Projekta ID
25-TA-1094Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam rīkojuma projekta 2., 3., 4., 5. un 7.pielikumā sadaļā “Cita būtiska informācija” norādīt detalizētus aprēķinus plānotajām uzturēšanas izmaksām pēc projekta pabeigšanas, t. sk. norādot informāciju par iespējam segt uzturēšanas izmaksas par projekta īstenošanu atbildīgo ministriju/iestāžu esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, savukārt 1. un 6.pielikumā sadaļā “Cita būtiska informācija” lūdzam norādīt prognozēto uzturēšanas izmaksu apmēru (attiecībā uz 1.pielikumu lūdzam ņemt atzinuma 3.iebildumā norādīto, kā arī ņemt vērā, ka detalizētu aprēķinu izmaksām VID nosūtīs VARAM e-pastā, tai skaitā sniedzot informāciju par iespējām finansējumu nodrošināt esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros).
Vienlaikus lūdzam pārskatīt un samazināt norādīto uzturēšanas izmaksu apmēru, ņemot vērā, ka tas ir nesamērīgi augsts, vērtējot pret plānotajiem ieguldījumiem, proti, īstenojot 7 projektus ar finansējumu 39,2 milj. euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu 33,3 milj. euro apmērā, rodas nepieciešamība rezultātu uzturēšanai nodrošināt finansējumu ik gadu 6,1 milj. euro apmērā, piemēram, lielākās uzturēšanas izmaksas paredzētas:
- 5.pielikumā Zemkopības ministrijas projekta “Zemkopības resora IKT infrastruktūras (LAD datu centrs) un koplietošanas drošības risinājumu un informācijas sistēmu kiberdrošības stiprināšana” uzturēšanai ik gadu 150 000 euro, kas ir 37,5% apmērā no projekta īstenošanas izmaksām;
- 2.pielikumā SIA “Latvijas Digitālās veselības centrs” projekta “Latvijas Digitālās veselības centra uzturēto IT sistēmu drošības un rezerves infrastruktūras risinājumu izveide” uzturēšanai ik gadu 898 632,80 euro apmērā, kas ir 27,2% apmērā no projekta īstenošanas izmaksām;
- 4.pielikumā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra projekta “Kiberdraudu samazināšana iekšlietu nozarē" uzturēšanai ik gadu 3 469 444,00 euro apmērā, kas ir 19,0% apmērā no projekta īstenošanas izmaksām;
- 7.pielikumā Valsts digitālās attīstības aģentūras projekta “Valsts kritisko IKT risinājumu un pakalpojumu infrastruktūras un kiberdrošības stiprināšana Valsts digitālās attīstības aģentūrā” uzturēšanai ik gadu 1 237 621,95 euro apmērā, kas ir 18,2% apmērā no projekta īstenošanas izmaksām.
Papildus norādām, ka 4.pielikumā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra projekta “Kiberdraudu samazināšana iekšlietu nozarē" uzturēšanas izmaksas ir precizējamas, svītrojot no tām izmaksas un jaunu amata vietu cilvēkresursu nodrošināšanai, ievērojot, ka virzībai uz mazu un efektīvu valsts pārvaldi, veikto kapitālieguldījumu nodrošināšana jāveic esošo cilvēkresursu un tām pieejamā finansējuma ietvaros.
Vienlaikus lūdzam pārskatīt un samazināt norādīto uzturēšanas izmaksu apmēru, ņemot vērā, ka tas ir nesamērīgi augsts, vērtējot pret plānotajiem ieguldījumiem, proti, īstenojot 7 projektus ar finansējumu 39,2 milj. euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu 33,3 milj. euro apmērā, rodas nepieciešamība rezultātu uzturēšanai nodrošināt finansējumu ik gadu 6,1 milj. euro apmērā, piemēram, lielākās uzturēšanas izmaksas paredzētas:
- 5.pielikumā Zemkopības ministrijas projekta “Zemkopības resora IKT infrastruktūras (LAD datu centrs) un koplietošanas drošības risinājumu un informācijas sistēmu kiberdrošības stiprināšana” uzturēšanai ik gadu 150 000 euro, kas ir 37,5% apmērā no projekta īstenošanas izmaksām;
- 2.pielikumā SIA “Latvijas Digitālās veselības centrs” projekta “Latvijas Digitālās veselības centra uzturēto IT sistēmu drošības un rezerves infrastruktūras risinājumu izveide” uzturēšanai ik gadu 898 632,80 euro apmērā, kas ir 27,2% apmērā no projekta īstenošanas izmaksām;
- 4.pielikumā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra projekta “Kiberdraudu samazināšana iekšlietu nozarē" uzturēšanai ik gadu 3 469 444,00 euro apmērā, kas ir 19,0% apmērā no projekta īstenošanas izmaksām;
- 7.pielikumā Valsts digitālās attīstības aģentūras projekta “Valsts kritisko IKT risinājumu un pakalpojumu infrastruktūras un kiberdrošības stiprināšana Valsts digitālās attīstības aģentūrā” uzturēšanai ik gadu 1 237 621,95 euro apmērā, kas ir 18,2% apmērā no projekta īstenošanas izmaksām.
Papildus norādām, ka 4.pielikumā Iekšlietu ministrijas Informācijas centra projekta “Kiberdraudu samazināšana iekšlietu nozarē" uzturēšanas izmaksas ir precizējamas, svītrojot no tām izmaksas un jaunu amata vietu cilvēkresursu nodrošināšanai, ievērojot, ka virzībai uz mazu un efektīvu valsts pārvaldi, veikto kapitālieguldījumu nodrošināšana jāveic esošo cilvēkresursu un tām pieejamā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzu veikt izmaiņas projekta nosaukumā atbilstoši projekta pasē norādītajam.
Piedāvātā redakcija
VID IKT attīstība, paplašinot Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (VESPC) pakalpojumu izmantošanu datu pieejamības un augstas kiberdrošības nodrošināšanai
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzu papildināt projekta pasi ar informāciju par uzturēšanas un atlīdzības izdevumiem
Piedāvātā redakcija
Pēc projekta termiņa beigām ik gadu būs nepieciešams papildu finansējums IKT risinājuma uzturēšanai 352 709 EUR apmērā. Projekta ietvaros plānota atlīdzība projekta personālam
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzu labot projekta nosaukumu atbilstoši pasē norādītajam
Piedāvātā redakcija
VID IKT attīstība, paplašinot Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (VESPC) pakalpojumu izmantošanu datu pieejamības un augstas kiberdrošības nodrošināšanai
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai nodrošinātu pārliecību, ka projekta ietvaros netiek sniegts atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai un komercdarbības atbalsts saimnieciskās darbības veicējam, un ņemot vērā to, ka tā ir būtiska informācija projekta izvērtēšanai, lūdzam izvērtēt, vai finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai un kā komercdarbības atbalsts. Skaidrojam, ka gadījumā, ja atbalsts tiek sniegts, piemēram, valsts deleģētas funkcijas veikšanai, tas atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (C/2016/2946) 17.punktā noteiktajam, nav atbalsts saimnieciskai darbībai. Šādā gadījumā, lūdzam anotācijā un projektu pasēs norādīt kādu valsts pārvaldes uzdevuma izpildi projekta finansējuma saņēmējs un/vai sadarbības partneris projekta ietvaros plāno veikt, lai pamatotu, ka projekta ietvaros radītais informācijas un komunikācijas tehnoloģijas risinājums ir nepieciešams konkrētu valsts deleģētu funkciju veikšanai.
Savukārt, ja tiek konstatēts, ka kāda projekta ietvaros atbalsts tiek sniegts saimnieciskai darbībai un tas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, lūdzam attiecīgi rīkojuma projektā svītrot šo projektu no atbalstāmo projektu saraksta, jo 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" ietvaros komercdarbības atbalsts nav paredzēts.
Savukārt, ja tiek konstatēts, ka kāda projekta ietvaros atbalsts tiek sniegts saimnieciskai darbībai un tas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, lūdzam attiecīgi rīkojuma projektā svītrot šo projektu no atbalstāmo projektu saraksta, jo 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" ietvaros komercdarbības atbalsts nav paredzēts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam rīkojuma projekta 1.punktā un tā apakšpunktos finansējuma apmēru norādīt finansējumu veselos skaitļos, pārliecinoties, lai sniegtā informācija sakrīt ar anotācijas 3.sadaļā norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumi Nr.320 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.3. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana” īstenošanas noteikumi” apstiprināti Ministru kabineta sēdē 2025.gada 27.maijā, lūdzam precizēt rīkojuma projekta 2.pielikuma “1.3.1.3._pase_LDVC_f.docx” 3.atsauci.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties, ka visu pasākuma ietvaros plānoto projektu summa atbilst ES fondu finansējums atbilst Ministru kabineta 27. maija 2025. gada noteikumu "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" īstenošanas noteikumi" 12.punktam. Vēršam uzmanību, ka rīkojuma projektā ES fondu finansējums ir par 80 centiem lielāks.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt visas pases projektus ar informāciju attiecībā uz projektam piešķirto ES fondu un nacionālo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izlabot rīkojuma projekta 1.3. un 1.4. apakšpunkta numerāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt pases projekta sasniedzamo rezultātu tabulā iekļauto informāciju attiecībā uz rādītāja "Izveidots rezerves datu centrs un tiek nodrošināta IS produkcijas vižu darbība arī no alternatīvās lokācijas" vērtību "50%". Vēršam uzmanību, ka no esošās redakcijas nav skaidrs, vai šī ir esošās situācijas vērtība vai plānotā vērtība.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.1.apakšsadaļas punktā “Apraksts” minētajiem Ministru kabineta noteikumiem “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" īstenošanas noteikumi” norādīt numuru, t.i. Nr.320.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija” ar norādi, ka finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz ERAF līdzfinansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma nodrošināšanu tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 3. punktu, jo tam nav juridiskas slodzes. Dubultā finansējuma neiestāšanās prasība izriet no Ministru kabineta 2025. gada 27. maija noteikumu Nr. 320 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" īstenošanas noteikumi" 30. punkta, kā arī līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu. Ja ir nepieciešams iekļaut paskaidrojošu prasību par dubultā finansējuma neiestāšanos, to var iekļaut līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
(Svītrots)
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta sēdes protokollēmuma (turpmāk – Protokollēmuma) 4. punkts nav Protokollēmumā nosakāms jautājums, jo skar projekta iesniedzēja pienākumus. Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 185. punktam lūdzam attiecīgo punktu svītrot un iekļaut šo noteikumu Rīkojuma projektā. Papildus lūdzam Rīkojumu projekta anotācijā ietvert attiecīgo skaidrojumu par minētā punkta nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
5. Šā rīkojuma 1. punktā norādītās institūcijas uzraudzības padomes sastāvā, kas izveidota, pamatojoties uz Ministru kabineta 2025. gada 27. maija noteikumu Nr. 320 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" īstenošanas noteikumi" 39. punktu, iekļauj Nacionālā kiberdrošības centra pārstāvjus, lai nodrošinātu kiberdrošības aktivitāšu koordināciju, uzraudzību un centralizēto pakalpojumu integrāciju.
