Atzinums

Projekta ID
23-TA-536
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
27.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pašvaldības šā brīža mainīgajos apstākļos nevar ļoti precīzi prognozēt skolēnu skaitu turpmākiem pieciem gadiem, īpaši ņemot vērā gaidāmo reformu izglītības nozarē attiecībā uz izglītojamo skaita kritērijiem dažādās izglītības pakāpēs,  tādēļ Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) lūdz noteikumu projekta 6.4.punktu izteikt šādā redakcijā: "informācija par izglītojamo skaitu ar investīciju projektu modernizējamā vispārējās izglītības iestādē pēdējos trijos mācību gados, kā arī izglītojamo skaita prognoze turpmākajiem trijiem mācību gadiem;".
Piedāvātā redakcija
"6.4. informācija par izglītojamo skaitu ar investīciju projektu modernizējamā vispārējās izglītības iestādē pēdējos trijos mācību gados, kā arī izglītojamo skaita prognoze turpmākajiem trijiem mācību gadiem;"
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta 7.punktā ietverti kritēriji izglītojamo skaitam ar investīciju projektu modernizējamā vispārējās izglītības iestādē. Noteikumu projekta anotācijā minēts, ka kritēriji par izglītojamo skaitu izriet no Izglītības un zinātnes ministrijas izveidotas darba grupas, kurā pārstavētas pašvaldības un arī LPS, lemtā, un tiek plānota to tālākā virzība apstiprināšanai Ministru kabinetā. Diemžēl anotācijā sniegtā informācija ir nekorekta, jo izveidotās darba grupas “Par bērncentrēta un cilvēkresursu efektīva skolu tīkla izveidi” ietvaros skolu tīkla kritēriji ir jāizstrādā līdz 2023.gada 1.maijam!!! Līdz ar to šobrīd nav zināms, kādi būs konkrētie kritēriji un kad notiks to apstiprināšana Ministru kabinetā.  LPS ieskatā darba grupā un Ministru kabinetā neapstiprinātu kritēriju izglītojamo skaitam izglītības iestādēs iekļaušana noteikumu projektā ir nepieņemama!

Pašvaldības lēmumu par izglītības iestāžu dibināšanu, reorganizāciju, slēgšanu vai investīcijām izglītības iestādēs pieņem, izvērtējot un ņemot vērā:
1) pašvaldību izstrādātos teritoriju attīstības plānus ilgtermiņā (pašvaldību attīstības centru lomu un nozīmi izglītības iestāžu tīkla attīstību pilsētā/novadā; demogrāfijas rādītājus, skolēnu skaitu pilsētā/novadā u.tml.);
2) izglītības iestādes darba kvalitāti (realizētās izglītības programmas pa izglītības pakāpēm, nodrošinājumu ar mācību priekšmetu pedagogiem, izglītības programmu realizācijai nepieciešamo nodrošinājumu ar infrastruktūru (IKT,  Interneta pieslēgums, laboratorijas) u.tml.);
3) turpmākās izglītības pieejamību (sabiedriskā vai pašvaldību transporta nodrošinājumu skolēnu pārvadājumiem,
ceļā pavadīto laiku, ceļu stāvokli u.tml.);
4) iesaistīto pušu - skolēnu, vecāku un pedagogu - informētību un viedokli.

Vienlaikus pašvaldības norāda, ka daudzas no izglītības iestādēm ir celtas 60.-70.jos gados vai pat senāk un, ja būtu jāievēro noteikumu projektā ietvertie nosacījumi par minimālo izglītojamo skaitu izglītības iestādē (piemēram, 7.1. punkts vai 7.2.punkts), tad daļā izglītības iestāžu ēku vai nu nebūtu iespējams nodrošināt Ministru kabineta 27.12.2022. noteikumos Nr. 610 “Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas” noteiktās prasības minimālajai platībai viena izglītojamā vietai vai, šos noteikumus  ievērojot, nebūtu iespējams izpildīt noteikumu projekta kritēriju par minimālo izglītojamo skaitu konkrētajā izglītības iestādē.

Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 7.punktu.


 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS lūdz svītrot noteikumu projekta 7.1.punktu - pamatojumu skat. pie noteikumu projekta 7.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS lūdz svītrot noteikumu projekta 7.2.punktu - pamatojumu skat. pie noteikumu projekta 7.punkta.

Rīgas valstspilsētas pašvaldība atzīmē, ka gadījumā, ja tiktu noteikts kritērijs, ka valstspilsētā minimālais izglītojamo skaits pamatskolā būtu 585, tad pašvaldībai praktiski valsts aizdevuma iespēja pašvaldības pamatskolu investīciju projektiem tiktu liegta, jo vienāds vai lielāks skolēnu skaits par 585 ir tikai 4 no 27 pamatskolām.
Skolēnu skaita kā kritērija noteikšana pamatizglītības posmā būtiski ierobežo iespēju saņemt valsts aizdevumu esošo vai skolu tīkla pilnveidošanas pasākumu ietvaros izveidoto pamatizglītības iestāžu mācību vides un infrastruktūras uzlabošanai iestādēm. Liela daļa pamatskolu izveidotas, mainot iestādes tipu no vidusskolas uz pamatskolu, tādējādi paaugstinot vispārējās vidējās izglītības kvalitāti valstspilsētā un vienlaikus nodrošinot pamatizglītības pieejamību konkrētās apkaimēs, t.sk. attālu esošās no citām apkaimēm, piemēram, Bolderājā.
Rīgas valstspilsētas pašvaldība vienlaikus atzīmē, ka kā būtisku uzskata iekļaujošās izglītības attīstību vispārizglītojošās skolās, t.sk. pamatskolās. Rīgas valstspilsētas pašvaldība mērķtiecīgi sekmē bērnu ar mācīšanās grūtībām un valodas, arī garīgās veselības traucējumiem integrēšanu apkaimes skolās, pakāpeniski atsakoties no pieejas, ka minētās speciālās izglītības programmas tiek īstenotas tikai atsevišķās skolās pilsētā. Speciālās izglītības programmu īstenošana vai integrēto bērnu iekļaušana ietekmē skolēnu skaitu skolā/klasē, ko nosaka arī ārējie normatīvie akti.
Ir pamatskolu ēkas, t.sk. vienīgā skola vairākām apkaimēm Jaunciemā, kuru ietilpība nav plānota noteiktajam skolēnu skaita kritērijam.
Ir skolu ēkas, kurās ir izvietotas pirmsskolu grupas, interešu izglītības vai profesionālās ievirzes iestādes vai to daļas, veidojot plašāku izglītības piedāvājumu. Līdz ar to pārējā ēkas daļa nav plānota projektā noteiktajam skolēnu skaitam.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS lūdz svītrot noteikumu projekta 7.3.punktu - pamatojumu skat. pie noteikumu projekta 7.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS lūdz svītrot noteikumu projekta 7.4.punktu - pamatojumu skat. pie noteikumu projekta 7.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS lūdz svītrot noteikumu projekta 7.5.punktu - pamatojumu skat. pie noteikumu projekta 7.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS lūdz svītrot noteikumu projekta 7.6.punktu - pamatojumu skat. pie noteikumu projekta 7.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS lūdz svītrot noteikumu projekta 7.7.punktu - pamatojumu skat. pie noteikumu projekta 7.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā LPS izteikto iebildumu par noteikumu projekta 7.punktu un to, ka 7.punkts ir cieši saistīts ar noteikumu projekta 8.punktu, lūdzam svītrot noteikumu projekta 8.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā LPS izteikto iebildumu par noteikumu projekta 7.punktu, lūdzam izteikt noteikumu projekta esošo 10.punktu šādā redakcijā: "Investīciju projektu pieteikumu izvērtēšanas komisija 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 4. punktā minētā investīciju projektu iesniegšanas beigu termiņa izvērtē pašvaldības iesniegto investīciju projektu atbilstību šo noteikumu 5. un 6. punktā minētajiem nosacījumiem."
Piedāvātā redakcija
"10.Investīciju projektu pieteikumu izvērtēšanas komisija 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 4. punktā minētā investīciju projektu iesniegšanas beigu termiņa izvērtē pašvaldības iesniegto investīciju projektu atbilstību šo noteikumu 5. un 6. punktā minētajiem nosacījumiem."
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā LPS izteikto iebildumu par noteikumu projekta 7.punktu, lūdzam izteikt noteikumu projekta esošo 13.2.punktu šādā redakcijā: "viena mēneša laikā pēc projekta īstenošanas pabeigšanas Izglītības un zinātnes ministrijā iesniedz informāciju par investīciju projekta rezultātu sasniegšanu."
Piedāvātā redakcija
"13.2. viena mēneša laikā pēc projekta īstenošanas pabeigšanas Izglītības un zinātnes ministrijā iesniedz informāciju par investīciju projekta rezultātu sasniegšanu."
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā LPS izteikto iebildumu par noteikumu projekta 7.punktu un 8.punktu, un to, ka noteikumu projekta esošais 14.punkts ir saistīts ar noteikumu projekta 8.punktu, lūdzam svītrot noteikumu projekta 14.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā LPS izteikto iebildumu par noteikumu projekta 7.punktu un 8.punktu, un to, ka noteikumu projekta esošais 15.punkts ir saistīts ar noteikumu projekta 7.punktu un 8.punktu, lūdzam svītrot noteikumu projekta 15.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā LPS iepriekš izteikto prasību svītrot noteikumu projekta 15.punktu, un to, ka noteikumu projekta esošais 16.punkts ir saistīts ar noteikumu projekta 15.punktu, lūdzam svītrot noteikumu projekta 16.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Ņemot vērā LPS izteiktos iebildumus par Ministru kabineta noteikumu projektu "Kārtība, kādā izvērtē pašvaldību vispārējās izglītības iestāžu investīciju projektus valsts budžeta aizņēmuma saņemšanai", lūgums atbilstoši precizēt projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai vairotu vienotu izpratni, lūdzam Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijas sadaļas “Risinājuma apraksts” papildināt ar tādām investīciju projekta atbalstāmajām darbībām kā:
1)         pašvaldības īpašumā esošo izglītības iestāžu ēku vai tās daļu atjaunošanai vai pielāgošanai (t.sk., telpu atjaunošanai, pārplānošanai un pielāgošanai vides pieejamības prasībām) pašvaldības pakalpojumu sniegšanai vai maiņai tās autonomo funkciju izpildē, lai varētu nodrošināt pakalpojumu sniegšanu ilgtermiņā;
2)         pašvaldības ēku energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem (t.sk., pārbūvei vai atjaunošanai);
3)         centralizētas mehāniskās ventilācijas sistēmu būvniecībai un ugunsaizsardzības sistēmu iegādei un uzstādīšanai pašvaldības dibinātas vispārējās izglītības iestādes  ēkā vai noteiktā tās daļā (korpusā) vai decentralizēto ventilācijas sistēmu ierīkošanai un ugunsaizsardzības sistēmu uzstādīšanai izglītības iestādes ēkas atsevišķās mācību telpās;
4)         pašvaldības īpašumā esošo izglītības iestāžu (t.sk., vispārējās izglītības, pirmsskolas un interešu izglītības iestāžu) telpu atjaunošanai un labiekārtošanai (t.sk., mēbeļu iegādei), STEM aprīkojuma, digitalizēto mācības līdzekļu (t.sk., datoru) iegādei un uzstādīšanai, kā arī informācijas un tehnoloģiju infrastruktūras ierīkošanai,
kā arī norādot, ka valsts budžeta aizņēmumu saņemšana iespējama profesionālās ievirzes izglītības un interešu izglītības investīciju projektu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-