Projekta ID
23-TA-1094Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
28.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Spēkā esošā Ministru kabineta noteikumu “Atkritumu poligonu noteikumi” redakcija noteic, ka atkritumu poligona operatoram atbilstoši šo noteikumu nodaļā “4.1.1 Sadzīves atkritumu paraugu ņemšanas un atkritumu sastāva noteikšanas būtiskās prasības” noteiktajam jānodrošina attiecīgu paraugu ņemšana atkritumu poligona operatora apsaimniekotajā teritorijā ievestajiem sadzīves atkritumiem pirms to šķirošanas/ sagatavošanas apglabāšanai, pēc to šķirošanas/ sagatavošanas apglabāšanai utml (turpmāk – paraugi).
Ņemot vērā, ka Atkritumu apsaimniekošanas valsts plāns 2021.-2028.gadam paredz iespējamību, ka ar sadzīves atkritumu šķirošanu/ sagatavošanu apglabāšanai nodarbosies ne tikai atkritumu poligonu operatori (paredzot iespēju, ka pašreizējie sadzīves atkritumu poligonu operatori pārtrauc apglabāšanas funkciju), bet arī citas juridiskas personas, tad Regulators vērš uzmanību, ka saskaņā ar pašreizējo minēto MK noteikumu redakciju un Noteikumu projektā plānoto, atkritumu paraugu ņemšanas un sastāva noteikšanas prasības sadzīves atkritumiem ir saistošas tikai atkritumu poligonu operatoriem, kaut arī šīs citas juridiskās personas ar sadzīves atkritumiem veiks līdzīgas darbības kā atkritumu poligonu operatori. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju (paredzēts arī pašreiz skaņošanas procesā esošajā “Viduslatvijas reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas plānā 2023-2028”) sadzīves atkritumu šķirošanu/ sagatavošanu apglabāšanai jau 2024.gadā uzsāks SIA “Eco Baltia vide” izveidotā sadzīves atkritumu šķirošanas rūpnīca ar jaudu 20 tūkst. tonnu sadzīves atkritumu. Tādējādi rodas situācija, ka paraugi netiks ņemti no visiem sadzīves atkritumiem.
Ņemot vērā, ka Atkritumu apsaimniekošanas valsts plāns 2021.-2028.gadam paredz iespējamību, ka ar sadzīves atkritumu šķirošanu/ sagatavošanu apglabāšanai nodarbosies ne tikai atkritumu poligonu operatori (paredzot iespēju, ka pašreizējie sadzīves atkritumu poligonu operatori pārtrauc apglabāšanas funkciju), bet arī citas juridiskas personas, tad Regulators vērš uzmanību, ka saskaņā ar pašreizējo minēto MK noteikumu redakciju un Noteikumu projektā plānoto, atkritumu paraugu ņemšanas un sastāva noteikšanas prasības sadzīves atkritumiem ir saistošas tikai atkritumu poligonu operatoriem, kaut arī šīs citas juridiskās personas ar sadzīves atkritumiem veiks līdzīgas darbības kā atkritumu poligonu operatori. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju (paredzēts arī pašreiz skaņošanas procesā esošajā “Viduslatvijas reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas plānā 2023-2028”) sadzīves atkritumu šķirošanu/ sagatavošanu apglabāšanai jau 2024.gadā uzsāks SIA “Eco Baltia vide” izveidotā sadzīves atkritumu šķirošanas rūpnīca ar jaudu 20 tūkst. tonnu sadzīves atkritumu. Tādējādi rodas situācija, ka paraugi netiks ņemti no visiem sadzīves atkritumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Par Noteikumu projekta 4.pielikumu, kuras II daļas virsraksts ir šāds:
II. No poligona izvesto atkritumu vai otrreiz izmantojamo materiālu uzskaite
Regulators vērš uzmanību, ka saskaņā ar atkritumu poligona definīciju Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1.panta pirmajā daļā, “atkritumu poligons ir speciāli ierīkota un aprīkota vieta atkritumu apglabāšanai uz zemes vai zemē, kur nodrošināti normatīvajos aktos noteiktie vides aizsardzības pasākumi”.
Tātad atkritumu poligons ir krātuve, kurā tiek veikta tālākai pārstrādei un reģenerācijai nederīgo atkritumu apglabāšana, līdz ar to nav iespējams, ka no poligona izved otrreiz izmantojamus materiālus.
Noprotams, ka šī pielikuma kontekstā šeit nav domāts poligons kā krātuve, bet gan poligons kā poligona apsaimniekotāja (vai nākotnē atkritumu apsaimniekošanas reģionālā centra) teritorija, kurā tiek veiktas ne tikai apglabāšanas darbības, bet arī dažāda veida atkritumu šķirošanas un citas atkritumu apsaimniekošanas darbības.
Lūdzam izvērtēt šeit un arī citur Noteikumu projekta tekstā un tā pielikumos, lai termins “poligons” tiktu lietots atbilstoši tā definīcijai Atkritumu apsaimniekošanas likumā.
II. No poligona izvesto atkritumu vai otrreiz izmantojamo materiālu uzskaite
Regulators vērš uzmanību, ka saskaņā ar atkritumu poligona definīciju Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1.panta pirmajā daļā, “atkritumu poligons ir speciāli ierīkota un aprīkota vieta atkritumu apglabāšanai uz zemes vai zemē, kur nodrošināti normatīvajos aktos noteiktie vides aizsardzības pasākumi”.
Tātad atkritumu poligons ir krātuve, kurā tiek veikta tālākai pārstrādei un reģenerācijai nederīgo atkritumu apglabāšana, līdz ar to nav iespējams, ka no poligona izved otrreiz izmantojamus materiālus.
Noprotams, ka šī pielikuma kontekstā šeit nav domāts poligons kā krātuve, bet gan poligons kā poligona apsaimniekotāja (vai nākotnē atkritumu apsaimniekošanas reģionālā centra) teritorija, kurā tiek veiktas ne tikai apglabāšanas darbības, bet arī dažāda veida atkritumu šķirošanas un citas atkritumu apsaimniekošanas darbības.
Lūdzam izvērtēt šeit un arī citur Noteikumu projekta tekstā un tā pielikumos, lai termins “poligons” tiktu lietots atbilstoši tā definīcijai Atkritumu apsaimniekošanas likumā.
Piedāvātā redakcija
-