Atzinums

Projekta ID
23-TA-1698
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 5. punktu, nodrošināt precīzu informāciju par Eiropas Savienības tiesību aktu normu pārņemšanu un/vai ieviešanu. Ņemot vērā, ka:
1) atbilstoši noteikumu projekta 1.2. apakšpunkta redakcijai ar konkrēto punktu ieviests Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 16. decembra Regulas (EK) Nr. 1272/2008 par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu un ar ko groza un atceļ Direktīvas 67/548/EEK un 1999/45/EK un groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006 I pielikums. Attiecīgi lūdzam ieviešanu atspoguļot arī anotācijas 5.1. apakšsadaļā un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā.
2) pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 9. marta Direktīvas 2022/431, ar ko groza Direktīvu 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu vai mutagēnu iedarbību darbā (turpmāk - Direktīva 2022/431) 1. panta 1. punktu, noteikumu Nr. 803 informatīvajā atsaucē uz Eiropas Savienības direktīvām Nr.1 minētās direktīvas nosaukums tiek aizstāts ar "Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Direktīva 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu, mutagēnu vai reproduktīvajai sistēmai toksisku vielu iedarbību darbā (Sestā atsevišķā direktīva Padomes Direktīvas 89/391/EEK 16. panta 1. punkta nozīmē)". Iesakām vienlaicīgi ar plānotajiem grozījumiem noteikumos Nr.803 aktualizēt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām Nr.1, tādējādi nodrošinot direktīvas 2022/431 1. panta 1. punkta korektu pārņemšanu. Vēršam uzmanību, ka anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīts, ka konkrētā tiesību norma pārņemta noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā, kas nav saistīts ar direktīvas nosaukumu. 
3) noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts šķietami attiecināts arī uz tādu Direktīvas 2022/431 tiesību normu pārņemšanu, kas nav ar to saistītas. Piemēram, bet ne tikai, Direktīvas 1. panta 4. punkta c apakšpunkts, 1. panta 5.punkts, jo noteikumu projekta 1.2. apakšpunktā tiek definētas reproduktīvajai sistēmai toksiskas vielas, bet, iepriekš minētajās direktīvas 2022/431 vienībās noteikti pienākumi darba devējiem.
4) direktīvas 2022/431 1.panta 6.punkts a) apakšpunkts šķietami ir saistīts arī, piemēram, ar noteikumu Nr.803 11.2 apakšpunktu un noteikumu projekta 1.5.apakšpunktu. Savukārt, piemēram, direktīvas 2022/431 1.panta 10.punkts b)apakšpunkts ņemot vērā, ka tas paredz tiesības ārstiem vai iestādēm ierosināt darba ņēmējiem, kuriem veic veselības uzraudzību, ierosināt preventīvos pasākumus, šķietami pārņemts arī ar noteikumu projekta 1.10. apakšpunktu, tāpat no konkrētā direktīvas panta izriet arī, piemēram, slimības vēstures iekārtošana, kas paredzēts noteikumu Nr.803 52.2.1.apakšpunktā. Attiecīgi lūdzam nodrošināt, pilnīgu un precīzu no Eiropas Savienības tiesību aktiem izrietošo saistību izpildīšanu.
5) direktīvas 2022/431 1. panta 8. punkta a) apakšpunktā grozītais "direktīvas 10.panta 1.punkts" paredz "Higiēna un individuālā aizsardzība", kas šķietami pārņemts ar noteikumu Nr.803 37. punktu. Attiecīgi iesakām pārskatīt un izvērtēt direktīvas 2022/431 tiesību normu, tajā skaitā, piemēram, iepriekš minētā, 1. panta 8. punkta a) apakšpunkta vai 1.panta 9.punkts b)apakšpunkta pārņemšanu un korektu atspoguļošanu anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā.
6) direktīvā 2022/431 nav III pielikuma. Attiecīgi anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas atsauces uz direktīvas 2022/431 III pielikumu ir precizējamas, piemēram, ailē "III pielikums Benzols" teksts aizstājams ar "Pielikuma 1) punkts a) apakšpunkts".
7) "B" kolonnas ailē "1.pielikuma 711.punkts" šķietami domāts 1. pielikuma 710.punkts.
8) nav skaidrota direktīvas 2022/431 2. panta 1. punkta un pielikuma 2. punkta pārņemšana. Vēršam uzmanību, ka direktīvas 2022/431 2. panta 1. punkta 1. daļa pārņemta ar noteikumu projekta 2. punktu, bet 2022/431 2. panta 1. punkta 2. daļa ar noteikumu projekta 1.19. apakšpunktu. Tāpat, atbilstoši anotācijas 1.3. apakšsadaļā sniegtajiem skaidrojumiem, noteikumi Nr.803 tiek papildināti ar 3. pielikumu, kur pārņemta Direktīva 2022/431. Attiecīgi lūdzam pārliecināties par pilnīgu direktīvas 2022/431 tiesību normu pārņemšanu un atspoguļot to anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā.
9) noteikumu projekta 1.13. apakšpunktā šķietami pārņemts Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 12. decembra Direktīvas (ES) 2017/2398, ar ko groza Direktīvu 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu vai mutagēnu iedarbību darbā (Dokuments attiecas uz EEZ) pielikumā noteiktais pārejas pasākums Hroma (VI) savienojumiem, kas ir kancerogēni, bet noteikumu projekta 1.16. apakšpunktā Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīva (ES) 2019/983, ar ko groza Direktīvu 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu vai mutagēnu iedarbību darbā (Dokuments attiecas uz EEZ) pielikumā noteiktais pārejas pasākums. 

Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100. punktam, kas noteic, ka noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, lūdzam izvērtēt un, ja nepieciešams, precizēt noteikumu Nr.803. punktu. Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta izdošanas tiesiskā pamata izriet ne tikai līdzšinējais pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt darba aizsardzības prasības saskaroties ar kancerogēnām vielām (Darba aizsardzības likuma 25. panta 16. punkts), bet arī attiecībā uz citām prasībām, ko regulē Eiropas Savienības direktīvas darba aizsardzībā (Darba aizsardzības likuma 25. panta 18. punkts). Savukārt noteikumu Nr.803 1. punktā pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt darba aizsardzības prasības arī attiecībā uz citām prasībām, ko regulē Eiropas Savienības direktīvas darba aizsardzībā (Darba aizsardzības likuma 25. panta 18. punkts) nav konkrēti definēts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precīzi norādīt cik ilgi darba devējam ir pienākums glabāt nodarbinātā veselības datus pēc tā saskares ar noteikumu projekta 2.4. apakšpunktā minētām vielām un maisījumiem. No noteikumu projekta normas izriet, ka darba devējam ir pienākums glabāt nodarbinātā veselības datus ne mazāk kā piecus gadus pēc tā saskares ar noteikumu 2.4. apakšpunktā minētām vielām un maisījumiem un šo datu glabāšanas ilguma maksimālais ierobežojums nav noteikts. Gadījumā, ja veselības datu glabāšanas termiņš tiks noteikts ilgāks par pieciem gadiem, lūdzam anotācijas 8.1.13. apakšpunktā pamatot izvēlēto datu glabāšanas termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekts paredz personas datu apstrādi, atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7.septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam lūdzam projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt to kāds ir noteikumu projekta mērķis, ņemot vērā, ka anotācijas 1.2. apakšsadaļā kā mērķis norādīta direktīvas 2022/431 pārņemšana, bet, tajā pašā laikā, anotācijas 1.3. apakšsadaļā tiek skaidrots, ka noteikumu projekts izstrādāts, lai "precizētu noteikumus Nr. 803 un attiecinātu noteikumos minētās darba aizsardzības prasības arī uz darbu, saskaroties ar reproduktīvai sistēmai toksiskām vielām." Nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt vajadzīgos precizējumus. Tāpat, pārskatot noteikumu projekta mērķi, iesakām ņemt vērā, ka mērķis jādefinē tādā formā, lai varētu novērtēt tā sasniegšanas progresu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši noteikumu Nr. 108 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Iesakām ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Direktīva 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu, mutagēnu vai reproduktīvajai sistēmai toksisku vielu iedarbību darbā (Sestā atsevišķā direktīva Padomes Direktīvas 89/391/EEK 16. panta 1. punkta nozīmē) (turpmāk - Direktīva 2004/37).
Minētais attiecināms arī uz anotācijā lietotiem, nepieteiktiem Eiropas Savienības tiesību aktu saīsinājumiem, piemēram, "Direktīvas 2004/37/EK", "Direktīva 2022/431", "Regulas Nr. 1272/2008" un tādu vispārīgu saīsinājumu kā "direktīva", no kura lietošanas iesakām izvairīties, jo anotācijā tiek minētas vairākas direktīvas, bet vispārīga termina lietošana var apgrūtināt anotācijas izpratni.  
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt, nolūkā nodrošināt pilnīgu ietekmējamo subjektu atspoguļojumu. Vēršam uzmanību, ka, ņemot vērā noteikumu projekta redakciju, tajā ietvertās tiesību normas šķietami var ietekmēt arī citus subjektus, piemēram, arodārstus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta anotācijas 4.1. sadaļā konkrētāk skaidrot šajā sadaļā norādīto normatīvo aktu saistību ar noteikumu projektu (kā noteikumu projekts ietekmē anotācijas 4.1. sadaļā uzskaitītos normatīvos aktus) vai nepieciešamības gadījumā precizēt vai svītrot šajā sadaļā ietverto informāciju. Norādām, ka šobrīd minētajā sadaļā ietverta vispārīga norāde par to, ka abus normatīvos aktus saista tas, ka  abos noteikts ķīmisko vielu regulējums un abi tiek virzīti vienlaicīgi, kas neizskaidro noteikumu projekta ietekmi uz šiem normatīvajiem aktiem. 
Skaidrojam, ka anotācijas 4. sadaļu aizpilda, ja noteikumu projekts ietekmē spēkā esošo tiesību normu sistēmu. Tajā norāda:
1) tiesību aktu projektus, kuru izstrādāšanai paredzēts pilnvarojums projektā, saistīto tiesību aktu nosaukumu, pamatojumu un aprakstu, kā arī atbildīgo institūciju;
2) citus spēkā esošos (vai jau apstiprinātos) tiesību aktus, kuros jāizdara grozījumi vai kuri jāatzīst par spēku zaudējušiem (atceltiem) saistībā ar projektu, kā arī skaidro šādu izmaiņu nepieciešamību. Ja spēkā esošā tiesību akta atzīšana par spēku zaudējušu ir paredzēta izstrādātajā tiesību akta projektā, to norāda nevis šajā apakšpunktā, bet anotācijas 1. sadaļā. Ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē, norāda attiecīgās Valsts sekretāru sanāksmes datumu, protokola numuru un paragrāfu vai, ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir pieteikti TAP portālā, norāda projekta TA (ID) numuru.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5. sadaļu un precizēt to, ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2008. gada 29. septembra noteikumos Nr. 803 "Darba aizsardzības prasības, saskaroties ar kancerogēnām vielām darba vietās" (turpmāk - noteikumi Nr.803) iepriekš veiktajiem grozījumiem, ar noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem ir pārņemtas arī, piemēram, bet ne tikai, Direktīvas 2019/130, Direktīvas 2019/983 vienības (noteikumu Nr.803 1. pielikums). Attiecīgi lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, šī noteikumu projekta anotācijā nenorādītās (iepriekš pārņemtās/ieviestās), Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas. Šādā gadījumā, iesakām papildināt anotācijas 5. sadaļu ar norādēm uz Eiropas Savienības tiesību normām un/vai norādīt, ka līdz šim pārņemtās/ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām  izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas vai nepārņemtas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt vai, pamatojoties uz to, ka, atbilstoši sniegtajai informācijai, būs jāpielāgo Valsts darba inspekcijas inspektoru apmācības, rezultātā nepaaugstināsies administratīvās izmaksas, kas nepieciešamas, lai to nodrošinātu. Nepieciešamības gadījumā, informāciju par iespējamajām izmaksām lūdzam ietvert anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt, vai noteikumu projekta 1.11. apakšpunkta redakciju nav nepieciešams konkretizēt norādot, ka "[..] ārstu komisija arodslimībās normatīvajos aktos par arodslimību izmeklēšanas un uzskaites kārtību noteiktajā apjomā un kārtībā informē Valsts darba inspekciju". Vēršam uzmanību, ka no pašreizējās noteikumu projekta redakcijas šķietami saprotams, ka Valsts darba inspekciju informē tikai normatīvajos aktos noteiktajā apjomā, konkrēti nenorādot un neskaidrojot, ka un vai ir jāievēro arī šajā normatīvajā aktā noteiktā kārtība. Nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt papildinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādiem nolūkiem veselības pārbaužu dati/dokumenti pēc to glabāšanas termiņa beigām darba devējam jānodod arhīvā likumā “Par arhīviem” noteiktajā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt noteikumu projekta 1. pielikumu un veikt nepieciešamos precizējumus. Vēršam uzmanību, ka ņemot vērā anotācijā sniegto informāciju, grozījumi noteikumu Nr. 803 1. pielikumā tiek veikti tajā pārceļot kancerogēnus no noteikumu Nr.325 1. pielikuma. Atbilstoši grozījumu projektam noteikumos Nr.325 (Tiesību akta lietas ID: 23-TA-3257), no tiem plānots svītrot, piemēram, "dimetilacetamīds", "trihlorpropāns" un "formaldehīds (metanāls)", bet konkrētajā noteikumu projektā, domājams nepareizās redakcijās, tie tiek iekļauti kā: "dimetiacetamīds", "trihloropropāns" un "formaldehīds". Attiecīgi, lūdzam nodrošināt korektu noteikumu projekta pielikuma redakciju.
Piedāvātā redakcija
-