Atzinums

Projekta ID
23-TA-2451
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt, ka pirms Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 56,12 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, ņemot vērā valsts budžeta finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām piemērot Regulas Nr.2021/1060 55. panta 1.punktā noteikto iespēju, tas ir  izmantot līdz 20% vienoto likmi, ņemot vērā, ka tas samazinās administratīvo slogu visiem iesaistītajiem. Gadījumā, ja vienotās likmes piemērošana nav iespējama, lūdzam piemērot citu vienkāršoto izmaksu veidu, attiecīgi izstrādājot metodiku un saskaņojot to ar vadošo iestādi. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā SAM pasākumam kopējo attiecināmo finansējumu un 21.punktā ietverto redakciju, kas atbilstoši attiecināmības vadlīnijām ir piemērojams ERAF, KF, TPF līdzfinansētajiem projektiem līdz 5 miljoniem EUR, lūdzam skaidrot, vai katram no 3 plānotajiem projektiem kopējā attiecināmā summa nepārsniegs 5 miljonus EUR.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 28.punkts paredz, ka infrastruktūra un nekustamais īpašums, kurā par projekta īstenošanai piešķirtajiem līdzekļiem tiks veikti ieguldījumi, var atrasties arī citas publiskas personas īpašumā.
Lūdzam sniegt skaidrojumu, tostarp anotācijā, uz kāda pamata finansējuma saņēmējs ir tiesīgs veikts ieguldījumus attiecīgajā infrastruktūrā un nekustamajā īpašumā. Vēršam uzmanību, ka finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā (ja attiecināms, t.i., ja minētajam nosacījumam saskaņā ar nacionālo regulējumu ir izņēmums, tas attiecīgi aprakstāms anotācijā).
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam iekļautas veicamās darbības, nosacījumu finansējuma saņēmējiem, kas identificētas horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” (Do no significant harm – DNSH) novērtējumā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr.36 85.§ 3.punkts) noteikto un lai veicinātu Eiropas Savienības fondu projektu izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu ne tikai gadījumos, kad Eiropas Savienības fondu projekta ietvaros plānots gūt neto ieņēmumus, lūdzam paredzēt noteikumu projektā nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt izmaksu un ieguvumu analīzi, ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, un projekta kopējās izmaksas (ieskaitot PVN) pārsniedz 1 miljonu euro. Ja izmaksu un ieguvumu analīze netiks paredzēta, lūdzam anotācijā sniegt atbilstošu pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība, noteikumu projektā ietver nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo, un sadarbības iestāde avansa pieprasījumu apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs, tā pamatojums atbilst spējai to izlietot saimnieciskā gada ietvaros (piemēram, sešu mēnešu laikā), kā arī, ievērojot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas (ja attiecināms). Vienlaikus aicinām izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 25. un 26.punktu un papildināt anotāciju ar attiecīgo informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka aktivitātes ietvaros tiek paredzēti ieguldījumi infrastruktūrā, kā arī anotācijā skaidroto, ka 4.3.1.5.pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā netiek uzsākta un veikta saimnieciskā darbība, MKN projekts paredz nosacījumus, kas nosaka ierobežojumus infrastruktūras izmantošanai un ka šie ierobežojami tiek attiecināti uz visu projekta pārskata periodu (amortizācijas periodu), vēršam uzmanību, ka MKN projekta 37.10.un 37.11.punktos noteiktais šo nosacījumu neatspoguļo. Lūdzam precizēt MKN projektu tā, lai tiktu nodrošināts, ka visā aktivitātes ietvaros radītās infrastruktūras ekspluatācijas laikā (amortizācijas periodā) tiek nodrošināts, ka infrastruktūra netiek izmantota saimnieciskās darbības veikšanai un par to ir nodrošināta atbilstoša uzraudzība. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 37.11.apakšpunktā minētā regula attiecināma uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda īstenošanu. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 37.11.apakšpunktu un attiecīgi arī 40.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju, norādot plašāku skaidrojumu par sinerģiju ar 4.3.5.1. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” trešo kārtu (turpmāk- 4.3.5.1.pasākuma trešā kārta). Lūgums anotācijā ietvert skaidrojumu, vai 4.3.5.1.pasākuma trešās kārtas ietvaros atbalstāmās darbības nepārklājas ar 4.3.1.5.pasākuma atbalstāmajām darbībām un kā tiks nodrošināta demarkācija un dubultfinansējuma riska novēršana. Papildus lūdzam izvērtēt, vai nav citu pasākumu/ investīciju, ar kuriem varētu pārklāties 4.3.1.5.pasākumā atbalstāmās darbības un sniegt izvērtējumu anotācijā. 
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar novērtējumu par plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/rādītājus, papildus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteiktajiem rādītājiem. Investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Noteikumu projekta 8.punktā noteikts, ka pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 11 738 120 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 9 977 402 euro un pašvaldības budžeta finansējums – 1 760 718 euro, savukārt noteikumu projekta 9.punktā norādīts, ka līdz elastības finansējuma piešķiršanai plāno pasākuma īstenošanai pieejamo attiecināmo finansējumu ne vairāk kā 7 750 964 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu – 6 588 319 euro apmērā un pašvaldību budžeta līdzfinansējumu – 1 162 645 euro apmērā, un valsts budžeta finansējumu 3 987 156 euro apmērā, līdz ar  to ir precizējami anotācijas 3.sadaļas 1.- 6.punkti.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Saskaņā ar MK noteikumu projekta 8.punktu daļa no pasākuma attiecināmā finansējuma tiek segta no pašvaldību budžeta, un anotācijas 3.sadaļas 6.punktā arī sniegta informācija par pašvaldības budžeta finansējumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijas 3.sadaļas 2.3.punktā norādīt ietekmi uz pašvaldību budžetiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 9.punktā ir norādīts, ka  pasākumam ir noteikts elastības finansējums 3 987 156 euro apmērā un līdz Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu pieņemšanai elastības finansējumu nepieciešams priekšfinansēt no valsts budžeta.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu par elastības daļas priekšfinansēšanas būtisku nepieciešamību, t.sk. norādot riska pakāpi elastības finansējuma nesaņemšanai, kā arī analīzi par finansējuma pārstrukturēšanas iespējām, lai elastības finansējumu ieplānot kādā citā Atbildīgās iestādes pārziņā esošā pasākumā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nodrošinot skaidrību projekta iesniedzējiem, lūdzam papildināt anotācijas projektu ar skaidrojumu, kāda tieši informācija iekļaujama saimnieciski izdevīgākā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras risinājuma pamatojumā, kāda metodoloģija izmantojama un, ja ir iespējams, iekļaut atsauci uz vadlīnijām vai aprakstīt piemērus.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu šādu izmaksu nepieciešamībai SAM ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas projektu ar skaidrojumu par teritorijas labiekārtošanu, iespēju robežās norādot piemērus teritoriju atpūtas un brīvā laika pavadīšanai, rehabilitācijai un rekreācijai - kādi labiekārtošanas elementi un veidi tiks atbalstīti projektā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt korektu atsauci uz MK apakšpunktu, jo 15 % netiešo izmaksu likmi rēķina no projekta personāla izmaksām:
Šo noteikumu 19.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētajām tiešajām personāla izmaksām, kas radušās uz darba tiesisko attiecību pamata.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā papildināt ar skaidrojumu, norādot, ka tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 37.1.apakšpunktu, nosakot, ka finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājumu, kā arī nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos.
Skaidrojam, ka nodrošināma nepārklāšanās ne tikai ar citiem finanšu atbalsta instrumentiem, bet arī nodrošināms, ka konkrēta darbība projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma ietvaros netiek finansēta dubultā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju piemērot zaļo publisko iepirkumu, lai veicinātu Eiropas Zaļā kursa un klimata pārmaiņu mērķu sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka pašvaldības infrastruktūru pašvaldības funkciju veikšanai bezatlīdzības lietošanā var nodot ar deleģēšanas līgumu. Lūdzam svītrot normu par iepirkumu līgumu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par pasākuma ietekmi uz horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” īstenošanu.
Vienlaikus lūdzam svītrot anotācijas 1.3. sadaļa apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" pēdējā rindkopā norādīto 4.3.1.5. pasākuma 1.kārtu, ņemot vērā, ka 4.3.1.5. pasākums nav plānots īstenot kārtās.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta pasākuma rezultātu/rādītāju ilgtspēja.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka ieguldījumi plānoti saskaņā ar Jauno Eiropas Bauhaus iniciatīvu, ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz ieguldījumus jaunā būvniecībā.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā noteikts, ka gadījumā, ja trīs pašvaldību iesniegtie projektu iesniegumi kopsummā būs mazāki par 4.3.1.5. pasākumam pieejamo attiecināmo finansējumu un valsts budžeta priekšfinansējumu (elastības finansējuma apmērs), atlases ietvaros varēs piedāvāt iesniegt projekta iesniegumu nākamajai pašvaldībai ar lielāko mērķa grupas personu un kopējo iedzīvotāju skaitu, vienlaikus projektu īstenojot samazinātā apmērā, t.i., par finansējumu, kas kopsummā nepārsniedz 4.3.1.5. pasākuma pieejamā finansējuma un valsts budžeta priekšfinansējuma kopējo apmēru.

Lūdzam papildināt ar informāciju par sasniedzamajiem rādītājiem (izveidojamo pakalpojumu apmēru) gadījumā, kad projekts tiks īstenots samazinātā apmērā.
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā noteikts, ka ņemot vērā, ka 4.3.1.5. pasākumam ir plānots elastības finansējums 3 987 156 euro apmērā (tai skaitā ERAF finansējums 3 389 083 euro un pašvaldības budžeta elastības finansējums 598 073 euro), 4.3.1.5. pasākumam sākotnēji projektu īstenošanai pieejamais attiecināmais finansējums ir 7 750 964 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 6 588 319 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējumu 1 162 645 euro.

Nav atrunāta situācija gadījumā, ja tiks iesniegti 3 projekti, kas pārsniedz pieejamo finansējumu. Priekšlikumums papildināt ar informāciju, gadījumā, ja tiks iesniegti projekti, kas pārsniedz kopējo pieejamo finansējumu vai noteikt maksimālo vienam projektam pieejamo finansējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 2.1.sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" un atbilstošo apakšsadaļu "Ietekmes apraksts" ar norādi uz Labklājības ministriju, kura pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, un pašvaldībām un to izveidotiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem, kuri pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, norādot, kurā Finanšu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā tiks plānots finansējums noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļu "Nevalstiskās organizācijas". Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par biedrību un nodibinājumu iesaisti, nevalstisko organizāciju iesaisti MK noteikumu projekta izstrādē, lai nodrošinātu atbilstību Ministru prezidenta rezolūcijā* noteiktajam vai skaidrot, kāpēc iesaiste nav iespējama.
*Skat. Ministru prezidenta 2021. gada 7. septembra rezolūciju Nr. 2021-1.1.1./50-50
"Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv)."
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 37.9.apakšpunktā minēto, lūdzam ar atbilstošu informāciju papildināt anotācijas 8.1.13.apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-