Projekta ID
24-TA-324Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt projekta 1.punktu, lai tajā ietvertā tiesību norma būtu nepārprotami skaidra, piemēram, šobrīd nav saprotams, vai ar vārdiem "cita persona" ir domāta persona ar speciālo atļauju vai arī persona, kurai nav atļaujas, bet nav arī tiesību apmeklēt ieslodzījuma vietu. Turklāt, nav saprotams, vai apzīmējums "apmeklētājs" attiecas uz minēto "citu personu" vai arī gan uz personu, kurai ir tiesības ieslodzījuma vietu apmeklēt bez speciālās atļaujas, gan uz "citu personu".
Turklāt, no šīs normas nav skaidri nolasāms, ka noteikumi attiecas arī uz personām ar speciālo atļauju, lai gan no noteikumu citām normām izriet, ka attiecas, tajā skaitā ir noteikta speciālās atļaujas izsniegšanas kārtība.
Turklāt, no šīs normas nav skaidri nolasāms, ka noteikumi attiecas arī uz personām ar speciālo atļauju, lai gan no noteikumu citām normām izriet, ka attiecas, tajā skaitā ir noteikta speciālās atļaujas izsniegšanas kārtība.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 4. punktā paredzēts noteikt, ka šo noteikumu 2. punktā minēto iesniegumu izskata un lēmumu par atļauju apmeklēt ieslodzījuma vietu pieņem pārvaldes priekšnieks vai pārvaldes priekšnieka vietnieks, vai pārvaldes priekšnieka pilnvarojumā ieslodzījuma vietas priekšnieks vai cita amatpersona. Izvērtējot minētā iesnieguma būtību un pamatojumu, ņem vērā medicīnas, drošības un noziedzības novēršanas kritērijus, un ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā no iesnieguma saņemšanas dienas pieņem attiecīgu lēmumu – atļaut apmeklējumu, atļaut apmeklējumu ar ierobežojumiem vai neatļaut apmeklējumu.
Vēršam uzmanību, ka Kriminālprocesa likuma 29. panta pirmās daļas 4. punkts noteic, ka izmeklētājam ir pienākums izvēlēties konkrētiem apstākļiem atbilstošu vienkāršāko kriminālprocesa veidu, kā arī izvēlēties un veikt tādas procesuālās darbības, lai nodrošinātu kriminālprocesa mērķa sasniegšanu pēc iespējas ātrāk un ekonomiskāk.
Gadījumos, kad procesa virzītājam, izmeklēšanas grupas dalībniekam vai procesuālā uzdevuma izpildītājam konkrētā kriminālprocesa apstākļi nepieļauj iespēju veikt nepieciešamas procesuālās vai operatīvās darbības ilgākā laikā posmā un ir nepieciešama tūlītēja rīcība, lai saglabātu pierādījumus, nav iespējams gaidīt apmeklējuma atļauju piecas darbdienas. Tādējādi projektā būtu jāparedz arī iespēja (izņēmuma gadījumos) ieslodzītā apmeklēšanai (nopratināšanai) pieteikties ieslodzījuma vietā klātienē, un jāparedz, ka šādos gadījumos ieslodzījuma vietas amatpersona iesniegumu par apmeklējumu (nopratināšanu) izskata ne vēlāk kā vienas stundas laikā, vienlaikus projektā nosakot, ka šajā konkrētajā gadījumā atļauja piešķirama kā vienreizējā caurlaide un apmeklētāju atsevišķa rakstveida informēšana par apmeklējuma atļauju nav nepieciešama. Piedāvātais termiņš ir izvēlēts, ņemot vērā tiesībaizsardzības iestāžu resursu pieejamības efektīvai izmantošanai.
Vēršam uzmanību, ka Kriminālprocesa likuma 29. panta pirmās daļas 4. punkts noteic, ka izmeklētājam ir pienākums izvēlēties konkrētiem apstākļiem atbilstošu vienkāršāko kriminālprocesa veidu, kā arī izvēlēties un veikt tādas procesuālās darbības, lai nodrošinātu kriminālprocesa mērķa sasniegšanu pēc iespējas ātrāk un ekonomiskāk.
Gadījumos, kad procesa virzītājam, izmeklēšanas grupas dalībniekam vai procesuālā uzdevuma izpildītājam konkrētā kriminālprocesa apstākļi nepieļauj iespēju veikt nepieciešamas procesuālās vai operatīvās darbības ilgākā laikā posmā un ir nepieciešama tūlītēja rīcība, lai saglabātu pierādījumus, nav iespējams gaidīt apmeklējuma atļauju piecas darbdienas. Tādējādi projektā būtu jāparedz arī iespēja (izņēmuma gadījumos) ieslodzītā apmeklēšanai (nopratināšanai) pieteikties ieslodzījuma vietā klātienē, un jāparedz, ka šādos gadījumos ieslodzījuma vietas amatpersona iesniegumu par apmeklējumu (nopratināšanu) izskata ne vēlāk kā vienas stundas laikā, vienlaikus projektā nosakot, ka šajā konkrētajā gadījumā atļauja piešķirama kā vienreizējā caurlaide un apmeklētāju atsevišķa rakstveida informēšana par apmeklējuma atļauju nav nepieciešama. Piedāvātais termiņš ir izvēlēts, ņemot vērā tiesībaizsardzības iestāžu resursu pieejamības efektīvai izmantošanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 5. punktu saistībā ar 9. punktā noteikto. Pašlaik no projekta 5. punkta neizriet, ka pozitīva lēmuma (atļaut apmeklējumu) gadījumā iesnieguma izskatīšanas rezultāts ir speciālās caurlaides izsniegšana.
Vienlaikus aicinām precizēt projekta II un IV nodaļu, jo tajās abās ir noteikta kārtība atļaujas ieslodzījuma vietas apmeklēšanai pieprasīšanai, kas attiecas uz apmeklētāju. Tomēr tas nevieš skaidrību, kā šī kārtība īstenojama praksē (kuri pieteikumi attiecināmi uz kuru atļaujas veidu, kā tiek izsniegtas speciālās atļaujas).
Vienlaikus aicinām precizēt projekta II un IV nodaļu, jo tajās abās ir noteikta kārtība atļaujas ieslodzījuma vietas apmeklēšanai pieprasīšanai, kas attiecas uz apmeklētāju. Tomēr tas nevieš skaidrību, kā šī kārtība īstenojama praksē (kuri pieteikumi attiecināmi uz kuru atļaujas veidu, kā tiek izsniegtas speciālās atļaujas).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta 16. punktu papildināt ar vēl vienu dokumentu, kas derīgs personas identificēšanai, t.i., patvēruma meklētāja personas dokuments (Patvēruma likuma 8.panta 1.daļa). Patvēruma meklētājs Latvijas Republikā var būt ieradies bez citiem personu apliecinošiem dokumentiem vai šāds dokuments uz patvēruma pieteikuma izskatīšanas laiku var neatrasties personas rīcībā, līdz ar to uz pieteikuma izskatīšanas laiku patvēruma meklētāja rīcībā var būt tikai Patvēruma meklētāja personas dokuments, kas saskaņā ar Patvēruma likumu ir patvēruma meklētāja statusu apliecinošs dokuments.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā projektā nav skaidri noteikts, kā tiek izsniegta vienreizējā caurlaide, nav saprotams, kāpēc atbilstoši 16. punktam, tā pēc saņemšanas uzreiz nododama ieslodzījuma vietas kontroles caurlaides posteņa amatpersonai. Tāpat būtu precizējama norma, kas paredz, ka vienreizējā caurlaide tiek nodota amatpersonai īslaicīgai glabāšanai, jo tas ir pretrunā ar 18. punktā minēto.
Ierosinām precizēt punkta redakciju, lai noteiktu līdzīgu caurlaides iesniegšanas kārtību kā 15., tā 16. punktā minētajā gadījumā, kā arī svītrot vārdus "kopā ar vienreizējo caurlaidi".
Ierosinām precizēt punkta redakciju, lai noteiktu līdzīgu caurlaides iesniegšanas kārtību kā 15., tā 16. punktā minētajā gadījumā, kā arī svītrot vārdus "kopā ar vienreizējo caurlaidi".
Piedāvātā redakcija
16. Apmeklētājs, kuram izsniegta vienreizējā caurlaide ieslodzījuma vietas apmeklējumam, ierodoties ieslodzījuma vietas kontroles caurlaides postenī, iesniedz amatpersonai vienreizējo caurlaidi pārbaudei, kā arī īslaicīgai glabāšanai nodod vienu no šādiem derīgiem dokumentiem personas identificēšanai:
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt projekta 25. punktu, ievērojot to, ka 16. punktā personu apliecinošs dokuments ir norādīts kā viens no iespējamajiem dokumentiem personas identificēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt projekta 26. punktu, ievērojot to, ka 16. punktā personu apliecinošs dokuments ir norādīts kā viens no iespējamajiem dokumentiem personas identificēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā 33. punktā tostarp paredzēts, ka tiesībaizsardzības iestādes darbinieks, kurš nodrošina ieslodzīto konvojēšanu, tiek ielaists un izlaists no ieslodzījuma vietas, papildus citiem datiem, norādot arī savu vārdu un uzvārdu.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2004. gada 26. oktobra noteikumu Nr. 887 "Valsts noslēpuma objektu saraksts" 2.6.3. apakšpunktā tostarp noteikts, ka informācija par operatīvās darbības subjektu īpaši pilnvaroto struktūrvienību, kas veic speciālo procesuālo aizsardzību un speciālo aizsardzību, operatīvās darbības pasākumus, speciālās izmeklēšanas darbības, izmantojot operatīvās darbības līdzekļus un metodes, personālsastāvu ir uzskatāma par valsts noslēpumu un valsts noslēpuma nelikumīga izpaušana var nodarīt kaitējumu valsts drošībai, ekonomiskajām vai politiskajām interesēm.
Tādējādi noteikumu projektā būtu jānosaka, ka gadījumos, kad ieslodzījuma vietā atrodas persona, kurai ir piemērota speciālā aizsardzība, kas ir saistīta ar paaugstinātu apdraudējuma risku un praksē ir gadījumi, kad minēto personu konvojēšanu veic īpaši pilnvarota Valsts policijas struktūrvienība, proti, kas klasificējama kā Slepena un Konfidenciāla, tad nav jānorāda tiesībaizsardzības iestādes amatpersonas vārds un uzvārds.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2004. gada 26. oktobra noteikumu Nr. 887 "Valsts noslēpuma objektu saraksts" 2.6.3. apakšpunktā tostarp noteikts, ka informācija par operatīvās darbības subjektu īpaši pilnvaroto struktūrvienību, kas veic speciālo procesuālo aizsardzību un speciālo aizsardzību, operatīvās darbības pasākumus, speciālās izmeklēšanas darbības, izmantojot operatīvās darbības līdzekļus un metodes, personālsastāvu ir uzskatāma par valsts noslēpumu un valsts noslēpuma nelikumīga izpaušana var nodarīt kaitējumu valsts drošībai, ekonomiskajām vai politiskajām interesēm.
Tādējādi noteikumu projektā būtu jānosaka, ka gadījumos, kad ieslodzījuma vietā atrodas persona, kurai ir piemērota speciālā aizsardzība, kas ir saistīta ar paaugstinātu apdraudējuma risku un praksē ir gadījumi, kad minēto personu konvojēšanu veic īpaši pilnvarota Valsts policijas struktūrvienība, proti, kas klasificējama kā Slepena un Konfidenciāla, tad nav jānorāda tiesībaizsardzības iestādes amatpersonas vārds un uzvārds.
Piedāvātā redakcija
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt projekta VIII nodaļu, nosakot kārtību, kā personas bez speciālās atļaujas pēc apmeklējuma izkļūst no ieslodzījuma vietas, ievērojot to, ka šāda kārtība noteikta citām apmeklētāju grupām.
Tāpat aicinām izvērtēt nepieciešamību arī VIII nodaļā minētajām personām noteikt kārtību ieslodzījuma vietas apmeklēšanai ar transportlīdzekli.
Tāpat aicinām izvērtēt nepieciešamību arī VIII nodaļā minētajām personām noteikt kārtību ieslodzījuma vietas apmeklēšanai ar transportlīdzekli.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Precizēt projekta izpildē iesaistīto institūciju uzskaitījumu, papildinot to ar izmeklēšanas iestāžu un operatīvās darbības subjektu amatpersonām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām izvērtēt iespēju projektu papildināt ar laika nosacījumiem, kad ir iespējami ieslodzījuma vietas apmeklējumi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ieslodzījuma vietu pārvaldes 8.panta otrajā daļā paredzēts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā persona, kurai ir tiesības ieslodzījuma vietu apmeklēt bez speciālās atļaujas, kā arī cita persona apmeklē ieslodzījuma vietu.
Ievērojot to, ka Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma 6. panta otrajā daļā jau ir dots izsmeļošs ieslodzījuma vietu uzskaitījums, apsvērt nepieciešamību šādu skaidrojumu atkārtot projekta 1. punktā.
Ievērojot to, ka Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma 6. panta otrajā daļā jau ir dots izsmeļošs ieslodzījuma vietu uzskaitījums, apsvērt nepieciešamību šādu skaidrojumu atkārtot projekta 1. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka projekta 5. punkta prasību var izpildīt, ja ir zināms, kā sasniegt iesniedzēju. Pašlaik atbilstoši projekta 3. punktam šādu informāciju nav paredzēts norādīt. Ievērojot minēto aicinām apsvērt iespēju papildināt 3. punktu ar iesniedzēja kontaktinformāciju, lai ieslodzījuma vietu pārvaldes vai ieslodzījuma vietas amatpersona varētu rakstveidā informēt iesniedzēju par pieņemto lēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt normu, tajā ietverot paskaidrojumu, kam izmantojama nepieciešamā tehnika, proti normu papildināt pirms vārdiem "izmantojamo tehniku" ar vārdiem "audio vai video ierakstam" vai vārdu "tam".
Piedāvātā redakcija
informāciju par nepieciešamību (pamatojumu) filmēt, veikt audio vai video ierakstu un izmantojamo tehniku.
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta III. nodaļas nosaukums ir "Ieslodzījuma vietas apmeklēšanas vispārējā kārtība", kas pēc satura faktiski ir attiecināms uz visām noteikumu projekta 1. punktā minētajām personām, proti, personām bez speciālās atļaujas un citiem apmeklētājiem.
Savukārt no noteikumu projekta 6. punkta ievaddaļas ir saprotams, ka šie vispārējās kārtības noteikumi Ieslodzījuma vietas apmeklējuma laikā ir attiecināmi tikai uz apmeklētājiem, kuriem nav šīs speciālās atļaujas.
Tādējādi, lai noteikumu projekts būtu nepārprotami saprotams, nepieciešams attiecīgi precizēt noteikumu projekta 6.punkta ievaddaļu, paredzot, ka šī kārtība ir attiecināma arī uz apmeklētājiem bez speciālās atļaujas vai arī papildināt noteikumu VIII nodaļu ar Ieslodzījuma vietas apmeklēšanas kārtību personām bez speciālās atļaujas.
Savukārt no noteikumu projekta 6. punkta ievaddaļas ir saprotams, ka šie vispārējās kārtības noteikumi Ieslodzījuma vietas apmeklējuma laikā ir attiecināmi tikai uz apmeklētājiem, kuriem nav šīs speciālās atļaujas.
Tādējādi, lai noteikumu projekts būtu nepārprotami saprotams, nepieciešams attiecīgi precizēt noteikumu projekta 6.punkta ievaddaļu, paredzot, ka šī kārtība ir attiecināma arī uz apmeklētājiem bez speciālās atļaujas vai arī papildināt noteikumu VIII nodaļu ar Ieslodzījuma vietas apmeklēšanas kārtību personām bez speciālās atļaujas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 15. punktu, saskaņojot to ar 25. un 26. punktu, jo tajā nav paredzēta personu apliecinoša dokumenta uzrādīšana vai nodošana īslaicīgai glabāšanai.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 16.3. apakšpunktu, jo nav skaidrs kāpēc apmeklētāja rīcībā jābūt ieslodzītajam izsniegtajam pagaidu dokumentam.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju apvienot projekta 15. un 17. punktus.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību ietvert noteikumos normu, kas nosaka, kāds lēmums var tikt pieņemts, pamatojoties uz noskaidrotajiem apstākļiem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka saistītajos normatīvajos aktos var tikt veiktas izmaiņas, ierosinām izvairīties lietot atsauces uz konkrētām to normām, tāpēc projekta 19. punktā ierosinām saglabāt vispārēju atsauci un Personu apliecinošu dokumentu likumu.
Vienlaikus ierosinām izvērtēt nepieciešamību precizēt šī punkta redakciju, jo projekta 9. punktā minētās speciālās atļaujas derīgumu nenosaka Personu apliecinošu dokumentu likums.
Vienlaikus ierosinām izvērtēt nepieciešamību precizēt šī punkta redakciju, jo projekta 9. punktā minētās speciālās atļaujas derīgumu nenosaka Personu apliecinošu dokumentu likums.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja precizējot projektu, tiek noteikts, ka apmeklētājs, kuram izsniegta pastāvīgā caurlaide, ieslodzījuma vietas kontroles caurlaides postenī nodod īslaicīgā glabāšanā personu apliecinošu dokumentu, nepieciešams paredzēt attiecīgā dokumenta atgriešanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 23. punktu, saskaņojot to ar 16. punktu, jo nav noteikta kārtība kā apmeklētājam tiek atgriezts īslaicīgai glabāšanai nodotais personu apliecinošais dokuments.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt VI nodaļas normas, lai būtu skaidra ieslodzījuma vietas amatpersonas rīcība ar caurlaidi un personu apliecinošu dokumentu (to uzrādīšanu vai nodošanu īslaicīgā glabāšanā un atgriešanu, līdzīgi kā V nodaļā).
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt projekta VII nodaļas nosaukumu, aizstājot vārdu "operatīvā" ar vārdu "operatīvo".
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izvērtēt iespēju atsaukties uz konkrētu Ieslodzījuma vietu pārvaldes likuma normu (t.i., 8. pantu).
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 1. punkts paredz noteikt, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā brīvības atņemšanas iestādi un izmeklēšanas cietumu (turpmāk – ieslodzījuma vieta) apmeklē persona, kurai ir tiesības ieslodzījuma vietu apmeklēt bez speciālās atļaujas (turpmāk – persona bez speciālās atļaujas) un cita persona (turpmāk – apmeklētājs).
Ņemot vērā, ka projekta 1. punktā ir paredzēts lietot saīsinājumu attiecībā uz personām, kurām ieslodzījuma vietu ir tiesības apmeklēt bez speciālās atļaujas, proti, "persona bez speciālās atļaujas", tad attiecīgi ir precizējams noteikumu projekta 40. punkts, kurā ir norādīts – "Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā minētās personas, kuras apmeklē ieslodzījuma vietu bez speciālās atļaujas saņemšanas".
Ņemot vērā, ka projekta 1. punktā ir paredzēts lietot saīsinājumu attiecībā uz personām, kurām ieslodzījuma vietu ir tiesības apmeklēt bez speciālās atļaujas, proti, "persona bez speciālās atļaujas", tad attiecīgi ir precizējams noteikumu projekta 40. punkts, kurā ir norādīts – "Ieslodzījuma vietu pārvaldes likumā minētās personas, kuras apmeklē ieslodzījuma vietu bez speciālās atļaujas saņemšanas".
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 42. punktu, jo nav skaidrs, kad (cik savlaicīgi) pirms apmeklējuma veicama pārvaldes priekšnieka informēšana.
Piedāvātā redakcija
-
