Projekta ID
23-TA-2866Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai finansējuma saņēmējam, īstenojot projektu, nerastos izmaksu attiecināšanas problēmas projekta paredzamajos izdevumos, vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 30.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības "izrietošo tehnoloģiju tiesību (nemateriālo aktīvu) iegūšana, apstiprināšana un aizstāvēšana" ietvaros jāparedz izmaksu pozīcija noteikumu projekta 34. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta jaunpievienotajā 30.4. apakšpunktā ir paredzēta iespēja iegādāties zinātnisko aprīkojumu, un, lai nodrošinātu atbilstību komercdarbības atbalsta izslēdzošajiem nosacījumiem, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumiem, kas attiecas uz papildinošo saimniecisko darbību (jaudas metodi, uzraudzības ilgumu, papildinošās saimnieciskās darbības metodikas izstrādi u.c.) vai papildināt anotāciju, norādot, ka projekta ietvaros iegādāto pētniecības infrastruktūru drīkst izmantot tikai nesaimnieciski un papildinoša saimnieciskā darbība nav atbalstāma.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Izglītības un zinātnes ministrija kā atbildīgā iestāde caur noteikumu projektu izvirza programmas īstenošanas nosacījumus, nav saprotams, kādēļ tiek paredzēts tik smagnējs īstenošanas process pasākumā, kurā iespējams izmantot administratīvo slogu mazinošus instrumentus un kurā ir indikatīvs nepieciešamā finansējuma sadalījuma plānojums izvirzīto mērķu sasniegšanai. Ņemot vērā minēto atkārtoti lūdzam izvērtēt 40% vienotās likmes piemērošanu pasākumā saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas Nr. 2021/1060 56. panta 1. punktu. Pretēji Izglītības un zinātnes ministrijas skaidrojumam, vērtējot pasākuma būtību un līdzšinējo pieredzi līdzvērtīgu projektu īstenošanā pārējām projekta izmaksām, kas nav personāla atlīdzība, būtu pietiekami liela finansējuma daļa 29% apmērā, lai nodrošinātu projekta galvenā mērķa, iznākuma un rezultāta rādītāju sasniegšanu, t.sk. specifisko rezultātu nodrošināšanu. Vienlaikus priekšlikums par vienkāršoto izmaksu izmantošanu nekādā veidā neierobežo Izglītības un zinātnes ministrijas izvirzīto nosacījumu izpildi (t.sk. infrastruktūrai novirzīt ne vairāk kā 25% finansējuma) un nav pretrunā ar Izglītības un zinātnes ministrijas izziņā sniegto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai finansējuma saņēmējiem būtu skaidri projekta īstenošanas nosacījumi, lūdzam anotācijā norādīt sadarbības formātu, nosakot, ka uz komersantiem nav attiecināmas šo noteikumu IV sadaļā noteiktās prasības. Tāpat lūdzam izvērtēt nepieciešamību noteikumu projektu papildināt ar definīciju "efektīva sadarbība".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka pēc projekta beigām, 2029. gada 30. septembrī, ir veicams gala rezultātu zinātniskās kvalitātes ārvalstu ekspertu izvērtējums. Šāds termiņš ir pieļaujams tikai 10.2.1. un 10.2.2. apakšpunktā noteikto rādītāju attiecināšanai, pie nosacījuma, ka gala atskaitei tiks pievienots zinātniskais raksts ar statusu "iesniegts" vai pētniecības pieteikums, kas iesniegts vērtēšanai Apvāršņa programmā, bet vēl nav saņemts Eiropas Komisijas ekspertu vērtējums. Pie šāda nosacījuma eksperti varēs sniegt atzinumu par rādītāju saturisko atbilstību pasākumam. Vienlaikus līdz 2029. gada 31. decembrim finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim ir jānodrošina zinātniskā raksta faktiska publicēšana vai pētniecības pieteikuma vērtējuma iesniegšana. Lūdzam anotāciju papildināt ar šo nosacījumu.
Lai novērstu risku, ka finansējuma saņēmējs neiekļaujas projekta īstenošanas termiņā, lūdzam precizēt 25. punktu, jo 30.1. apakšpunktā noteikto darbību specifisko rezultātu sasniegšana ir jānodrošina ne vēlāk kā līdz 2029. gada 30. septembrim, ņemot vērā, ka projekta darbību un mērķa izpilde tiks vērtēta gala zinātniskās kvalitātes ekspertīzē pēc projekta beigām.
Lai novērstu risku, ka finansējuma saņēmējs neiekļaujas projekta īstenošanas termiņā, lūdzam precizēt 25. punktu, jo 30.1. apakšpunktā noteikto darbību specifisko rezultātu sasniegšana ir jānodrošina ne vēlāk kā līdz 2029. gada 30. septembrim, ņemot vērā, ka projekta darbību un mērķa izpilde tiks vērtēta gala zinātniskās kvalitātes ekspertīzē pēc projekta beigām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu attiecināmo izmaksu identificēšanu, lūdzam noteikumu projekta 34.3.1. apakšpunkta redakcijā vārdus "projekta vadītāja" aizstāt ar vārdiem "projekta zinātniskā vadītāja". Tāpat vēršam uzmanību, ka iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" līdzīgi kā tas ir norādīts noteikumu projekta 34.3.1. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
34.1.2. projekta zinātniskā vadītāja un īstenošanas personāla ārvalstu un iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas, kas saistītas ar projekta ietvaros īstenojamo pētniecību, tai skaitā ar sasniegto rezultātu publiskošanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, ja zinātniskais darbinieks ir nodarbināts Latvijas Republikā. Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai"
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka netiešo izmaksu aprēķinā nav iekļaujamas personāla atlīdzības izmaksas uz uzņēmuma līguma pamata, lūdzam precizēt atsauci uz 34.1.1. apakšpunktu vai precizēt 34.1.1. apakšpunktu saturu, piemēram, šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
34.1.1. atlīdzība (izņemot virsstundas) zinātniskajiem darbiniekiem, ciktāl tie ir nodarbināti projektā, ja izpildīti šādi nosacījumi:
34.1.1.1. zinātniskais darbinieks ir nodarbināts klātienē vai attālināti, ja darba specifika to pieļauj un iespējams pilnvērtīgi veikt darba pienākumus, pie darba devēja, kas attiecīgajā reģistrā reģistrēts Latvijā, un atlīdzību projekta ietvaros saņem atbilstoši darba līgumam;
34.1.1.1. zinātniskais darbinieks ir nodarbināts klātienē vai attālināti, ja darba specifika to pieļauj un iespējams pilnvērtīgi veikt darba pienākumus, pie darba devēja, kas attiecīgajā reģistrā reģistrēts Latvijā, un atlīdzību projekta ietvaros saņem atbilstoši darba līgumam;
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka nelikumīgs komercdarbības atbalsts ir atgūstams jebkurā gadījumā, kad īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, tiek secināts, ka tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts un atbalsts tam kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, lūdzam noteikumu projekta 39.punktu precizēt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
39. Pasākuma ietvaros, īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, finansē tāda jauna produkta vai tehnoloģijas prototipa vai cita eksperimentālā objekta izstrādi, kurš tiks izmantots turpmākos pētījumos, bet nebūs tieši izmantojams ienākumu gūšanai, to pārdodot vai izmantojot ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā. Ja tiek gūti ieņēmumi no prototipu vai citu eksperimentālo objektu komerciālas izmantošanas, vai, īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, tiek secināts, ka tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts un atbalsts tam kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, projekta iesniedzējam vai sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka pētniecības organizācija ir tāda, kuras galvenajam mērķim ir jābūt pētniecībai, lai izvairītos no nekorektas interpretācijas iespējām, lūdzam anotācijā iekļaut informāciju/skaidrojumu par pētniecības organizācijas galveno mērķi (pētniecības organizācijas pamatdarbību) un darbību, kurai nav saimnieciska rakstura.
Piedāvātā redakcija
-
