Atzinums

Projekta ID
21-TA-62
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
16.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta II nodaļu, it īpaši likumprojekta 4. panta sestās daļas 4. punktu un 6. pantu.
Attiecībā uz likumprojekta 4. panta sestās daļas 4. punktu vēršam uzmanību, ka Satiksmes ministrijas rīcībā nav modelēšanas rīku, lai patstāvīgi veiktu SEG emisiju samazināšanas un CO2 piesaistes sektorālo mērķu sasniegšanas pasākumu analīzi un to efektivitātes izvērtējumu mērķu sasniegšanas procesā. Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk - KEM) horizontāli vērtē un uzrauga mērķu sasniegšanu, izmantojot to rīku pieejamību (modelēšanas un analītikas), lai modelētu un nodrošinātu tādu pasākumu kopumu, kas ļauj sasniegt mērķus un notikt ciešā sadarbībā ar nozaru ministrijām. Šo faktu Satiksmes ministrija ir uzsvērusi jau agrāk, un, jo īpaši, veicot darbu pie pasākumu priekšlikumiem Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.-2030.gadam (NEKP2030) pārskata sagatavošanai. 
Tā kā KEM horizontāli pārrauga klimata jautājumus, kas skar likumprojekta 4. panta piektajā daļā uzskaitītos sektorus, kā arī ir atbildīga par NEKP2030 pārskata izstrādi un pārskatā iekļauto pasākumu izvērtējumu, lūdzam noteikt KEM kā uzraugošo ministriju attiecībā uz SEG emisiju samazināšanas un klimata mērķu izpildi, ļaujot tai sadarboties ar katra sektora atbildīgo ministriju, veicot pasākumu analīzi un efektivitātes izvērtējumu.
Papildus norādām, ka minētajā sadarbībā nepieciešams iekļaut analītiskā atbalsta sniegšanu par sektoriem atbildīgajām ministrijām, lai nodrošinātu SEG emisiju samazināšanas un klimata mērķu izpildi un izvairītos no situācijas, kurā sektorālo mērķu neizpilde tiek konstatēta, tikai izstrādājot likumproejkta 6.panta trešajā daļā minēto informatīvo ziņojumu.

Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt likumprojekta II nodaļu, nosakot:
1) KEM kā uzraugošo ministriju attiecībā uz SEG emisiju samazināšanas un klimata mērķu izpildi;
2) KEM sadarbību ar sektorālajām ministrijām, veicot likumprojekta 4. panta sestās daļas 4. punktā ietverto pasākumu efektivitātes izvērtējumu;
3) KEM sadarbību ar sektorālajām ministrijām, sniedzot atbalstu ar modelēšanas un analītikas rīkiem, speciālistiem un ekspertīzi, lai izvairītos no siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas un oglekļa dioksīda piesaistes sektorālo mērķu neizpildes.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 3.pielikuma I daļā kā definētie SEG emisijas avoti nav atsevišķi izdalīts transporta sektors. Minētajā pielikumā norādīta degvielas sadedzināšana mobilajos avotos — ceļu, ūdens, gaisa, dzelzceļa, kā arī bezceļa transportlīdzekļos, kas ir iekļauta kā viens no uzskaitījumiem zem Enerģētikas sektora.
Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi precizēt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumu Nr. 817 "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums" 4.1.apakšpunktu viena no KEM funkcijām ir izstrādāt klimata politiku, savukārt saskaņā ar minēto noteikumu 4.3. apakšpunktu, KEM funkcija ir organizēt un koordinēt politikas īstenošanu klimata politikas jomā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam likumprojekta 4. panta piektajā daļā norādīt Klimata un enerģētikas ministriju kā atbildīgo ministriju par politikas izstrādi un īstenošanu siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas un oglekļa dioksīda piesaistes jomā, savukārt pārējās ministrijas norādīt kā sadarbības ministrijas, tostarp likumprojekta 4. panta piektās daļas 2. punktā Satiksmes ministriju norādīt kā vienu no sadarbības ministrijām transporta sektorā, nevis kā koordinējošo.
Tas, ka Klimata un enerģētikas ministrija būs atbildīga par visu likumprojekta 4. panta piektajā daļā minētās politikas izstrādi un īstenošanu, radīs vienādu izpratni un mērķu sasniegšanu visā valstī, nevis sadrumstalotu izpratni pa atsevišķām nozarēm.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā likumprojektā un tā pielikumos iekļauto nosacījumu transporta sektoram sasaisti ar prasībām degvielai, degvielas piegādātājiem, kas ir enerģētikas sektors, lūdzam papildināt ministriju uzskaitījumu arī ar Ekonomikas ministriju. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam likumprojektā ietvertos terminus salāgot ar likumprojektā "Transporta enerģijas likums" (23-TA-1451) (turpmāk - TEL) ietvertajiem terminiem. Piemēram, TEL 1. panta 12. punktā ietverts termins "brīvprātīgā shēma", savukārt likumprojekta 45.pantā tiek ietverts termins "brīvprātīgā sistēma".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekta 4. panta pirmā daļa nosaka Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas mērķi 2030. gadā kopumā par 17 %, salīdzinot ar 2005. gadu, tostarp attiecībā uz transportu, lūdzam TEL 8. pantu "Siltumnīcefekta gāzu emisiju intensitātes samazināšanas pienākums" ietvert likumprojektā, tādējādi samazinot normatīvo aktu sadrumstalotību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt likumprojekta 17. panta pirmo daļu pirms vārda "Savienības" ar vārdu "Eiropas".
Piedāvātā redakcija
(1) Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēma ir piemērojama šā likuma 2. pielikuma II daļā minētām darbībām un siltumnīcefekta gāzēm.