Atzinums

Projekta ID
25-TA-31
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulā (ES) Nr. 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk - regula Nr. 2022/2472), ietverto prasību ieviešanu noteikumu projektā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Izdoti saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu, Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 4. panta otro daļu un Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 4. panta otrās daļas 5. un 6. punktu
Iebildums
Lūdzam salāgot ar noteikumu projekta anotācijas 1.1. apakšsadaļā ietverto informāciju, no kuras izriet, ka noteikumu projekta (precizēto Ministru kabineta noteikumu) izdošanas pamats ir tostarp Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 4.panta otrā daļa, ne vien šīs daļas 5. un 6. punkts, atbilstoši precizējot arī citas noteikumu projekta normas (tostarp precizēto Ministru kabineta noteikumu 1. punktu). Alternatīvi, ja noteikumu projekts netiek precizēts, lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kā paredzēts izpildīt minēto likuma pilnvarojumu pilnā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
5.6.11. kapitālsabiedrībai – akciju sabiedrībai vai sabiedrībai ar ierobežotu atbildību (izņemot vidējo uzņēmumu, kas ir pastāvējis mazāk nekā trīs gadus) – uzkrāto zaudējumu dēļ ir zudusi vairāk nekā puse no tās parakstītā kapitāla, ja, uzkrātos zaudējumus atskaitot no rezervēm un visām pārējām pozīcijām, kuras vispārpieņemts uzskatīt par daļu no sabiedrības pašu kapitāla, rodas negatīvs rezultāts, kas pārsniedz pusi no parakstītā kapitāla, ņemot vērā arī kapitāldaļu uzcenojumu;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas". Skaidrojam, ka minētais pants satur tai skaitā aizliegumu pārrakstīt un interpretēt regulu normas dalībvalstu nacionālajos tiesību aktos. Vienlaikus Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, gadījumos, ja regula prasa tās piemērošanai nepieciešamu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, izņēmuma gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos. Šāds gadījums var tikt pamatots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumu. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un nodrošināt, ka regulas prasības pēc iespējas netiek pārrakstītas noteikumu projekta 6. punktā u.c. vienībās, bet gadījumā, ja noteikumu projektā tiek veikta atsevišķu regulas tiesību normu inkorporēšana noteikumu projektā, lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt tam pamatojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
5.6.13. komersantam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, vai ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru. Šo nosacījumu pārbauda, pamatojoties uz atbalsta saņēmēja iesniegtu apliecinājumu;
Iebildums
Lūdzam aktualizēt atbilstoši spēkā esošajam Maksātnespējas likumam, tostarp svītrojot norādi uz sanāciju un mierizlīgumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
5.7.1 piesakoties atbalstam II.1 nodaļas kārtībā, uz to, tai skaitā vērtējot saistīto uzņēmumu grupas līmenī, neattiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko piešķirts atbalsts, kurš atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar iekšējo tirgu
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiek ieviests regulas Nr. 2022/2472 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts, lūdzam nepārrakstīt minētās regulas prasību, bet tā vietā papildināt ar atsauci uz minēto regulas vienību. Līdzīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 22. punktu.
Piedāvātā redakcija
"5.7.1 piesakoties atbalstam II.1 nodaļas kārtībā, uz to, tai skaitā vērtējot saistīto uzņēmumu grupas līmenī, neattiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2022/2472 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktā minēto."
6.
Noteikumu konsolidētā versija
II1. Aizdevumu programmas nosacījumi atbalstam ar primāro lauksaimniecisko ražošanu saistītām investīcijām komersantiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 19. punktu, nodrošinot, ka tajā netiek dublētas (skaidrotas) regulā Nr. 2022/2472, jo īpaši tā 14. pantā (sk. 3., 6., 7. un 9. punktu) ietvertās prasības.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
27.21. bioekonomikas stratēģijai atbilstoša vispārējā snieguma un ilgtspējas uzlabošana, kādu jo īpaši panāk, samazinot ražošanas izmaksas vai uzlabojot un pārkārtojot ražošanu;
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt, svītrojot atsauci uz atbilstību bioekonomikas stratēģijai. Norādām, ka politikas plānošanas dokumenti Latvijā nav indivīdiem juridiski saistoši, tādēļ noteikumu projektā nedrīkst atsaukties un uzlikt par pienākumu indivīdam ievērot juridiski nesaistošus dokumentus. Līdzīgi lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 1. pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
5.3.2. ja investīciju projekts ir saistīts ar primāro lauksaimniecības ražošanu – jaunu iekārtu un tehnoloģisko procesu ieviešana ražošanā, vai pakalpojumu sniegšanā šo noteikumu 19.2. apakšpunktā vai 27.2 punktā minētajā atbalstāmajā nozarē;
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka šo noteikumu 27.2 punktā nav minētas atbalstāmās nozares, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 5. punktu, nodrošinot korektu atsauci.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
5.6.11. kapitālsabiedrībai – akciju sabiedrībai vai sabiedrībai ar ierobežotu atbildību (izņemot vidējo uzņēmumu, kas ir pastāvējis mazāk nekā trīs gadus) – uzkrāto zaudējumu dēļ ir zudusi vairāk nekā puse no tās parakstītā kapitāla, ja, uzkrātos zaudējumus atskaitot no rezervēm un visām pārējām pozīcijām, kuras vispārpieņemts uzskatīt par daļu no sabiedrības pašu kapitāla, rodas negatīvs rezultāts, kas pārsniedz pusi no parakstītā kapitāla, ņemot vērā arī kapitāldaļu uzcenojumu;
Priekšlikums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu, termina "uzņēmums" vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs".
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
5.6.13. komersantam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, vai ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru. Šo nosacījumu pārbauda, pamatojoties uz atbalsta saņēmēja iesniegtu apliecinājumu;
Priekšlikums
Lūdzam nodrošināt konsekventu terminoloģiju attiecībā uz terminiem "atbalsta saņēmējs", "komersants" un "komersants" un "pieteicējs". Līdzīgi lūdzam konsekventu terminoloģiju nodrošināt arī attiecībā uz terminiem "finansēšanas pieteikums" un "atbalsta pieteikums", kā arī terminiem "atbalsta saņēmējs" un "aizdevuma saņēmējs".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
5.7.1 piesakoties atbalstam II.1 nodaļas kārtībā, uz to, tai skaitā vērtējot saistīto uzņēmumu grupas līmenī, neattiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko piešķirts atbalsts, kurš atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar iekšējo tirgu
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam pēc vārda "atbalstam" papildināt ar vārdiem "šo noteikumu".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
27.11 Uz finansējuma pieprasījuma izvērtējumu šīs programmas ietvaros var pretendēt investīciju projekti, ja pēc investīciju projekta pilnīgas pabeigšanas katra pēcuzraudzības gada beigās  tiek plānots izpildīt visus  šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minētos kritērijus, kā arī jāievēro šo noteikumu 21.2, 21.3 un 21.5 punktā noteiktos nosacījumus
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā ietverto grozīto Ministru kabineta noteikumu 21.3. apakšpunktā ietverti rādītāji, nevis kritēriji, savukārt norāde uz 21.3. apakšpunkta nosacījumiem ir lieka, jo šobrīd jau izriet no norādes uz kritērijiem, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
27.151. darbības, kas būtiski kaitē klimata pārmaiņu mazināšanai, ja minētās darbības rezultātā rodas ievērojamas siltumnīcefekta gāzu emisijas;
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kādas siltumnīcefekta gāzu emisijas varētu būt novērtējamas kā ievērojamas, nepieciešamības gadījumā atsaucoties uz konkrētiem normatīvajiem aktiem, kas to noteic.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
29.2.1 Zemkopības ministrijas atzinumu par komersanta investīciju projekta atbilstību šo noteikumu 5.8., 27.2, 27.4 punktam, 27.54. apakšpunktam, 27.6 un 27.15 punktam, ja investīciju projekts saistīts ar primāro lauksaimniecisko ražošanu
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atsauce uz šo noteikumu 5.8. apakšpunktu varētu būt nekorekta, jo pirmšķietami nav attiecināma uz Zemkopības ministrijas funkcijām, tādēļ lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
43. Šo noteikumu II.1 nodaļa, 5.1.1, 5.3.2., 5.6.1, 5.7.1, 29.2.1, 31.5.1, 31.8. apakšpunkts, 35. punkts un 37.5. apakšpunkts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos ietvertā atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis”.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka vairāki no uzskaitītajiem punktiem jau ir stājušies spēkā, tādēļ lūdzam atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām atsauces uz minētajiem punktiem aizstāt ar norādi, kas, piem., paredz, ka "grozījumi šo noteikumu (..) punktā, kas paredz (..) stājas spēkā(..)". Papildus lūdzam izvērtēt un papildināt minēto uzskaitījumu ar citām normām, kas ir saistītas ar attiecīgo atbalstu, piem., grozījumiem šo noteikumu 6. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un attiecībā uz 4. un turpmākām atlases kārtām, kā alternatīvu uz šo noteikumu 19.2. apakšpunktā minētajām nozarēm norādīt uz primārās lauksaimnieciskās ražošanas nozari, atsaucoties uz šo noteikumu 27.2 punktā ietvertajiem mērķiem, tādējādi salāgojot ar šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minēto.
Piedāvātā redakcija
-