Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
23-TA-1337
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
16.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Speciālās izglītība programmas tiek īstenotas
ne tikai speciālās izglītības iestādēs, bet arī
citās vispārizglītojošās izglītības iestādēs.
Vēršam uzmanību, ka ne visās pašvaldībās ir
speciālās izglītības iestādes.
Piedāvātā redakcija
Pasākuma mērķis ir izglītības iestāžu tīkla
sakārtošana, kuras īsteno speciālās izglītības
programmas, lai nodrošinātu mācību vides un
infrastruktūras, materiāltehniskā
nodrošinājuma un mācību līdzekļu
pilnveidošanu, paaugstinātu speciālās izglītības
programmu īstenošanas kvalitāti speciālās
izglītības nodrošināšanā.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt ar izglītības iestāžu skaitu tajās
pašvaldībās, kurās nav speciālās izglītības iestāžu, bet speciālās izglītības programmas
tiek īstenotas speciālajās klasēs
vispārizglītojošās skolās.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt noteikumu punktu ar teikumu: ''Ja
pašvaldībā nav speciālās izglītības iestāde, tad
iestāde, kurā speciālās izglītības programmas
tiek īstenotas speciālajās klasēs.''
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt noteikumu punktu ar teikumu: "Ja
pašvaldībā nav speciālās izglītības iestāde, tad
iestāde, kurā speciālās izglītības programmas
tiek īstenotas speciālajās klasēs."
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Ņemot vērā, ka Deklarācijā par Artura Krišjāņa
Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto
darbību vispārējās izglītības jomā viens no
prioritārajiem darbības virzieniem ir nodrošināt
ikvienam iespēju iegūt kvalitatīvu, iekļaujošu
izglītību neatkarīgi no dzīvesvietas, un,
zināms, ka ne visos novados ir speciālās
izglītības iestādes, bet ir izglītojamie ar
speciālām vajadzībām. 
Pašvaldības, kurās šobrīd tiek iekļauti
izglītojamie ar speciālām vajadzībām
vispārējās izglītības iestāžu klasēs, vai
pašvaldības, kuras piedalās speciālās izglītības
skolu tīkla sakārtošanā,  slēdzot speciālās
izglītības iestādi, vai to kā struktūrvienību
pievienojot vispārējās izglītības iestādei, vai
veidojot atsevišķas speciālās izglītības klases
pie vispārējās izglītības iestādēm, nesaņems
finansējumu, lai nodrošinātu efektīvu,
ilgtspējīgu, kvalitatīvu izglītības pakalpojumu pieejamību.
Aicināmām rast papildus finansējumu
pašvaldībām, kurās nav speciālās izglītības
iestādes, bet izglītojamie ar speciālām
vajadzībām tiek integrēti citās izglītības
iestādēs (kurās tiek īstenotas speciālās
izglītības programmas).
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Izglītības
likuma  17. panta trešo daļu pašvaldībai ir
jāizstrādā izglītības attīstības stratēģija, kas ir
plānošanas dokuments, kas nosaka mērķus,
uzdevumus un rīcības izglītības nozares
attīstībai, kā arī sekmētu efektīvu, ilgtspējīgu,
kvalitatīvu izglītības pakalpojumu pieejamību
novadā. Izvērtējot speciālās izglītības iestāžu
tīklu savā administratīvajā teritorijā un
pieņemot lēmumu par izglītības iestādes
reorganizāciju vai likvidāciju, jāņem vērā, lai
speciālās izglītības pieejamība un kvalitāte visā
pašvaldības vispārējās izglītības iestāžu tīklā
netiktu pasliktināta. Kvalitatīvas iekļaujošas
izglītības īstenošanai ir nepieciešami būtiski
finanšu resursi, kuri nav pieejami visām
pašvaldībām. Šobrīd speciālās izglītības
iestādes nav Alūksnes, Balvu, Ludzas,
Valkas, Preiļu, Ventspils, Ogres, Ķekavas,
Mārupes, Ādažu, Siguldas, Varakļānu
novados, kā arī Ventspils pilsētā. uzskatām, ka
nepiešķirot atbilstošus resursus visām
pašvaldībām netiek nodrošinātas vienlīdzīgas
iespējas saņemt kvalitatīvu izglītību
izglītojamajiem, kuri dzīvo novados un
pilsētās, kur nav speciālās izglītības iestādes.
Piedāvātā redakcija
Noteikumu projekta mērķis ir sakārtot
izglītības iestāžu tīklu, kuras īsteno speciālās
izglītības programmas un nodrošināt mācību
vides un infrastruktūras uzlabošanu,
materiāltehniskā nodrošinājuma un mācību
līdzekļu pilnveidi, lai paaugstinātu speciālās
izglītības speciālās izglītības programmu
īstenošanas vietu kapacitāti kvalitatīvas
speciālās izglītības nodrošināšanā.