Atzinums

Projekta ID
24-TA-1475
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojekta 4. pantu, termina "uzņēmumi" vietā izmantojot terminu "komersanti" vai "saimnieciskās darbības veicēji".
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam likumprojekta anotācijas 4. sadaļā skaidrot likumprojekta 4. pantā ietvertā pilnvarojuma būtību un nepieciešamību. T.i., lūdzam visupirms izvērtēt, vai attiecīgs pilnvarojums vispār ir vajadzīgs un vai nepieciešamo regulējumu nevar ietvert pašā likuma tekstā. Savukārt, ja tiek nolemts izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus, lūdzam likumprojekta anotācijas 4. sadaļā skaidrot pamatojumu šādai izvēlei, kā arī aprakstīt jauno Ministru kabineta noteikumu saturisko ietvaru, tādējādi nodrošinot, ka vēlāk, izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu, nepieciešamās lietas ir iespējams iekļaut projektā, jo to paredz deleģējuma saturiskais tvērums, kā arī deleģējumu vēlāk ir iespējams izpildīt, jo regulējamo jautājumu loks nav formulēts pārāk plaši.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izslēgt likumprojekta 21. pantā ietvertā Enerģētikas likuma Pārejas noteikumu 104. punktā paredzēto noteikumu vai alternatīvi lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot tiesiskās paļāvības principa pārkāpuma riskus (proti, attiecībā uz atbalsta saņēmējiem - privātpersonām, kas pēc 2025. gada 1. janvāra apstiprinātām atbalsta programmām saņem atbalstu pretēji 58.11 panta 13. daļā noteiktajam). Norādām, ka, ievērojot tiesiskās paļāvības principu, Eiropas Savienības direktīvas prasības, kuras skar privātpersonas, pamatā (t.i., ja pati direktīva nenosaka citādi) pārņemamas ar nacionālo tiesisko regulējumu, kam piemīt tūlītējs vai uz nākotni vērsts spēks laikā. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka attiecīgo prasību (58.11 panta trīspadsmitajā daļā ietverto) adresāte ir valsts, tādējādi praktiski jau no 2025. gada 1. janvāra valstij (t.i., plašākā nozīmē, tostarp pašvaldībām) būtu jāievēro minētais ierobežojums, kas izriet no direktīvas.
Papildus lūdzam izvērtēt un paredzēt atsevišķu likumprojekta normu stāšanās spēkā vispārējā kārtībā, tostarp likumprojekta 11. pantā ietvertās 58.11 panta trīspadsmitās daļas, jo tās spēkā stāšanās 2025. gada 21. maijā nebūtu pamatota.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saistībā ar izziņas 24. punktā minēto lūdzam atkārtoti lūdzam skaidrot, kādi normatīvie tiesību akti paredz prasības attiecībā uz reģistrācijas procesu, savukārt, ja attiecīgas prasības nepastāv, lūdzam skaidrot, kā tiks ieviests vienkāršots reģistrācijas process. Norādām, ja normatīvajos tiesību aktos minētais process nav noregulēts vai nav paredzētas prasības minētajam procesam, tad nepastāv tiesiskā drošība attiecībā uz to, ka esošā situācija nekad nemainīsies. Ja reģistrācijas procesā tiek izmantoti standarti, ierosinām izvērtēt un paredzēt pienākumu ievērot standartus, atsauces uz tiem noformējot atbilstoši iepriekšējā Tieslietu ministrijas atzinumā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekta mērķis ir pārņemt arī Eiropas Parlamenta un Padomes  2024. gada 13. jūnija direktīvas 2024/1711/ES ar ko groza Direktīvas 2018/2001/ES un 2019/944/ES attiecībā uz Savienības elektroenerģijas tirgus modeļa uzlabošanu, Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra direktīvas 2023/1791/ES par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu 2023/955/ES un Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 24. aprīļa direktīvas 2024/1275/ES par ēku energosniegumu prasības, lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ar informāciju, kā paredzēts pārņemt pārējās minēto direktīvu normas, norādot arī termiņu, kādā paredzēts sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā nacionālo tiesību aktu, ar kuru šīs normas paredzēts pārņemt, un atbildīgo iestādi par šī tiesību akta sagatavošanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka direktīvas Nr. 2018/2001 (konsolidētās redakcijas) 19. panta 7. punkta "a" apakšpunkta "ii" punkts
tiks pārņemts jaunā likumprojektā "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" (apstiprināts 2025. gada 4. ceturksnī). Saistībā ar minēto lūdzam precizēt minēto informāciju, nodrošinot attiecīgās direktīvas prasību pārņemšanu laikā, proti, 2025. gada 21. maijā, vai skaidrot pamatojumu minētajam termiņam. Kā arī šajā un citos līdzīgos gadījumos lūdzam norādīt atbildīgo ministriju par nacionālā tiesību akta izstrādi, kas paredz konkrētās prasības pārņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-