Projekta ID
24-TA-1521Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar :
1. projektu iesniegumu atlases un līguma un vienošanās slēgšanas kārtību;
2. ar prasību, ka Finanšu instrumentu īstenotājs nodrošina, ka tiek ievēroti Finanšu Regulas 2024/2509 138. pantā un 139.pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji gan attiecībā uz līdzdalības, gan uz īpašo fondu;
3. ar nosacījumu, ka procentus un citus ieņēmumus, kas saistāmi ar atbalstu, kurš no fondiem izmaksāts finanšu instrumentiem, tostarp pārvaldības maksu maksājumiem un atlīdzībai par pārvaldības izmaksām, kas radušās struktūrām, kuras īsteno finanšu instrumentu saskaņā izmanto tādam pašam mērķim vai mērķiem kā sākotnējo atbalstu no fondiem vai nu tajā pašā finanšu instrumentā, vai – pēc finanšu instrumenta slēgšanas – citos finanšu instrumentos vai citos atbalsta veidos turpmākām investīcijām galasaņēmējos līdz attiecināmības perioda beigām.
.
1. projektu iesniegumu atlases un līguma un vienošanās slēgšanas kārtību;
2. ar prasību, ka Finanšu instrumentu īstenotājs nodrošina, ka tiek ievēroti Finanšu Regulas 2024/2509 138. pantā un 139.pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji gan attiecībā uz līdzdalības, gan uz īpašo fondu;
3. ar nosacījumu, ka procentus un citus ieņēmumus, kas saistāmi ar atbalstu, kurš no fondiem izmaksāts finanšu instrumentiem, tostarp pārvaldības maksu maksājumiem un atlīdzībai par pārvaldības izmaksām, kas radušās struktūrām, kuras īsteno finanšu instrumentu saskaņā izmanto tādam pašam mērķim vai mērķiem kā sākotnējo atbalstu no fondiem vai nu tajā pašā finanšu instrumentā, vai – pēc finanšu instrumenta slēgšanas – citos finanšu instrumentos vai citos atbalsta veidos turpmākām investīcijām galasaņēmējos līdz attiecināmības perioda beigām.
.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2.2. kapitāla atlaide – sabiedrības "Altum" aizdevuma pamatsummas vai sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma pamatsummas pilnīgs vai daļējs samazinājums, kas tiek piemērots, ja tiek izpildīti konkrēti nosacījumi vai kritēriju kopa;
Iebildums
Ņemot vērā programmā plānoto, t.sk. noteikumu projekta 10.punktā minēto, atbalstu piešķir akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum” kā aizdevuma ar kapitāla atlaidi veidā, ja nav iesaistīts cits finansētājs, un garantijas ar kapitāla atlaidi veidā, ja projektu finansē cits finansētājs, lūdzam precizēt noteikumu projekta 2.2. un 2.5.punktos minētās definīcijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
8. Pēc šo noteikumu 6. punktā minētā pieejamā finansējuma izlietojuma sabiedrība "Altum" var izmantot pasākumu ietvaros atmaksāto finansējumu (klientu maksājumus un pamatsummas atmaksas) šādiem mērķiem:
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punktu, lai nodrošinātu atbilstību Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta ceturtajā daļā noteiktajam, paredzot atmaksātā publiskā finansējuma apmēru. Gadījumā, ja nav iespējams noteikt konkrētu atmaksu summu, lūdzam noteikt līdz kādai summai ir iespējams izmantot atmaksas, piemēram, kā tas ir noteikts Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumu Nr. 463 "Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi" 5.2.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
13. Lai nodrošinātu finansējumu aizdevuma piešķiršanai, sabiedrība “Altum” var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt finansējumu tirgū, tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām. Valsts aizdevumam nepiemēro riska likmi un to nodrošina ar komercķīlu, sabiedrībai "Altum" ieķīlājot prasījuma tiesības un to nākamās sastāvdaļas kā lietu kopību, kas izrietēs no sabiedrības "Altum" izsniegtajiem aizdevumiem.
Iebildums
Lūdzam atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumiem Nr. 888 “Kārtība, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes iekļauj gadskārtējā valsts budžeta likumprojektā valsts aizdevumu pieprasījumus, un valsts aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtība” 52. punkta nosacījumiem papildus norādīt valsts aizdevuma izsniegšanas nosacījumus - valsts aizdevuma apmēru un valsts aizdevuma atmaksas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
19.4.1. tas nav uzskatāms par grūtībās nonākušu uzņēmumu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu, izņemot Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā minēto izņēmumu. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1.panta 4.punkta un 2.panta 18.punkta nosacījumiem nosacījums tiek piemērots uzņēmuma grupas līmenī;
Iebildums
Ņemot vērā Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā nosacījumus un pasākumā plānoto, šobrīd Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā minētie izņēmumi vairs nav piemērojami. Attiecīgi lūdzam svītrot noteikumu projekta 19.4.1.apakšpunktā atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā minēto izņēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
20. De minimis atbalstu nepiešķir, ja komersants ir de minimis atbalsta saņēmējs un tam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ir ierosināts vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai kurš atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru, kā arī lielajam komersantam, kura kredītreitings ir zemāks par "B–" atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 4. panta 6. punkta "a" apakšpunktam.
Iebildums
Ievērojot, ka pasākuma ietvaros ar de minimis ir paredzēts atbalsts arī aizdevumu veidā, aicinām papildināt noteikumu punktu ar atsauci uz Komisijas regulas 2023/2831 4. panta 3. punkta "a" apakšpunktu
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
IV. Attiecināmās izmaksas
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektu strukturēt tā, lai ir noteikts, kuru atbalsta veidu ar kuru regulu piešķir. Šobrīd nav visā noteikumu projektā noteikts, ar kādu regulējumu sniedz katras no izmaksām, piemēram, t.sk. noteikumu projekta 30.punkts, kā arī noteikumu projekta VI sadaļā ir iekļauti Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumi, un nav noteikts, vai šim atbalsta veidam ir piemērojama arī Komisijas regula Nr. 651/2014. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu. Vienlaikus, lai atbalsta pretendentam būtu skaidra atbalsta piešķiršanas procedūra, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā notiks izvēle, kuru no regulām piemērot konkrētā gadījumā un konkrētām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
25. Ja šo noteikumu 23.punktā noteiktās izmaksas finansē saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a pantu, papildus ievēro šādus nosacījumus:
Iebildums
Lūdzam, gadījumos, kad atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a pantu, noteikumu projektu papildināt ar nosacījumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a panta 6.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
25.1. attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas;
Iebildums
Saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a panta 5. punktu attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas. Izmaksas, kas nav tieši saistītas ar augstāka energoefektivitātes līmeņa sasniegšanu ēkā, nav attiecināmās izmaksas. Lai nodrošinātu visu regulā minētā nosacījuma ievērošanu, lūdzam papildināt noteikumu projekta 25.1.apakšpunktu ar atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a panta 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
25.2. atbalstu nepiešķir ieguldījumiem, kas norādīti Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a panta 2. un 4. punktā, kā arī ņem vērā atbalsta sniegšanas ierobežojumus, kas noteikti Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a panta 10. punktā.
Iebildums
No pasākumā plānotā secināms, ka atbalstu nav paredzēts piešķirt ieguldījumiem, kas tiek veikti, lai panāktu atbilstību Eiropas Savienības standartiem. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 25.2.apakšpunktu papildināt ar atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 38.a panta 3. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
26. Pasākumu ietvaros energoefektivitātes jomā, kas nav ēkās, attiecināmas ir šādas izmaksas:
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 27., 28., 31.punktā noteikto, ka vismaz 80 procenti no saražotās enerģijas tiek izmantoti komersanta pašpatēriņam gada griezumā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos komersanta objektos kopā, ja komersants ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks, un papildus ievēro to, ka tās izmanto tādām papildu ieguldījumu izmaksām, kas nepieciešamas, lai sasniegtu augstāku energoefektivitātes līmeni, un ko nosaka, salīdzinot ieguldījuma izmaksas ar izmaksām teorētiskajā scenārijā, kas rastos, ja atbalsts netiktu sniegts, lūdzam pārskatīt noteikumu projektu, t.sk. no 26. līdz 33.punktam, ņemot vērā, ka komersanta saražotās enerģijas izmantošanai pašpatēriņam, lai sasniegtu augstāku energoefektivitātes līmeni, netiek piemērots Komisijas regulas Nr. 651/2014 41. pants, bet tādas izmaksas ir attiecināmas ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu kā ieguldījumu sastāvdaļa. Papildus lūdzam pārskatīt, piemēram, noteikumu projekta 26.4.apakšpunktā minētās izmaksas, jo pirmšķietami secināms, ka daļa pasākuma mērķim nav atbilstošas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
28. Ja šo noteikumu 26.punktā noteiktās izmaksas finansē saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. pantu, papildus ievēro to, ka tās izmanto tādām papildu ieguldījumu izmaksām, kas nepieciešamas, lai sasniegtu augstāku energoefektivitātes līmeni, un ko nosaka, salīdzinot ieguldījuma izmaksas ar izmaksām teorētiskajā scenārijā, kas rastos, ja atbalsts netiktu sniegts.
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas ietver Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 2., 2.a, 2.b punktā ietvertos ierobežojumus.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
35. Papildus šo noteikumu 23., 26. un 30. punktā noteiktajām attiecināmajām izmaksām attiecināmas ir arī šādas izmaksas:
Iebildums
Saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. un 38.a pantu attiecināmas noteikumu projekta 35.punktā minētās izmaksas ir tikai tad, ja tās veido ieguldījumu pamatlīdzekļu vērtību. Attiecīgi lūdzam papildināt ar šo nosacījumu noteikumu projekta 35.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
IX. Ar valsts atbalstu saistītie jautājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu:
1. ar normu, kas nosaka, ka de minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Papildus lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka atbalsta saņēmēja pienākumu pirms lēmuma pieņemšanas atbalsta sniedzējam iesniegt de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās veidlapas izdruku vai norādīt sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru;
2. ar normu, kas nosaka datumu, līdz kuram var pieņemt lēmumu par atbalsta piešķiršanu, un tas nepārsniedz Komisijas Regulas Nr.651/2014 un de minimis regulas darbības termiņu;
3. ar normu kas paredz, ka atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 nepārsniedz paziņošanas robežvērtības, kas noteiktas Komisijas regulu Nr.651/2014 4.panta 1. punkta attiecīgājā apakšpunktā minētās paziņošanas robežvērtības nosacījumu izpildes ievērošanu atbalsta pretendentam, tai skaitā saistīto uzņēmumu grupas līmenī, katra projekta ietvaros, par kuru noslēgts atbalsta līgums;
4. ar dokumentu glabāšanas nosacījumiem attiecībā uz atbalsta sniedzēju - Altum, t.sk. de minimis atbalsta piešķiršanas gadījumā.
1. ar normu, kas nosaka, ka de minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Papildus lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka atbalsta saņēmēja pienākumu pirms lēmuma pieņemšanas atbalsta sniedzējam iesniegt de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās veidlapas izdruku vai norādīt sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru;
2. ar normu, kas nosaka datumu, līdz kuram var pieņemt lēmumu par atbalsta piešķiršanu, un tas nepārsniedz Komisijas Regulas Nr.651/2014 un de minimis regulas darbības termiņu;
3. ar normu kas paredz, ka atbalsts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 nepārsniedz paziņošanas robežvērtības, kas noteiktas Komisijas regulu Nr.651/2014 4.panta 1. punkta attiecīgājā apakšpunktā minētās paziņošanas robežvērtības nosacījumu izpildes ievērošanu atbalsta pretendentam, tai skaitā saistīto uzņēmumu grupas līmenī, katra projekta ietvaros, par kuru noslēgts atbalsta līgums;
4. ar dokumentu glabāšanas nosacījumiem attiecībā uz atbalsta sniedzēju - Altum, t.sk. de minimis atbalsta piešķiršanas gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
73.2. garantijai subsīdijas ekvivalents:
Iebildums
Lūdzam noteikt skaidrus nosacījumus subsīdijas ekvivalenta aprēķinam. Proti, sabiedrības "Altum" garantijai un kapitāla atlaidei subsīdijas ekvivalentu aprēķina, summējot kapitāla atlaides un garantijas subsīdijas ekvivalenta daļas un kapitāla atlaidei subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar komersantam piešķirto kapitāla atlaides apmēru. Savukārt, piemēram, garantijai subsīdijas ekvivalentu aprēķina kā starpību starp atbilstošās kvalitātes klases gada drošās zonas prēmijas likmi (pielikums) un piemēro gada prēmijas likmi naudas izteiksmē. Ja garantijas ilgums pārsniedz gadu, starpība starp likmēm tiek diskontēta, izmantojot atsauces likmi, kas ir aprēķināma saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
73.2.1. sīkajam (mikro), mazajam un vidējam saimnieciskās darbības veicējam aprēķina kā starpību starp atbilstošās kredīta kvalitātes klases gada drošās zonas prēmijas likmi (pielikums) un piemēroto gada prēmijas likmi naudas izteiksmē vai piemērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunkta nosacījumus. Ja garantijas ilgums pārsniedz gadu, starpība starp likmēm tiek diskontēta, izmantojot atsauces likmi, kas aprēķināma saskaņā ar Eiropas Komisijas Latvijai apstiprināto atsauces likmi;
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 73.2.1.apakšpunkta pēdējo teikumu, ņemot vērā, ka tas nav attiecināms uz Latviju. Vienlaikus, ja plānots attiecībā uz de minimis atbalstu noteikt arī subsīdijas ekvivalenta aprēķinu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunkta nosacījumiem, lūdzam precizēt noteikumu projektu, ņemot vērā, ka nav skaidrs, kādēļ noteikumu projektā ir iekļauts arī 50.punkts, jo tas dublē 73.punkta normas, kā arī nav nepieciešamība izdalīt Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunkta nosacījumus atbilstoši uzņēmuma lielumam.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
75. Šo noteikumu ietvaros piešķirto finansējumu nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja izmaksas tiek finansētas no Eiropas Savienības fondu saņemtā finansējuma.
Iebildums
Ņemot vērā, ka šī pasākuma ietvaros atbalsts tiek piešķirts arī kā de minimis un tam kumulācija ir pieļaujama (noteikumu projekta 74.punkts), lūdzam precizēt noteikumu 75.punktu tā, lai tas nav pretrunā ar noteikumu projekta 74.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
76.1. aizdevuma pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā ietvertajām prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju un ir iesniegts pirms darbu sākšanas projektā, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktu;
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākumā plānota arī sabiedrības "Altum" garantija ar kapitāla atlaidi, ja projektu finansē cits finansētājs (noteikumu projekta 10.2.apakšpunkts), lūdzam precizēt noteikumu projekta 76.1.apakšpunktā noteikto, atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījumu attiecinot arī uz šo atbalsta veidu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar informāciju, ka Ekonomikas ministrija 20 darbdienu laikā pēc šī noteikumu projekta spēkā stāšanās nosūtīs Eiropas Komisijai kopsavilkuma informāciju atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 11. pantā noteiktajam, izmantojot Eiropas Komisijas pārziņā esošo elektronisko sistēmu SANI2.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
15. Sabiedrībai "Altum" ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās, datubāzēs un reģistros tādā apjomā, kāds nepieciešams atbalsta programmas īstenošanai un atbalsta sniegšanai komersantam atbilstoši šiem noteikumiem.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 15.punkta redakciju, ņemot vērā, ka no esošās redakcijas nav saprotams kādās konkrēti valsts informācijas sistēmās, datubāzēs un reģistros akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - sabiedrība "Altum") plāno pieprasīt informāciju, kāds ir plānotais apstrādājamo datu apjoms, un vai iestādes, kuru atbildībā un pārraudzībā ir minētās sistēmas, datubāzes un reģistri ir par to informētas, piemēram, saskaņojot šo noteikumu projektu TAP portālā. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par informācijas pieprasīšanu, tostarp aizpildot arī anotācijas 8.1.13.apakšsadaļu, kā arī saskaņot noteikumu projektu ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
17.6. Komisijas regulas 2023/2831 1. panta a), b), c) un d) apakšpunktā noteiktajās nozarēs, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu;
Priekšlikums
Aicinām precizēt MK noteikumu projektu 17.6 punktu, to izsakot sekojoši
“Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā noteiktajās nozarēs, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu;”
“Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā noteiktajās nozarēs, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu;”
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
19.4.1. tas nav uzskatāms par grūtībās nonākušu uzņēmumu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu, izņemot Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā minēto izņēmumu. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1.panta 4.punkta un 2.panta 18.punkta nosacījumiem nosacījums tiek piemērots uzņēmuma grupas līmenī;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka prasība par Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta nosacījumu vērtēšanu uzņēmuma grupas līmenī ir iekļauta jau pie noteikumu projekta 16.4.1. apakšpunkta, lūdzam no noteikumu projekta 16.4.2. apakšpunkta svītrot atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu. Savukārt no noteikumu projekta 16.4.1. apakšpunkta lūdzam svītrot atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
22.3. darbībām, kas noteiktas Komisijas regulas 2023/2831 1. pantā, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, ka atbalstu nepiešķir Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta e) un f) apakšpunktā minētajām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
22.5. darbībām, kuras uzskatāmas par faktiski pabeigtām vai pilnībā īstenotām, pirms ir iesniegts pieteikums atbalsta programmas finansējuma saņemšanai, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060) 63. panta 6. punktu;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 22.5. apakšpunktu. Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz finanšu instrumentu īstenošanu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 58. panta 2. punkts nosaka, ka finanšu instrumenti sniedz atbalstu galasaņēmējiem tikai par tādām investīcijām gan materiālos, gan nemateriālos aktīvos, kā arī apgrozāmo kapitālu, kuras, kā sagaidāms, būs finansiāli dzīvotspējīgas, un kurām nav atrasts pietiekams finansējums no tirgus avotiem. Šāds atbalsts atbilst piemērojamajiem Savienības valsts atbalsta noteikumiem. Šādu atbalstu sniedz tikai par tiem investīciju elementiem, kas investīciju lēmuma pieņemšanas dienā nav fiziski pabeigti vai pilnībā īstenoti.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
IV. Attiecināmās izmaksas
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju par izdevumu attiecināmības sākuma datumu un izdevumu attiecināmības beigu termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
V. Pasākumu ietvaros īstenojamo projektu nosacījumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, kas paredz neatbalstīt tādas darbības projektā, kas ir bijušas daļa no projekta, kuras ir tikušas pārceltas vai tajās veiktas būtiskas izmaiņas - ražošanas darbības izbeigtas vai pārvietotas ārpus teritorijas, kurā tās ir saņēmušas atbalstu, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060
(2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65.panta 1.punktā un 66.pantā noteikto.
(2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65.panta 1.punktā un 66.pantā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
38.4. Atbalsta projekta ietvaros ievēro principus "energoefektivitāte pirmajā vietā" un "klimatdrošināšana", kā arī principu "nenodarīt būtisku kaitējumu", kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2020/852 , 18. pantam un normatīvajiem aktiem vides jomā, t.sk.:
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu un/vai tā anotāciju ar informāciju par nosacījumiem projekta iesniedzējiem, kas izriet no 2.1.1.2.pasākuma horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējuma, piemēram,:
1. papildus projekta iesniedzējiem var paredzēt nosacījumu ievērot zaļā publiskā iepirkuma principu, veicot iepirkuma procedūru būvniecības darbiem, par to attiecīgi tiks piešķirti papildus punkti projekta iesnieguma vērtēšanas kritērijos;
2. nosakot priekšnosacījumus piemērot zaļo publisko iepirkumu renovācijas materiālu izvēlē, tiks nodrošināta aprites ekonomikas principu veicināšana.
3. komersantiem tiks izteikts aicinājums viņu ražošanas tehnoloģijās nodrošināt atkritumu rašanās novēršanas programmu, kā arī maksimāli ievērot materiālu aprites nosacījumus savā ražošanas tehnoloģijā.
1. papildus projekta iesniedzējiem var paredzēt nosacījumu ievērot zaļā publiskā iepirkuma principu, veicot iepirkuma procedūru būvniecības darbiem, par to attiecīgi tiks piešķirti papildus punkti projekta iesnieguma vērtēšanas kritērijos;
2. nosakot priekšnosacījumus piemērot zaļo publisko iepirkumu renovācijas materiālu izvēlē, tiks nodrošināta aprites ekonomikas principu veicināšana.
3. komersantiem tiks izteikts aicinājums viņu ražošanas tehnoloģijās nodrošināt atkritumu rašanās novēršanas programmu, kā arī maksimāli ievērot materiālu aprites nosacījumus savā ražošanas tehnoloģijā.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
58.2. pieņem lēmumu par aizdevuma piešķiršanu pamatojoties uz šajos noteikumos noteiktiem nosacījumiem, kā arī sabiedrības "Altum" kā finansētāja riska politikai. Sabiedrības "Altum" lēmums par aizdevuma piešķiršanu nav uzskatāms par lēmumu, kas pieņemts publisko tiesību jomā.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 49.2., 58.2. apakšpunktā un 62.punktā paredzēts, ka sabiedrības "Altum" lēmums par atbalsta piešķiršanu nav uzskatāms par lēmumu, kas ir pieņemts publisko tiesību jomā, izsekojamības un noteiktības nolūkā aicinām anotācijā iekļaut informāciju par sabiedrības "Altum" lēmuma apstrīdēšanas kārtību, tādējādi informējot gala saņēmējus par tālākām sabiedrības "Altum" lēmuma apstrīdēšanas tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
72.1. plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējo triju gadu periodā, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā minēto limitu, ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 8. punkta nosacījumus uzņēmumu apvienošanās vai iegādes gadījumā un Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 9. punkta nosacījumus uzņēmuma sadalīšanas gadījumā;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 72.1.apakšpunkta redakciju aiz vārdiem: "piešķirto de minimis atbalstu" papildinot ar vārdiem: "viena vienota uzņēmuma līmenī".
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
74. Ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 5. panta 1. un 2. punktā minētos nosacījumus, piešķirto de minimis atbalstu vienam vienotam uzņēmumam drīkst apvienot ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam robežlielumam, kā arī drīkst apvienot ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, tai skaitā šīs programmas ietvaros, vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma aktivitātēm, ja šīs apvienošanas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā, atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. pantā noteikto kumulācijas prasību izpildi, lūdzam noteikumu projekta 67. punktu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100%.
31.
Noteikumu projekts
79.1. tiek veikta informācijas uzskaite par sniegto finansējumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. pantam un glabā to 10 gadus no dienas, kad piešķirts atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Ekonomikas ministrijai, Finanšu ministrijai kā revīzijas iestādei un Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda un noturības mehānisma plāna koordinatoram, Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai vai Eiropas Komisijai un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā minētajām iestādēm;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts attiecas uz finanšu instrumentu īstenošanu Eiropas Savienības fondu, nevis Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna, ietvaros, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 79.1. apakšpunktu. Vienlaikus, lai nodrošinātu viennozīmīgu tiesību normu piemērošanu, aicinām noteikumu projekta 79.1.apakšpunktā papildināt, ka informācijas uzskaiti par sniegto finansējumu iesniedz Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei.
Piedāvātā redakcija
79.1. tiek veikta informācijas uzskaite par sniegto finansējumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. pantam un glabā to 10 gadus no dienas, kad piešķirts atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 38., 38.a vai 41. pantu, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Ekonomikas ministrijai, Finanšu ministrijai kā Eiropas Savienības fondu revīzijas iestādei un vadošajai iestādei, Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā sadarbības iestādei vai Eiropas Komisijai;
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju par 2.1.1.2.pasākuma kopējo finansējumu pēc finansējuma pārdales 25 miljonu euro apmērā, ņemot vērā, ka pēc plānotajām pārdalēm kopējais 2.1.1.2.pasākuma finansējums ir 13 769 191 euro.
Vienlaikus attiecībā uz programmas virzību, vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrija paredz finansējuma pārdales un attiecīgi saistošas izmaiņas rādītājos, kas vēl jāskaņo ar Eiropas Komisiju. Tāpat, saistībā ar šīm izmaiņām finansējumā pirms investīciju tālākas virzības ir nepieciešami attiecīgi grozījumi 2023.gada 5.septembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi".
Vienlaikus attiecībā uz programmas virzību, vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrija paredz finansējuma pārdales un attiecīgi saistošas izmaiņas rādītājos, kas vēl jāskaņo ar Eiropas Komisiju. Tāpat, saistībā ar šīm izmaiņām finansējumā pirms investīciju tālākas virzības ir nepieciešami attiecīgi grozījumi 2023.gada 5.septembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju:
1. par sinerģiju un demarkāciju ar citām Ekonomikas ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas pārziņā esošajām investīcijām, specifiskajiem atbalsta mērķiem/pasākumiem. Tāpat aicinām norādīt informāciju, kā tiks nodrošināta dubultfinansējuma kontrole;
2. par pasākumu ietekmi uz Padomes ieteikumā par Latvijas 2023.gada valsts reformu programmu ar ko sniedz Padomes atzinumu par Latvijas stabilitātes programmu izteikto attiecībā uz energoefektivitātes pasākumiem.
Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju par teritoriālo sadalījumu, ņemot vērā, ka gala labuma guvēji 6.1.1.4.pasākuma ietvaros var būt komersanti Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskajos reģionos saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju, veicot atbilstošus precizējumus arī noteikumu projektā. Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai ar atbalstu Rīgai domāta ir Rīgas valstpilsēta vai Rīgas reģions.
1. par sinerģiju un demarkāciju ar citām Ekonomikas ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas pārziņā esošajām investīcijām, specifiskajiem atbalsta mērķiem/pasākumiem. Tāpat aicinām norādīt informāciju, kā tiks nodrošināta dubultfinansējuma kontrole;
2. par pasākumu ietekmi uz Padomes ieteikumā par Latvijas 2023.gada valsts reformu programmu ar ko sniedz Padomes atzinumu par Latvijas stabilitātes programmu izteikto attiecībā uz energoefektivitātes pasākumiem.
Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju par teritoriālo sadalījumu, ņemot vērā, ka gala labuma guvēji 6.1.1.4.pasākuma ietvaros var būt komersanti Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskajos reģionos saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju, veicot atbilstošus precizējumus arī noteikumu projektā. Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai ar atbalstu Rīgai domāta ir Rīgas valstpilsēta vai Rīgas reģions.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lai nodrošinātu vērtējumu pēc satura un būtības par plānoto investīciju pienesumu tautsaimniecībai, lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar investīciju plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/ rādītājus.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.2.apakšpunktā sniegto informāciju pārcelt uz 6.punktu un punktā “Cita informācija” norādīt ministriju, kura pieprasīs nepieciešamo finansējumu 2.1.1.2. un 6.1.1.4. pasākuma īstenošanai no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 17.4 apakšpunkts paredz stingrākas prasības nekā Komisijas Regulas 651/2014 1.panta 3.punkts norādītas, aicinām precizēt tabulā iekļauto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
37.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt protokollēmuma 3.punktu papildinot, ka Ekonomikas ministrija mēneša laikā pēc Ministru kabineta noteikumu stāšanās spēkā iesniedz Ministru kabinetā programmas rādītāju un sagaidāmo zaudējumu novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar akciju sabiedrību "Attīstības finanšu institūcija Altum" izstrādāt un mēneša laikā pēc Ministru kabineta noteikumu stāšanās spēkā iesniegt Ministru kabinetā programmas rādītāju un sagaidāmo zaudējumu novērtējumu saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešās daļas prasībām.