Atzinums

Projekta ID
24-TA-204
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” 2. punktā (Papildināt finansējuma saņēmēja uzkrājamo datus) minēto par noteikumu 6.1 punktā noteikto prasību kompetences centriem reizi gadā pēc Ekonomikas ministrijas pieprasījuma iesniegt šajā punktā noteikto viedās specializācijas jomas rādītāju progresu, vēršam uzmanību uz to, ka tā kā Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmas ANM modulī šobrīd nav paredzēta RIS3 datu uzkrāšana strukturētu datu lauku veidā, tad, izpildot augstākminēto prasību kompetences centriem būs iespēja projekta progresa pārskatā pievienot datus, piemēram, kā Excel pielikumu. Tādējādi EM tiks nodrošināta informācijas viegla pieejamība vienuviet tālākai apkopošanai un analīzei.
Pamatojoties uz augstākminēto aicinām izvērtēt, vai, lai nodrošinātu informācijas vienotā veidā saņemšanu no kompetences centriem par RIS3 rādītājiem progresu, nebūtu lietderīgi sadarbībā ar kompetences centriem vienoties par vienu, vienkāršu Excel atskaites formu. Papildus aicinām izvērtēt nepieciešamību salāgot augstākminētās prasības izpildes termiņus MK noteikumu projektā un anotācijā, ņemot vērā to, ka MK noteikumu projekta minēts, ka kompetences centri reizi gadā pēc EM pieprasījuma atskaitās par RIS3 rādītāju progresu, savukārt anotācijā minēts, ka finansējuma saņēmējs uzkrātos datus iesniedz Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmā kopā ar progresa pārskatiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka sadaļā "Pašreizējā situācija" norādīta nekorekta informācija attiecībā uz monitoringa ziņojumu izstrādi. Nacionāli* nav plānota monitoringa ziņojumu izstrāde par katru no viedās specializācijas (turpmāk – RIS3) jomām, bet gan viens par visām RIS3 specializācijas jomām, un šāda monitoringa ziņojuma izstrāde plānota reizi divos gados (pāra gados), un to kā informatīvo ziņojumu iesniegšanai MK sagatavo EM ciešā sadarbībā ar IZM. Savukārt nepāra gados plānots sagatavot un Latvijas pētniecības un inovāciju stratēģiskajai padomei prezentēt RIS3 jomu progresa pārskatus -kopsavilkumus par katru RIS3 jomu. Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju.

*Kohēzijas politikas programmas 2021.-20207.gadam 25.tabulā ietvertais Tematiskā ieguldījumu priekšnosacījuma Nr.1 (1.1.)
"Valsts vai reģionālas pārdomātas specializācijas stratēģijas laba pārvaldība" kritēriju izpildes apraksts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šobrīd ir īstenošanā esoši projekti, lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju, vai, ņemot vērā plānotos grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 418 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros", būs nepieciešami grozījumi līgumos par projektu īstenošanu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai novērstu nekorektu regulējuma interpretāciju, lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" pirmspēdējās rindkopas pirmos divus teikumus, ņemot vērā, ka noteikumu projekts minēto jautājumu neregulē. Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgo anotācijā ietverto informāciju precizēt šādā redakcijā: "Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 418 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros" minētais Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk - aģentūra) lēmums par finansējuma saņēmēja apstiprināšanu ir lēmums, kas paredz publiskā finansējuma sadali, uz aģentūras attiecīgajiem nodarbinātajiem attiecināms valsts amatpersonas statuss."
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt noteikumu nosaukumu, nosakot, ka šie ir 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
18.1 Lai nodrošinātu investīcijas atbilstību principam "nenodari būtisku kaitējumu" saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 2. panta 6. punktu, investīcijas ietvaros Atveseļošanas fonda finansējumu nepiešķir šādām darbībām:
Priekšlikums
Aicinām MK noteikumu 18.1 punkta kontekstā izvērtēt no Eiropas Komisijas 2024.gada 13.martā elektroniski saņemtos komentārus attiecībā uz principa "nenodari būtisku kaitējumu" nosacījumiem (adresēti arī Ekonomikas ministrijai, EK komentāri par 1.2.1.2.i. investīcijas 2. pasākuma "Inovatīvu produktu un tehnoloģiju izstrāde" īstenošanas noteikumiem) un izvērtēt nepieciešamību veikt precizējumus šajā punktā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
30.2. kompetences centra organizētai pētniecības projektu koordinācijai, tai skaitā sadarbības veicināšanai, informācijas un zināšanu kopīgošanai, kā arī kompetences centra projekta vadības izmaksu segšanai. Finansējumu investīcijas ietvaros šajā apakšpunktā minētajām darbībām sniedz saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 3. pantu.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka de minimis atbalsts tiek piešķirts ievērojot visus Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam nosacījumus, lūdzam dzēst atsauci uz regulas 3. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
110. Atbalstu projekta iesniedzējam nepiešķir Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka de minimis atbalstu nepiešķir arī Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta e) un f) noteiktajām darbībām, lūdzam papildināt 110.punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
110. Atbalstu projekta iesniedzējam nepiešķir Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm un darbībām.