Atzinums

Projekta ID
25-TA-59
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Enerģētikas likuma 72.5 panta ceturtā daļa un 72.1 sestās daļas 1. punkts paredz pilnvarojumu noteikt arī drošības rezervju pakalpojuma maksas apmēru, tādēļ lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta 1. punktu un nepieciešamības gadījumā citas noteikumu projekta vienības vai skaidrot noteikumu projekta anotācijā, kā paredzēts minēto pilnvarojumu izpildīt pilnā apmērā. Līdzīgi lūdzam skaidrot, kā paredzēts izpildīt pilnībā minētā likuma 72. panta trešajā daļā ietverto pilnvarojumu noteikt kārtību, kādā pārvaldītājs iegādājas un uztur drošības rezerves un veic drošības rezervju rotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
24.4. pārvaldītāja darbības nodrošināšanas izmaksām, tostarp dalības izmaksas starptautiskajās organizācijās;
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu par noteikumu projekta 24.4. apakšpunktā paredzēto izmaksu atbilstību Enerģētikas likuma 72.1 piektajā daļā noteiktajam ierobežojumam vai svītrot vai precizēt minēto apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
34. Aviācijas nozares komersanti drošības rezerves veido proporcionāli to prognozētajam aviācijas degvielas apjomam vismaz 90 dienu ilgam periodam attiecīgajā kalendārajā gadā, kas no akcīzes preču noliktavas vai muitas noliktavas tiek nodots gaisa kuģiem Latvijas Republikā vietējiem un starptautiskajiem pārvadājumiem.
Iebildums
Lūdzam svītrot norādi "proporcionāli to prognozētajam aviācijas degvielas apjomam" kā Enerģētikas likuma 72.5 pantā ietvertā regulējuma dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
37. Pēc pārvaldītāja aicinājuma, aviācijas nozares komersanti precizē vai iesniedz papildus informāciju par iesniegto prognozi par plānoto uzglabājamo drošības rezervju apjomu.
Iebildums
Lūdzam skaidrot noteikumu projekta anotācijā pārvaldītāja aicinājuma juridisko dabu un saistošo spēku, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projekta 37. punktu. Ja informācija ir obligāti precizējama vai iesniedzama papildus informācija, tad nepieciešams aizstāt vārdu "aicinājuma" ar vārdu "norādījuma" v.tml.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
39. Aviācijas nozares komersanti nodrošina, ka to uzturētās drošības rezerves pastāvīgi atbilst naftas produktu kvalitātes standartiem. 
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 14. un 39. punktā izdarītās atsauces uz standartiem. Vēršam uzmanību, ka atsauces uz standartiem normatīvajos aktos izdarāmas atbilstoši Standartizācijas likuma 13. panta prasībām, proti, ja tiek izdarīta netieša atsauce uz standartiem, tad tiesību akta tekstā jāsniedz norāde uz piemērojamajiem standartiem kā iespējamo risinājumu tiesību akta prasību izpildei* vai alternatīvi izdarāma atsauce uz obligātajiem standartiem, bet šādā gadījumā noteikumu projektā šie standarti arī konkrēti jānorāda vai anotācijā jāskaidro, kādā normatīvajā aktā minētie standarti ir ietverti.

* Lietojot netiešās atsauces, tiek rekomendēta standartu brīvprātīga pielietošana, lai izpildītu tiesību aktā noteiktās obligātās prasības;  gadījumā, ja šie standarti netiek piemēroti, personai, kas izvēlējusies izmantot alternatīvu risinājumu, ir jāpierāda, ka tās tehniskais izpildījuma rezultāts nav sliktāks par to, kas ir noteikts standartos, proti, ļauj izpildīt tiesību aktā noteiktās būtiskās prasības  (sīkāk, kā atsaukties uz standartiem sk., piem., https://m.juristavards.lv/wwwraksti/JV/BIBLIOTEKA/PRAKSES_MATERIALI/ATSAUCES%20UZ%20STANDARTIEM%20TIESIBU%20AKTOS__2022.PDF)
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
40. Drošības rezervēs neiekļauj jēlnaftas vai naftas produktus, pret kuriem ir vērsti aresta vai piedziņas pasākumi, kā arī jēlnaftas un naftas produkti nevar piederēt, vai atrasties tādos uzņēmumos, kuriem pasludināts maksātnespējas process vai (ārpustiesas) tiesiskās aizsardzības process, vai tiek pieņemts lēmums par likvidāciju.
Iebildums
Lūdzam svītrot pieturzīmi un vārdu "(ārpustiesas)", jo tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
43. Aviācijas nozares komersants nodrošina, ka uzglabāšanas vietās pastāvīgi ir pieejami mērīšanas līdzekļi, kas atbilst naftas produktu uzglabāšanas valsts metroloģijas jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Iebildums
Lūdzam precīzāk norādīt attiecīgo normatīvo aktu jomu vai anotācijā minēt, kuri normatīvie akti atbilst naftas produktu uzglabāšanas valsts metroloģijas jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
45. Gadījumā, ja aviācijas nozares komersanti rezerves veido no aviācijas degvielas – enerģētiskās krīzes iestāšanās gadījumā tie uzkrātās rezerves var izlietot autonomi savas komercdarbības nodrošināšanai. 
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt noteikumu projekta 44. un 45. punktu vai papildināt norādi par noteikumu projekta izdošanas tiesisko pamatu, jo noteikumu projekta izdošanas tiesiskais pamats - Enerģētikas likuma 72. panta trešā un ceturtā daļa, 72.1 panta sestā daļa un 72.5 panta ceturtā daļa - pirmšķietami neparedz Ministru kabinetam pilnvarojumu attiecībā uz aviācijas nozares komersantu veidoto drošības rezervju izmantošanu un atsavināšanu enerģētiskās krīzes iestāšanās gadījumā.
Papildus lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu par pārējo šo noteikumu 4.1. apakšnodaļas normu, sākot no 38. punkta, izņemot 44., 45. punktu un noteikumus par uzraudzību, piem., 42., 47. punktu u.c. (noteikumus par uzraudzību aicinām  ietvert atbilstošā apakšnodaļā - noteikumu projekta 4.2. apakšnodaļā), atbilstību noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam. Tostarp vēršam uzmanību, ka no Enerģētikas likuma 72.5 panta ceturtās daļas cita starpā izriet pilnvarojums noteikt kārtību, kādā tiek noteikts apjoms aviācijas nozares uzturētu drošības rezervju izveidei. Skaidrojam, ka pilnvarojumā minētais vārds "kārtība" pamatā piešķir Ministru kabinetam tiesības noteikumos regulēt attiecīgā jautājuma procesuālo raksturu, proti, izstrādāt noteiktu procedūru. Vienlaikus tas neizslēdz Ministru kabineta tiesības pieņemt materiāla rakstura normas, ciktāl netiek pārkāpts attiecīgais pilnvarojums. Tomēr Ministru kabineta noteikumos nevar būt iekļautas tādas materiālās tiesību normas, kas veidotu no pilnvarojošā likuma būtiski atšķirīgas tiesiskās attiecības*.

*Satversmes tiesas 2011. gada 6. maija spriedums lietā Nr. 2010-57-03, 13.3. apakšpunkts.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
47. Pārvaldītājs un aviācijas nozares komersants savstarpēji saskaņo veidojamo naftas produktu drošības rezervju veidu, atrašanās vietu, piegādes termiņus  un citus ar piegādi saistītus jautājumus.  
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projektā vai tā anotācijā skaidrot, kādi citi ar piegādi saistīti jautājumi ir saskaņojami.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
49. Ja Energoresursu informācijas sistēmā 48. punktā minēto informāciju iesniegt nav iespējams, aviācijas nozares komersants informāciju iesniedz pārvaldītājam elektroniski.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projektā ietverto regulējumu par informācijas sniegšanu Energoresursu informācijas sistēmā. Norādām, ka normatīvajos aktos atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām ir iekļaujamas vienīgi izpildāmas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
50. Pārvaldītājs nodrošina uzraudzību pār aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 50. punktu kā Enerģētikas likuma 72. panta otrās daļas 5. punktā ietvertā regulējuma dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
53. Gadījumā, ja pārvaldītājs, veicot aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju apjoma pārbaudi uzglabāšanas vietā konstatē drošības rezervju apjoma neatbilstību  (iztrūkumu) komersanta iesniegtajai informācijai par uzglabājamo apjomu konkrētajā gadā, aviācijas nozares komersants par iztrūkstošo daļu maksā pakalpojumu maksu tādas pakalpojuma maksas likmes apmērā, kas bija spēkā uz neatbilstību (iztrūkuma) konstatēšanas brīdi. 
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 53. un 57. punktā ietvertās norādes, ka maksājama pakalpojuma maksas likme apmērā, kas bija spēkā uz neatbilstību (iztrūkuma) konstatēšanas brīdi, atbilstību Enerģētikas likumā minētajam, ka aviācijas nozares komersanti maksā pakalpojuma maksu, kas atbilst drošības rezervju pakalpojuma maksai, kādu komersants maksātu par to Latvijas Republikā realizēto vai patērēto aviācijas degvielas apjomu, no kura tiek noteiktas aviācijas nozares uzturētas drošības rezerves, kuras attiecīgais komersants nebija nodrošinājis noteiktā termiņā. Proti, paužam bažas, ka no minētās likuma normas neizriet, ka var tikt paredzēts atšķirīgs pakalpojuma maksas apmērs, piemērojot atšķirīgu likmi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
53. Gadījumā, ja pārvaldītājs, veicot aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju apjoma pārbaudi uzglabāšanas vietā konstatē drošības rezervju apjoma neatbilstību  (iztrūkumu) komersanta iesniegtajai informācijai par uzglabājamo apjomu konkrētajā gadā, aviācijas nozares komersants par iztrūkstošo daļu maksā pakalpojumu maksu tādas pakalpojuma maksas likmes apmērā, kas bija spēkā uz neatbilstību (iztrūkuma) konstatēšanas brīdi. 
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 53. punktu attiecībā uz iekavās ietverto norādi uz iztrūkumu. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām normatīvajā aktā nelieto sinonīmus un vienu lietu konsekventi sauc vienā un tajā pašā vārdā. Tāpat atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, termins ir jālieto vienā nozīmē, un tas nav aizstājams ar sinonīmiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
54. Šo noteikumu 53. punktā minētās pakalpojuma maksas samaksas pienākums aviācijas nozares komersantam tiek saglabāts kalendāro trīs mēnešu ilgam periodam, par pirmo kalendāro mēnesi nosakot pārvaldītāja veiktās pārbaudes mēnesi.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt vai svītrot noteikumu projektā ietverto regulējumu par to, ka pakalpojuma maksas samaksas pienākums tiek saglabāts kalendāro trīs mēnešu ilgam periodam, jo no noteikumu projekta skaidri neizriet, kas ar to ir domāts, proti, noilguma termiņš, uzraudzības mehānisms drošības rezervju apjoma atbilstībai vai kas cits, kā arī neizriet, kā izpaužas tas, ka pakalpojuma maksas samaksas pienākums var tikt pārtraukts (t.i., vai pienākumu var arī atjaunot u.tml.), un kā samaksas pārtraukšana ietekmē noteikumu projekta 58. punktā noteikto. Norādām, ka noilgumu un citus ar minēto pienākumu saistītus aprobežojumus būtu pieļaujams noteikt vienīgi likuma, nevis Ministru kabineta noteikumu līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
63. Degvielas nozares komersanti katru pirmdienu iesniedz Energoresursu informācijas sistēmā informāciju par to muitas noliktavā/ās, akcīzes preču noliktavā/ās, vairumtirdzniecības noliktavā/ās un vai degvielas uzpildes stacijās esošā benzīna, aviācijas degvielas, dīzeļdegvielas un dīzeļdegvielas piedevas kopējo apjomu. Ja Energoresursu informācijas sistēmā šajā punktā minēto informāciju iesniegt nav iespējams, informāciju iesniedz pārvaldītājam elektroniski.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 63. punktā svītrot saikli "un" vai saikli "vai" ("un vai degvielas uzpildes stacijās esošā benzīna, aviācijas degvielas, dīzeļdegvielas un dīzeļdegvielas piedevas kopējo apjomu"). Līdzīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 34. punktu. Pamatojoties uz juridiskās tehnikas prasībām, tiesību normai jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām. 
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un nodrošināt, ka noteikumu projektā ir skaidrotas visu būtisko izmaiņu iepretim Ministru kabineta 2023. gada 9. janvāra noteikumiem Nr. 29 "Noteikumi par valsts īpašumā esošo naftas produktu apmēru, pakalpojuma maksas apmēru un tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību" nepieciešamība un mērķis, tostarp izmaiņām, kas paredz nedetalizēt naftas produktu kategorijas atbilstoši kombinētās nomenklatūras kodiem, u.c. normu, piem., noteikumu projekta 8., 14.,  44., , 69. punkta nepieciešamību un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu par pārējo  Eiropas Savienības Padomes 2009. gada 14. septembra Direktīvas 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm tiek uzlikts pienākums uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves, prasību, tostarp 2. panta "b", "c" apakšpunktu, 16. panta pārņemšanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Kārtība, kādā valsts drošības rezervēs tiek veidoti un uzturēti naftas produkti
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām aicinām precizēt noteikumu projekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
Naftas produktu veidošanas un uzturēšanas kārtība valsts drošības rezervēs
19.
Noteikumu projekts
1.1. drošības rezervju apmēru;
Priekšlikums
Lūdzam vārdu "apmēru" aizstāt ar vārdu "apjomu", ievērojot Enerģētikas likuma 72. panta trešajā daļā minēto.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
3.1. vidējā tīrā importa daudzumu aprēķina saskaņā ar šo noteikumu 1. pielikumā  minēto metodi, pamatojoties uz jēlnaftas ekvivalenta importēto daudzumu iepriekšējā kalendāra gadā;
Priekšlikums
Lūdzam, līdzīgi kā spēkā esošajā regulējumā, papildināt ar vārdu "dienas" pirms vārda "vidējā" vai skaidrot, kādēļ tas nav nepieciešams noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
7. Gadījumā, ja valsts drošības rezerves tiek uzglabātas šo noteikumu 5. punktā noteiktā kārtībā pārvaldītājs par valsts īpašumā esošajām drošības rezervēm un aviācijas nozares komersants par aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm nodrošina, ka enerģētiskās krīzes laikā nodrošina, ka šo noteikumu 5. punktā minētās piedevas ir pievienotas.
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt.
Piedāvātā redakcija
"7. Gadījumā, ja valsts drošības rezerves tiek uzglabātas šo noteikumu 5. punktā noteiktā kārtībā pārvaldītājs par valsts īpašumā esošajām drošības rezervēm un aviācijas nozares komersants par aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm nodrošina, ka enerģētiskās krīzes laikā šo noteikumu 5. punktā minētās piedevas ir pievienotas."
22.
Noteikumu projekts
8. Valsts drošības rezerves uztur, nodrošinot tā pastāvīgu pieejamību enerģētiskās krīzes laikā degvielas apgādē. Enerģētiskās krīzes laikā valsts drošības rezerves atjauno, tikai ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu. 
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam precīzāk noteikt, kā pastāvīga pieejamība ir jānodrošina ("tā").
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
11. Pārvaldītājs šo noteikumu 4.1.4.4. apakšpunktā minētos naftas produktus veido proporcionāli attiecīgā naftas produkta veida tīrajam importam vai patēriņam iepriekšējā kalendārā gadā saskaņā ar šo noteikumu 10. punktu, izvērtējot katra konkrētā naftas produkta uzglabāšanas iespējas.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projektu, pamatotību noteikumu projekta 11. punktā atsaukties uz šo noteikumu 10. punktu, ņemot vērā, ka 10. punkts neparedz nosacījumus naftas produktu izveides īpatsvaram.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
38. Aviācijas nozares uzturētās drošības rezerves uzglabā Latvijā un/vai Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijā.
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt.
Piedāvātā redakcija
"38. Aviācijas nozares uzturētās drošības rezerves uzglabā Latvijā vai citas Eiropas Savienības dalībvalsts teritorijā."
Ja obligāti rezerves uzglabājamas vairāku Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijās, tad:
"38. Aviācijas nozares uzturētās drošības rezerves uzglabā Latvijā vai citu Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijās."
25.
Noteikumu projekts
40. Drošības rezervēs neiekļauj jēlnaftas vai naftas produktus, pret kuriem ir vērsti aresta vai piedziņas pasākumi, kā arī jēlnaftas un naftas produkti nevar piederēt, vai atrasties tādos uzņēmumos, kuriem pasludināts maksātnespējas process vai (ārpustiesas) tiesiskās aizsardzības process, vai tiek pieņemts lēmums par likvidāciju.
Priekšlikums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 40. apakšpunktu, termina "uzņēmums” vietā izmantojot terminu "komersants" vai "saimnieciskās darbības veicējs".
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
41. Naftas produktu izcelsme un pakalpojumu sniedzēji aviācijas nozares drošības rezervju izveidei tiek izvēlēti ievērojot starptautiskās un nacionālās sankcijas.
Priekšlikums
Aicinām vārdus "ievērojot starptautiskās un nacionālās sankcijas" aizstāt ar vārdiem "ievērojot Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumu" vai "ievērojot normatīvos aktus par starptautiskajām un Latvijas Republikas nacionālajām sankcijām".
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
69. Šo noteikumu 2. nodaļu un 3.1. apakšpunktu Enerģētikas likuma pārejas noteikumu 80. punktā minētajā pārejas periodā piemēro, iegādājoties drošības rezervju pakalpojumu drošības rezervju izveidei tādā apjomā, par kādu nav iegādātas drošības rezerves valsts īpašumā.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šo noteikumu 3.1. apakšpunkts ir 2. nodaļas sastāvdaļa, aicinām atbilstoši precizēt noteikumu projekta 69. punktu.
Piedāvātā redakcija
"69. Šo noteikumu 2. nodaļu Enerģētikas likuma pārejas noteikumu 80. punktā minētajā pārejas periodā piemēro, iegādājoties drošības rezervju pakalpojumu drošības rezervju izveidei tādā apjomā, par kādu nav iegādātas drošības rezerves valsts īpašumā."
28.
Noteikumu projekts
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt.
Piedāvātā redakcija
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
29.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Lūdzam norādīt uz koeficientu 1,065 atbilstoši direktīvā minētajam vai skaidrot noteikumu projekta anotācijā noteikumu projektā lietotā koeficienta apmēra atbilstību attiecīgai direktīvai.
Piedāvātā redakcija
-