Projekta ID
22-TA-2749Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam risinājuma aprakstā īsumā norādīt konkrētas alejas izveidošanas vai statusa likvidēšanas pamatiemeslu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams samērīgs pārejas regulējums, kādām turpmākām darbībām (kas nekaitētu aizsargājamai teritorijai), kuras sākot no šo noteikumu spēkā stāšanās klasificēsies kā aizliegta vai ierobežota darbība, ko zemes īpašnieki vai citas personas ir uzsākušas veikt vēl līdz šīm izmaiņām, paļaujoties uz esošo tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 24. pants noteic, ka zemes īpašnieka un lietotāja pienākums ir:
1) nodrošināt aizsargājamo teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumu ievērošanu un veikt attiecīgajās teritorijās aizsardzības un kopšanas pasākumus;
2) ziņot aizsargājamās teritorijas pārvaldes institūcijai vai pašvaldībai par esošajām vai iespējamām izmaiņām dabas veidojumos, kā arī aizsardzības un izmantošanas noteikumu pārkāpumiem.
Savukārt minētā likuma 25.panta otrā daļa noteic, ka zemes īpašniekam ir pienākums informēt Dabas aizsardzības pārvaldi par nodomu pārdot sev piederošo zemi aizsargājamā teritorijā, iesniedzot darījuma dokumentu.
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1.apakšpunkta aprakstu ar jaunajiem pienākumiem un papildināt sabiedrības mērķgrupu uzskaitījumu ar zemes lietotājiem.
1) nodrošināt aizsargājamo teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumu ievērošanu un veikt attiecīgajās teritorijās aizsardzības un kopšanas pasākumus;
2) ziņot aizsargājamās teritorijas pārvaldes institūcijai vai pašvaldībai par esošajām vai iespējamām izmaiņām dabas veidojumos, kā arī aizsardzības un izmantošanas noteikumu pārkāpumiem.
Savukārt minētā likuma 25.panta otrā daļa noteic, ka zemes īpašniekam ir pienākums informēt Dabas aizsardzības pārvaldi par nodomu pārdot sev piederošo zemi aizsargājamā teritorijā, iesniedzot darījuma dokumentu.
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1.apakšpunkta aprakstu ar jaunajiem pienākumiem un papildināt sabiedrības mērķgrupu uzskaitījumu ar zemes lietotājiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 28. pants noteic, ka saskaņā ar šo likumu Ministru kabineta noteikto aizsargājamo teritoriju izveidošanu un pārvaldi finansē no valsts budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem. Ņemot vērā to, ka projekts paredz jaunu īpaši aizsargājamu teritoriju izveidi un esošo - statusa maiņu (aizsardzības prasību maiņu), tas rada administratīvās un atbilstības izmaksas - robežu apzīmējumu sakārtošana, informācijas aktualizēšana un pieejamība, atļauju sakārtošana, veicamo darbību un procesu pielāgošana noteiktajam aizsardzības līmenim u.c., tāpēc nevar apgalvot, ka ietekmes nav. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt sadaļu vismaz ar vispārīgu ietekmes izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Ja spēkā esošā tiesību akta atzīšana par spēku zaudējušu ir paredzēta izstrādātajā tiesību akta projektā, to norāda nevis anotācijas 4.sadaļā, bet anotācijas 1.sadaļā. Lūdzam precizēt anotācijas 1. un 4.sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 14. pants noteic, ka aizsargājamo teritoriju un to funkcionālo zonu robežas attēlo vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā. Lūdzam apzināt un anotācijas 4.sadaļā norādīt, kuru pašvaldību saistošajos noteikumos par teritoriju plānojumu apstiprināšanu (iespējams arī citos saistošajos noteikumos), kā arī īpaši aizsargājamās dabas teritorijas individuālajos aizsardzības un izmantošanas noteikumos būs nepieciešami precizējumi saistībā ar projektā paredzētajām izmaiņām esošajā regulējumā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam aizpildīt šo sadaļu, ņemot vērā to, ka regulējuma izpildi nodrošinās Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Dabas aizsardzības pārvalde, Valsts vides dienests, Valsts meža dienests, konkrētas pašvaldības.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka ar noteikumiem apstiprinātās robežas statiskajā grafiskajā daļā (karte - shēma) reāli dabā varētu noteikt tikai aptuveni un augstāku precizitāti sabiedrībai sniedz robežu ģeotelpiskie dati Dabas datu pārvaldības sistēmā un sekojoši arī Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā (TAPIS), aicinām anotācijā skaidrot, cik ilgā laikā būs pieejami aktuālie aizsargājamo aleju robežu ģeotelpiskie dati Dabas datu pārvaldības sistēmā.
Papildus vēršam uzmanību, ka likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 14. panta pirmā daļa noteic, ka aizsargājamo teritoriju un to funkcionālo zonu robežas attēlo vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā.
Tāpēc, lai nebūtu pārpratumu robežu jautājumos, būtu efektīvāk, ja būtu viena grafiskā daļa (karte- shēma) un tā saderētu arī ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu. Vēršam uzmanību, ka šobrīd ar noteikumiem apstiprinātais kartes (shēmas) attēls noteiktā mērogā ir juridiski saistošs, bet ģeotelpiskie dati, kuri pieejami dabas datu pārvaldības sistēmā ir informatīvi. Turklāt, ja robežu ģeotelpiskie dati ir pieejami dabas datu pārvaldības sistēmā, kuras datus pēc tam iekļauj teritorijas plānošanas kartēs, uzskatam, ja tehniski ir iespējams, būtu lietderīgi noteikumos apstiprināt mūsdienīgas nepastarpinātas interaktīvas digitālas kartes caur unikālu hipersaiti. Līdzīgi kā teritorijas plānojumiem - sk., piem., teritorijas plānojuma funkcionālā zonējuma karti, kura apstiprināta un ir pieejama valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā www.geolatvija.lv, unikālais identifikators https://geolatvija.lv/geo/tapis#document_25700. Saistošajos noteikumos ietver hipersaiti ar unikālo identifikatoru uz valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā (turpmāk — ģeoportāls) pieejamo apstiprinātā plānojuma interaktīvo grafisko daļu. Ģeoportālā pieejamā teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma interaktīvā grafiskā daļa ir pašvaldības saistošo noteikumu neatņemama sastāvdaļa. Lūdzam izvērtēt šāda kompleksa risinājuma ieviešanas iespēju.
Papildus vēršam uzmanību, ka likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 14. panta pirmā daļa noteic, ka aizsargājamo teritoriju un to funkcionālo zonu robežas attēlo vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā.
Tāpēc, lai nebūtu pārpratumu robežu jautājumos, būtu efektīvāk, ja būtu viena grafiskā daļa (karte- shēma) un tā saderētu arī ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu. Vēršam uzmanību, ka šobrīd ar noteikumiem apstiprinātais kartes (shēmas) attēls noteiktā mērogā ir juridiski saistošs, bet ģeotelpiskie dati, kuri pieejami dabas datu pārvaldības sistēmā ir informatīvi. Turklāt, ja robežu ģeotelpiskie dati ir pieejami dabas datu pārvaldības sistēmā, kuras datus pēc tam iekļauj teritorijas plānošanas kartēs, uzskatam, ja tehniski ir iespējams, būtu lietderīgi noteikumos apstiprināt mūsdienīgas nepastarpinātas interaktīvas digitālas kartes caur unikālu hipersaiti. Līdzīgi kā teritorijas plānojumiem - sk., piem., teritorijas plānojuma funkcionālā zonējuma karti, kura apstiprināta un ir pieejama valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā www.geolatvija.lv, unikālais identifikators https://geolatvija.lv/geo/tapis#document_25700. Saistošajos noteikumos ietver hipersaiti ar unikālo identifikatoru uz valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā (turpmāk — ģeoportāls) pieejamo apstiprinātā plānojuma interaktīvo grafisko daļu. Ģeoportālā pieejamā teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma interaktīvā grafiskā daļa ir pašvaldības saistošo noteikumu neatņemama sastāvdaļa. Lūdzam izvērtēt šāda kompleksa risinājuma ieviešanas iespēju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām publikāciju atsauces izteikt šādā redakcijā:
(Latvijas Vēstnesis, 2005, 196.nr.; 2006, 167.nr.; 2009, 98.nr.; 2019, 221.nr.).
(Latvijas Vēstnesis, 2005, 196.nr.; 2006, 167.nr.; 2009, 98.nr.; 2019, 221.nr.).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Aicinām saistītos projektus sasaistīt ar TAP portālā pieejamo funkcionalitāti "Saistītie TA".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
8.1.6. uz vidi
Priekšlikums
Likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" 6. pants noteic, ka dabas pieminekļi ir atsevišķi, savrupi dabas veidojumi: aizsargājamie koki, dendroloģiskie stādījumi, alejas, ģeoloģiskie un ģeomorfoloģiskie dabas pieminekļi un citi dabas retumi, kam ir zinātniska, kultūrvēsturiska, estētiska vai ekoloģiska vērtība.
Aicinām skaidrot, ka projekts veicinās arī minēto vērtību saglabāšanu.
Ievērojot minēto, aicinām apsvērt nepieciešamību šo projektu saskaņot ar Izglītības un zinātnes ministriju un Kultūras ministriju.
Aicinām skaidrot, ka projekts veicinās arī minēto vērtību saglabāšanu.
Ievērojot minēto, aicinām apsvērt nepieciešamību šo projektu saskaņot ar Izglītības un zinātnes ministriju un Kultūras ministriju.
Piedāvātā redakcija
-