Atzinums

Projekta ID
24-TA-473
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot ierosinātos grozījumus noteikumu projekta 3., 4. un 5.punktā, kas paredz precizēt investīcijas ietvaros sasniedzamos mērķus un uzraudzības rādītājus.  Vēršam uzmanību, ka MK noteikumos Nr.460 noteiktie mērķi, uzraudzības rādītāji, kā arī to redakcijas un sasniedzamās vērtības ir saskaņotas ar Eiropas Komisiju un ietvertas Komisijas lēmumā, ar ko apstiprina grozījumus Darbības kārtībā, par kuru vienojušās Eiropas Komisija un Latvijas Republika saskaņā ar Regulu (ES) 2021/241. Tāpat vēršam uzmanību, ka  anotācijā nav ietverta informācija, kas pamato ierosināto grozījumu nepieciešamību noteikumu projekta 3., 4. un 5.punktā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka komercdarbības atbalsta izslēdzošais nosacījums, ka vismaz 80% no koplietošanas iekārtu saražotās enerģijas tiks izmantots pašpatēriņam gada griezumā, ir jānodrošina iekārtu amortizācijas periodā, lūdzam noteikumu 32.punktu papildināt ar vārdiem "iekārtu amortizācijas periodā".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākums tiek papildināts ar nosacījumu, ka atbalstu varēs saņemt arī juridiska persona, kura ir mājas vienīgais dzīvokļu īpašnieks, lūdzam precizēt noteikumu 76.punktu un pārskatīt un precizēt noteikumus kopumā, jo juridiska persona, kura ir mājas vienīgais dzīvokļu īpašnieks, vienmēr kvalificēsies kā komercdarbības atbalsta saņēmējs, izņemot šo noteikumu 77.punktā noteiktos gadījumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumu ievērošanu, aicinām noteikumu projekta 83.punktu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
De minimis atbalstu nepiešķir regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā noteiktajām nozarēm un regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta e) un f) apakšpunktā noteiktajām darbībām.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumu ievērošanu, lūdzam noteikumu projekta 84.punktu precizēt un papildināt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
"Ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu šo noteikumu ietvaros drīkst piešķirt tikai tad, ja tiek skaidri nodalītas nozaru darbības un to uzskaite, nodrošinot, ka darbības regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a","b", "c" vai "d" apakšpunktā minētajās nozarēs negūst labumu no piešķirtā atbalsta."
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumu ievērošanu, lūdzam noteikumu projekta 85.punktu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, līdz konkrētam datumam pirms trim gadiem, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.
Papildus lūdzam noteikumu projekta 85.punktā iekļaut nosacījumu par pieļaujamā de minimis atbalsta apjoma pārbaudi viena vienota uzņēmuma līmenī atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 2.panta 2.punktā noteiktajam. 
 


 
Piedāvātā redakcija
Piešķirot de minimis atbalstu, atbalsta sniedzējs pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr.2023/2831 2.panta 2.punktā noteiktajam.
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju par plānoto grozījumu MK noteikumos Nr. 460 ietekmi uz īstenošanā esošajiem projektiem, un vai būs nepieciešami grozījumi līgumos par projekta īstenošanu. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka komercdarbības atbalsts pasākuma ietvaros tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, lūdzam svītrot anotācijas sadaļā "Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem" minēto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu Nr. 460 plānoto 26.1 punktu, norādot subjektu, kam punktā minētās izmaksas būs jāsedz. 
Papildus vēršam uzmanību, ka anotācijā ir nepieciešams aprakstīt visus plānotos grozījumus. Attiecīgi, lai nodrošinātu viennozīmīgi skaidru un pamatotu izsekojamību ierosināto grozījumu nepieciešamībai, lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu jauna 26.1 punkta iekļaušanai MK noteikumos Nr. 460. Vēršam uzmanību, ka no anotācijā pieejamās informācijas nav izsekojama attiecīgo nosacījumu nepieciešamība.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot to, ka noteikumu 77.1.1.punkts jau paredz, ka pasākuma ietvaros pašvaldība nekustamo īpašumu var izmantot pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" (izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”), 77.1.2.punktā noteiktais to dublē. Attiecīgi lūdzam to svītrot. 
Vienlaikus, ievērojot to, ka, nepiemērojot komercdarbības atbalsta regulējumu pasākuma ietvaros, pašvaldība nekustamo īpašumu var izmantot pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" (izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”). Citos gadījumos jāvērtē komercdarbības atbalsta regulējuma piemērošana. Lūdzam izvērtēt noteikumu 77.1.3. apakšpunktā minēto atsauci uz likumu "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju", ņemot vērā to, ka prasības, kas attiecināmas uz sociālās aprūpes nodrošināšanu iedzīvotājiem un palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā, ir jau aptvertas un nosegtas ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 81.6.punktā ietverto atsauci uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta punktu. Vienlaikus skaidrojam, ka noteikumu projekta 81.6.punktā būtu iekļaujama vai nu atsauce, norādot sasaisti ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktu un Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 7.punktu, vai arī būtu svītrojama noteikumu projekta 81.6.punktā ietvertā atsauce uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta punktu, atstājot nosacījumu par pienākumu nodrošināt informācijas pieejamību.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai nosacījums, ka saimnieciskās darbības veicējam tiek noteikts pienākums ar de minimis saistītos datus glabāt 10 gadus no dienas, kad saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts pēdējais de minimis atbalsts, nav nepamatoti stingrāks. Vēršam uzmanību, ka parasti saimnieciskās darbības veicējam tiek noteikts pienākums ar de minimis saistītos datus glabāt 10 gadus no dienas, kad tam piešķirts de minimis atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-