Atzinums

Projekta ID
21-TA-183
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā to, ka likumprojektā piedāvātais 120.1 pants paredz iespēju apturēt administratīvā pārkāpuma procesu, ja tas nepieciešams, lai īstenotu Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normā noteiktu sadarbību vai citu rīcību, vēršam uzmanību, ka Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 18. panta sestā daļa un 20. panta astotā daļa nosaka, ka administratīvā akta par nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā darbību. Līdz ar to šāda veida administratīvajos procesos nebūtu pieļaujama nepamatota procesa apturēšana, lai nodrošinātu tūlītēju un efektīvu nelikumīga (un nesaderīga) komercdarbības atbalsta atgūšanu, kas izriet no Eiropas Savienības tiesu judikatūrā nostiprinātajām atziņām (skat., piemēram, 2006.gada 5.oktobra Tiesas spriedumu lietā: C-232/05, īpaši tā 50.punktu). Attiecīgi lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu piedāvātajā likumprojekta 120.1 pantā noteiktā iespēja apturēt administratīvā pārkāpuma procesu var tikt piemērota tikai tiesību aktos konkrēti noteiktos gadījumos un normā paredzētā tiesība, izņemot Eiropas Savienības tiesas judikatūrā noteiktajos gadījumos, nevar tikt īstenota, piemēram, attiecībā uz administratīvajiem procesiem, ka saistīti ar nelikumīga (un nesaderīga) komercdarbības atbalsta atgūšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ne faktiski, ne tiesiski nav iespējams sūdzību, kas iesniegta par automatizēti pieņemtu lēmumu, izskatīt, balstoties tikai uz automatizētu datu apstrādi. Attiecīgi nav izprotama likumprojektā ietvertā likuma 305.panta otrās daļas nepieciešamība.
Kā noteikts likumprojektā piedāvātajā 302.panta otrajā daļā automatizēta lēmuma pieņemšana ir pieļaujama tikai šajā likumā tieši noteiktā gadījumā. Savukārt šis gadījums ir noteikts tikai likuma 164.pantā.
Jānorāda, ka Administratīvās atbildības likuma 20.nodaļa “Lēmuma pārsūdzēšana augstākai amatpersonai administratīvā pārkāpuma lietā” neparedz sūdzības izskatīšanu un augstākās amatpersonas lēmuma pieņemšanu, balstoties tikai uz automātisku datu apstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Vēlamies, lai izziņā tiktu atspoguļots, ka joprojām nepiekrītam Tieslietu ministrijas izziņā paustajam viedoklim, ka plānotā likuma “Par nodokļiem un nodevām” 141. un 142.panta piemērošanas prakse ir izteikti agresīva un nav tieši vērsta uz to, lai panāktu, ka persona izpilda attiecīgo pienākumu, t.i., pienākumu, kas tai noteikts ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15.panta pirmās daļas 3.punktu, proti, iesniegt nodokļu administrācijai elektroniska dokumenta veidā šajā likumā vai konkrēto nodokļu likumos paredzētās nodokļu deklarācijas un informatīvās deklarācijas normatīvajos aktos noteiktajos termiņos.
Tā kā ar nodokļu deklarāciju nodokļu maksātājs deklarē budžetā maksājamos nodokļus[1], savukārt ar informatīvo deklarāciju sniedz papildu ziņas, kas izmantojamas nodokļa aprēķināšanā[2], minēto abu deklarāciju iesniegšanas pienākums ir nesaraujami saistīts ar personas konstitucionālo pienākumu – noteiktajā termiņā un pilnā apmērā nomaksāt nodokļus (skatīt Satversmes tiesas 2010.gada 6.decembra sprieduma lietā Nr.2010-25-01, kurā tiesa ir secinājusi, ka personas pienākums maksāt nodokļus izriet arī no Satversmes 66.panta, gan netieši arī no Satversmes 73.panta).
Kā ir atzinusi Satversmes tiesa, valstij ir pienākums sabiedrības labklājības interesēs izveidot efektīvu nodokļu iekasēšanas sistēmu[3]. Nodokļu iekasēšanas sistēmas efektivitāte ir saistīta ar nodokļu maksātāju pienākumu izpildi, tādēļ valstij ir pienākums īstenot pasākumus, kas veicina un nodrošina nodokļu maksātāju saistību savlaicīgu izpildi. Ja valsts šo pienākumu nepildītu pienācīgi un attiecīgi gūtu mazākus nodokļu ieņēmumus, tās spēja pildīt jebkādas funkcijas būtu ierobežota[4].
Tomēr, tā kā Tieslietu ministrija ir sniegusi savus apsvērumus, kas, tās ieskatā, liecina, ka varētu izveidot salīdzinoši mazāk represīvu regulējumu, Finanšu ministrija sniegtos apsvērumus izvērtēs ārpus šī likumprojekta nepieciešamības gadījumā papildus konsultējoties ar Tieslietu ministriju. Attiecīgi šī likumprojekta ietvaros atkārtoti nesniegsim viedokli par Tieslietu ministrijas nostāju konkrētajā jautājumā.  


[1] Skatīt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1.panta 19.punktu
[2] Skatīt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1.panta 20.punktu
[3] Skatīt Satversmes tiesas 2013.gada 15.aprīļa sprieduma lietā Nr.2012‑18‑01 17.punktu
[4] Skatīt Satversmes tiesas 2021.gada 6.aprīļa spriedumu lietā Nr.2020-31-01 16.3.apakšpunktu
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ir precizēta likumprojektā piedāvātā 303.panta pirmā daļa, to papildinot ar to, ka personai būs tiesības saņemt jēgpilnu un visaptverošu informāciju arī par lēmuma pieņemšanā un lēmuma pieņemšanas sistēmas izveidē iesaistītajām personām, attiecīgi, lai nodrošinātu plānotā regulējuma pareizu piemērošanu, lūdzam papildināt anotāciju, kas ar minēto papildu informāciju tiek domāts. Proti, saskaņā ar likumprojektā piedāvāto 304.panta otro daļu lēmumā kā amatpersonu norāda iestādes struktūrvienību, kura nodrošina lēmuma pieņemšanu un tiesības saņemt paskaidrojumu par lēmumu. Savukārt atbilstoši likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 10.panta pirmās daļas 7.punktam visiem ierēdņiem, pildot dienesta pienākumus nodokļu administrēšanā, ir tiesības likumā noteiktās kompetences ietvaros un kārtībā uzlikt administratīvos sodus un konfiscēt administratīvo pārkāpumu priekšmetus un izdarīšanas rīkus. Attiecīgi, ja lēmuma adresāts ir struktūrvienība nevis konkrēta amatpersona, vai tas nozīmē, ka personai, kuru skar automatizēti pieņemts lēmums, būtu papildus lēmumam jāpievieno informācija par struktūrvienībā visām strādājošajām amatpersonām, kurām ir likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 10.panta pirmās daļas 7.punktā paredzētās tiesības.
Tas pats attiecas arī attiecībā uz personām, kas iesaistītas lēmuma pieņemšanas sistēmas izveidē.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā aktualizēt norādīto informāciju par neiesniegtajiem gada pārskatiem, kas iesniegti pēc tiesību aktos noteiktā termiņa un piemēroto administratīvo sodu statistika. Norādītā informācija ir aktualizējama, pievienojot 2022. gada datus (par 2021. gada pārskatiem) un, ja ir iespēja, arī 2023. gada datus (par 2022. gada pārskatiem).
Piedāvātā redakcija
-