Atzinums

Projekta ID
22-TA-2640
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
09.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Datu devējs nevar būt atbildīgs par citas sistēmas un cita pārziņa datu krātuvē iekļautajiem datiem, jo nepārvalda šīs sistēmas funkcionalitāti un darbības, kuras var tikt veiktas datu glabāšanas vai sistēmas funkciju nodrošināšanai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt atbildības jēdzienu un ievērot datu integritātes prasības, kā arī saglabāt datu savstarpējo loģiku. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā skaidrot terminu “savienotājs”, konkretizējot tā saturu attiecībā uz noteikumu projekta būtību, un precizēt šī punkta jēgu kopumā, saskaņojot to ar noteikumu projekta anotācijā iekļautajiem datu devēja un datu saņēmēja “savienotāju” aprakstiem un, norādot, kādas darbības jāveic “konfigurēšanas” ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
DAGR apraksts būtiski samazina Valsts informācijas sistēmas likumā noteikto valsts platformas darbības mērķi un saturu, un nenodrošina valsts pārvaldes funkciju vai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu veikšanu, kā arī neatbilst Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam noteikt valsts pārvaldes funkcijas un uzdevumus, kuru izpildei nepieciešama valsts platformas izmantošana. Vadoties no noteikumu projektā un tā anotācijā sniegtās informācijas, DAGR tiek veidota kā starpnieksistēma datu izplatīšanai, kura kā datu izplatīšanas metodi plāno izmantot datu tehniskās kopijas (replikācijas) ar dažām papildus iespējām datu saņemšanai no kopijām. Informācijas aprite ir nepieciešams priekšnoteikums, lai nodrošinātu funkciju un uzdevumu izpildi par to atbildīgajās institūcijās, taču nav uzskatāma par pašpietiekošu funkciju, kura ir veicama neatkarīgi no pakalpojuma vai funkcijas. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 10.punktā ietvertie apakšpunkti nav attiecināmi uz informācijas sistēmas funkcionalitāti, izņemot noteikumu projekta 10.5. un 10.7. apakšpunktu. Pārējie noteikumu projekta 10.punkta apakšpunkti nosauc DAGR arhitektūras elementus vai programmatūras moduļus. Vienlaicīgi, vērtējot minēto punkta redakciju saistībā ar nodaļas nosaukumu “DAGR darbības kārtība”, neviens no moduļiem vai neviena no funkcijām neļauj saprast DAGR darbības kārtību, kāda būs saistoša datu devējiem vai datu saņēmējiem un nesniedz skaidru atbildi, kā DAGR darbosies.
Ņemot vērā minēto, lūdzam sniegt regulējumu DAGR darbības kārtībai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Datu krātuve ir tehnisks informācijas un kominikāciju tehnoloģijas (turpmāk - IKT) jomas termins. Datu krātuves pašas par sevi nenodrošina savu datu izplatīšanu noteikumu projekta 14.2. apakšpunkta kontekstā, kā arī nenodrošina vienotu datu modeli noteikumu projekta 14.3.apakšpunkta kontekstā.
Ņemot vērā minēto, lūdzamprecizēt noteikumu projekta 14. punkta redakciju atbilstoši IKT jomas terminoloģijai un normai paredzētajai jēgai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt DAGR pārzinim uzdotā pilnvarojuma saturu, norādot katra no noteikumu projekta 16.punkta apakšpunktiem būtiskāko saturu un nosacījumus. Esošā redakcija (izņemot 16.8.apakšpunktu), kas nosauc septiņus visiem saistošu dokumentu nosaukumus, neļauj konceptuāli izprast DAGR lietošanas kārtību. Šie lietošanas noteikumi būs saistoši visiem DAGR lietotājiem, tādējādi ir nepieciešams saprast un noteikumu projektā ietvert būtiskākos jautājumus. It īpaši, ja noteikumu projekta 26.punkts noteic, ka datu devējs vai datu saņēmējs piekrīt lietošanas noteikumiem un apņemas ievērot tos.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 27.punkta redakcija noteic, ka vienošanās notiek tikai par personas datu apriti. No noteikumu projekta un tā 27.punkta redakcijas nav skaidrs, vai, ja ir pieņemts lēmums nodrošināt informācijas apriti, izmantojot DAGR, būs jāslēdz vienošanās par visu DAGR lietoto datu apjomu vai tikai par personas datu apriti. Vienlaikus, atbildību par personas datu apriti nosaka arī noteikumu projekta 4.un 5.punkts.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 27.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā skaidrot terminu “datu patērētājs”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 30.punkts noteic, ka datu apjomu, kas no katras šajā punktā nosauktajām sistēmām tiks uzkrāts DAGR, noteiks VIRSIS. Ministru kabineta 2019. gada 5.novembra noteikumi Nr.523 “Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi” (spēkā līdz 2022.gada 31.decembrim) neparedz iekļaut VIRSIS šādus datus. Noteikumu projekta anotācijā nav sniegta informācija par minēto noteikumu izdošanu jaunā redakcijā un to konceptuālo saturu.
Saskaņā ar noteikumu projekta anotācijā norādīto DAGR vienotais datu modelis ir “predefinēta datu struktūra un formāts, kurā tiek nodrošināta datu kopu un atribūtu pievienošana, labošana vai dzēšana, kā arī nepieciešamības gadījumā datu anonimizēšana un pseidonimizēšana”. Saskaņā ar noteikumu projekta 16.5.apakšpunktu DAGR datu modeli pēc noteikumu pieņemšanas izstrādā DAGR pārzinis, un saskaņā ar noteikumu projekta 31.punktu DAGR iesniegtajiem datiem jāatbilst aģentūras noteiktajam DAGR vienotajam datu modelim. Šie nosacījumi ir ļoti būtiski jebkuram datu devējam, jo tie uzliek pienākumu sagatavot un sniegt DAGR nezināma apjoma datus no savas sistēmas DAGR prasītajās formās. Noteikumu projekta 30.punktā uzskaitīto informācijas sistēmu apstrādātais datu apjoms ir ārkārtīgi liels un pilna apjoma informācijas replicēšanu DAGR nevar uzskatīt par lietderīgu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikumu projektā norādīt kritērijus, pēc kuriem tiks noteikts datu apjoms, kas datu devējam būs jānodod DAGR. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta anotācijā norādīt pamatojumu kritēriju izvēlei, lai noteiktu datu apjomu, kas jānodod DAGR, kā arī norādīt finansējumu, kas būs pieejams datu devējiem noteiktā datu apjoma sagatavošanai un nodošanai DAGR, kā arī norādīt informāciju par turpmāko regulējumu VIRSIS darbībai un saturam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 31.punkta nozīme ir divu obligātu prasību izpilde attiecībā uz datu devēju (ievērot DAGR vienoto datu modeli un nodot datu kopas, kas noteiktas VIRSIS). Noteikumu projektā nav konkretizējošas informācijas par datu modeli (to izstrādās DAGR pārzinis pēc noteikumu pieņemšanas), DAGR nododamo datu kopu apjomu un datu nodošanas regularitāti (noteiks VIRSIS, taču VIRSIS pašlaik tas netiek iekļauts un nav turpmākās informācijas par VIRSIS darbību un tajā iekļauto informāciju pēc 2022.gada 31.decembra).
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precīzēt noteikumu projekta 31.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 32.punkta gramatiskā redakcija neļauj saprast tā jēgu. Esošā redakcija iespējami nosaka, ka datu devējs, izmantojot DAGR, varēs izpildīt kādu no savām funkcijām vai sniegt kādu pakalpojumu. Realitātē – datu devējs jau izmanto savas informācijas sistēmas datus, ar to integrēto informācijas sistēmu datus un šo datu aprites rezultātā sniedz savas kompetences pakalpojumu. Nav saprotams, kādēļ būtu jādublē esošo funkciju/pakalpojumu izpilde vēl vienā informācijas sistēmā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 32.punkta redakciju. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Mērķa aprakstā norādītie DAGR raksturojumi neatbilst Valsts informācijas sistēmu likuma 1.panta terminu skaidrojumā valsts platformām noteiktajam darbības mērķim. Datu kopēšana, veiktspējas un pieejamības paaugstināšana un jauni tehniskie datu izplatīšanas mehānismi ir priekšnoteikumi valsts pārvaldes funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšanas efektivitātes paaugstināšanai, taču paši par sevi nenodrošina  institūciju funkciju un uzdevumu izpildi.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta mērķi atbilstoši deleģējumam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļā ir skaidrots, ka DAGR projekta īstenošanas pirmajā un otrajā posmā DAGR tiks iekļautas datu kopas no kopumā 23 informācijas sistēmām (noteikumu projekta 30. punktā uzskaitītajām sistēmām), finansējumu attiecīgajai integrācijai nodrošinot DAGR ANM projekta ietvaros. Nav līdz galam skaidrs, kā notiks citu informācijas sistēmu integrācija DAGR:
- lēmumu par prioritāri integrējamajām sistēmām pieņemot un atbilstošu finansējumu nodrošinot centralizēti (līdzīgi kā attiecībā uz pirmajām 23 sistēmām), vai
- lēmumu par integrāciju pieņemot un atbilstošu finansējumu nodrošinot katras sistēmas pārzinim pašam.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļā ir minēts, ka Digitālās transformācijas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam ietver būtisku sadaļu attiecībā uz datu pārvaldību, tajā skaitā vienotas datu pārvaldības platformas izveidošanu. Atbilstoša pamatnostādnēs definētā nepieciešamā rīcība ir šāda: “Izveidota unificēta datu pārvaldības infrastruktūra, kurā pēc vienotiem principiem tiek nodrošināta plaša publiskā un privātā sektora datu koplietošana, t.sk. pārrobežu līmenī.” (4.4.2.3. Rīcības apakšvirziens). Tātad DAGR vajadzētu sekmēt datu koplietošanu ne tikai G2G, bet arī G2B, B2G un B2B kontekstā, turklāt darīt to ne tikai Latvijas, bet arī pārrobežu līmenī. Tomēr no noteikumu projekta un tā anotācijas nav skaidrs, kā (ja vispār) DAGR sekmēs privātā sektora datu koplietošanu un datu koplietošanu pārrobežu līmenī. Fakts, ka noteikumu projekts ir izstrādāts, pamatojoties uz Valsts informācijas sistēmu likuma 18. panta piektās daļas 1. un 2.punktu, bet ne 3. punktu, liek domāt, ka nav plānots, ka par datu devējiem un datu saņēmējiem DAGR varēs būt arī privātpersonas, kurām nav deleģēti valsts pārvaldes uzdevumi.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu par DAGR, kontekstā ar privātā sektora datu koplietošanu un datu koplietošanu pārrobežu līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precīzāk informēt par Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi" paredzētā projekta "Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)" (turpmāk – DAGR projekts) realizāciju, konkrēti norādot tā būtību un saistību ar šo noteikumu projektu. Saskaņā ar DAGR projekta aprakstu tas tiek īstenots, lai uzlabotu datu apmaiņas drošumu un ātrumu. Informācijas sistēmās uzkrātie pamatdati, kuru izmantošana vienotajā publiskās pārvaldes datu telpā ir īpaši intensīva, tiks tehnoloģiski replicēti augstas veiktspējas ātrdarbīgā DAGR datu krātuvē.
Līdz šim DAGR projekta tiesiskais pamats ir Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam noteiktā Nacionālā datu pārvaldības platforma un DAGR projekta rezultātā tā pilnībā tiks izveidota un nodota produkcijā. Lūdzam informēt par DAGR konkrēto funkcionalitāti, nodošanu produkcijā, tās lietotājiem un darbību raksturojošiem rādītājiem.
Saskaņā ar noteikumu projekta un tam pievienotās anotācijas tekstu sistēmā pēc DAGR projekta realizācijas tiks veiktas izmaiņas. Lūdzam informēt kādas konkrētas izmaiņas tiks veiktas un kāds ir to veikšanas pamatojums, jo noteikumu projektā aprakstīto funkcionalitāti ir paredzēts izveidot jau DAGR projekta ietvaros. Izmaiņas DAGR projektā paredz noteikumu projekta anotācijā ietvertā informācija par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija” ietvaros plānoto DAGR attīstības projektu.
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai DAGR būs iespējama arī datu apstrāde tos nododot datu sākotnējā devēja informācijas sistēmai, jo noteikumu projekts un anotācija paredz tikai datu izgūšanu (datu izplatīšanu) no datu sniedzējiem un datu sniegšanu datu saņēmējiem. Funkciju un uzdevumu izpildes rezultātā ļoti bieži saņemtā informācija tiek apstrādāta (mainīta, precizēta, aktualizēta) un to ir nepieciešams nodot "atpakaļ" atbilstošajai institūcijas informācijas sistēmai.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar informāciju par to, kā par DAGR datu devēju būs jākļūst vai kļūs citas noteikumu projekta 30.punktā pašlaik nenosauktas informācijas sistēmas, norādot precīzus kritērijus vai nosacījumus (analoģiski tiem, pēc kuriem pašlaik ir izvēlētas noteikumu projekta 30.punktā norādītās sistēmas). Satiksmes ministrijas pieredze projektos, kurus finansē Eiropas finanšu instrumenti un kuru atbildīgā iestāde ir VARAM, liecina, ka šo projektu ietvaros tiek pieprasīts izveidot starpsistēmu risinājumus kā obligātus, kaut gan konkrētajiem risinājumiem nav plaša pielietojuma, nav konstatēta to mērķauditorija, kas vēlētos izmantot šos datus, kā arī nav zināma funkcija/pakalpojums. Taču starpsistēmu risinājumus nākas izstrādāt, finansēt un pēc tam nodrošināt to uzturēšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā nav ietverts termina “savienotājs” skaidrojums, nav iespējams saprast notekumu projekta 12.punkta jēgu (skatīt 2.iebildumu).
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā nav ietverts termina “savienotājs” skaidrojums, nav iespējams saprast notekumu projekta 13.punkta jēgu (skatīt 2.iebildumu).
Piedāvātā redakcija
-