Projekta ID
24-TA-1631Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Kultūras ministrija ir izvērtējusi pievienotos aprēķinus par papildu nepieciešamo finansējumu un norāda, ka Kultūras ministrijai papildu nepieciešamā finansējuma apmērs plāna 1.1.4.1.punkta īstenošanai ir neatbilstošs Kultūras ministrijas aktualizētajiem aprēķiniem par papildu nepieciešamo finansējumu šādu apsvērumu dēļ:
1) Šobrīd ir jau saskaņoti un tuvākajā laikā Ministru kabinetā tiks apstiprināti "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (24-TA-685), kas paredz profesionālās ievirzes pedagogu slodzes izmaiņas, sākot ar 2024.gada 1.septembri, kas palielina valsts budžeta apmaksājamo likmju skaitu. Tajā aprēķinu formā, kas tiek pievienota, nav iespējams norādīt šo papildu nepieciešamo finansējumu, lai ņemtu vērā tā ietekmi uz turpmāku pedagogu darba samaksas pieaugumu no 2025.gada. Vienlaikus jānorāda, ka tā kā slodzes balansa izmaiņas 2024.gadā ir nepilnam gadam un finansējumu šim mērķim plānots piešķirt no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, tad attiecīgi priekš 2025.gada papildu nepieciešamā finansējuma aprēķina tās būtu attiecīgi jāpārskata pilnam gadam, nevis 4 mēnešiem;
2) salīdzinot ar finansiālo ietekmi, kas norādīta kolonnās "2024. [3] (deficīts uzrādīts pie 23-TA-2331)" un "2024. [4] (deficīts uzrādīts pie 23-TA-2259)", norādām, ka aprēķini šo normatīvo aktu ietekmei tika veikti 2023.gadā, taču dati par apmaksātajām pedagoģiskajām likmēm 2024.gadā jau ir precizēti, līdz ar to kolonnā "2024. gadā nepieciešamais, bet nepiešķirtais finansējums (UA 4M, deficīti)" pēc būtības jau ir nepilnīgi un ir aktualizējami, ņemot vērā 2023./2024.mācību gada datus.
Tādējādi, ņemot vērā, ka bāzes finansējums, no kura tiek aprēķināts papildu nepieciešamā finansējuma apmērs, ir neatbilstošs pašreizējai situācijai, līdz ar to arī kopējais papildu nepieciešamā finansējuma apmērs, kas nepieciešams Kultūras ministrijas resoram, ir norādīts neprecīzi. Atbilstoši Kultūras ministrijas veiktajiem aprēķiniem kopējais papildu nepieciešamā finansējuma apmērs 1.1.4.1.punktā paredzētā pedagogu darba samaksas pieauguma nodrošināšanai ir 8 800 755 euro.
Vienlaikus lūdzam precizēt valsts budžetā piešķirtā finansējuma summas veidlapā: "Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam „Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” Rīcības plāns 2024. – 2025. gadam: Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu", tajā skaitā lasīšanas veicināšanas pasākumam 87 288 euro, "Skolas somas" pasākumiem 4 918 360 euro, kā arī norādīt resora budžeta programmas - 26.00.00 "Sabiedrības saliedētības pasākumi" un 21.00.00 "Kultūras mantojums" .
1) Šobrīd ir jau saskaņoti un tuvākajā laikā Ministru kabinetā tiks apstiprināti "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (24-TA-685), kas paredz profesionālās ievirzes pedagogu slodzes izmaiņas, sākot ar 2024.gada 1.septembri, kas palielina valsts budžeta apmaksājamo likmju skaitu. Tajā aprēķinu formā, kas tiek pievienota, nav iespējams norādīt šo papildu nepieciešamo finansējumu, lai ņemtu vērā tā ietekmi uz turpmāku pedagogu darba samaksas pieaugumu no 2025.gada. Vienlaikus jānorāda, ka tā kā slodzes balansa izmaiņas 2024.gadā ir nepilnam gadam un finansējumu šim mērķim plānots piešķirt no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, tad attiecīgi priekš 2025.gada papildu nepieciešamā finansējuma aprēķina tās būtu attiecīgi jāpārskata pilnam gadam, nevis 4 mēnešiem;
2) salīdzinot ar finansiālo ietekmi, kas norādīta kolonnās "2024. [3] (deficīts uzrādīts pie 23-TA-2331)" un "2024. [4] (deficīts uzrādīts pie 23-TA-2259)", norādām, ka aprēķini šo normatīvo aktu ietekmei tika veikti 2023.gadā, taču dati par apmaksātajām pedagoģiskajām likmēm 2024.gadā jau ir precizēti, līdz ar to kolonnā "2024. gadā nepieciešamais, bet nepiešķirtais finansējums (UA 4M, deficīti)" pēc būtības jau ir nepilnīgi un ir aktualizējami, ņemot vērā 2023./2024.mācību gada datus.
Tādējādi, ņemot vērā, ka bāzes finansējums, no kura tiek aprēķināts papildu nepieciešamā finansējuma apmērs, ir neatbilstošs pašreizējai situācijai, līdz ar to arī kopējais papildu nepieciešamā finansējuma apmērs, kas nepieciešams Kultūras ministrijas resoram, ir norādīts neprecīzi. Atbilstoši Kultūras ministrijas veiktajiem aprēķiniem kopējais papildu nepieciešamā finansējuma apmērs 1.1.4.1.punktā paredzētā pedagogu darba samaksas pieauguma nodrošināšanai ir 8 800 755 euro.
Vienlaikus lūdzam precizēt valsts budžetā piešķirtā finansējuma summas veidlapā: "Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam „Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” Rīcības plāns 2024. – 2025. gadam: Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu", tajā skaitā lasīšanas veicināšanas pasākumam 87 288 euro, "Skolas somas" pasākumiem 4 918 360 euro, kā arī norādīt resora budžeta programmas - 26.00.00 "Sabiedrības saliedētības pasākumi" un 21.00.00 "Kultūras mantojums" .
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultātā Nr.4.2.2.1.a. (šūna I12) nepieciešams iekļaut KM/LNKC kā līdzatbildīgās institūcijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultātā Nr.4.2.2.1.a (šūna G11) nepieciešams precizēt rezultatīvo rādītāju, iekļaujot arī citus izglītības iestāžu dibinātājus.
Piedāvātā redakcija
3. Izveidota mācību programma pašvaldību un citu izglītības iestāžu dibinātāju izglītības speciālistiem par datos balstītu lēmumu pieņemšanu izglītības kvalitātes pilnveidei.
4.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultātā Nr.4.2.1.1.a (šūna G8) nepieciešams papildināt ar citiem izglītības iestāžu dibinātājiem.
Piedāvātā redakcija
Izveidota praksē balstīta profesionālās pilnveides programma pašvaldību un citu izglītības iestāžu dibinātājiem un skolu vadībai datu pratības stiprināšanai izglītības iestāžu izglītības kvalitātes monitoringam un izglītības kvalitātes pilnveidei.
5.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultātā Nr.4.1.2.1.a. (šūna I6) ir nepieciešams precizēt līdzatbildīgās institūcijas, norādot arī LNKC.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultātā Nr.4.1.1.1.a ir nepieciešams precizēt līdzatbildīgās institūcijas un norādīt - pašvaldības sadarbībā ar citiem pašvaldības teritorijā esošo izglītības iestāžu dibinātājiem, kas ir viens no priekšnosacījumiem efektīvas izglītības ekosistēmas attīstībai.
Piedāvātā redakcija
pašvaldības sadarbībā ar citiem pašvaldības teritorijā esošajiem izglītības iestāžu dibinātājiem
7.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultāta Nr. 3.3.2.1.a. nepieciešams precizēt rezultatīvo rādītāju, akcentējot arī nozaru ministriju, kuras ir saistītas ar izglītības sektoru, sadarbību.
Piedāvātā redakcija
Izveidota vienota pieaugušo mācību komisija, konsolidējot IZM, LM un EM pieaugušo izglītības pārvaldības formātu, tostarp Pieaugušo izglītības pārvaldības padomi un Apmācības komisiju, kā arī nodrošinot ar izglītības jomu saistīto nozaru ministriju sadarbību.
8.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultātā Nr.3.1.3.3.a lūdzam papildināt līdzatbildīgās institūcijas ar citiem izglītības iestāžu dibinātājiem.
Piedāvātā redakcija
pašvaldības un citi izglītības iestāžu dibinātāji, izglītības iestādes
9.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultātā Nr.2.3.2.2.b. (šūna I61) kā līdzatbildīgo institūciju minēt arī KM/LNKC, jo LNKC iesaiste ir būtiska, īpaši nosakot darba vidē balstītu mācību specifiku mākslu jomai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultātā Nr.2.3.2.2.b. (šūna I60) kā līdzatbildīgo institūciju minēt arī KM/LNKC, jo LNKC iesaiste ir būtiska, īpaši nosakot darba vidē balstītu mācību specifiku mākslu jomai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultātā Nr.2.3.2.2.a. (šūna I59) kā līdzatbildīgo institūciju minēt arī KM/LNKC, jo LNKC iesaiste ir būtiska, īpaši, nosakot darba vidē balstītu mācību specifiku mākslu jomai.
Piedāvātā redakcija
KM/LNKC
12.
Plāna projekts
Iebildums
Pie darbības rezultāta Nr.2.3.2.1.a. (šūna I58) kā līdzatbildīgās institūcijas norādīt KM/LNKC/Kultūrizglītības padome (nozaru ekspertu padome kultūras nozaru un radošo industriju jomā).
Piedāvātā redakcija
KM/LNKC/Kultūrizglītības padome
13.
Plāna projekts
Iebildums
Pie darbības rezultāta Nr.2.3.2.1.a. (šūna I57) kā līdzatbildīgo institūciju lūdzam pievienot KM/LNKC.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Iebildums
Pie pasākuma Nr.2.2.2.3.a. kā līdzatbildīgo institūciju lūdzam norādīt LNKC.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pasākuma Nr. 2.2.1.2. (šūnas I28, I29, I30 un I31) redakcijā ir jāmin arī profesionālās vidējās izglītības iestādes.
Piedāvātā redakcija
Stiprināt izglītības iestāžu (tajā skaitā profesionālo vidējo izglītības iestāžu) IKT un digitālo resursu kapacitāti (t.sk. attālinātu mācību nodrošināšanai, mūsdienīgam mācību procesam).
16.
Plāna projekts
Iebildums
Pie darbības rezultāta Nr. 2.1.2.2.a. (šūnas I18, I19 un I20) norādīt KM/LNKC kā līdzatbildīgās institūcijas.
Piedāvātā redakcija
KM/LNKC
17.
Plāna projekts
Iebildums
Darbība rezultāta Nr. 2.1.2.1.b.sasniegšanai plānotā pasākuma redakciju nepieciešams papildināt ar mākslu izglītības kompetences centriem, kas pēc sava statusa ir kā tehnikumi, bet tikai mākslu jomā.
Piedāvātā redakcija
Stiprināt tehnikumu un mākslu izglītības kompetences centru lomu un kapacitāti nozaru atbalstam konkurētspējīga darbaspēka sagatavošanai, veidojot tehnikumus un mākslu izglītības kompetences centrus par nacionāla līmeņa metodiskajiem centriem, tādējādi veicinot PII konkurētspēju un veidošanos par profesionālās izglītības izcilības un inovāciju centriem.
18.
Plāna projekts
Iebildums
Darbība rezultāta Nr. 2.1.2.1.a.sasniegšanai plānotā pasākuma redakciju nepieciešams papildināt ar mākslu izglītības kompetences centriem, kas ir pēc sava statusa kā tehnikumi, bet tikai mākslu jomā.
Piedāvātā redakcija
Stiprināt tehnikumu un mākslu izglītības kompetences centru lomu un kapacitāti nozaru atbalstam konkurētspējīga darbaspēka sagatavošanai, veidojot tehnikumus un mākslu izglītības kompetences centrus par nacionāla līmeņa metodiskajiem centriem, tādējādi veicinot PII konkurētspēju un veidošanos par profesionālās izglītības izcilības un inovāciju centriem.
19.
Plāna projekts
Iebildums
Darbības rezultātā Nr.2.1.1.2.b. lūdzam papildināt ar snieguma monitoringu mākslu jomā, piemēram, mūzikā, lai monitorētu, cik efektīvi tiek īstenota "Skola2030", t.sk. vērtēšana, ne tikai STEM jomās, bet arī mākslu jomā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Plāna projekts
Iebildums
2.1.1.2.b. darbības rezultātā un rezultatīvajā rādītājā lūdzam skaidrot, kas ir "prioritārais mācību saturs'', to norādot iekavās.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Plāna projekts
Iebildums
Pasākumā Nr.1.1.2.1 (šūna I13 - Līdzatbildīgās institūcijas) jāpapildina ar citiem (kas ietver arī KM) izglītības iestāžu dibinātājiem, kā arī LNKC (pedagogu profesionālās pilnveides kursu īstenošana).
Piedāvātā redakcija
citi izglītības iestāžu dibinātāji, LNKC (pilnveides kursu īstenošana).
22.
Plāna projekts
Iebildums
Pie pasākuma Nr.1.1.4.2. kā līdzatbildīgo institūciju lūdzam norādīt KM/LNKC.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Plāna projekts
Iebildums
Darbība rezultātā Nr. 1.1.3.1.a. lūdzam pievienot kā līdzatbildīgo institūciju LNKC, lai nodrošinātu, ka arī Kultūras ministrijas padotības iestādēs mācību priekšmetu skolotājiem būtu iespēja sadarboties, stiprināt dažādu pieredžu tālāku nodošanu un savstarpēji mācīties.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Plāna projekts
Iebildums
Precizēt darbības rezultāta Nr.1.1.2.1.e. rezultatīvo rādītāju, to papildinot ar profesionālajam vidējām izglītības iestādēm.
Piedāvātā redakcija
2.Turpina palielināties Erasmus+ akreditāciju ieguvušo pirmsskolas, vispārējās un profesionālās vidējās izglītības iestāžu skaits:Erasmus+ akreditēto vispārējās izglītības iestāžu skaits katru gadu pieaudzis par 10%
25.
Plāna projekts
Iebildums
Pasākumā Nr.1.1.2.1. kā līdzatbildīgā institūcija (rezultatīvais rādītājs - šūna G14) ir jānorāda Latvijas Nacionālais kultūras centrs (LNKC).
Piedāvātā redakcija
-
26.
Plāna projekts
Iebildums
Pasākumā Nr.1.1.2.1 (šūna I12 - Līdzatbildīgās institūcijas) jāpapildina ar citiem (kas ietver arī KM) izglītības iestāžu dibinātājiem.
Piedāvātā redakcija
pašvaldības un citi izglītības iestāžu dibinātāji
27.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt (2.1.1.4.b) darbības rezultātu atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas un Kultūras ministrijas 2024.gada 2.augusta sanāksmē pārrunātajam un 2024.gada 8.augustā nosūtītajiem Kultūras ministrijas priekšlikumiem par Ministru kabineta noteikumu projektu “Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.1. pasākuma "Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē" īstenošanas noteikumi” (23-TA-1285). Kultūras ministrija ir sagatavojusi priekšlikumus, iesaistoties KM Kultūrpolitikas departamentam, Latvijas Nacionālajam kultūras centram, KM Sabiedrības integrācijas departamentam un KM Eiropas Savienības fondu departamentam.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Plāna projekts
Iebildums
Attiecībā uz darbības rezultātu Nr .3.1.3.1.b. (lasītprasmes paaugstināšanas un lasīšanas veicināšanas) lūdzam 2025.gada plānā (un turpmākos gados) iekļaut aktivitāti un atbilstošu finansējumu pedagogu un bibliotekāru profesionālajai pilnveidei lasītprasmes kā izglītības pamatprasmes veicināšanai, lai nodrošinātu šo profesionālo prasmju nostiprināšanas pēctecību.Lūdzam plānā iekļaut arī citu Izglītības un zinātnes ministrijas plānoto aktivitāšu virzību lasītprasmes kā izglītības pamatprasmes stiprināšanai, piemēram, lasītprasmes speciālistu pašvaldībās attīstība skolotāju atbalstam šīs prasmes veicināšanai skolās.
Piedāvātā redakcija
-