Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2138
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
Atzinums iesniegts
26.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LVSADA Valde 2022. gada 16. augustā lēma neatbalstīt informatīvā ziņojuma “Par jaunas ārstniecības personu darba samaksas kārtības izstrādāšanu “ projekta (ID:22-TA-2138) tālāko virzību, kā arī aicināt Ministru prezidentu atbilstoši labas valsts pārvaldības un attīstīta sociālā dialoga principiem izveidot darba grupu, kuras uzdevums būtu pilnveidot darba samaksas sistēmu veselības aprūpes nozarē ar mērķi būtiski stiprināt valsts veselības aprūpes cilvēkresursus.
LVSADA 2022. gada 19. jūlijā nosūtīja vēstuli par atalgojuma modeļa ieviešanu (Nr.2/11 -89) Veselības ministrijai, atbilde nav saņemta.
Vēlamies norādīt, ka:
terminoloģijā un metodikā netiek ievērots Darba likuma 59. pantā un Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pantā nostiprinātais darba samaksas jēdziens (darba samaksa ir darbiniekam regulāri izmaksājamā atlīdzība par darbu, kura ietver darba algu un normatīvajos aktos, darba koplīgumā vai darba līgumā noteiktās piemaksas, kā arī prēmijas un jebkuru cita veida atlīdzību saistībā ar darbu, piem., naudas balvas);
tiek jaukti jēdzieni par ārstniecības personu faktisko VDS un valsts garantēto VDS (īsteno ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 555 starpniecību), kas noteikta veselības aprūpes nozares politikas plānošanas dokumentos;
analizējot piemaksas, kas pieejamas ārstniecības personām, pēc būtības netiek ņemta vērā Ministru kabineta noteikumos Nr. 851 paredzētā kombinētā piemaksa par stāžu, izglītības līmeni, akadēmisko vai zinātnisko grādu un darba vērtējumu (var sasniegt 15% no mēnešalgas);
nosakot ārstniecības personām “mērķa algu”, kas jāsasniedz 2027. g., netiek ņemtas vērā prognozes par tautsaimniecības izaugsmi un VDS pieaugumu valstī laikā no 2020. līdz 2027. gadam;
jāatsauc plānotais ierobežojums, ka augsti kvalificēta speciālista darba samaksa nedrīkst pārsniegt 30% no konkrētajā gadā noteiktās mērķa VDS;
jāparedz, ka jaunā darbu samaksas modeļa ieviešana nedrīkst radīt nesamērīgu birokrātisku slogu ne darbiniekiem, nedz arī darba devējiem;
             Visi iepriekš minētie trūkumi būtiski apdraud veselības aprūpes nozares valsts sektora stabilitāti un attīstību, lai to novērstu publiskās apspriešanas ietvaros aicinām Veselības ministriju novērst attiecīgajā projektā konstatētos trūkumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
1. Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
Iebildums
LVSADA Valde 2022. gada 16. augustā lēma neatbalstīt informatīvā ziņojuma “Par jaunas ārstniecības personu darba samaksas kārtības izstrādāšanu “ projekta (ID:22-TA-2138) tālāko virzību, kā arī aicināt Ministru prezidentu atbilstoši labas valsts pārvaldības un attīstīta sociālā dialoga principiem izveidot darba grupu, kuras uzdevums būtu pilnveidot darba samaksas sistēmu veselības aprūpes nozarē ar mērķi būtiski stiprināt valsts veselības aprūpes cilvēkresursus.
LVSADA 2022. gada 19. jūlijā nosūtīja vēstuli par atalgojuma modeļa ieviešanu (Nr.2/11 -89) Veselības ministrijai, atbilde nav saņemta.
Vēlamies norādīt, ka:
terminoloģijā un metodikā netiek ievērots Darba likuma 59. pantā un Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pantā nostiprinātais darba samaksas jēdziens (darba samaksa ir darbiniekam regulāri izmaksājamā atlīdzība par darbu, kura ietver darba algu un normatīvajos aktos, darba koplīgumā vai darba līgumā noteiktās piemaksas, kā arī prēmijas un jebkuru cita veida atlīdzību saistībā ar darbu, piem., naudas balvas);
tiek jaukti jēdzieni par ārstniecības personu faktisko VDS un valsts garantēto VDS (īsteno ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 555 starpniecību), kas noteikta veselības aprūpes nozares politikas plānošanas dokumentos;
analizējot piemaksas, kas pieejamas ārstniecības personām, pēc būtības netiek ņemta vērā Ministru kabineta noteikumos Nr. 851 paredzētā kombinētā piemaksa par stāžu, izglītības līmeni, akadēmisko vai zinātnisko grādu un darba vērtējumu (var sasniegt 15% no mēnešalgas);
nosakot ārstniecības personām “mērķa algu”, kas jāsasniedz 2027. g., netiek ņemtas vērā prognozes par tautsaimniecības izaugsmi un VDS pieaugumu valstī laikā no 2020. līdz 2027. gadam;
jāatsauc plānotais ierobežojums, ka augsti kvalificēta speciālista darba samaksa nedrīkst pārsniegt 30% no konkrētajā gadā noteiktās mērķa VDS;
jāparedz, ka jaunā darbu samaksas modeļa ieviešana nedrīkst radīt nesamērīgu birokrātisku slogu ne darbiniekiem, nedz arī darba devējiem;
             Visi iepriekš minētie trūkumi būtiski apdraud veselības aprūpes nozares valsts sektora stabilitāti un attīstību, lai to novērstu publiskās apspriešanas ietvaros aicinām Veselības ministriju novērst attiecīgajā projektā konstatētos trūkumus.
Piedāvātā redakcija
-