Atzinums

Projekta ID
23-TA-2405
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, kura šobrīd attiecībā uz noteikumu projekta vienībām, kurās ieviestas Eiropas Savienības regulas prasības, aizpildīta acīmredzami nekorekti.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt vai svītrot noteikumu projekta 4. punktā ietverto normu "Atbalsta programmas ietvaros Eiropas digitālās inovācijas centrs veic darbību kā inovāciju kopa", kas pēc būtības izriet jau no noteikumu Nr. 577 20. punkta, 39.1., 57.1, 61.1 punkta u.c., turklāt konkrētas atbalstāmās darbības, kas faktiski atbilst darbībai kā inovāciju kopai, ir ietvertas noteikumu Nr. 577 III nodaļā. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 4. punktā svītrot vārdus "un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" kā Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumu Nr. 577 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i.  investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 577) 62. punktā ietvertā regulējuma dublējošus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumos Nr. 577 jau ir sniegts termina "inovācijas kopa" skaidrojums, lūdzam noteikumu projekta 4. punktā svītrot norādi "atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 92. apakšpunkta definīcijai", nedublējot attiecīgā termina būtiskās pazīmes.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 4. punktu nepieciešams izvērtēt un precizēt, jo tā jēga un būtība šobrīd ir grūti uztverama, sniedzot atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā. Tai skaitā norādām, ka:
pirmkārt, nav saprotams, ko un no kura brīža sniedz Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, kas ir domāts ar Atveseļošanas fonda īstenošanas periodu, kā arī - kas ir domāts ar finansējuma saņēmēju, ņemot vērā, ka iepriekš šāds termins noteikumos Nr. 577 nav lietots;
otrkārt,  nav saprotams, vai Centrālā finanšu un līgumu aģentūra līdz 2025. gada 1. jūnijam uzsāk vērtēt (kā norādīts noteikumu projekta anotācijā) vai līdz minētajam datumam jābūt izvērtētai finansējuma saņēmēja atbilstībai de minimis atbalsta nosacījumiem. Kā arī nav saprotams, ja šobrīd starp Eiropas digitālās inovācijas centru un Eiropas Komisiju noslēgtais līgums paredz atbalstu programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros līdz 2025. gada augustam, kādēļ līdz 2025. gada 1. jūnijam (proti, minētā līguma ar Komisiju spēkā esības periodā) jāvērtē minētā atbilstība  komercdarbības atbalsta nosacījumiem, proti, apstākļos, ja atbilstošas izmaiņas netiek veiktas līgumā par projekta īstenošanu.
Ierosinām noteikumu Nr. 577 34.2 punktā ietverto regulējumu sadalīt daļās un daļu pārcelt citās noteikumu Nr. 577 vienībās, nodrošinot skaidri saprotamu un pārskatāmu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un salāgot noteikumu projekta 5. un 17. punktā ietverto regulējumu attiecībā uz prasībām digitālās attīstības ceļa kartē iekļautajiem rezultatīvajiem rādītājiem, tostarp nodrošinot, ka tie nedublējas (piemēram, svītrojot norādi uz prasību būt viegli saprotamiem, kas varētu būt subjektīva un dublēt prasību būt jēgpilniem). Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību aktu pielikumos ietver tehniskos normatīvus, tabulas, veidlapu paraugus, kartes, zīmējumus u.tml. Pielikumos neietver pastāvīgas tiesību normas un normas, kas neizriet no tiesību akta pamatteksta.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projektā anotācijā norādīts, ka noteikumu projektā iekļautie grozījumi ir uzskatāmi par Eiropas digitālās inovācijas centriem un gala labuma guvējiem neitrāliem vai labvēlīgiem, proti, noteikumu projekts precīzāk izskaidro valsts atbalsta piešķiršanas nosacījumus. Grozījumi neietekmē lēmuma pieņemšanu attiecībā uz Eiropas digitālās inovācijas centriem vai gala labuma guvēju, tostarp arī uz projektu iesniegumu atlasi. Saistībā ar minēto lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatojumu par noteikumu projekta 2. un 8. punktā ietvertā regulējuma atbilstību tiesiskās paļāvības principam (gadījumos, ja projekta iesniegums vai cita informācija ir iesniegta, atbalsts gala labuma guvējam ir piešķirts u.tml.), tai skaitā norādot vai attiecīgās prasības izriet no Eiropas Savienības regulu prasībām. Norādām, ka pirmšķietami konkrētie noteikumu projekta punkti paredz papildu prasības Eiropas digitālās inovācijas centram un gala labuma guvējiem, tai skaitā ierobežojot gala labuma guvēja iespējas saņemt atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu, nodrošinot, ka nedublējas noteikumu projekta 4.,10. un 11. punktā ietvertais regulējums attiecībā uz to, kas ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu, saskaņā ar kuru regulu komercdarbības atbalstu sniedz, kā arī attiecībā uz kuru subjektu veic pārbaudi par atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem.
Papildus lūdzam noteikumu projekta 10. punktu tehniski precizēt un norādīt, ka atbalsts tiek piešķirts. Kā arī līdzīgi lūdzam pārskatīt un tehniski precizēt citas noteikumu projekta normas (4., 16. punktu (attiecībā uz to, ko tieši var kumulēt) u.c.), kur iztrūkst vārdi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 10. punkta izriet, ka Eiropas digitālās inovācijas centra attiecināmo izmaksu segšanai komercdarbības atbalsts tiek sniegts inovācijas kopas katram dalībniekam atsevišķi. Attiecīgi nav skaidrs, ar ko no minētā atbalsta atšķiras noteikumu projekta 11. punkta otrajā teikumā minētais inovācijas kopas dalībniekiem piešķirtais Atveseļošanas fonda de minimis atbalsts un kura noteikumu Nr. 577 norma šādu atbalstu paredz. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un precizēt vai svītrot noteikumu projekta 11. punkta otro teikumu, nepieciešamības gadījumā lietojot vienveidīgu izteiksmi attiecībā uz piešķirtā atbalsta veidu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 4., 12. (arī noteikumu Nr. 577 39.1. un 73.3. apakšpunkta) regulējuma nav viennozīmīgi skaidrs, kam tiek piešķirts komercdarbības atbalsts (Eiropas digitālās inovācijas centram, inovācijas kopas dalībniekiem vai citas subjektam). Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt (papildināt) noteikumu projektu, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 14. punktu, norādot, kas veic attiecīgo pārbaudi, un tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 11. un 15. punktā norādīt konkrētas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas ES Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam vienības, kas paredz attiecīgo intensitāti u.c. prasības, tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saskaņā ar Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2019. gada 14. novembra sanāksmē nolemto (protokols Nr. 3 2. §) lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu projektā noteikt tikai noteikumu projekta 29.10. apakšpunktā norādītajā veidlapā iekļaujamās informācijas saturu un apjomu, savukārt veidlapas dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu publicēt ministrijas tīmekļa vietnē vai vietnē, kur piedāvā e-pakalpojumu, ņemot par piemēru Komerclikumā ietverto regulējumu attiecībā uz Uzņēmumu reģistra veidlapām. Pretējā gadījumā lūdzam noteikumu projekta anotācijā pamatot, kāpēc tieši šādas veidlapas un šādā formātā ir nepieciešams noteikt Ministru kabinetam.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Skaidrības nolūkā, lūdzam noteikumu projekta 3. punktā konkretizēt, par kādu līgumu ir runa un, proti, - vai par līgumu ar Eiropas Komisiju par programmas "Digitālā Eiropa" finansējuma piesaisti.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam  redakcionāli precizēt noteikumu projekta 4. punktu, skaidrojot, kas ir uzskatāms par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi, nevis dienu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam līdzīgā veidā precizēt arī citas noteikumu Nr. 577 vienības.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli precizēt noteikumu projekta 5. punktu (arī 17. punktu), norādot uz izmērāmiem, nevis mērāmiem rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt lietderību un nepieciešamību noteikumu projekta 14. punktā kā uz izņēmumu atsaukties uz noteikumu Nr. 577 61.1. apakšpunktā minēto, ņemot vērā, ka tālāk 14. punktā noteikumu Nr. 577 61.1. apakšpunkta regulējums tiek daļēji pārrakstīts. Ierosinām atbilstošu izņēmumu neparedzēt, precizējot noteikumu projekta 14. punktu, bet nepieciešamības gadījumā sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt noteikumu projektu, salāgojot noteikumu projekta 15. punktā ietverto noteikumu Nr. 577 66.4. apakšpunktu ar 66. punkta ievaddaļu (proti, nepieciešams ar noteikumu projekta 15. punktu izdarīt grozījumu noteikumu Nr. 577 63., nevis 66. punktā).
Piedāvātā redakcija
-