Projekta ID
22-TA-3713Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
25.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojektu ar pantu, kas paredz papildināt likuma pārejas noteikumus ar 30.punktu šādā redakcijā:
"30. Līdz 2023.gada 1.martam izsniegto atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai, kas ir izsniegtas pamatojoties uz šā likuma 14. panta pirmo daļu vai 17.panta pirmo daļu, derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu, bet kopsummā nepārsniedzot šā likuma 14.panta 4.2 daļā un 17.panta 2.1 daļā noteikto.”
Ir nepieciešams steidzami noteikt, ka līdz 2023.gada 1.martam izsniegto atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu veselības aprūpes jomā un farmācijas jomā sniegšanai derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu. 2022.gada martā izsniegto īslaicīgas profesionālās darbības atļauju profesionālajai darbībai veselības aprūpes jomā un farmācijas jomā derīguma termiņš beidzas 2023.gada martā. Nepagarinot īslaicīgu profesionālo pakalpojumu atļaujas, Ukrainas mediķiem, farmaceitiem un farmaceita asistentiem pēc atļaujas īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai termiņa beigām tiks liegta pieeja darba tirgum atbilstoši iegūtajai kvalifikācijai.
"30. Līdz 2023.gada 1.martam izsniegto atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai, kas ir izsniegtas pamatojoties uz šā likuma 14. panta pirmo daļu vai 17.panta pirmo daļu, derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu, bet kopsummā nepārsniedzot šā likuma 14.panta 4.2 daļā un 17.panta 2.1 daļā noteikto.”
Ir nepieciešams steidzami noteikt, ka līdz 2023.gada 1.martam izsniegto atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu veselības aprūpes jomā un farmācijas jomā sniegšanai derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu. 2022.gada martā izsniegto īslaicīgas profesionālās darbības atļauju profesionālajai darbībai veselības aprūpes jomā un farmācijas jomā derīguma termiņš beidzas 2023.gada martā. Nepagarinot īslaicīgu profesionālo pakalpojumu atļaujas, Ukrainas mediķiem, farmaceitiem un farmaceita asistentiem pēc atļaujas īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai termiņa beigām tiks liegta pieeja darba tirgum atbilstoši iegūtajai kvalifikācijai.
Piedāvātā redakcija
papildināt likuma pārejas noteikumus ar 30.punktu šādā redakcijā: "30. Līdz 2023.gada 1.martam izsniegto atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai, kas ir izsniegtas pamatojoties uz šā likuma 14. panta pirmo daļu vai 17.panta pirmo daļu, derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu, bet kopsummā nepārsniedzot šā likuma 14.panta 4.2 daļā un 17.panta 2.1 daļā noteikto.”
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojektu ar pantu, kas paredz papildināt likuma 17.pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā: “(21) Īslaicīgas profesionālās darbības atļauja tiek izsniegta uz diviem gadiem.”
Ir nepieciešams steidzami noteikt, ka īslaicīgas profesionālās darbības atļaujas farmācijas jomā izsniedz uz diviem gadiem.
Ir nepieciešams steidzami noteikt, ka īslaicīgas profesionālās darbības atļaujas farmācijas jomā izsniedz uz diviem gadiem.
Piedāvātā redakcija
papildināt likuma 17.pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā: “(21) Īslaicīgas profesionālās darbības atļauja tiek izsniegta uz diviem gadiem.”
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojektu ar pantu, kas paredz papildināt likuma 14.pantu ar 4.2 daļu šādā redakcijā: “(42) Īslaicīgas profesionālās darbības atļauja tiek izsniegta uz diviem gadiem.”
Ir nepieciešams steidzami noteikt, ka īslaicīgas profesionālās darbības atļaujas veselības aprūpē izsniedz uz diviem gadiem.
Ir nepieciešams steidzami noteikt, ka īslaicīgas profesionālās darbības atļaujas veselības aprūpē izsniedz uz diviem gadiem.
Piedāvātā redakcija
papildināt likuma 14.pantu ar 4.2 daļu šādā redakcijā: “(42) Īslaicīgas profesionālās darbības atļauja tiek izsniegta uz diviem gadiem.”
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam papildināt, ka ir nepieciešams steidzami noteikt, ka īslaicīgas profesionālās darbības atļaujas veselības aprūpē un farmācijas jomā izsniedz uz diviem gadiem un līdz 2023.gada 1.martam izsniegto atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu.
Piedāvātā redakcija
Ir nepieciešams steidzami noteikt, ka īslaicīgas profesionālās darbības atļaujas veselības aprūpē un farmācijas jomā izsniedz uz diviem gadiem un līdz 2023.gada 1.martam izsniegto atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta spēkā stāšanās termiņa pamatojumu norādot, ka 2022.gada martā izsniegto īslaicīgas profesionālās darbības atļauju profesionālajai darbībai veselības aprūpes jomā un farmācijas jomā derīguma termiņš beidzas 2023.gada martā.
Piedāvātā redakcija
2022.gada martā izsniegto īslaicīgas profesionālās darbības atļauju profesionālajai darbībai veselības aprūpes jomā un farmācijas jomā derīguma termiņš beidzas 2023.gada martā.
6.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam papildināt, ka likumprojekta mērķis ir noteikt, ka atzīšanas institūcijas īslaicīgas profesionālās darbības atļauju veselības aprūpes jomā un farmācijas jomā izsniedz uz diviem gadiem un noteikt, ka līdz 01.03.2023. izsniegto, atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu. Ārstniecības iestādēm, aptiekām, institūcijām, iedzīvotājiem par atzīšanas institūciju izsniegtajām atļaujām un to derīguma termiņiem būs iespējams pārliecināties Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā un Farmaceitu un farmaceitu asistentu reģistrā.
Piedāvātā redakcija
Noteikt, ka atzīšanas institūcijas īslaicīgas profesionālās darbības atļauju veselības aprūpes jomā un farmācijas jomā izsniedz uz diviem gadiem un noteikt, ka līdz 01.03.2023. izsniegto, atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu. Ārstniecības iestādēm, aptiekām, institūcijām, iedzīvotājiem par atzīšanas institūciju izsniegtajām atļaujām un to derīguma termiņiem būs iespējams pārliecināties Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā un Farmaceitu un farmaceitu asistentu reģistrā.
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas risinājuma aprakstu par iespēju noteikt, ka atzīšanas institūcijas īslaicīgas profesionālās darbības atļauja tike izsniegta uz diviem gadiem un līdz 2023.gada 1.martam izsniegto, atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu.
Piedāvātā redakcija
Likumprojekts paredz noteikt, ka atzīšanas institūcijas īslaicīgas profesionālās darbības atļauju izsniedz uz diviem gadiem. Kā arī noteikt, ka līdz 2023.gada 1.martam izsniegto, atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai derīguma termiņš tiek pagarināts par vienu gadu. Lai gan, termiņu atļaujas īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai plānots pagarināt automātiski, tomēr tas neliegs Ukrainas mediķiem, farmaceitiem un farmaceita asistentiem pieprasīt atzīšanas institūcijas izsniegtu apliecinājumu par atļaujas termiņa pagarinājumu, tādējādi nodrošinot, ka personas rīcībā būs dokuments, no kura cita persona var uzreiz gūt priekšstatu par atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai derīguma termiņu. Ārstniecības iestādēm, aptiekām, institūcijām, iedzīvotājiem par atzīšanas institūciju izsniegtajām atļaujām un to derīguma termiņiem būs iespējams pārliecināties Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā (Veselības inspekcijas tīmekļa vietnē) un Farmaceitu un farmaceitu asistentu reģistrā (Latvijas Farmaceitu biedrībā).
Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojums Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" paredz bezmaksas latviešu valodas mācības Ukrainas civiliedzīvotājiem visos Latvijas reģionos sākot ar A1 līmeni. Līdz ar tiek radīti labvēlīgi apstākļi latviešu valodas apguvei līdz C1 līmenim un pakāpei. Šāda pieeja (izsniedzot atļaujas uz diviem gadiem un pagarinot izsniegtās atļaujas par vienu gadu) lielā mērā palīdz nodrošināt, ka Ukrainas civiliedzīvotāji, kuriem ir izsniegta atļauja īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai, var turpināt strādāt darbu, kuram viņi ir kvalificēti. Tas veicina Ukrainas mediķu, farmaceitu un farmaceita asistentu integrāciju un ļauj labāk izmantot viņu prasmes. Tas arī nodrošina, ka šīs personas gūst attiecīgu pieredzi un prasmes, kas, atgriežoties Ukrainā, rada pievienoto vērtību viņu kvalifikācijai.
Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojums Nr. 966 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam" paredz bezmaksas latviešu valodas mācības Ukrainas civiliedzīvotājiem visos Latvijas reģionos sākot ar A1 līmeni. Līdz ar tiek radīti labvēlīgi apstākļi latviešu valodas apguvei līdz C1 līmenim un pakāpei. Šāda pieeja (izsniedzot atļaujas uz diviem gadiem un pagarinot izsniegtās atļaujas par vienu gadu) lielā mērā palīdz nodrošināt, ka Ukrainas civiliedzīvotāji, kuriem ir izsniegta atļauja īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai, var turpināt strādāt darbu, kuram viņi ir kvalificēti. Tas veicina Ukrainas mediķu, farmaceitu un farmaceita asistentu integrāciju un ļauj labāk izmantot viņu prasmes. Tas arī nodrošina, ka šīs personas gūst attiecīgu pieredzi un prasmes, kas, atgriežoties Ukrainā, rada pievienoto vērtību viņu kvalifikācijai.
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas problēmas aprakstu ar īsu situācijas izklāstu, ka Ukrainas mediķiem, farmaceitiem un farmaceita asistentiem pēc atļaujas īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai termiņa beigām tiks liegta pieeja darba tirgum atbilstoši iegūtajai kvalifikācijai. Kā arī sniegt īsu informāciju par valsts valodas apguvi C1 līmenī un pakāpē.
Piedāvātā redakcija
Ukrainas mediķi, farmaceiti un farmaceita asistenti, kuriem būs jāatjauno deklarācija, neizpilda likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" 42. panta pirmajā daļā noteiktos nosacījumus attiecībā uz īslaicīgu pakalpojumu sniegšanas ilgumu, biežumu, regularitāti un nepārtrauktību. Līdz ar to atzīšanas institūcijai nav tiesiska pamata šīm personām pagarināt atļauju īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai (pagarināt deklarāciju). Tas nozīmē, ka Ukrainas mediķiem, farmaceitiem un farmaceita asistentiem pēc atļaujas īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai termiņa beigām tiks liegta pieeja darba tirgum atbilstoši iegūtajai kvalifikācijai.
Publiski pieejamā informācija[1] liecina, lai apgūtu latviešu valodu C līmenī kopējais apmācību ilgums veido aptuveni 450 stundas (katrā līmenī pa 150 stundām). Dalībnieku skaits grupā vidēji ir 8 personas. Prognozējamais apmācību ilgums viena līmeņa apguvei vidēji ir 3,5 mēneši, ja mācības notiek 2-3 reizes nedēļā, pa 3-4 akadēmiskajām stundām vai 1,5 mēneši, ja mācības notiek katru darba dienu, pa 4 akadēmiskajām stundām. Ukrainas mediķi, farmaceiti un farmaceita asistenti ir strādājošas personas un latviešu valodas apguvei var veltīt no darba brīvo laiku, līdz ar to kopējais apmācību ilgums var sasniegt gandrīz gadu, kā arī pēc katra valodas apguves līmeņa ir jāparedz laiks valsts valodas prasmes pārbaudei.
[1] https://www.latinsoft.lv/macibu-centrs/latviesu-valoda-augstakaisc-limenis
Publiski pieejamā informācija[1] liecina, lai apgūtu latviešu valodu C līmenī kopējais apmācību ilgums veido aptuveni 450 stundas (katrā līmenī pa 150 stundām). Dalībnieku skaits grupā vidēji ir 8 personas. Prognozējamais apmācību ilgums viena līmeņa apguvei vidēji ir 3,5 mēneši, ja mācības notiek 2-3 reizes nedēļā, pa 3-4 akadēmiskajām stundām vai 1,5 mēneši, ja mācības notiek katru darba dienu, pa 4 akadēmiskajām stundām. Ukrainas mediķi, farmaceiti un farmaceita asistenti ir strādājošas personas un latviešu valodas apguvei var veltīt no darba brīvo laiku, līdz ar to kopējais apmācību ilgums var sasniegt gandrīz gadu, kā arī pēc katra valodas apguves līmeņa ir jāparedz laiks valsts valodas prasmes pārbaudei.
[1] https://www.latinsoft.lv/macibu-centrs/latviesu-valoda-augstakaisc-limenis
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas pašreizējās situācijas aprakstu ar īsu informāciju par īslaicīgu profesionālo pakalpojumu atļaujas izsniegšanas kārtību Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri vēlas strādāt veselības aprūpes jomā un farmācijas jomā. Kā arī ar pamatinformāciju par iespēju turpināt strādāt Latvijā pēc īslaicīgu profesionālo pakalpojumu atļaujas derīguma termiņa beigām.
Piedāvātā redakcija
Saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 14.panta pirmajā daļā un 17.panta pirmajā daļā noteikto ārstniecības personām, farmaceitiem un farmaceita asistentiem, kuri ir Ukrainas civiliedzīvotāji, piemēro īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanas kārtību Latvijas Republikā reglamentētā profesijā. Institūcija, kas izsniedz ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības attiecīgajā reglamentētajā profesijā (turpmāk – atzīšanas institūcija) izvērtē pretendenta iesniegto deklarāciju un tai pievienotos dokumentus (dokumenti, kas apliecina personas izglītību, darba pieredzi u.c.) un pieņem lēmumu par atļaujas īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai izsniegšanu. Atbilstoši likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" 42.panta trešajai daļai deklarāciju atjauno ne retāk kā reizi gadā, ja īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniedzējs paredz minētajā laikposmā vairākkārt sniegt īslaicīgus profesionālos pakalpojumus. Atzīšanas institūcijai ir pienākums izvērtēt vai pretendenta profesionālā darbība atbilst likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" 42. panta pirmajā daļā noteiktajam īslaicīgu pakalpojumu raksturam attiecībā uz pakalpojumu sniegšanas ilgumu, biežumu, regularitāti un nepārtrauktību[1].
Pēc atļaujas īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai pagarināšanas termiņa beigām, ja persona vēlas turpināt strādāt Latvijā tad ir nepieciešamas veikt profesionālās kvalifikācijas atzīšanu. Lai veiktu patstāvīgu profesionālo darbību Latvijā reglamentētajās profesijās veselības aprūpes jomā ir nepieciešams valsts valodas apguves C1 līmenis un pakāpe[2].
[1] Ministru kabineta 2009. gada 7. jūlija noteikumiem Nr. 733 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu, valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību un valsts nodevu par valsts valodas prasmes pārbaudi"
[2] Ministru kabineta 2021. gada 21. janvāra noteikumi Nr. 47 "Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanas kārtība Latvijas Republikā reglamentētā profesijā" 11.punkts
Pēc atļaujas īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai pagarināšanas termiņa beigām, ja persona vēlas turpināt strādāt Latvijā tad ir nepieciešamas veikt profesionālās kvalifikācijas atzīšanu. Lai veiktu patstāvīgu profesionālo darbību Latvijā reglamentētajās profesijās veselības aprūpes jomā ir nepieciešams valsts valodas apguves C1 līmenis un pakāpe[2].
[1] Ministru kabineta 2009. gada 7. jūlija noteikumiem Nr. 733 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu, valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību un valsts nodevu par valsts valodas prasmes pārbaudi"
[2] Ministru kabineta 2021. gada 21. janvāra noteikumi Nr. 47 "Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanas kārtība Latvijas Republikā reglamentētā profesijā" 11.punkts
10.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 7.1. sadaļu ar likumprojektā izpildē iesaistītām institūcijām veselības aprūpes jomā un farmācijas jomā.
Piedāvātā redakcija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas:
Veselības inspekcija
Nacionālais veselības dienests
Latvijas Ārstu biedrība, Latvijas Māsu asociācija, Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienība, Ārstniecības iestādes, Latvijas Farmaceitu biedrība, Aptiekas
Veselības inspekcija
Nacionālais veselības dienests
Latvijas Ārstu biedrība, Latvijas Māsu asociācija, Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienība, Ārstniecības iestādes, Latvijas Farmaceitu biedrība, Aptiekas
11.
Anotācija (ex-ante)
8.1.11. uz veselību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.11. apakšpunktu ar informāciju par likumprojektā tiesiskā regulējuma ietekmi uz veselību.
Piedāvātā redakcija
Ukrainas mediķi, farmaceiti un farmaceita asistenti, kuriem ir izsniegta atļauja īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai, varēs turpināt profesionālo darbību profesija, specialitātē, kuram viņi ir kvalificēti un varēs turpināt piedalīties veselības aprūpes pakalpojumu un farmācijas pakalpojumu sniegšanā Latvijā.
12.
Anotācija (ex-ante)
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.15. apakšpunktu ar informāciju par likumprojektā tiesiskā regulējuma ietekmi uz profesiju reglamentāciju.
Piedāvātā redakcija
Ukrainas mediķi, farmaceiti un farmaceita asistenti, kuriem ir izsniegta atļauja īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai, varēs turpināt profesionālo darbību profesijā, specialitātē, kurā viņi ir kvalificēti.
13.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Papildināt anotācijas 2.1. sadaļu, ka likumprojektā ietvertais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt Ukrainas civiliedzīvotāji (mediķi, farmaceiti un farmaceita asistenti).
Piedāvātā redakcija
Fiziskās personas: Ukrainas civiliedzīvotāji (mediķi, farmaceiti un farmaceita asistenti)
Ietekmes apraksts: Ukrainas mediķi, farmaceiti un farmaceita asistenti, kuriem ir izsniegta atļauja īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai, var turpināt strādāt darbu, kuram viņi ir kvalificēti.
Ietekmes apraksts: Ukrainas mediķi, farmaceiti un farmaceita asistenti, kuriem ir izsniegta atļauja īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai, var turpināt strādāt darbu, kuram viņi ir kvalificēti.
14.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Papildināt anotācijas 6.1. sadaļu norādot likumprojekta izstrādē iesaistītās institūcijas.
Piedāvātā redakcija
Valsts un pašvaldību institūcijas: Izglītības un zinātnes ministrija, Tieslietu ministrija, Veselības inspekcija, Akadēmiskās informācijas centrs, Iekšlietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas: Latvijas Ārstu biedrība, Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienība, Latvijas Māsu asociācija, Latvijas Farmaceitu biedrība
Nevalstiskās organizācijas: Latvijas Ārstu biedrība, Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienība, Latvijas Māsu asociācija, Latvijas Farmaceitu biedrība