Atzinums

Projekta ID
25-TA-527
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
06.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu ar šādu informāciju:
1) kolonā "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" 1.punktā, 1.2. apakšpunktā, 2.punktā  un 2.2. apakšpunktā norādīt LM speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” ieņēmumus un izdevumus pamatkapitāla veidošanai  1 196 673 euro;
2) kolonās “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” 1.punktā, 1.2. apakšpunktā, 2.punktā  un 2.2. apakšpunktā norādīt LM speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” ieņēmumus un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026.gadā 1 023 191 euro un 2027.gadā 1 824 624 euro;
3) kolonā "izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" 2.punktā  un 2.2. apakšpunktā norādīt VSAA papildu nepieciešamo finansējumu MK noteikumu projekta īstenošanai 2026.gadā 55 660 euro. Attiecīgi šīs kolonas 3. un 5.punktā, kā arī 3.2. un 5.2. apakšpunktos norādīt finansiālo ietekmi -55 660 euro;
4) 6.2. apakšpunktā iekļaut šādu informāciju:
"Lai nodrošinātu MK noteikumu īstenošanu (attiecībā un MK noteikumu 93.punkta un 96 1.punkta ieviešanu), VSAA IS izmaiņām nepieciešams piesaistīt ārpakalpojumu, kam 2026.gadā nepieciešami 55 660 euro (100 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN). Veicamie darbi paredz izmaiņu ieviešanu:
1. Saņemto no VID papildus atvieglojumu datu apstrādē un saglabāšanā VSAA IS;
2. Pakalpojumu izmaksājamās summas aprēķina procesa pielāgošana papildus atvieglojumu piemērošanai, tāpat kā neapliekamā minimuma, atkarībā no nodokļu grāmatiņas saņemšanas datuma robežšķirtnes līdz 15. datumam vai pēc;
3. Izmaiņas pakalpojumu lēmumu tekstos par pensionāra papildus atvieglojumu piemērošanu piemērošanu.
4. Izdienas pensionāra neapliekamā minimuma nepiemērošanas kontroles atcelšana. 
No VSAA viedokļa IS pielāgošanai nepieciešami 2 mēneši."
5) 8.punktā iekļaut šādu informāciju:
"Ņemot vērā, ka VSAA speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" apstiprinātajos bāzes izdevumos 2026. gadā pieejamais finansējums ir ierobežots, VSAA MK noteikto normu īstenošanu esošā budžeta ietvaros nav iespējams nodrošināt, un tam ir nepieciešams papildu finansējums 2026. gadā 55 660 euro apmērā". 
Vienlaikus lūdzam 8.punktā norādīt resursu avotu, no kura VSAA papildus nepieciešamie izdevumi tiks nodrošināti.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) izmaksājamajam slimības pabalstam nevarēs pareizi piemērot neapliekamo minimumu izdienas pensijas saņēmējiem, ja Valsts ieņēmumu dienests (VID) tiešsaistes datu apmaiņas režīmā nenodrošinās pareiza neapliekamā minimuma apmēra padošanu VSAA par visiem izdienas pensijas saņēmējiem, arī par tiem, kuriem izdienas pensijas izmaksā cits resors, proti, Aizsardzības ministrija. Neatbilstoši sniegta informācija par neapliekamā minimuma lielumu, daļai strādājošu izdienas pensiju saņēmēju var izveidot iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemaksas rezumējošā kārtībā. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu pensionāra papildus atvieglojumu piemērošanas izmaiņu ieviešanu un izdienas pensionāru neapliekamā minimuma piemērošanu, VSAA nepieciešams piesaistīt ārpakalpojumu informācijas sistēmu (IS) pielāgošanai provizoriski 100 cilvēkdienu apjomā, kas rada nepieciešamību papildus līdzekļiem speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" 2026. gadā 55 660 euro apmērā.
Veicamie darbi, lai ieviestu šīs izmaiņas:
1. Saņemto no VID papildus atvieglojumu datu apstrādē un saglabāšanā VSAA IS;
2. Pakalpojumu izmaksājamās summas aprēķina procesa pielāgošana papildus atvieglojumu piemērošanai, tāpat kā neapliekamā minimuma, atkarībā no nodokļu grāmatiņas saņemšanas datuma robežšķirtnes līdz 15. datumam vai pēc;
3. Izmaiņas pakalpojumu lēmumu tekstos par pensionāra papildus atvieglojumu piemērošanu piemērošanu.
4. Izdienas pensionāra neapliekamā minimuma nepiemērošanas kontroles atcelšana. 
No VSAA viedokļa IS pielāgošanai nepieciešami 2 mēneši. 
Izmaksas un ieviešana aprēķinātas MK noteikumu 93.punkta un 96. punkta ieviešanai.
Ņemot vērā, ka VSAA speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" apstiprinātajos bāzes izdevumos 2026. gadā pieejamais finansējums ir ierobežots, VSAA nav iespēju nodrošināt MK noteikto normu īstenošanu esošā budžeta ietvaros un tam ir nepieciešams papildu finansējums 2026. gadā 55 660 euro apmērā. 
Līdz ar to lūdzam FM norādīt finansējuma avotu, no kura būtu sedzami VSAA izdevumi IS pielāgošanai, lai nodrošinātu MK noteikto normu īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā aprakstīto, lūdzam skaidrot:
1) vai paredzēts, ka turpmāk pašvaldībām jāsniedz informācija Valsts ieņēmumu dienestam par visiem pašvaldību piešķirtajiem un izmaksātajiem pabalstiem fiziskām personām, tai skaitā pašvaldību sniegtās sociālās palīdzības pabalstiem saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35.panta pirmo un otro daļu, kas netiek aplikti ar iedzīvotāju ienākuma nodokli vai citiem nodokļiem;
2) kāds ir mērķis un ko plānots sasniegt, nosakot pašvaldībām pienākumu sniegt informāciju Valsts ieņēmumu dienestam par tās izmaksātajiem sociālās palīdzības pabalstiem fiziskajām personām;
3) vai ir veikts izvērtējums par samērīgumu šāda papildu pienākuma noteikšanai pašvaldībām;
4) vai ir paredzēta automātiska datu apmaiņa izmantojot informācijas sistēmu saslēgumu; ja tas ir paredzēts, lūdzam sniegt detalizētu informāciju par plānotajām izmaiņām sistēmās un finansējuma avotu.
Ņemot vērā pašvaldības sociālās palīdzības pabalstu saņēmēju skaitu (2024. gadā Garantētā minimālā ienākuma pabalstu saņēma 8530 fiziskas personas, Mājokļa pabalstu - 43260,1 fiziskas personas, Pabalstu atsevišķu izdevumu apmaksai - 5150,1 fiziskas personas), informācijas sniegšana Valsts ieņēmumu dienestam par fiziskajām personām, kuras saņēmušas sociālās palīdzības pabalstus būs ievērojams papildu darba apjoms pašvaldībām.

Vienlaikus aicinām paredzēt ka pašvaldībām nav jāsniedz informācija Valsts ieņēmumu dienestam par pašvaldības izmaksātajiem sociālās palīdzības pabalstiem fiziskām personām, jo būtībā jau šobrīd valstī ir noteikts, ka fiziskām personām ir jāiesniedz iedzīvotāju ienākumu deklarācija, kur katra persona pati šos ienākumus, kas saņemti pabalstu veidā, var deklarēt.
 
Piedāvātā redakcija
-