Atzinums

Projekta ID
23-TA-1000
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
06.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot to, ka MK noteikumu projekta ietvaros atbalstu paredzēts sniegt saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu, lūdzam no anotācijas 1.3.sadaļas precizēt tekstu:  "Atbalsts apgrozāmajiem līdzekļiem tiks piešķirts tikai kā de minimis atbalsts, tas ir, atbalsts netiks sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 15.pantu.", maldinošo norādi uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 15.pantu, aizstājot ar atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 14.pantu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot MK noteikumu projektā veiktās izmaiņas, kas paredz atbalsta sniegšanu tikai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu, lūdzam dzēst no anotācijas norādes, ka MK noteikumu ietvaros atbalstu sniedz arī saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 38., 38.a, 38.b, un 41.pantu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 3.ailē, 5.1.apakšpunktā precizēt finansiālo ietekmi, lai tā ir vienāda ar 5.punktā atspoguļoto. Vienlaikus atkārtoti lūdzam izvērtēt vai norādītais finansējums 4 698 858 euro apmērā tiks pieprasīts šogad, ņemot vērā, ka līdz gada beigām palikušas trīs nedēļas, nepieciešamības gadījumā precizējot kopējā finansējuma sadalījumu pa gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā veiktās izmaiņas 10.2.apakšpunkta redakcijā, lai novērstu iespējamību, ka tiek sniegts atbalsts grūtībās nonākušiem uzņēmumiem, tad,  lai gan atbalsta pretendentiem, gan atbalsta sniedzējiem nodrošinātu izpratni par to, kas tiek saprasts ar jēdzienu: “pasludināts maksātnespējas process” , lūdzam papildināt anotāciju ar šo izmaiņu skaidrojumu. Attiecīgi lūdzam norādīt, ka formulējums "pasludināts maksātnespējas process" aptver arī tādus maksātnespējas stāvokļa risinājumus kā bankrots, sanācija un mierizlīgums, līdz ar to aptver arī tos maksātnespējas procesus, kas pasludināti saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" un Maksātnespējas likumu, kas bija spēkā līdz 2010.gada 1.novembrim. Vienlaikus lūdzam arī norādīt, ka nosacījuma: “vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru” pārbaude tiks veikta, ņemot vērā atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu. Pārbaudi par šo kritēriju nav iespējams veikt, pamatojoties uz publiskajos reģistros pieejamo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka, lai nodrošinātu Komisijas regulas Nr.1407/2013 prasību ievērošanu, piešķirot aizdevumu lielajiem komersantiem, ir jāvērtē aizņēmēja finansiālā situācija, nevis aizdevuma kredīta kvalitāte. Attiecīgi lūdzam MKN projekta 10.5.apakšpunktu izteikt piedāvātajā redakcijā, kā arī atbilstoši precizēt sniegto skaidrojumu anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
"tas ir šo noteikumu 7.5. vai 7.6. apakšpunktā minētais saimnieciskās darbības veicējs, kurš pretendē uz aizdevumu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1407/2013, un tā finansiālā situācija ir zemāka par B- kredītreitingu, atbilstoši Komisijas regulas Nr.1407/2013 4.panta 3.punkta “a” apakšpunktam."
 
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu izpratni par to, saskaņā ar kādu Komisijas regulas Nr.651/2014 pantu šis atbalsts tiek piešķirts, lūdzam MKN projekta 12.7punkta ievaddaļā iekļaut atsauci uz Komisijas regulas Nr.651/2014 14.pantu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka, piešķirot atbalstu ar Komisijas regulu Nr.651/2014, uz atbalsta piešķiršanas brīdi ir jāvērtē, vai atbalsta pretendents nav nonācis finansiālās grūtībās, MKN projekts ir papildināms arī ar nosacījumu, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunkta nosacījums tiks pārbaudīts, piemēram, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu. No tiesību piemērotāja viedokļa šai prasībai ir jābūt iekļautai arī tiesību aktā, saskaņā ar kuru atbalsta pretendents piesakās atbalsta saņemšanai, jo īpaši ņemot vērā faktu, ka pārbaudi nav iespējams veikt, pamatojoties uz publiskajos reģistros pieejamo informāciju, bet paļaujoties tikai uz pretendenta iesniegtu apliecinājumu. Attiecīgi atbalsta pretendentam jau sākotnēji ir jābūt zināmam, ka šāds apliecinājums ir jāiesniedz. Līdz ar to aicinām izteikt MKN projekta 12.82.apakšpunktu šādā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
"ja saimnieciskās darbības veicējs atbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā noteikto definīciju, izņemot Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunktā minēto izņēmumu. Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktā nosacījumu pārbauda, pamatojoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu."
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atbalsta intensitāti, nosakot, ka ar citas atbalsta programmas vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros saņemto atbalstu var apvienot, nepārsniedzot šajos noteikumos paredzēto finansējuma intensitāti un apmēru.
Piedāvātā redakcija
34.2. par tām pašām attiecināmajām izmaksām var apvienot ar citas atbalsta programmas vai  ad-hoc atbalsta projekta ietvaros saņemto atbalstu, tai skaitā, par tām pašām attiecināmām izmaksām saņemto atbalstu, ja šo noteikumu ietvaros saņemtais atbalsts kopā ar citas atbalsta programmas vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros saņemto atbalstu nepārsniedz šajos noteikumos paredzēto finansējuma intensitāti, Komisijas regulas Nr. 651/2014, Komisijas regulas 2022/2472 vai Komisijas regulas 2022/2473 maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti;
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 37.7 punktā ietvertie nosacījumi nekorekti atspoguļo Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. un 3. punkta nosacījumus, kā arī Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. pantā noteikto. Skaidrojam, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2.punkts paredz darbības, kurām atbalstu ar Komisijas regulu Nr.651/2014 nevar sniegt vispār, savukārt Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā ir norādītas konkrētas izslēgtās nozares, un atbalstu ar Komisijas regulu Nr.651/2014 iespējams sniegt vien tad, ja tiek nodrošināts, ka darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta, kas piešķirts saskaņā ar šo regulu, kā arī Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. panta “a” vai “b” apakšpunktā minētās nozares norādītas kā tādas, kuram reģionālo atbalstu nesniedz.
Ievērojot minēto, lūdzam 37.7 punktu izteikt šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
Ja atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 un saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas gan atbalstāmajās nozarēs, gan arī nozarēs, kas minētas Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā, tas, piemērojot izmaksu vai darbību nodalīšanu, nodrošina, ka darbības, kas Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā noteiktas kā neatbalstāmas, negūst labumu no atbalsta, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014.