Projekta ID
24-TA-1475Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atsauces uz standartiem normatīvajos aktos izdarāmas atbilstoši Standartizācijas likuma 13. panta prasībām, proti, ja tiek izdarīta netieša atsauce uz standartiem, tad tiesību akta tekstā jāsniedz norāde uz piemērojamajiem standartiem kā iespējamo risinājumu tiesību akta prasību izpildei* vai alternatīvi izdarāma atsauce uz obligātajiem standartiem, bet šādā gadījumā likumprojektā šie standarti arī konkrēti jānorāda vai anotācijā jāskaidro, kādā normatīvajā aktā minētie standarti ir ietverti. Konkrētajā gadījumā likumprojekta 1. pantā pirmšķietami atsauce izdarīta uz obligātajiem standartiem, tādēļ likumprojekts atbilstoši precizējams vai sniedzams attiecīgs skaidrojums likumprojekta anotācijā.
* Lietojot netiešās atsauces, tiek rekomendēta standartu brīvprātīga pielietošana, lai izpildītu tiesību aktā noteiktās obligātās prasības; gadījumā, ja šie standarti netiek piemēroti, personai, kas izvēlējusies izmantot alternatīvu risinājumu, ir jāpierāda, ka tās tehniskais izpildījuma rezultāts nav sliktāks par to, kas ir noteikts standartos, proti, ļauj izpildīt tiesību aktā noteiktās būtiskās prasības (sīkāk, kā atsaukties uz standartiem sk., piem., https://m.juristavards.lv/wwwraksti/JV/BIBLIOTEKA/PRAKSES_MATERIALI/ATSAUCES%20UZ%20STANDARTIEM%20TIESIBU%20AKTOS__2022.PDF)
* Lietojot netiešās atsauces, tiek rekomendēta standartu brīvprātīga pielietošana, lai izpildītu tiesību aktā noteiktās obligātās prasības; gadījumā, ja šie standarti netiek piemēroti, personai, kas izvēlējusies izmantot alternatīvu risinājumu, ir jāpierāda, ka tās tehniskais izpildījuma rezultāts nav sliktāks par to, kas ir noteikts standartos, proti, ļauj izpildīt tiesību aktā noteiktās būtiskās prasības (sīkāk, kā atsaukties uz standartiem sk., piem., https://m.juristavards.lv/wwwraksti/JV/BIBLIOTEKA/PRAKSES_MATERIALI/ATSAUCES%20UZ%20STANDARTIEM%20TIESIBU%20AKTOS__2022.PDF)
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Saistībā ar izziņas 11. punktā ietverto iebildumu atkārtoti lūdzam skaidrot, kā paredzēts pārņemt Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Direktīvas (ES) 2023/2413, ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652 (turpmāk - direktīva Nr. 2023/2413), 1. panta 9. punkta "a" apakšpunkta "ii" apakšpunktā izteiktajā direktīvas Nr. 2018/2001 19. panta 2. punkta trešajā daļā ietverto prasību ieviest vienkāršotus reģistrācijas procesus, līdztekus samazinātai reģistrācijas maksai, un nepieciešamības gadījumā papildinot likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Uzturam izziņas 17. punktā ietverto iebildumu un atkārtoti lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas 5. sadaļu ar informāciju par attiecīgo direktīvas Nr. 2023/2413 normu pārņemšanu, tostarp arī direktīvas Nr. 2023/2413 1. panta "9" punkta "b" apakšpunktā izteikto direktīvas Nr. 2018/2001 19. panta 4. punkta otrā teikuma pārņemšanu, par ko informācija no likumprojekta anotācijas saskaņošanas ietvaros svītrota (arī 1.panta "9" punkta "c" apakšpunktā izteiktais direktīvas Nr. 2018/2001 19. panta 7. punkta "a" apakšpunkta "ii" punkts). Nepieciešamības gadījumā, ja konkrētas minētās direktīvas normas ir attiecināmas uz citu jomu (proti, neattiecas uz enerģētikas jomu), lūdzam to anotācijas 5. sadaļā norādīt, tostarp arī skaidrojot, kādos normatīvajos aktos būs nepieciešams izdarīt grozījumus, lai direktīvas prasības pārņemtu pilnībā, kādā termiņā grozījumi iesniedzami Ministru kabinetā un kura ir atbildīgā institūcija par grozījumu sagatavošanu. Norādām, ka informācija par izziņas 17. punktā ietvertajā iebildumā minēto direktīvas normu pārņemšanu nav atrodama arī 2024. gada 13. jūnija likuma "Grozījumi Enerģētikas likumā" anotācijā, līdz ar to nav saprotams, kā attiecīgās normas tiks pārņemtas. Vienlaikus norādām, ka minētās direktīvas pārņemšanas termiņš, proti, 2025. gada 21. maijs, ir salīdzinoši īss, jo īpaši, ja ņem vērā, ka attiecīgās prasības ir jāpārņem savlaicīgi, tostarp arī ar likuma regulējumu, turklāt vairākas minētās direktīvas prasības bija jāpārņem līdz 2024. gada 1. jūlijam (sk. direktīvas Nr. 2023/2413 5. panta 1. punkta otro daļu).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām aicinām pārformulēt likumprojekta 6. pantā ietverto Enerģētikas likuma 58.11 panta 11. daļu, izvairoties no atkārtotas nolieguma formas lietojuma ("(..) shēmas (..) nevar atjaunot (..) izņemot, ja (..) ražošana neatbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem"), tā vietā norādot, kādos gadījumos jaunas atbalsta shēmas var tikt izstrādātas vai esošās atbalsta shēmas var atjaunot elektroenerģijas ražošanai no meža biomasas iekārtās, kurās ražo tikai elektroenerģiju, kā arī norādot, kādiem nosacījumiem jāatbilst elektroenerģijas ražošanai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un likumprojektā lietot vienveidīgu izteiksmi attiecībā uz to, kam tiek piemērota atlaide, proti, vai ar izcelsmes apliecinājuma izsniegšanas maksu saprotama apliecinājuma izdošanas un citas ar izcelsmes apliecinājumu reģistra darbībām saistīto izmaksas.
Piedāvātā redakcija
"(4) Vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators ar izcelsmes apliecinājuma izdošanu un citām ar izcelsmes apliecinājumu reģistra darbībām saistīto izmaksu kompensēšanai var pieprasīt maksu. Iekārtām, kuru jauda ir mazāka par 50 kilovatiem (kW) un atjaunīgās enerģijas kopienām minētajai maksai piemēro atlaidi 50 procentu apmērā. Vienotais dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators izstrādā un publicē savā tīmekļvietnē maksas aprēķināšanas kārtību.";
