Atzinums

Projekta ID
23-TA-1822
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā, tajā skaitā tā 18. punktā ietverta atsauce uz Eiropas Komisijas 2011.  gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk - Lēmums). Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu lēmumi, kuros norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem. Ja lēmumu adresāts ir dalībvalstis un ir nepieciešams to normas padarīt saistošas privātpersonām, tad lēmumi ir jāpārņem valsts tiesību sistēmā tāpat kā direktīvas.[1]
Lēmuma 2. pants noteic, ka šo lēmumu piemēro valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu, kas piešķirta uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi.
Lēmuma 13. pants noteic, ka šis lēmums ir adresēts dalībvalstīm. Attiecīgi šajā gadījumā nepieciešams izvērtēt, vai Lēmums satur tādas normas, kas attiecināmas arī uz privātpersonām. Ja Lēmums šādas normas satur, tad lūdzam tās pārņemt noteikumu projektā un attiecīgi precizēt noteikumu projekta 18. punktu, svītrojot atsauci uz Lēmumu. Ja Lēmums nesatur normas, kas jāattiecina uz privātpersonām, un Lēmumu var tieši izpildīt valsts iestādes, tad arī šādā gadījumā noteikumu projekta 18. punktā atsauce uz Lēmumu svītrojama, jo atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 170.-172. punktam normatīvā akta tekstā atsauces raksta tikai uz Eiropas Savienības regulām.
Papildus lūdzam atbilstoši iepriekš minētajam precizēt visas noteikumu projekta normas, kurās norādītas atsauces uz minēto lēmumu. 


[1] Skat. arī Eiropas Savienības tiesību ieviešanas rokasgrāmatas 2.8. apakšnodaļu „Lēmumu ieviešana”, 48. lp., pieejama: https://www.tm.gov.lv/lv/es-tiesibu-ieviesana
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām. Līdz ar to atbilstoši noteikumu Nr. 108 3.7. apakšnodaļai noteikumu projekta 26.1.1. apakšpunktā nepieciešams ietvert norādi uz konkrētu normatīvo aktu (likumu) vai normatīvo aktu jomu, kuros šie jautājumi regulēti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 48.3.3. apakšpunktā ietverto atsauci uz direktīvu aizstāt ar atsauci uz nacionālo normatīvo tiesību aktu, kurā konkrētā direktīva pārņemta. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta trešajai daļai direktīvas dalībvalstīm uzliek saistības attiecībā uz sasniedzamo rezultātu, bet ļauj dalībvalstīm izvēlēties to īstenošanas formas un metodes. Proti, direktīvas atšķirībā no regulām nav tieši piemērojamas un tās kļūst saistošas personām tikai no brīža, kad tās ir pārņemtas Latvijas tiesību aktos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām. Līdz ar to atbilstoši noteikumu Nr. 108 3.7. apakšnodaļai noteikumu projekta 29.3. apakšpunktā nepieciešams ietvert norādi uz konkrētu normatīvo aktu (likumu) vai normatīvo aktu jomu, kuros šie jautājumi regulēti.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izsakām bažas, ka projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, iespējams, ir nesamērīgi attiecināt no 2021. gada 1. janvāra. Līdz ar to lūdzam skaidrot un pamatot noteikumu projekta 30. punktā noteikto attiecināmo izmaksu sākuma termiņu 2021. gada 1. janvāris.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekta 37. punkts ir pretrunā noteikumu projekta 35. punktam. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projektu, novēršot pretrunas regulējumā. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā datu uzkrāšanas un apstrādes minimizēšanas principu, ka arī faktu, ka pasākumam nav ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana", lūdzam noteikumu projektā svītrot pienākumu finansējuma saņēmējam uzkrāt datus par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
nodrošina horizontālo principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu" un "Klimatdrošināšana" ievērošanu, datu uzkrāšanu un ievadi Kohēzijas politikas fondu vienotās informācijas sistēmā projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā, tai skaitā piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas katru gadu līdz 31. janvārim sadarbības iestādei tiek iesniegts pārskats par šo noteikumu 5.2. apakšpunktā minēto nacionālo rādītāja sasniegto putekļu daļiņu emisiju ietaupījumu iepriekšējā gadā;
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 15. punktā, kurā noteiktas sadarbības līguma obligātās sastāvdaļas, nav minētas tiesības sadarbības iestādei projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā pārbaudīt civiltiesiskajā līgumā par projekta īstenošanu sniegto informāciju, veicot pārbaudi projekta īstenošanas vietā atbilstoši Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 49. punktu vai atbilstoši papildināt noteikumu projekta 15. punktu. 
Piedāvātā redakcija
-