Atzinums

Projekta ID
23-TA-2824
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam savstarpēji saskaņot noteikumu projekta 8.punktā un anotācijā norādīto informāciju par investīcijas ietvaros plānoto līdzfinansējuma avotu, t.sk. norādot precīzu privātā finansējuma apmēru, ja tāds tiek plānots. Vēršam uzmanību, ka informācija ir savstarpēji pretrunīga, jo no anotācijas izriet, ka nepieciešamo līdzfinansējumu 1 058 825 EUR apmērā plānots nodrošināt no valsts budžeta līdzekļiem, turklāt anotācijas 1.3. sadaļā un 3.sadaļā norādīts, ka projekta ietvaros privātais līdzfinansējums paredzēts tikai kā papildu finansējuma avots gadījumos, ja tiek pārsniegta Taisnīgā pārkārtošanās fonda  un valsts budžeta līdzfinansējuma attiecināmā daļa.

Vienlaikus, lai nodrošinātu, ka netiek pārsniegta 85% Taisnīgā pārkārtošanās fonda  atbalsta intensitāte, lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punktā norādīto pasākuma kopējo pieejamo finansējumu uz 7 058 824 EUR un nacionālo līdzfinansējumu uz 1 058 824 EUR. Atbilstošus precizējumus lūdzam nodrošināt arī anotācijā.

Papildus, ņemot vērā, ka projekta īstenotājs/finansējuma saņēmējs ir kapitālsabiedrība, lūdzam anotācijas 1.3.sadaļu papildināt ar informāciju, kāpēc pasākuma ietvaros nacionālais līdzfinansējums jānodrošina no valsts budžeta līdzekļiem nevis no kapitālsabiedrības līdzekļiem, norādot plašāku skaidrojumu nekā tikai valsts pārvaldes deleģēto funkciju īstenošana un valsts pārvaldes uzdevumu izpilde.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu punktos 15.2., 30.6., 30.9., 30.11. un 33. ir lietots jēdziens "projekta dzīves laiks". Anotācijā minēts "projekta dzīves cikls", bet nav konkrēti norādīts, cik tas ir laika izteiksmē (gados). Lūdzam salāgot terminoloģiju MKN un anotācijā un precīzi norādīt, kāds (gados) ir projekta dzīves cikls. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu skaidru izpratni, ka projekta iesniedzējam ir pienākums ievērot, ka ieņēmumi projekta dzīves laikā ikgadēji nepārsniedz 50 procentus no izdevumiem, lūdzam precizēt noteikumu projekta 17.punktu. Atbilstoši aicinām precizēt arī anotācijā ietverto skaidrojumu par ikgadējo nosacījuma ievērošanu, vienlaikus papildinot sniegto skaidrojumu arī ar informāciju par to, kā no atbalsta sniedzēju puses tiks īstenota šī nosacījuma uzraudzība.

 
Piedāvātā redakcija



 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā. Vēršam uzmanību, ka arī vienkāršoto izmaksu izvērtējumā “Vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas 2021.-2027. gada ES fondu plānošanas periodā” 6.1.1.7.pasākums norādīts kā viens no tiem, kam  vienkāršoto izmaksu piemērošana ir ar augstāku praktisko iespējamību.

Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 22.2.apakšpunktu ar nosacījumu, ka izmaksas nepārsniedz 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar attiecināmības nosacījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10 procentiem no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja tas ir noteikts Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu.

Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta 22.12.apakšpunktu piedāvātajā redakcijā.

Piedāvātā redakcija
darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas jaunu darba vietu radīšana vai gadījumos, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, uzturēšanai un remontam ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā personālam, kas projektā ir nodarbināts vismaz 30 procentus darba laika, ievērojot šādus nosacījumus.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību, lai tiktu ievērotas Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantā noteiktās prasības. 
Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumu projekta 30.8. apakšpunktu ar prasību, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris izstrādā nosacījumus, kā pārliecinās arī par krāpšanas un korupcijas risku neesamību.
Piedāvātā redakcija
30.8. izstrādā nosacījumus, kā pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta, kā arī paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību, lai tiktu ievērotas Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantā noteiktās prasības;
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt apakšpunktu, ņemot vērā, ka nav noteikta prasība uzkrāt informāciju par horizontālo principu īstenošanu pēcuzraudzības periodā, tāpat lūdzam redakcionāli precizēt sistēmas nosaukumu un iekļaut konkrētu horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāju, par kuru būtu uzrkājami dati.
Piedāvātā redakcija
30.12. nodrošina horizontālo principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu”, “Klimatdrošināšana”, un “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu un par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāja "norādīt konkrētu rādītāju" sasniegtajām vērtībām datu uzkrāšanu un ievadi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar izvērstu skaidrojumu, pamatojot avansa un starpposma maksājuma kopsummas 100% apmēra nepieciešamību. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” (turpmāk - Budžeta noteikumi) 17. punktu avansa un starpposma maksājuma kopsumma var būt 100 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma, ja finansējuma saņēmējs ir valsts kapitālsabiedrība, kura projekta ietvaros avansa un starpposma maksājumu kopsummu izmanto tai deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma īstenošanai.

Papildus lūdzam precizēt noteikumu projekta 31. punktu, vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Budžeta noteikumu 9. un 10. punktu avansa maksājumus veic sadarbības iestāde, nevis atbildīgā iestāde. 
Piedāvātā redakcija
31. Pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021. – 2027. gada plānošanas periodā nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumus, kurus var izmaksāt vairākos maksājumos, ievērojot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz [x] procentus no projektam piešķirtā TPF finansējuma un valsts budžeta finansējuma kopsummas.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 1.3.sadaļā norādīto informāciju, ka projekta īstenotājs un tā sadarbības partneri visā projekta dzīves cikla laikā nodrošina projekta rezultātu uzturēšanu un apsaimniekošanu, lūdzam anotācijas 1.3. sadaļu (nepieciešamības gadījumā arī anotācijas 3.sadaļu) papildināt ar informāciju, kādas ir plānotās projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas un no kādiem resursiem projekta īstenotājs/finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris plāno nodrošināt to segšanu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ievērojot, ka projekta īstenotājs/finansējuma saņēmējs ir AS “Latvijas valsts meži”, kas ir kapitālsabiedrība, un sadarbības partneris ir Dabas aizsardzības pārvalde, kas ir valsts budžeta iestāde, lūdzam anotācijas 3.sadaļā norādīt pasākuma ietvaros plānoto valsts budžeta līdzekļu plānošanu un maksājumu veikšanu, norādot iesaistītās ministrijas un iestādes, ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” prasības.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā vārdus un iekavas "(ja attiecināms)" ņemot vērā, ka no noteikumu projekta izriet, ka finansējuma saņēmējs sadarbības partnera statusā piesaista Dabas aizsardzības pārvaldi.

Papildus lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.4. apakšpunktā minētā fonda nosaukumu, ņemot vērā, ka saskaņā ar Eiropas Savienības fondus regulējošajiem normatīvajiem aktiem korekts fonda nosaukums ir "Taisnīgas pārkārtošanās fonds".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikumu projekta 20.6.apakšpunkta redakciju:
1) precizējot, piemēram, šādi: projekta vadības nodrošināšana.
2) papildinot ar projekta īstenošanas nodrošināšanu.

Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 22.1.apakšpunktu un anotāciju ar nosacījumu, ka izmaksas par projekta iesnieguma informācijas sagatavošanu un aizpildīšanu Kohēzijas politikas vadības un informācijas sistēmā nav attiecināmas.

Piedāvātā redakcija
22.1. projekta iesnieguma un īstenošanas pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), kas tieši saistītas ar projektā plānotajām darbībām nepārsniedzot 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām:

15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, vai noteikumu projekta 22.9. apakšpunktā norādītās izmaksas ir paredzētas projekta īstenošanas un vadības personālam. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar nosacījumiem vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros informācijas un komunikācijas tehnoloģiju uzturēšanas izmaksas (piemēram, nepieciešamās licences un programmatūras atjauninājumi) iekļaujamas projekta vadības un īstenošanas netiešajās attiecināmajās izmaksās.

Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likmes aprēķins vēl nav saskaņots ar Finanšu ministriju, šobrīd nevaram saskaņot noteikumu projekta 22.10 apakšpunktā norādīto projekta vadības un īstenošanas personāla likmes apmēru. Informējam, ka Finanšu ministrija komentāru par likmes aprēķinu un anotācijā iekļaujamo informāciju nosūtīs atsevišķi.
Vienlaikus, ņemot vērā anotācijā noteikto, lūdzam arī noteikumu projekta 22.10.apakšpunktā skaidri noteikt, ka personāla izmaksu likmes apmērs tiks piemērots gan finansējuma saņēmējam, gan sadarbības partnerim.

Savukārt, lai salāgotu terminoloģiju ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, lietoto terminoloģiju, aicinām noteikumu projektā un anotācijā, kur attiecināms, aizstāt terminus - personāla atlīdzība/ personāla atlīdzības izmaksas ar "personāla izmaksas".

Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izdalīt atsevišķos noteikumu projekta apakšpunktos darba braucienu un iekšzemes komandējumu izmaksas, kā arī transporta pakalpojumu izmaksas, skaidri nosakot, kādas izmaksas tiek paredzētas un kura Finanšu ministrijas metodika tiek piemērota. Lūdzam attiecīgi precizēt informāciju arī anotācijā.

Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar nosacījumiem attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā katrai investīcijai neparedzēto izdevumu procentuālais apmērs ir jāizvērtē individuāli, atkarībā no tā, cik apjomīgus un sarežģītus projektus paredzēts īstenot attiecīgajā investīcijā, taču tas kopumā nedrīkst pārsniegt 5 % no kopējo tiešo attiecināmo izmaksu summas. Līdz ar to lūdzam anotācijā iekļaut pamatojumu, kāpēc konkrētajā pasākumā nosaka procentuālo neparedzēto izdevumu tieši tādā apmērā.

Vienlaikus lūdzam svītrot noteikumu projekta 24.punktā vārdus “kā to nosaka vienošanās”, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs saskaņo neparedzētos izdevumus brīvā formā un tas nav speciāli atrunāts līgumā ar finansējuma saņēmēju.


Piedāvātā redakcija
Neparedzētie izdevumi nepārsniedz piecus procentus no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzēto izdevumu izlietošanu finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, kas nosaka, ka investīcijas plānots veikt Latvijas Republikas teritorijā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot Eiropas Savienības fondu regulējošajos normatīvajos aktos un praksē lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 30.1. un 22.13. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 30.3.apakšpunktu, ņemot vērā anotācijā norādīto, ka sadārdzinājumu uzņēmās segt AS “Latvijas valsts meži”. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 30.punkts nosaka, ka visi minētā noteikumu projekta punkta apakšpunkti  ir attiecināmi gan uz projekta iesniedzēju, gan sadarbības partneri.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka projekta īstenošanā nodrošināma ne tikai nepārklāšanās ar citiem finanšu instrumentiem, bet arī tas, lai darbība netiktu finansēta tā paša projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma ietvaros dubultā. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta 30.4. apakšpunktu, nosakot, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina arī dubultā finansējuma neiestāšanos. 

Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļu ar informāciju, ka akciju sabiedrība  "Latvijas valsts meži" pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas, un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam nodrošināt šādu precizējumu veikšanu anotācijas 3.sadaļā
1) svītrot anotācijas 3.sadaļas 6. punkta pirmo teikumu;
2) precizēt 6.punktā norādīto finansējuma sadalījumu pa gadiem, jo, saskaitot kopā šobrīd norādīto TPF finansējumu, kopsumma veidojas 5 999 998 euro apmērā nevis 6 000 000 euro apmērā, savukārt saskaitot kopā šobrīd norādīto valsts budžeta finansējumu kopsumma veidojas 1 058 827 euro apmērā nevis 1 058 825 euro apmērā;
3) aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 5.1.apakšpunktu;
4) anotācijas 3.sadaļā precizēt norādītos gadus, kā kārtējo gadu norādot 2024.gadu un atbilstoši tam precizējot arī norādīto finansējumu sadalījumā pa gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 6.sadaļu papildināt ar detalizētāku informāciju par attiecīgās nozares/ jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju  iesaisti noteikumu projekta izstrādē, t.sk. ņemot vērā Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteikto “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv).”
Piedāvātā redakcija
-
26.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ja projekta izmaksas paredzēts attiecināt pirms projekta apstiprināšanas, un finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde,  MK sēdes protokollēmuma projektā ir nepieciešams noteikt finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus. Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā atbilstoši papildināt MK sēdes protokollēmumu, ņemot vērā, ka tiks piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums, tai skaitā ņemot vērā no anotācijas izrietošo informāciju, ka tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, un saskaņā ar noteikumu projekta 16. punktu pasākuma ietvaros atbalsts tiek sniegts tikai valsts pārvaldes deleģēto funkciju īstenošanai un valsts pārvaldes uzdevumu izpildei.

Piedāvātā redakcija
-