Projekta ID
24-TA-2826Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbalsta programmā ir jābūt skaidri saprotamām visām prasībām, kas izriet no piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma, lai gan atbalsta pretendentiem, gan atbalsta sniedzējiem būtu viennozīmīgi skaidri atbalsta saņemšanai un piešķiršanai piemērojamie nosacījumi, tādējādi atbalsta programmā ir jābūt skaidri identificētiem piemērojamiem komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumiem gan attiecībā uz tādiem projekta iesniegumiem, kuru ietvaros piešķirtais publiskais finansējums nebūs kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, gan attiecībā uz tādiem projekta iesniegumiem, kuru ietvaros tiks piešķirts de minimis atbalsts, gan arī attiecībā uz tādiem projekta iesniegumiem, kuru ietvaros atbalsts tiks piešķirts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumiem. Attiecīgi, lai būtu viennozīmīgi uztverams, kādi komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumi tiks piemēroti katrā no iepriekš minētajiem gadījumiem, lūdzam pārskatīt un precizēt visu noteikumu projekta struktūru, piemēram, veidojot atsevišķas noteikumu projekta nodaļas katram no iepriekš minētajiem gadījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 10.punktu, novēršot nekorektu jēdzienu lietojumu, proti, minēto subjektu projekta iesniegums pats par sevi nevar tikt kvalificēts kā komercdarbības atbalsta projekts, bet gan kā iesniegums komercdarbības atbalsta saņemšanai. Papildus vēršam uzmanību, normā tiek nekorekti lietots termins "komersants" kontekstā ar šajā noteikumu projektā noteiktā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumu piemērošanu. Vienlaikus nav skaidrs, kādēļ šajā normā nav minēti arī tādi projekta iesniedzēji kā dzīvokļu īpašnieki/kopīpašnieki un energokopienas, jo var būt situācijas, kurās publisko līdzekļu piešķiršana tiem būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts; attiecīgi lūdzam izvērtēt šo apstākli. Līdz ar to, apkopojot iepriekš minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 10.punktu, tajā paredzot, ka, ja publisko līdzekļu piešķiršana paredzēta projekta iesniegumā minēto plānoto atbalstāmo darbību īstenošanai un tā ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsts Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta izpratnē, tad tiek piemēroti šajos noteikumos noteiktā atbilstīgā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi.
Vienlaikus lūdzam pārskatīt un precizēt termina "komersants" lietojumu visā noteikumu projektā (piemēram, 10., 16., 17., 38., 47., 55. un pārējos punktus, kur nepieciešams).
Vienlaikus lūdzam pārskatīt un precizēt termina "komersants" lietojumu visā noteikumu projektā (piemēram, 10., 16., 17., 38., 47., 55. un pārējos punktus, kur nepieciešams).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu iespējamu normu kolīziju starp noteikumu projekta 14., 16. un 17.punktu, ņemot vērā, ka gadījumos, kad atbalsts noteikumu projekta ietvaros tiks piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, būs nepieciešams piemērot atbalsta intensitātes atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 41.panta 7. un 8.punktā noteiktajam (proti, šādā gadījumā atbalsta intensitātes būs zemākas nekā to paredz noteikumu projekta 14.punkts), lūdzam papildināt noteikumu projekta 14.punktu ar atbilstošu norādi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka noteikumu projekta 36.punktā ir skaidri noteikta kārtība, kādā gadījumā komercdarbības atbalsts šo noteikumu ietvaros tiks piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831 un kādā gadījumā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, un tādējādi projekta iesniedzējs nevarēs to plānot pats pēc savas iniciatīvas, lūdzam attiecīgi pārskatīt un precizēt noteikumu projektu, piemēram, 15., 16. un 17.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atsevišķos gadījumos noteikumu projekta ietvaros atbalsts tiks piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, kas paredz, tai skaitā stimulējošās ietekmes prasības ievērošanu, līdz ar to noteikumu projekta 18.punktā noteiktais, ka jebkuru projekta izmaksu sadārdzinājumu sedz no finansējuma saņēmēja finanšu līdzekļiem, attiecībā uz gadījumiem, kad atbalsts tiktu piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 ir jāpapildina, ka sadārdzinājuma izmaksas ir sedzamas no tādiem finansējuma saņēmēja finanšu līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 18.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 41.panta 7.punkta a) apakšpunktu atjaunīgo energoresursu ražošanā no siltumsūkņiem ir jānodrošina, ka tie atbilst Direktīvas (ES) 2018/2001 VII pielikumam. Līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 19.1.2.apakšpunktu, norādot, ka gadījumā, ja atbalsts siltumsūkņu iegādei un uzstādīšanai, tiks piešķirts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 41.pantu, tiks pārbaudīts, vai šie siltumsūkņi atbilst Direktīvas (ES) 2018/2001 VII pielikumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 41.panta 6.punkts paredz, ka attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas. Līdz ar to, lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 20.punktā norādītās attiecināmo izmaksu pozīcijas un izvērtēt, vai tās var tikt uzskatītas par tādām, kas veido kopējās ieguldījumu izmaksas. Skaidrojam, ka atsevišķas noteikumu projekta 20.punktā ietvertās attiecināmo izmaksu pozīcijas ir tādas, kas varētu kvalificēties nevis kā ieguldījuma izmaksas, bet gan darbības (tekošās) izmaksas, piemēram, ar iekārtu uzstādīšanu saistītās būvniecības (tajā skaitā materiālu) izmaksas, tai skaitā autoruzraudzība un būvuzraudzība.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 21.2.apakšpunktu, jo nosacījums par to, ka izmaksas var būt radušās pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas var tikt piemērots tikai attiecībā uz tādiem projekta iesniegumiem, kuru ietvaros netiks piešķirts komercdarbības atbalsts vai kuru ietvaros atbalsts tiks sniegts saskaņā ar de minimis atbalsta regulējumu. Savukārt attiecībā uz gadījumiem, kuros atbalsts tiks piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, ir jābūt viennozīmīgi skaidram, ka atbalsta stimulējošā ietekme ir jāpārbauda atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 6.pantam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav skaidra nepieciešamība stimulējošās ietekmes nosacījumu izdalīt atsevišķos punktos attiecībā uz MVU (noteikumu projekta 21.5.apakšpunkts) un lielajiem uzņēmumiem (noteikumu projekta 21.6.apakšpunkts), jo šajā gadījumā stimulējošās ietekmes prasība nav atšķirīgi piemērojama, ņemot vērā uzņēmuma statusu. Papildus noteikumu projekta 21.5. un 21.6.apakšpunkts dublē arī noteikumu projekta 49.punktu. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam dzēst noteikumu projekta 21.5. un 21.6.apakšpunktu, savukārt noteikumu projekta 49.punktu papildināt ar nosacījumu, ka, ja nav ievērots noteikumu projekta 49.punktā minētais nosacījums un projekta īstenošana atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā noteiktajai definīcijai par darbu sākumu ir uzsākta pirms projekta līguma noslēgšanas, tad visas projekta izmaksas tiek uzskatītas par neattiecināmām izmaksām un Vides investīciju fonds pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu. Papildus lūdzam precizēt noteikumu projekta 21.2.apakšpunktā ietverto atsauci uz noteikumu projekta 21.5. un 21.6.apakšpunktu atbilstoši šajā iebildumā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Komisijas 2020.gada 20.februārī Čehijai un 2025.gada 7.februārī Maltai sniegtajam skaidrojumam e-State Aid WIKI vietnē, ja ar atjaunīgo energoresursu izmantojošu enerģiju ražojošu iekārtu saražoto elektroenerģiju vismaz 80% apmērā gada griezumā izmanto pašpatēriņam un ja objektā netiek veikta saimnieciskā darbība, tad publisko līdzekļu piešķiršana šādu iekārtu iegādei nav kvalificējama kā atbalsts saimnieciskai darbībai un attiecīgi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējumu. Līdz ar to, lai nodrošinātu noteikumu projektā ietvertā saražotās elektroenerģijas pašpatēriņa nosacījuma korektu piemērošanu, lūdzam papildināt noteikumu projekta 22.punktu, ka šis nosacījums ir piemērojams vienīgi gadījumā, ja objektā netiek veikta saimnieciskā darbība.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz iespēju komercdarbības atbalstu piešķirt arī saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, aicinām izvērtēt iespēju papildināt noteikumu projekta 25.punktu ar opciju pirms nelikumīgā komercdarbības atbalsta atgūšanas pārbaudīt, vai situācijas sakārtošanai nebūtu iespējams piemērot de minimis atbalsta regulējumu, kā arī papildus, lai nodrošinātu korektu nelikumīgā atbalsta atgūšanas normas interpretāciju, lūdzam to precizēt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts vai ar saimniecisko darbību saistīts projekts, kuram sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, projekta ieviešanas gaitā vai dzīves ciklā (amortizācijas periodā) kļūst par projektu, kuram sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, [un ja nav iespējams piemērot Komisijas regulu Nr.2023/2831,] finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt Vides investīciju fondam saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā minēto nozaru un darbību ierobežojumu piemērošanu, lūdzam noteikumu projekta 38.1.apakšpunktu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
de minimis atbalstu piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus;
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu izpratni un piemērošanu attiecībā uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktā ietverto neatbalstāmo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lūdzam to izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem;
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu noteikumu projekta 38.3.apakšpunktā ietvertās prasības izpratni, lūdzam to izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno De minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk – Sistēma) sagatavotās veidlapas par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai izdruku vai atbalsta pieteikumā norāda Sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru;
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta ietvaros ir plānots piešķirt finansējumu vienīgi granta veidā, lūdzam dzēst noteikumu projekta 38.4.apakšpunktu, jo Komisijas regula Nr.2023/2831 attiecībā uz de minimis atbalsta piešķiršanu granta veidā šādas prasības neizvirza. Skaidrojam, ka noteikumu projekta 38.4.apakšpunktā ietvertie nosacījumi saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 4.panta 3. un 6.punktu ir piemērojami gadījumos, ja de minimis atbalstu piešķir aizdevuma vai garantijas veidā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 41.2. un 41.3.apakšpunktā minētie gadījumi varētu tikt uzskatīti par tādiem, kas nav saistāmi ar saimnieciskās darbības veikšanu vienīgi gadījumā, ja attiecīgās nedzīvojamās platības ir valsts vai pašvaldības īpašumā un tās tiek izmantotas tikai valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu veikšanai vai pašvaldības vai valsts funkciju nodrošināšanai, un šīs darbības nav saistītas ar saimniecisko aktivitāšu veikšanu. Līdz ar to, lūdzam papildināt noteikumu projekta 41.2. un 41.3.apakšpunktu tajā skaidri norādot, ka nedzīvojamās platības ir valsts vai pašvaldību īpašums, kā arī norādīt, ka tajās veiktās darbības nav saistītas ar saimniecisku darbību, kā arī lūdzam ar atbilstošu skaidrojumu papildināt anotācijas 1.3.sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pašvaldības un valsts funkcijas var būt saistītas arī ar saimnieciskās darbības veikšanu, lai novērstu nekorektas interpretāciju risku, lūdzam papildināt noteikumu projekta 41.3.apakšpunktu ar norādi, pašvaldības vai funkcijas veiktās funkcijas nav saistītas ar saimniecisko darbību.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumiem ir jāizvērtē atbalsta piešķiršanas brīdī, lūdzam papildināt noteikumu projekta 43.punkta pēdējo teikumu, piemēram, piedāvātajā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Vides investīciju fonds pārbauda dzīvokļu īpašnieku atbilstību de minimis atbalsta saņemšanas nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi.
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka de minimis atbalsta uzskaites sistēma (turpmāk - Sistēma) ir valsts informācijas sistēma, kas nodrošina centralizētu piešķirtā de minimis atbalsta uzskaiti elektroniskā veidā, un tajā uzkrāj informāciju par Latvijā piešķirto de minimis atbalstu, kā arī Sistēmā ir aizpildāma atbalsta pretendenta veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai. Tomēr vēršam uzmanību, ka Sistēmā aizpildītā atbalsta pretendenta veidlapa nav un nevar tikt uzskatīta par atbalsta pieteikumu - pieteikšanās atbalstam notiek ārpus Sistēmas, vēršoties ar atbalsta pieteikumu (šajā gadījumā - projekta iesniegumu) pie atbalsta sniedzēja. Tāpat arī VID EDS nenodrošina pieteikšanās funkcionalitāti de minimis atbalstam. Līdz ar to lūdzam dzēst vai precizēt noteikumu projekta 44.punktu, ja to ir nepieciešams noteikumu projektā saglabāt, kā arī lūdzam precizēt noteikumu projekta 60.2.10.apakšpunktu, ņemot vērā, ka de minimis atbalsta uzskaites sistēma nav de minimis atbalsta sniegšanas sistēma.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šobrīd noteikumu projekta 47.punktā ietvertais kumulācijas aizliegums gadījumos, kad atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, aptver tikai kumulācijas aizliegumu ar de minimis atbalstu, bet šajā normā ir jāiekļauj arī atbalsta kumulācijas nosacījumi par visiem pārējiem gadījumiem, kas minēti Komisijas regulas Nr.651/2014 8.pantā, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta 47.punktu. Gadījumā, ja atbalsta programmas izstrādātājs plāno noteikt pilnīgu kumulācijas aizliegumu (kas arī būtu atbilstoši noteikumu projekta 11.1.apakšpunktam), ierosinām to izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā (šādā gadījumā, lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 46.punkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka būs normu dublēšanās).
Piedāvātā redakcija
Šo noteikumu ietvaros piešķirto komercdarbības atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar komercdarbības atbalstu citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, tai skaitā de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota.
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 4.panta 1.punkta "sb" apakšpunkts nav attiecināms uz noteikumu projektu, jo tā ietvaros netiks piešķirts komercdarbības atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 36a.pantu (t.i., netiks piešķirts ieguldījumu atbalsts uzlādes vai uzpildes infrastruktūrai), lūdzam noteikumu projekta 48.5.apakšpunktā dzēst atsauci uz Komisijas regulas Nr.651/2014 4.panta 1.punkta "sb" apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka, ja KEM vēlas paredzēt papildu prasības VIF, nosakot, ka atsevišķus Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumus tam būs jāvērtē jau projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī, vēršam uzmanību, kas tas atbalsta sniedzēju neatbrīvo no pienākuma atbilstību visiem piemērojamajiem Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumiem ir vērtēt uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Līdz ar to lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 50.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu vienveidīgu nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normas interpretāciju un piemērošanu, lūdzam to precizēt atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāpti regulas Nr. 651/2014 nosacījumi vai ja tiek pārkāpti regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt Vides investīciju fondam šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka jebkuras konkursa kārtas ietvaros var rasties situācijas, kurās finansējuma piešķiršana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts saimnieciskajai darbībai, nav skaidrs, kādēļ noteikumu projekta 55.punkta pēdējā teikumā ir ietverts īpašs uzsvars uz konkursa trešo un turpmākajām kārtām un ka to ietvaros atbalsts saimnieciskās darbības veicējiem tiks piešķirts vienīgi saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831. Lūdzam šo aspektu skaidrot anotācijā, kā arī precizēt noteikumu projekta 55.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 18.punkts paredz, ka jebkuru projekta izmaksu sadārdzinājumu sedz no finansējuma saņēmēja finanšu līdzekļiem, kas nozīmē, ka sadārdzinājuma izmaksu segšanai nav pieļaujams izmantot nekādus citus publiskos resursus, ne tikai Modernizācijas fonda finansējumu. Līdz ar to lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 60.2.11.5.apakšpunktu, novēršot iepriekšminēto pretrunu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz noteikumu projekta 86.punktā paredzēto iespēju veikt grozījumus projekta līgumā, skaidrojam turpmāk minēto. Gadījumā, ja finansējums projekta ietvaros tika piešķirts kā de minimis atbalsts un plānotie grozījumi paredzētu papildu finansējuma piešķiršanu, tas būtu kvalificējams kā jauns de minimis atbalsts, par ko būtu veicams jauns izvērtējums atbilstoši de minimis atbalsta regulējumam. Savukārt gadījumā, ja finansējums projekta ietvaros tika piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, būtu jāveic izvērtējums par plānoto grozījumu ietekmi uz stimulējošās ietekmes prasības izpildi, proti, grozījumi nevarētu būt tādi, kas pārkāptu Komisijas regulu Nr.651/2014 6.panta 2.punktā noteikto. Tādējādi lūdzam ar atbilstošu atrunu papildināt noteikumu projekta 86.punktu, nosakot, ka atbalsta sniedzējam pirms grozījumu veikšanas līgumā ir jāveic to izvērtējumu no piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma viedokļa, nodrošinot, ka netiek pārkāptas piemērojamās prasības.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta 95.punktā iekļautās norādes “atbilstoši normatīvajiem aktiem, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” nav saprotams, kādas apropriāciju izmaiņas būtu sniedzamas, ja vienlaikus šajā punktā tiek paredzēts, ka valsts budžeta iestādēm līdzfinansējums jānodrošina, nepieprasot papildu finanšu līdzekļus no valsts budžeta, kā arī anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” skaidrots, ka valsts budžeta līdzfinansējuma daļa (attiecībā uz valsts budžeta iestādēm) tiks nodrošināta iestāžu esošo budžeta finansējuma ietvaros un netiks prasīts papildus no valsts budžeta līdzekļiem, tādējādi neradot negatīvu ietekmi uz valsts budžetu. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 95.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot, ka attiecībā uz valsts budžeta iestādēm un pašvaldībām noteikumu projektā ir iekļauti konkrēti punkti par līdzfinansējuma nodrošināšanu (95. un 96.punkts), lūdzam izvērtēt, vai attiecībā uz projekta iesniedzējiem/finansējuma saņēmējiem, kas nav valsts budžeta iestādes un pašvaldības, arī būtu nepieciešams iekļaut nosacījumu, kurā noteikts, ka līdzfinansējums jānodrošina no projekta iesniedzēja/finansējuma saņēmēja pašu līdzekļiem, attiecīgi papildinot noteikumu projekta 96.punktu, tai skaitā norādot sasaisti ar noteikumu projekta 6.punktā paredzētajiem projekta iesniedzējiem/finansējuma saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši noteikumu projekta 11.1.apakšpunktam projektā plānotās aktivitātes atbilst darbībām, kas tiek finansētas citu finansējuma programmu ietvaros vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros no citiem finanšu instrumentiem, tai skaitā no Eiropas Savienības, ārvalstu finanšu palīdzības vai nacionālā publiskā finansējuma līdzekļiem, kā arī atbilstoši noteikumu projekta 46. un 47.punktam ir noteikts atbalsta kumulācijas aizliegums. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 96.punkts, kas paredz, ka, "ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība, līdzfinansējumu nodrošina no pašvaldības budžeta līdzekļiem", ir pretrunā iepriekšminētajām kumulācijas aizlieguma normām, jo pašvaldības budžeta līdzekļi, tai skaitā pašvaldības galvots aizdevums, ir uzskatāmi par publiskajiem resursiem; turklāt gadījumā, ja pašvaldības līdzfinansējums tiktu piešķirts tādam projektam, kuram atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, kas varētu kvalificēties kā stimulējošās ietekmes pārkāpums un šāda papildu līdzfinansējuma piešķiršana nav pieļaujama. Līdz ar to, lūdzam precizēt noteikumu projekta 96.punktu, piemēram, paredzot, ka, ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība, līdzfinansējumu nodrošina no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 97.punktā iekļaut atsauci uz noteikumu projekta 94.punktu, lai ir skaidri saprotams, kāda finansējuma ietvaros var saņemt maksājumus.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pirmkārt, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 109.punkts daļēji dublē noteikumu projekta 110.punktu, lūdzam tos apvienot vienā noteikumu projekta punktā. Otrkārt, vēršam uzmanību, ka no komercdarbības atbalsta regulējuma viedokļa dokumentu glabāšanas termiņš būtu skaitāms no atbalsta piešķiršanas brīža, nevis no noslēguma maksājumu veikšanas, līdz ar to aicinām attiecīgi precizēt noteikumu projekta 109.punktu. Tādējādi lūdzam noteikumu projekta 109.punktu (kas būtu attiecināms arī uz gadījumiem, kad atbalsts noteikumu projekta ietvaros tiks piešķirts ar de minimis atbalsta regulējumu) izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka ar komercdarbības atbalstu saistīto projekta dokumentāciju glabā 10 gadus, sākot no dienas, kad tam piešķirts komercdarbības atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem. Vides investīciju fonds informāciju un apliecinošos dokumentus par piešķirto komercdarbības atbalstu glabā 10 gadus no dienas, kad šo noteikumu ietvaros piešķirts pēdējais atbalsts.
32.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumu Nr.715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība" 21.punktam atbalsta pretendents, iesniedzot atbalsta sniedzējam pieteikumu de minimis atbalsta saņemšanai, pievieno sistēmā sagatavotās atbalsta pretendenta veidlapas izdruku vai norāda tās identifikācijas numuru, lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.pielikumu ar aili, kurā projekta iesniedzējs varēs norādīt aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru (ja attiecināms).
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 1.pielikumu atbilstoši izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem pie noteikumu projekta. Vienlaikus lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 1.pielikuma apliecinājumu sadaļu, ņemot vērā, ka, piemēram, gadījumā, ja projekta ietvaros piešķirtais finansējums nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsts vai arī tiks piemērota Komisijas regula Nr.2023/2831, projekta iesniedzējam nav jāsniedz apliecinājumi par tādiem nosacījumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 un kas nav arī aptverti ar noteikumu projektu (piemēram, līdzekļu atgūšanas rīkojuma neesamība, grūtībās nonākuša uzņēmuma statuss).
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar informāciju, ka Klimata un enerģētikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās, nosūtīs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu, ņemot vērā, ka noteikumu projekts kvalificējams kā komercdarbības atbalsta programma, ko ievieš ar Komisijas regulu Nr.651/2014 41.panta mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir norādīts, ka: "energokopienas mērķis pēc būtības nav saistīts ar komercdarbību, konkursa ietvaros finansējums energokopienām netiek piešķirts, ja iesniegtais projekts kvalificējams kā komercdarbības atbalsta projekts." Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā iepriekš minētais nav noteikts, līdz ar to lūdzam ar atbilstošu normu papildināt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ievērojot anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto, ka 20 % no finanšu instrumenta finansējuma tiks izmantoti 2025. gadā, 20 % - 2026. gadā, 25 % - 2027. gadā, 35 % - 2028. gadā, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā norādīto ieņēmumu un izdevumu sadalījumu pa gadiem, ņemot vērā, ka 20% no 26 800 000 euro ir 5 360 000 euro, 25 % ir 6 700 000 euro un 35% ir 9 380 000 euro.
Papildus anotācijas 3.sadaļas 6.punktā skaidrots, ka attiecībā uz Modernizācijas fonda 7 600 000 euro finansējumu tiek pieņemts, ka projektu iesniegumi netiek saņemti no valsts kapitālsabiedrībām pašvaldību kapitālsabiedrībām, publiski privātām kapitālsabiedrībām, attiecīgi tiek norādīta maksimāli iespējamā ietekme uz valsts pamatbudžetu un pašvaldību budžetu, bet vēršam uzmanību, ka situācijā, ja Modernizācijas fonda finansējums ir 7 600 000 euro un tā intensitāte saskaņā ar noteikumu projekta 14.punktu ir 80 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, tad atlikušā 20% līdzfinansējuma apmēram jābūt 1 900 000 euro, tomēr anotācijas 3.sadaļā norādītā ietekme uz valsts un pašvaldību budžetiem kopsummā veido 1 520 000 euro, kas ir 20% apmērā no Modernizācijas fonda apmēra, kas nav korekti. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 3.sadaļā norādīto informāciju saistībā ar līdzfinansējumu, kas potenciāli būtu jānodrošina no valsts budžeta un pašvaldību budžeta.
Papildus anotācijas 3.sadaļas 6.punktā skaidrots, ka attiecībā uz Modernizācijas fonda 7 600 000 euro finansējumu tiek pieņemts, ka projektu iesniegumi netiek saņemti no valsts kapitālsabiedrībām pašvaldību kapitālsabiedrībām, publiski privātām kapitālsabiedrībām, attiecīgi tiek norādīta maksimāli iespējamā ietekme uz valsts pamatbudžetu un pašvaldību budžetu, bet vēršam uzmanību, ka situācijā, ja Modernizācijas fonda finansējums ir 7 600 000 euro un tā intensitāte saskaņā ar noteikumu projekta 14.punktu ir 80 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, tad atlikušā 20% līdzfinansējuma apmēram jābūt 1 900 000 euro, tomēr anotācijas 3.sadaļā norādītā ietekme uz valsts un pašvaldību budžetiem kopsummā veido 1 520 000 euro, kas ir 20% apmērā no Modernizācijas fonda apmēra, kas nav korekti. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 3.sadaļā norādīto informāciju saistībā ar līdzfinansējumu, kas potenciāli būtu jānodrošina no valsts budžeta un pašvaldību budžeta.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Atbilstoši izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem pie noteikumu projekta, lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 5.sadaļā iekļauto 1.tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā MK atbildē pausto viedokli uz Saeimas Tautsaimniecības agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas 2025. gada 10. aprīļa vēstuli Nr. 142.1.9/8-11-14/25, kurā minēts “Piemēram, pašlaik identificētā situācija liecina, ka drīzākajā laikā nav nepieciešamas būtiskas papildu valsts investīcijas vai subsīdijas liela apmēra enerģijas ražošanas avotu (piemēram, saules un vēja elektrostaciju) attīstībā, ņemot vērā plašo investoru interesi un aktivitāti attiecīgo projektu plānošanā.”, lūgums izvērtēt, vai subsīdijas, kas paredzētas elektroenerģijas ražošanas iekārtu iegādei nebūtu lietderīgāk novirzīt citu aktivitāšu veicināšanai, kas atbilstu Modernizācijas fonda nosacījumiem.
Lai arī MK atbildes vēstulē teksts ir attiecināms uz liela apmēra elektroenerģijas ražošanu, taču šī nolikuma ietvaros atbalsts ir paredzēts pašpatēriņam. Vienlaikus uzskatām, ka līdzīgi kā centralizētas siltumenerģijas ražošana ir izdevīgāka par decentralizētu, tā arī centralizēta elektroenerģijas ražošana ir izdevīgāka par decentralizētu. Līdz ar to rodas šaubas par šī finansējuma efektīvu izmantošanu, ja pašlaik ir pietiekoši liela privātā sektora interese “zaļās” elektroenerģijas ražošanā arī bez papildus publiskā finansējuma piešķiršanas.
Lai arī MK atbildes vēstulē teksts ir attiecināms uz liela apmēra elektroenerģijas ražošanu, taču šī nolikuma ietvaros atbalsts ir paredzēts pašpatēriņam. Vienlaikus uzskatām, ka līdzīgi kā centralizētas siltumenerģijas ražošana ir izdevīgāka par decentralizētu, tā arī centralizēta elektroenerģijas ražošana ir izdevīgāka par decentralizētu. Līdz ar to rodas šaubas par šī finansējuma efektīvu izmantošanu, ja pašlaik ir pietiekoši liela privātā sektora interese “zaļās” elektroenerģijas ražošanā arī bez papildus publiskā finansējuma piešķiršanas.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums nolikumā paredzēt, ka atbalstu šī pasākuma ietvaros siltumenerģijas ražošanas iekārtu iegādei var saņemt, ja ēku tehniski nav iespējams vai ir finansiāli neizdevīgi pieslēgt efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skaidrojam, ka gadījumā, ja atbalsts šo noteikumu ietvaros tiks piešķirts ar Komisijas regulu Nr.651/2014, papildus noteikumu projekta 11.7.apakšpunktā ietvertajam nosacījumam, būs nepieciešams vērtēt projekta iesniedzēja atbilstību grūtībās nonākuša uzņēmuma definīcijai atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punktā ietvertajiem kritērijiem. Līdz ar to, lai novērstu iespējamas normu kolīzijas starp noteikumu projektā iekļautajiem nosacījumiem un nodrošinātu korektu to piemērošanu, lūdzam noteikumu projekta 11.7.apakšpunktā ietvert sasaisti ar noteikumu projekta 48.4.apakšpunktu. Vienlaikus lūdzam konceptuāli pārskatīt noteikumu projektā iekļautos vispārīgos un specifiskos nosacījumus, lai nodrošinātu, ka tie nav pretrunīgi piemērojami un nodrošinātu korektu komercdarbības atbalsta nosacījumu piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka no noteikumu projekta 9.punkta izriet, ka infrastruktūrā, par kuru ir iesniegts projekta pieteikums, ir pieļaujams veikt ne tikai papildinošas saimnieciskas darbības, bet arī papildpakalpojumus, aicinām izvērtēt iespēju veikt attiecīgu papildinājumu noteikumu projekta 27.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, pamatojoties uz kādiem normatīvajiem aktiem tiks noteikts projekta dzīves cikls.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka gadījumā, ja ir pārsniegta ikgadējā 20% papildinošu saimniecisko darbību robežvērtība, nelikumīgā atbalsta atgūšana proporcionāli šī gada jaudas daļai ir atgūstama ne tikai par pārsnieguma daļu, bet gan par visu papildinošo saimniecisko darbību proporciju, lai nodrošinātu korektu nelikumīgā komercdarbības atbalsta atgūšanas normas piemērošanu, lūdzam to precizēt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja projekta dzīves cikla laikā tiek konstatēts, ka ēkā vai ēku grupā, par kuru iesniegts projekta iesniegums, tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildpakalpojumu, vai tiek veikta papildinoša saimnieciskā darbība, kas pārsniedz šo noteikumu 9. punktā minēto ierobežojumu, vai tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisko darbību, finansējuma saņēmējs proporcionāli tai gada jaudas daļai (platības, laika vai finanšu izteiksmē), par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums, atmaksā Vides investīciju fondam konkursa ietvaros nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem no finansējuma, kura avots nav publiskie līdzekļi, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļā noteikto.
44.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka lielā uzņēmuma definīcija ir sniegta Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 24.punktā, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 37.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 41.1.apakšpunktu, jo tas šobrīd ir pretrunīgs - noteikumu projekta 41.punkta ievaddaļa paredz, ka punktā uzskatītie gadījumi nav uzskatāmi par saimniecisko darbību, savukārt noteikumu projekta 41.1.apakšpunkta beigu daļā minēts, ka tomēr šī darbība ir kvalificējama kā pašvaldības saimnieciskā darbība un attiecīgi vērtējama atbilstoši komercdarbības atbalsta kontroles normām, piemērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 7.panta 3.punktam pēc šīs regulas spēkā esības perioda beigām ikvienu de minimis atbalstu, kas atbilst šīs regulas nosacījumiem, var likumīgi piešķirt vēl sešus turpmākos mēnešus. Tādējādi skaidrojam, ka maksimālais de minimis atbalsta piešķiršanas termiņš saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831 ir 2031.gada 30.jūnijs. Līdz ar to aicinām izvērtēt iespēju atbilstoši precizēt noteikumu projekta 45.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta ietvaros atbalsta piešķiršanai nav paredzēts izmantot konkursa procedūru, kā arī ievērojot to, ka noteikumu projekta 16. un 17.punktā ir skaidri noteiktas piemērojamās atbalsta intensitātes, lūdzam dzēst noteikumu projekta 48.9.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 58.panta 4.punktam šīs regulas spēkā esības periodam beidzoties, visām atbalsta shēmām, kurām ir piešķirts atbrīvojums saskaņā ar šo regulu, atbrīvojums paliek spēkā vēl uz 6 mēnešus ilgu pielāgošanās periodu. Tādējādi skaidrojam, ka maksimālais atbalsta piešķiršanas termiņš saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 ir 2027.gada 30.jūnijs. Līdz ar to aicinām izvērtēt iespēju atbilstoši precizēt noteikumu projekta 52.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
49.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 93.punkts dublē noteikumu projekta 25. un 28.punktu, aicinām izvērtēt nepieciešamību saglabāt noteikumu projekta 93.punktu vai to dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
50.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīt ministriju, kura pieprasīs un savā budžetā plānos Modernizācijas fonda finansējuma daļu no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Piedāvātā redakcija
-
