Atzinums

Projekta ID
22-TA-942
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Gan likumprojektā "Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā" (turpmāk – likumprojekts), gan likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) lietots jēdziens "ekonomiski pamatoti izdevumi", vienlaikus ne no likumprojekta, ne no anotācijas nav līdz galam saprotams šī jēdziena saturs. No anotācijas noprotams, ka  gadījumi, kad transportlīdzekļa evakuācijas izmaksas pārsniedz paša transportlīdzekļa izmaksas, varētu nebūt ekonomiski pamatotas izmaksas. Tomēr Tieslietu ministrija šādam apgalvojumam līdz galam nevar piekrist. Proti, jāņem vērā, ka ceļu satiksmē piedalās transportlīdzekļi ar dažādu vērtību un ceļu satiksmes negadījumi var notikt dažādos attālumos no transportējamās vietas, līdz ar ko nebūtu taisnīgi minēto principu attiecināt uz visiem gadījumiem. Ievērojot minēto, lai nerastos pārpratumi par konkrētās normas un tajā lietoto jēdzienu tvērumu, lūdzam skaidrot iepriekš minēto. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums (turpmāk - likums) stājās spēkā 2004. gada 1. maijā. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojekta 17. pantā paredzētajos likuma pārejas noteikumos vārdus "šā likuma spēkā stāšanās". 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju par likumprojekta 7., 8., 9., 10., 11. un 12. pantu, jo tajā minētie vārdi "Ar Ministru kabineta 2004. gada 20. augusta rīkojumu Nr. 583 biroja likvidāciju” Satiksmes birojs ir likvidēts. Atbilstoši Ministru kabineta 1997. gada "Par Satiksmes 13. maija noteikumu Nr. 182 Satiksmes biroja likums" 1. punktam Satiksmes birojs bija Finanšu ministrijas padotībā" ir neskaidri.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā, sniedzot risinājuma aprakstu saistībā ar likumprojekta 17. pantu cita starp norādīts, ka "šā likuma 51.4 pants, kas paredz gadījumus, kad LTAB ir tiesīgs iesniegt kreditora prasījumu un tā precizējumus, stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Maksātnespējas likumā saistībā ar LTAB tiesībām iesniegt kreditora prasījuma precizējumus". Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar panākto vienošanos likumprojektā "Grozījumi Maksātnespējas likumā", kas jau tiek skatīts Saeimā (Saeimas reģ. Nr. 25/Lp14), paredzētie grozījumi nav specifiski LTAB, bet gan paredzētas kā vispārīgas kreditoru tiesības. Līdz ar to aicinām precizēt arī risinājuma aprakstu anotācijas tekstā atbilstoši gan likumprojektā, gan likumprojektā "Grozījumi Maksātnespējas likumā" paredzētajam.
Piedāvātā redakcija
Likumprojekts paredz šādus pārejas noteikumus:
1) Ministru kabinets sešu mēnešu laikā no šā likuma spēkā stāšanās dienas izdod Ministru kabineta noteikumus atbilstoši grozījumiem šā likuma 37. panta piektajā daļā;
2) grozījumi šā likuma 37. panta piektajā daļā stājas spēkā sešus mēnešus pēc šā likuma spēkā stāšanās;
3) LTAB trīs mēnešu laikā no šā likuma spēkā stāšanās nodrošina valdes atbilstību šā likuma 47. pantā minētajām prasībām;
4) LTAB sešu mēnešu laikā no šā likuma spēkā stāšanās dienas iesniedz statūtus saskaņošanai Finanšu ministrijai;
5) šā likuma 51.4 pants, kas paredz gadījumus, kad LTAB ir tiesīgs iesniegt kreditora prasījumu un tā precizējumus, stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Maksātnespējas likumā saistībā ar kreditora tiesībām iesniegt kreditora prasījuma precizējumus.
5.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Priekšlikums
Ar likumprojektu tiek grozītas vairākas likuma normas, kurās pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 16. septembra Direktīva Nr. 2009/103/EK par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību (turpmāk – Direktīva) prasības. Šādi grozījumi, kā izriet no anotācijas 1.3.apakšsadaļas, tiek veikti, lai panāktu labāku atbilstību Direktīvai. Šādas likuma normas ir ne tikai tā 28. pants, kura atbilstība Eiropas Savienības Tiesas secinājumiem par Dirketīvas 3. panta interpreāciju ir atspoguļota anotācijas 5. sadaļā, bet arī likuma 6. pants (likumprojekta 1. pants) un likuma 44. pants (likumprojekta 8. pants).

Ievērojot minēto, lūdzam papildināt anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par visām likumprojekta normām, kurās tiek pārņemtas Dirketīvas prasības. Ja nepieciešams, lūdzam aizpildīt 5. sadaļas 1. tabulu, norādot attiecīgās likumprojekta un likuma normas un attiecīgās Dirketīvas normas. 
Piedāvātā redakcija
-