Projekta ID
25-TA-263Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
28.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izteikt jaunā redakcijā. 47.lpp. 4.3.sadaļas 5.punktu.
Informējam, ka PVPP2027 paredz pakalpojumu aprakstu reģistrēšanu VIRSIS vienotajā reģistrā, bet PVPP2027 nav paredzēta tāda sistematizēšana, lai varētu sasaistīt ar finanšu plānošanu, jo ir nepieciešama:
1) informācija no FM par to, kādiem papildu klasifikatoriem būtu jābūt;
2) informācija par iespējamo mijiedarbību starp VIRSIS un dažādām uzskaites sistēmām, tostarp VK finanšu pārvaldības rīku;
3) VIRSIS pielāgošana nozīmē, ka būs jāveido jauni klasifikatori, jāintegrē ar uzskaites sistēmām, un tam ir nepieciešams laiks un finansējums.
Skaidrojam, ka izmaksu noteikšana nav saskaņā ar PVPP2027. Tajā netiek apskatīti izmaksu noteikšanas jautājumi, un tajā nav iekļauti pasākumi to noteikšanai, jo par to atbildīga ir FM (izmaksu noteikšana ir atkarīga no FM izveidotās metodikas, procesiem, normatīvā regulējuma, iesaistīto apmācības un VK izveidotā tehnoloģiskā nodrošinājuma).
Informējam, ka PVPP2027 paredz pakalpojumu aprakstu reģistrēšanu VIRSIS vienotajā reģistrā, bet PVPP2027 nav paredzēta tāda sistematizēšana, lai varētu sasaistīt ar finanšu plānošanu, jo ir nepieciešama:
1) informācija no FM par to, kādiem papildu klasifikatoriem būtu jābūt;
2) informācija par iespējamo mijiedarbību starp VIRSIS un dažādām uzskaites sistēmām, tostarp VK finanšu pārvaldības rīku;
3) VIRSIS pielāgošana nozīmē, ka būs jāveido jauni klasifikatori, jāintegrē ar uzskaites sistēmām, un tam ir nepieciešams laiks un finansējums.
Skaidrojam, ka izmaksu noteikšana nav saskaņā ar PVPP2027. Tajā netiek apskatīti izmaksu noteikšanas jautājumi, un tajā nav iekļauti pasākumi to noteikšanai, jo par to atbildīga ir FM (izmaksu noteikšana ir atkarīga no FM izveidotās metodikas, procesiem, normatīvā regulējuma, iesaistīto apmācības un VK izveidotā tehnoloģiskā nodrošinājuma).
Piedāvātā redakcija
Ministrijas saskaņā ar PVPP2027 ieviešanas laika grafiku turpina veikt publiskās pārvaldes pakalpojumu pilnveidi.
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
44.lpp. 4.4.attēlā ir attēlots laika grafiks, kad tiks veikta publiskās pārvaldes pakalpojumu sistematizēšana un rezultātu sasniegšanas izmaksu noteikšana. Lūdzam novērst neatbilstību - 4.4.attēlā šīs darbības ir plānots veikt līdz 2026.gada martam, savukārt 46.lpp. 4.3.sadaļas 2.punktā - līdz 2026.gada 1.augustam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
44.lpp. 4.4.attēlā ir attēlots laika grafiks, kā ir plānots nozares ministrijās veikt pakalpojumu sistematizēšanu un izmaksu noteikšanu. Lūdzam skaidrot:
1) kā ir paredzēts nozares ministrijās veikt pakalpojumu sistematizēšanu un izmaksu noteikšanu;
2) vai to ir paredzēts noteikt vadlīnijās, procesos un normatīvaja regulējumā.
1) kā ir paredzēts nozares ministrijās veikt pakalpojumu sistematizēšanu un izmaksu noteikšanu;
2) vai to ir paredzēts noteikt vadlīnijās, procesos un normatīvaja regulējumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam koriģēt 44.lpp. 4.4.attēlā norādīto laika grafiku. Ņemot vērā, ka plānā ir paredzēts līdz 03.2026. pilotministrijās veikt publiskās pārvaldes pakalpojumu sistematizēšanu un rezultātu sasniegšanas izmaksu noteikšanu, izmaksu noteikšanai ir nepieciešama:
1) metodika (FM);
2) tehnoloģiskais nodrošinājums (VK);
3) VK veidotā rīka integrācija ar VIRSIS, pielāgošana (finansējums) (VDAA);
4) procesi;
5) normatīvais regulējums;
6) iesaistīto apmācība.
Lūdzam norādīt detalizētāk uzskaitīto, veicamo darbu secību un termiņus, lai iekļautos plānotajā gala termiņā.
1) metodika (FM);
2) tehnoloģiskais nodrošinājums (VK);
3) VK veidotā rīka integrācija ar VIRSIS, pielāgošana (finansējums) (VDAA);
4) procesi;
5) normatīvais regulējums;
6) iesaistīto apmācība.
Lūdzam norādīt detalizētāk uzskaitīto, veicamo darbu secību un termiņus, lai iekļautos plānotajā gala termiņā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot 43.lpp. pēdējā rindkopā norādīto, veicamo darbību atšķirību - "[..] sistematizēšanu, kartējumu un klasificēšanu [..]".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam koriģēt 43.lpp. pēdējā rindkopā noteikto, ņemot vērā, ka ministrijas neveic "[..] publiskās pārvaldes pakalpojumu sistematizēšanu, kartējumu un klasificēšanu, izmaksu centru noteikšanu [..]", jo to dara iestādes.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot 43.lpp. 4.2.sadaļas 3.apakšpunktā:
1) kas jāsaprot ar nozares būtiskākajiem pakalpojumiem;
2) kā procedurāli un tehniski, šie atsevišķie pakalpojumi varētu tikt iekļauti "informācijas panelī".
1) kas jāsaprot ar nozares būtiskākajiem pakalpojumiem;
2) kā procedurāli un tehniski, šie atsevišķie pakalpojumi varētu tikt iekļauti "informācijas panelī".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot 40.lpp. II.sadaļas solī "Pakalpojumu/aktivitāšu (turpmāk – pakalpojums) kategoriju noteikšana", ko FM izpratnē nozīmē "pakalpojumu kategorijas". Jau pašlaik pakalpojuma apraksts ietver šādus klasifikatorus, kur katram no tiem ir savs pielietojums:
1) pakalpojuma grupa;
2) pakalpojuma veids;
3) pakalpojuma klase;
4) pakalpojuma piederība;
5) pakalpojumam atbilstošās nozares.
Lūdzam skaidrot, vai pakalpojuma kategorija varētu ietvert FM noteiktās vērtības?
Informējam, ka pakalpojumu kategoriju izveidošanai iespējams būs nepieciešams veikt papildinājumus sistēmā VIRSIS, kas nozīmē plānot laiku un finansējumu.
1) pakalpojuma grupa;
2) pakalpojuma veids;
3) pakalpojuma klase;
4) pakalpojuma piederība;
5) pakalpojumam atbilstošās nozares.
Lūdzam skaidrot, vai pakalpojuma kategorija varētu ietvert FM noteiktās vērtības?
Informējam, ka pakalpojumu kategoriju izveidošanai iespējams būs nepieciešams veikt papildinājumus sistēmā VIRSIS, kas nozīmē plānot laiku un finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot 40.,41., 42., 43., 45., 46., 47.lpp., ko tieši FM izpratnē nozīmē "pakalpojumu sistematizēšana", jo tam var būt dažādas interpretācijas. Jau tagad pakalpojumu aprakstos pakalpojumi tiek sistematizēti (klasificēti) pēc dažādām pazīmēm – klasifikatoriem, kur katram ir atšķirīgi pielietojumi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot 36.lpp. 3.4.attēlā attēloto pieeju par Zemākās funkcionāli neatkarīgās izmaksu vienības pieejas modeli, jo nav skaidrs, kā minētā pieeja ļaus noskaidrot:
1) cik tērējam konkrētu publisko pakalpojumu sniegšanai;
2) ko iegūstam par konkrētu izdevumu apjomu.
1) cik tērējam konkrētu publisko pakalpojumu sniegšanai;
2) ko iegūstam par konkrētu izdevumu apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam koriģēt 34.lpp. otro rindkopu, ņemot vērā, ka ministrijām nav rīku pakalpojumu izmaksu noteikšanai un analīzei, un iestādes gaida finanšu plānošanas un grāmatvedības uzskaites IT sistēmu, kuru šobrīd ievieš Valsts kase.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam koriģēt 32.lpp. trešo rindkopu, ņemot vērā, ka ministrijām nav paredzēts sniegt pakalpojumus, bet to dara iestādes, kuru pamatdarbība ir sniegt pakalpojumus.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam detalizēti skaidrot 32.lpp. otrās rindkopas pēdējā teikumā noteikto, ka "[..] būs nepieciešams definēt atbilstoši politikas jomām [..]":
1) vai būs jāpielāgo pakalpojumu apraksti VIRŠA vienotajā reģistrā;
2) kā plānots integrēt VIRŠA vienoto reģistru ar iestāžu un VK uzskaites sistēmu;
3) vai ir plāns šī pienākuma īstenošanas nodrošināšanai u.tml.
1) vai būs jāpielāgo pakalpojumu apraksti VIRŠA vienotajā reģistrā;
2) kā plānots integrēt VIRŠA vienoto reģistru ar iestāžu un VK uzskaites sistēmu;
3) vai ir plāns šī pienākuma īstenošanas nodrošināšanai u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam dzēst 32.lpp. pirmajā rindkopā teikumu un atsauci: "Detalizētu informāciju par šī procesa attīstību iespējams apskatīt VARAM tīmekļa vietnes sadaļā “Pakalpojumu vides pilnveide”[44]."
Informējam, ka VARAM tīmekļvietnē nav informācijas par Valsts kases izstrādāto Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu, kas nodrošinās pakalpojumu izmaksu attiecināšanu un uzraudzību. Sagaidām, ka šāda informācija būs pieejama FM vai VK tīmekļvietnē.
Informējam, ka VARAM tīmekļvietnē nav informācijas par Valsts kases izstrādāto Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu, kas nodrošinās pakalpojumu izmaksu attiecināšanu un uzraudzību. Sagaidām, ka šāda informācija būs pieejama FM vai VK tīmekļvietnē.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam svītrot 32.lpp. pirmajā rindkopā apgalvojumu "VARAM izpratnē pakalpojumi ir arī funkcijas". VARAM izpratnē pakalpojumi NAV arī funkcijas, tieši pretēji, VARAM nodala funkcijas no pakalpojumiem, uzsver un skaidro to atšķirības.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam koriģēt 31.lpp. otrajā rindkopā (III līmenis), ka valdība neapspriež konkrētus pakalpojumus – tie ir iestāžu kompetencē. Iestāžu atbildība ir operatīvi pilnveidot un pielāgot ātri mainīgām vajadzībām un situācijai savus pakalpojumus.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam koriģēt 31.lpp.pirmo rindkopu, ņemot vērā, ka "mezo" līmenī nevar tikt ietverti konkrēti pakalpojumi, jo tie var dinamiski mainīties, nākt klāt vai tikt likvidēti, un tas ir iestādes jautājums.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam koriģēt 30.lpp. 3.2.apakšnodaļas pirmo rindkopu, ņemot vērā, ka ministrijas neizstrādā pakalpojumu definīciju. Pakalpojumu definīcija ("kas ir pakalpojums") ir valstī viena un kopēja. Pie tam arī pakalpojumus ministrijas neizstrādā, to dara tās iestādes, kuru funkcijas paredz pakalpojumu veidošanu un sniegšanu.
Ar iepriekš minēto korekciju tiks novērsta pretruna, jo 32.lpp.pirmās rindkopas otrajā teikumā ir noteikts, ka "Pašas nozaru ministrijas konkrētus pakalpojumus nedefinē [..]".
Ar iepriekš minēto korekciju tiks novērsta pretruna, jo 32.lpp.pirmās rindkopas otrajā teikumā ir noteikts, ka "Pašas nozaru ministrijas konkrētus pakalpojumus nedefinē [..]".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam 29.lpp. otrajā rindkopā ietvert visas pakalpojumu saņēmēju grupas.
Piedāvātā redakcija
Visos attīstības plānošanas un budžeta plānošanas posmos ir svarīgi atcerēties, ka publiskās pārvaldes uzdevums ir sniegt kvalitatīvu pakalpojumu valsts iedzīvotājiem, uzņēmējiem un citām iestādēm, maksimāli efektīvi izmantojot pieejamos finanšu līdzekļus.
20.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam 27.lpp. pirmajā rindkopā nodalīt terminus "sniegtie pakalpojumi" un "nodrošinātās funkcijas", jo tās ir atšķirīgas lietas. Nodalot ar slīpsvītru, var rasties priekšstats, ka tas ir viens un tas pats.
Piedāvātā redakcija
Rezultatīvie rādītāji, kas tiek piesaistīti katram plānošanas līmenim līdz pat aktivitātēm un to ietvaros sniegtajiem pakalpojumiem un nodrošinātajām funkcijām, dod iespēju gan attīstīt un stiprināt iestādes iekšējos kontroles mehānismus, gan palielināt sabiedrības uzticēšanos valsts pārvaldei.
21.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
26.lpp. 3.1.attēlā nav iezīmēta iestāžu darbības stratēģijas vieta (IDS). 31.lpp. apakšnodaļā "III līmenis jeb operacionālais līmenis" ir atbilstoši iekļauta iestāžu darbības stratēģija (IDS). Lūdzam salāgot redakcijas!
Piedāvātā redakcija
-
22.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot vai novērst pretrunu (12.lpp. pēdējā rindkopa un 13.lpp. otrā rindkopa) par to, vai finanšu vadības un kontroles sistēma ir jānodrošina ministrijām, vai arī to centralizēti veidos Valsts kase.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam neatsaukties 40.lpp. II.sadaļas solī "Pakalpojumu/aktivitāšu (turpmāk – pakalpojums) kategoriju noteikšana" uz iepriekšējā plānošanas perioda "Pakalpojumu vides pilnveides plānu 2020.-2023. gadam", jo ir apstiprināts jaunais, aktuālais PVPP2027.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam 33.lpp. trešajā rindkopā minēto ABC metodi nesaukt par "vienu no modernākajām", jo tā ir sena, klasiska metode.
Piedāvātā redakcija
-