Projekta ID
24-TA-453Atzinuma sniedzējs
"Baltijas ogļūdeņražu izpētes un ieguves asociācija"
Atzinums iesniegts
02.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt kritērijus eksperta/kandidāta izvērtējumam konkrētajās vides ietekmes jomās - trokšņu novērtējums, hidroģeoloģiskais novērtējums u.c. Jānorādā, ka atbilstoša izglītība automātiski nenozīmē eksperta pietiekamu kvalifikāciju. ES praksē dažādu jomu ekspertiem tiek norādītas gan izglītības, gan pieredzes prasības, uzsverot pieredzi atbilstošā jomā īstenotajos projektos. Likumprojektā noteiktais faktiski nozīmē, ka eksperts var būt speciālists tikko ieguvis atbilstošo izglītību apliecinošu dokumentu bez nekādās praktiskās pieredzes, kā arī nevar neņemt vērā izglītības līmeni (profesionālā augstākā, akadēmiskais vai zinātniskais grāds).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vides pārraudzības valsts biroja interneta vietnē pieejama informācija liecina, ka vidēji IVN procedūra tiek veikta no 3 līdz 4 gadiem. Diemžēl ogļūdeņražu projektam šī procedūra pārsniedza pat 5 gadu termiņu. Tādējādi augstāk minētājā Deklarācijā noteiktais par administratīvā sloga mazināšanu IVN jomā ir pamatoti un steidzami risināms. Papildus jānorada, ka pirms aptuveni vairāk kā 10 gadiem, gandrīz identiskas procedūras tika paveiktas no 1 līdz 2 gadiem, kas nozīmē, ka iepriekš birokrātijas slogs bija būtiski mazāks, tāpēc nepieciešams noteikt termiņus IVN procedūrai ne tikai paredzētā darbības ierosinātājam, bet arī IVN procedūrā iesaistītajām kompetentajām institūcijām. Tāpēc Asociācija atkārtoti norādā, ka likumprojektā jābūt skaidri definētam:
1) cik bieži kompetentā institūcija var pieprasīt papildināt ziņojumu ar jaunu informāciju;
2) par cik ilgu laiku var pagarināt ziņojuma izskatīšanu un atzinuma sniegšanu par IVN ziņojumu;
3) cik ilgi var tikt vērtēts paredzētās darbības ziņojums;
Lūdzam likumprojekta izstrādātajam to definēt un iekļaut likumprojektā.
1) cik bieži kompetentā institūcija var pieprasīt papildināt ziņojumu ar jaunu informāciju;
2) par cik ilgu laiku var pagarināt ziņojuma izskatīšanu un atzinuma sniegšanu par IVN ziņojumu;
3) cik ilgi var tikt vērtēts paredzētās darbības ziņojums;
Lūdzam likumprojekta izstrādātajam to definēt un iekļaut likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 1.pielikumā 20. punktu izteikt sekojoši: "Ogļūdeņražu ieguvei komerciālos nolūkos virs 50 tonnām dienā".
Eiropas parlamenta un padomes 13.12.2011. Direktīva 2011/92/ES “Par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu” nosaka IVN procedūras piemērošanu tikai naftas un dabasgāzes ieguvei komerciāliem mērķiem, ja iegūtais daudzums pārsniedz 500 tonnas dienā attiecībā uz ogļūdeņražiem. Papildus noradām, ka Lietuvas Republikā plānoto ekonomisko darbību ietekmes uz vidi novērtējuma likuma 1.pielikumā noteikts, ka “plānotās ekonomiskās aktivitātes, kam jāpiemēro ietekmes uz vidi novērtējums 2.1. punktā minēta ogļūdeņražu ieguve Lietuvas Republikas teritorijas, ja apjoms pārsniedz 500 tonnas dienā. Asociācija piedāvā noteikt un piemērot risinājumu mērķa lielumu 50 tonnas dienā, sākot ar kuru nepieciešams piemērot IVN procedūru. Tā būs daudzkārt zemāka robežvērtību kā noteikts Direktīvā 2011/92/ES. Latvija šobrīd nepamatoti ietekmes uz vidi novērtējuma normatīvais regulējums nosaka IVN procedūras piemērošanu ogļūdeņražu ieguvei sākot no 0,01 tonnām dienā. Ģeoloģiskie apstākļi Latvijā būtiski neatšķiras no kaimiņvalstu ģeoloģiskajiem apstākļiem, tāpēc ogļūdeņražu ieguve Latvijā nevar radīt augstāku vides piesārņojuma risku kā kaimiņvalstīs.
Eiropas parlamenta un padomes 13.12.2011. Direktīva 2011/92/ES “Par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu” nosaka IVN procedūras piemērošanu tikai naftas un dabasgāzes ieguvei komerciāliem mērķiem, ja iegūtais daudzums pārsniedz 500 tonnas dienā attiecībā uz ogļūdeņražiem. Papildus noradām, ka Lietuvas Republikā plānoto ekonomisko darbību ietekmes uz vidi novērtējuma likuma 1.pielikumā noteikts, ka “plānotās ekonomiskās aktivitātes, kam jāpiemēro ietekmes uz vidi novērtējums 2.1. punktā minēta ogļūdeņražu ieguve Lietuvas Republikas teritorijas, ja apjoms pārsniedz 500 tonnas dienā. Asociācija piedāvā noteikt un piemērot risinājumu mērķa lielumu 50 tonnas dienā, sākot ar kuru nepieciešams piemērot IVN procedūru. Tā būs daudzkārt zemāka robežvērtību kā noteikts Direktīvā 2011/92/ES. Latvija šobrīd nepamatoti ietekmes uz vidi novērtējuma normatīvais regulējums nosaka IVN procedūras piemērošanu ogļūdeņražu ieguvei sākot no 0,01 tonnām dienā. Ģeoloģiskie apstākļi Latvijā būtiski neatšķiras no kaimiņvalstu ģeoloģiskajiem apstākļiem, tāpēc ogļūdeņražu ieguve Latvijā nevar radīt augstāku vides piesārņojuma risku kā kaimiņvalstīs.
Piedāvātā redakcija
20.Ogļūdeņražu ieguvei (komerciālos nolūkos) virs 50 tonnām dienā.
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
8. pantā nepieciešams precizēt iesnieguma iesniegšanas veidu VVD, nosakot, ka iesniegumu ietekmes sākotnējā izvērtējuma veikšanai piesaka VVD informācijas sistēmā TULPE vai būvniecības informācijas sistēmā, kā arī skaidri jādefinē prasības iesniegumu ievietošanai sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam noteikt precīzus termiņus gan atkārtotam sākotnējam izvērtējumam, gan prasībām par obligātu atkārtotu sabiedrisko apspriešanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 2.pielikuma 2. punkta 4) d) sadaļu izteikt sekojoši: "ogļūdeņražu izpētes un ieguves urbumi virs 5 tonnām dienā"'.
Ievērojot valdības uzdevumu saistībā ar IVN birokrātisko procedūru mazināšanu, Asociācija piedāvā izvērtēt un noteikt robežvērtību sākot no kuras ogļūdeņražu izpētes un ieguves urbumiem nepieciešams sākotnējais IVN izvērtējums. Atsaucoties uz Eiropas parlamenta un padomes 13.12.2011. Direktīvu 2011/92/ES “Par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu”, kas nosaka IVN procedūras piemērošanu tikai naftas un dabasgāzes ieguvei komerciāliem mērķiem, ja iegūtais daudzums pārsniedz 500 tonnas dienā ogļūdeņražiem (naftai), Asociācija piedāvā noteikt 100 reizes mazāku robežvērtību sākotnējam ietekmes uz vidi novērtējumam.
Ievērojot valdības uzdevumu saistībā ar IVN birokrātisko procedūru mazināšanu, Asociācija piedāvā izvērtēt un noteikt robežvērtību sākot no kuras ogļūdeņražu izpētes un ieguves urbumiem nepieciešams sākotnējais IVN izvērtējums. Atsaucoties uz Eiropas parlamenta un padomes 13.12.2011. Direktīvu 2011/92/ES “Par dažu sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu”, kas nosaka IVN procedūras piemērošanu tikai naftas un dabasgāzes ieguvei komerciāliem mērķiem, ja iegūtais daudzums pārsniedz 500 tonnas dienā ogļūdeņražiem (naftai), Asociācija piedāvā noteikt 100 reizes mazāku robežvērtību sākotnējam ietekmes uz vidi novērtējumam.
Piedāvātā redakcija
d) ogļūdeņražu izpētes un ieguves urbumi virs 5 tonnām dienā;