Atzinums

Projekta ID
22-TA-2394
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Regulas Nr. 2018/1046 61.panta prasībām vienādi jāattiecas gan uz publiskas personas institūciju gan uz sadarbības tīklu, kas ir reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā vai komercreģistrā. Iekšējās kontroles sistēmas prasības publiskas personas institūcijām ir noteiktas Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumos Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā", savukārt sadarbības tīklam šīs prasības nav saistošas. Lai nodrošinātu atbilstošas, caurskatāmas un  regulas Nr. 2018/1046 61.panta prasībām atbilstošas iekšējās kontroles sistēmas ieviešanu arī sadarbības tīkla darbībā šo MK noteikumu kontekstā, rosinām pārveidot un papildināt 71.2. punkta redakciju ar prasību par iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumu veikšanu (71.2.5. apakšpunkts) un papildināt 71.punktu ar jaunu apakšpunktu, pārnesot no 71.2. apakšpunkta prasību publiskās personas institūcijām par MK noteikumu Nr. 630. nosacījumu ievērošanu. 
Piedāvātā redakcija
71.2. tam ir izveidota iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai, kas sevī ietver:  
71.2.1. preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, t. sk. paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus;
71.2.2. pasākumus aizliegtās vienošanās riska kontrolei;
71.2.3. krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
71.2.4. dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;
71.2.5. iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;

Un
71.6. publiskas personas institūcijā iekšējā kontroles sistēma atbilst Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasībām.
 
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar normu, kura paredzētu, ka finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj dati par Viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) jomā atbalstītajiem komersantiem, ievadot tos Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt 2.9. apakšpunktā ietverto definīciju, lai nodrošinātu, ka gadījumos, kad nepieciešams vērtēt de minimis atbalsta pretendenta atbilstību viena vienota uzņēmuma definīcijai, ka tas tiek vērtēts neatkarīgi no atbalsta pretendenta juridiskās formas, t.i., ka minētā definīcja attiecas tostarp arī uz biedrībām un nodibinājumiem.  
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atsaucoties uz Finanšu ministrijas 2023. gada 29. jūnija e-pasta vēstulē Nr. 5.1/25/21/36 iekļauto argumentāciju, kā arī to, ka valsts budžeta līdzekļi ir ierobežoti un ES fondu līdzfinansējumu var nodrošināt nacionālā līmenī arī no privātā līdzfinansējuma, skaidrojam, ka EM minētajā uzņēmumu atbalsta gadījumā kā nacionālais līdzfinansējums atbilstoši iepriekš indikatīvi iezīmētajam finanšu avotu sadalījumam un valsts budžeta faktiskajām iespējām būtu izmantojams šo uzņēmumu privātais līdzfinansējums, nevis valsts budžeta līdzfinansējums.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka KPVIS funkcionalitāte paredz visiem rādītājiem norādīt sasniedzamo vērtību vai nu uz 2024. gadu vai arī uz 2029. gadu, lūdzam skaidrot, vai šī rādītāja plānotā vērtība 10% būs jāatspoguļo KPVIS kā sasniedzamā vērtība uz 2029. gadu vai arī uz 2024. gadu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot vadošās iestādes 2023. gada 30.maija vadlīniju 1.4. "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 31.punktā lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi" , aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 32.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 33.punktu, paredzot, ka ievaddaļa attiecas arī uz sadarbības tīklu un sadarbības tīkla dalībniekiem, ņemot vērā, ka MK noteikumu 89., 90.punktā atsevišķas izmaksas ir attiecināmas uz sadarbības tīklu un tīkla dalībniekiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 41.punktu, paredzot, ka ievaddaļa attiecas arī uz sadarbības tīkla dalībniekiem, ņemot vērā, ka 90.punktā atsevišķas izmaksas ir attiecināmas uz tīkla dalībniekiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Ievērojot vadošās iestādes 2023. gada 30.maija vadlīniju 1.4. "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 31.punktā lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi" , aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 41.15.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 59.2.apakšpunktu ar vārdu "avansa", lai būtu nepārprotami skaidrs, ka domāts avansa maksājums. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar  vadošās iestādes 2023. gada 30.maija vadlīnijām Nr. 1.4."Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" , ja ir paredzēta iespēja finansējuma saņēmējam izmaksāt avansu, MK noteikumos norāda tā saņemšanas nosacījumus kā piemēram, avansa apjoms un tā izmaksāšanas kārtība,  avansa un starpposma maksājumu kopsumma. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa  noteikumu Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 10. punktu,  maksimālais avansa apjoms nevar pārsniegt 30 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Aicinām atbilstoši precizēt avansa izmaksāšanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai 59.3.apakšpunkts nedublē MK noteikumos  Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" noteikto, un vienlaikus  vēršam uzmanību, ka  minētie MK noteikumi nosaka, ka avansa maksājuma saņemšanai finansējuma saņēmējs atver kontu Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrētā kredītiestādē un iesniedz šīs kredītiestādes garantiju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Regulas Nr. 2018/1046 61.panta prasībām vienādi jāattiecas gan uz publiskas personas institūciju gan uz sadarbības tīklu, kas ir reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā vai komercreģistrā. Iekšējās kontroles sistēmas prasības publiskas personas institūcijām ir noteiktas Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumos Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā", savukārt sadarbības tīklam šīs prasības nav saistošas. Lai nodrošinātu atbilstošas, caurskatāmas un  regulas Nr. 2018/1046 61.panta prasībām atbilstošas iekšējās kontroles sistēmas ieviešanu arī sadarbības tīkla darbībā šo MK noteikumu kontekstā, rosinām pārveidot un papildināt 71.2. punkta redakciju ar prasību par iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumu veikšanu (71.2.5. apakšpunkts) un papildināt 71.punktu ar jaunu apakšpunktu, pārnesot no 71.2. apakšpunkta prasību publiskās personas institūcijām par MK noteikumu Nr. 630. nosacījumu ievērošanu. 
Piedāvātā redakcija
71.2. tam ir izveidota iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai, kas sevī ietver:  
71.2.1. preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, t. sk. paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus;
71.2.2. pasākumus aizliegtās vienošanās riska kontrolei;
71.2.3. krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
71.2.4. dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;
71.2.5. iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;

Un
71.6. publiskas personas institūcijā iekšējā kontroles sistēma atbilst Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasībām.
 
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst sadarbības iestādi no šī punkta, jo nav nepieciešams dublēt to, ko attiecībā uz CFLA jau paredz horizontālais normatīvais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt 73. punkta pēdējo teikumu, nosakot, ka šos apliecinājumus glabā aģentūra, nevis sadarbības iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu atbilstību juridiskās tehnikas pasībam lūdzam papildināt aiz skaitļa un vārda "50.pantu" ar vārdiem "un normatīvo aktu par  kārtību..".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā un anotācijā ir pretrunīgi nosacījumi attiecībā uz to, kam pirmās kārtas ietvaros aģentūra piešķir de minimis atbalstu, t.i., piemēram, 80. un 91. punktā noteikts, ka atbalstu pirmās kārtas ietvaros aģentūra piešķir sadarbības tīklam un sadarbības tīkla dalībniekiem, savukārt, piemēram, noteikumu projekta 51.1. apakšpunktā no atbalsta saņēmēju loka ir svītroti sadarbības tīkla dalībnieki, kā arī 79.punktā norādīts, ka aģentūra izvērtē pirmās atlases kārtas ietvaros tikai sadarbības tīklu, lūdzam precizēt noteikumu projektu, lai būtu skaidrs, kam pirmās kārtas ietvaros aģentūra piešķir de minimis atbalstu un kādām izmaksām. Ja atbalstu plānots piešķirt tikai sadarbības tīklam, lūdzam norādīt, ka izmaksas ir attiecināmas, ja tās attiecas uz paša sadarbības tīkla darbību. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijā ietverto informāciju, tostarp, ar piemēru skaidrot, kā tiks noteikts, ka pirmajā kārtā izmaksas attiecas uz pašu sadarbības tīklu, nevis sadarbības tīkla dalībnieku.  
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 95.punktu, ņemot vērā, ka saskaņā ar regulas Nr. 1407/2013 7.panta 4.punkta un 8.panta nosacījumiem, regula šobrīd ir piemērojama līdz 2024. gada 30. jūnijam. Attiecīgi šobrīd iekļautā atsauce uz regulas Nr. 1407/2013 7.panta 4.punktu un 8.panta nosacījumiem dublē iepriekš minēto datumu. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta atsevišķas izmaksas var tikt attiecinātas gan uz sadarbības tīklu, gan uz sadarbības tīkla dalībnieku, atkarībā no tā uz kura subjekta darbībām tās ir attiecināmas, lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu, kurā dokumentā tiks iekļauti kritēriji/nosacījumi, kā katrs atbalsta sniedzējs (katrā kārtā) izvērtēs, vai konkrētās izmaksas attiecas uz konkretā subjekta darbību, lai nodrošinātu korektu de minimis atbalsta uzskaiti.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā precizēt pasākuma kopējo pieejamo privāto finansējumu atbilstoši noteikumu projekta 9. punktam. 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot, ka anotācijā minēts, ka sadarbības tīkls var piesaistīt sadarbības partneri un slēgt sadarbības līgumu, aicinām izvērtēt un papildināt anotāciju, nepieciešamības gadījumā arī MK noteikumu projektu, lai nodrošinātu  atbilstību vadošās iestādes 2023. gada 30.maija vadlīnijās 1.4. "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" noteiktajam, ka, ja SAM īstenošanā MK noteikumu ietvaros ir paredzēti sadarbības partneri, MK noteikumos iekļauj sadarbības regulējumu vai norāda, ka tas tiks atrunāts iekšējos normatīvajos aktos.



 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Norādām, ka anotācijas 3.sadaļas 6.punktā pirmās un otrās kārtas norādītā finansējuma kopsumma sadalījumā pa gadiem nesakrīt ar 1.-5.punktā atspoguļoto sadalījumu, attiecīgi lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus, kā arī lūdzam precizēt otrās kārtas finansējuma sadalījumu pa gadiem, jo šobrīd otrās kārtas finansējuma kopsummas atšķiras no noteikumu projekta 9.2. apakšpunktā paredzētā finansējuma. Vienlaikus 6.punktā lūdzam svītrot informāciju par trešās kārtas ietvaros pieejamo finansējumu, ņemot vērā, ka noteikumu projekts neparedz trešās kārtas īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā norādīto, ka "gadījumā, ja vienkāršoto izmaksu metodikas nav izstrādātas un saskaņotas ar vadošo iestādi, līdz atlases izsludināšanai, projekta iesniegumā izmaksas plāno atbilstoši faktiskajām izmaksām.", lūdzam precizēt protokollēmuma 3. punktu un izteikt to šādā redakcijā: "Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai izsludināt pirmās kārtas projektu iesniegumu atlasi pēc šo noteikumu spēkā stāšanās, bet ne agrāk kā pirms vērtēšanas kritēriju apstiprināšanas Uzraudzības komitejā."
Piedāvātā redakcija
-
23.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt protokollēmuma 4. punktu šādā redakcijā: "Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai izsludināt otrās kārtas projektu iesniegumu atlasi pēc šo noteikumu spēkā stāšanās, bet ne agrāk kā pirms vērtēšanas kritēriju apstiprināšanas Uzraudzības komitejā.", vienlaikus ņemot vērā anotācijā norādīto, ka projektu iesniegumu atlases kārtas tiek veiktas secīgi, lūdzam protokollēmuma 4. punktā noteikt laiku, pēc kura izsludināma otrā projektu iesniegumu atlases kārta.
Piedāvātā redakcija
-