika, katrai vecuma un īpašajai mērķa grupai nepieciešamas īpašas metodes un pieejas, bērnu un jauniešu bieži viņu vecāku vai aizbildņu iesaiste. Šādas zināšanas un prasmes ir tikai kompetentajās organizācijās - piemēram, biedrībā "Mentor Latvia", Romu sieviešu biedrībā "Sāre khetene", Radošajā apvienībā "Trepes", Latvijas Audžuģimeņu apvienībā, bierībās, kas apvieno un strādā ar mazaizsargātiem bērniem un jauniešiem. Ne kultūras, ne izglītības iestāde, diemžēl pat sadarbībā nevar nodrošināt pilsoniskās līdzdalības prasmes, bet tikai tādas organizācijas, kas iesaista šos bērnus un jauniešus un tās, kuras sniedz viņiem atbalstu un līdzdalības prasmes. Diemžēl bez šādu organizāciju līdzdalības nevar sasniegt aktivitātes plānoto mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Piedāvātajā redakcijā nav piedāvāta to organizāciju iesaiste, kas pārzina bērnu tiesības un cilvēktiesības, pārzina bērnu līdzdalības un iesaistes pamatprincipus, tādājādi šī aktivitāte nesasniegs mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai sasniegtu dažādu jomu pedagogus pietiekami lielā apjomā projetkā nav piedāvāts iesaistīt agrāko RTU Tālmācības centru, tagad RTU Digitālo humanitāro zinātņu institūtu,vienīgo organizāciju Latvijā, kam ir pieredze tālmācībā (kas ir resursus taupoša metode) apmācīt lielu daudzumu pedagogu, tai skaitā nodrošinot prasmes izmantot mobilos tālruņus un citus digitālos instrumentus, tai skaitā mākslīgo intelektu. Strādājot ar bērniem un jauniešiem un veicinot pilsonisko līdzdalību mūsdienu sabiedrībā, nav iedomājams, ka pedagogu apmācībā un viņiem piedāvātajā metodikā netiktu izmantoti jauniešu un bērnu plaši izmantotie rīki.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiek īpaši uzsvērts darbs ar īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām, kas Latvijas situācijā ir bērni ar invaliditāti, romu bērni, bez vecāku gādības palikuši bērni, lai izstrādātu ieteikumus un metodiskos materiālus, nepieciešamas plašas zināšanas, daudzu ekspertu iesaiste. Bez tam nav izdevies gūt pierādījumus, ka šādi metodiskie materiāli (no gramatiski kļūdainā teksta nevar izdarīt secinājumus - viens vai vairāki) varētu tikt izmantoti profesionālajā mākslas un kultūras norišu organizātoru vidū, jo projektā netiek piedāvāta daudzpusēja sadarbība - ar muzejpedagogiem, izstāžu kuratoriem, teātra izrāžu un koncertu veidotājiem vai to profesionālajām apvienībām. Šajā redakcijā noteiktais negarantē ne izstrādātā materiāla/materiālu kvalitāti, ne to izmantošanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Viena konference nevar nedz iesaistīt visas ieinteresētās puses, nedz izveidot nopietnas sadarbības
Piedāvātā redakcija
mākslas nozaru un darbā ar mērķa grupu bērnu un jauniešu kompetentajām organizācijām darba grupas, seminārus katrā pašvaldībā kompetento institūciju iesaistei un nacionāla mēroga konferenci izglītības, pilsoniskās sabiedrības organizāciju un kultūras nozares sadarbībai pilsoniskās līdzdalības veicināšanai īstenošana;
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzskatām, ka nepieciešams investēt līdzekļus mērķa grupā. Dalīties pieredzē iespējams citu konferenču, pasākumu, projektu ietvarā ārpus projekta aktivitātēm.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret finansējuma saņēmēja iespēju izmantot līdzekļus savā labā. Darba vietu aprīkojums 3000 neatbilst mērķa grupas interesēm.
Piedāvātā redakcija
Svītrot 22.2.2.
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izvēlēti neadekvāti pasākumi mērķu sasniegšanai - projektā kompetentās institūcijas ir biedrības, kas strādā un iesaista mērķa bērnus un jauniešus, pēc tam tikai izglītības iestādes.
Piedāvātā redakcija
atlasa vismaz 10 nevalstiskās organizācijas, kas strādā ar projekta mērķa grupām un 10 iestādes, ar ko kopā īstenot profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanu, tai skaitā no attālākiem lauku reģioniem un pierobežas, tai skaitā no visvairāk diskriminācijai pakļautajām grupām;
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzskatām, ka projekta iesniedzējam, atbilstoši sava nolikuma punktam "4.6. atbilstoši kompetencei veic metodisko darbu, sniedz organizatorisku, informatīvu un cita veida atbalstu valsts un pašvaldību institūcijām, nevalstiskajām organizācijām un privātpersonām;" jāapkopo un jāveic labās prakses izplatīšana.
Piedāvātā redakcija
30.7. aprobācijas laikā iegūto labās prakses piemēru par profesionālās mākslas un kultūras norišu īstenošanu pilsoniskās līdzdalības veicināšanai apkopošanu un izplatīšanu projekta iesniedzējs veic sava ikgadējā budžeta ietvaros ar tā rīcībā esošiem komunikācijas rīkiem.
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma ir paredzēta tādm ES dalībvalstīm, kurām ir zems nacionālais kopienākums. Šis projekts paredzēts īpašām mērķa grupām, kam jāgūst labums no ES investīcijām. Latvijas pieredzes popularizēšana jāveic ārpus šiem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
svītrot 30.8.
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nav iespējams nodrošināt aktivitāti bez ekspertiem, kas pārzina mērķa grupas vajadzības.
Piedāvātā redakcija
30.1.3. mērķa grupu, kultūras un izglītības nozares ekspertu iesaisti izvērtēšanas un atlases procesā.
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Kultūras norišu izvērtējums, atlase, aprobēšana jāveic kopā ar kompetentajām organizācijām.
Piedāvātā redakcija
30.3. pamatojoties uz šo noteikumu 30.1. apakšpunktā veikto kultūras norišu izvērtējumu un atlasi, īsteno profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanu kompetentajās mērķa grupas biedrībās, izglītības iestādēs un kopienās, piemēram, kultūras centros, bibliotēkās un muzejos, lai veicinātu kopienas iesaisti un pilsonisko līdzdalību, nodrošinot, ka:
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Mērķa grupas pārstāvju dalība jānodrošina atbilstoši viņu vecumam, spējām, materiālajam stāvoklim.
Piedāvātā redakcija
30.3.2. profesionālās mākslas un kultūras norišu aprobēšanā ir iesaistīti izglītojamie, kuri mācību stundās un ārpus tām attīstījuši pilsoniskās līdzdalības prasmes, izmantojot profesionālās mākslas un kultūras kultūras norises un viņiem nodrošināts nepieciešamais pedagoģiskais, psiholoģiskais un sociālais atbalsts;
