Atzinums

Projekta ID
22-TA-2944
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā 9. klases izglītojamie un izglītojamie vidējās izglītības pakāpē (turpmāk kopā – izglītojamais) atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 100. punkts noteic, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Norādām, ka Vispārējās izglītības likuma 4. panta 9. punkts paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā izglītojamie (nevis 9. klases izglītojamie un izglītojamie vidējās izglītības pakāpē) atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem, tādējādi projekta 1. punkts neatbilst Vispārējās izglītības likuma 4. panta 9. punktā noteiktajam pilnvarojumam.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1. punktu, vienlaikus atbilstoši precizējot projekta anotācijas 3.1. sadaļā norādīto. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2.1. izglītojamā vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu, kas izglītības iestādē iesniegts ne vēlāk kā līdz attiecīgā mācību gada 1.martam, un psihiatra, neirologa, hematoonkologa vai ārstu konsilija (turpmāk – speciālists) atzinumu, kas sagatavots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību (turpmāk – atzinums), ar ieteikumu atbrīvot izglītojamo no valsts pārbaudījumiem attiecīgajā mācību gadā, pamatojoties uz indikācijām veselības stāvokļa dēļ, nenorādot diagnozi un slimības anamnēzi;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumi Nr. 265 "Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr. 265) neparedz projekta 2.1. apakšpunktā minētā atzinuma lietvedības kārtību. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 2.1. apakšpunkta redakciju, nepieciešamības gadījumā svītrojot atsauci uz normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
2.1. izglītojamā vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu, kas izglītības iestādē iesniegts ne vēlāk kā līdz attiecīgā mācību gada 1.martam, un psihiatra, neirologa, hematoonkologa vai ārstu konsilija (turpmāk – speciālists) atzinumu, kas sagatavots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību (turpmāk – atzinums), ar ieteikumu atbrīvot izglītojamo no valsts pārbaudījumiem attiecīgajā mācību gadā, pamatojoties uz indikācijām veselības stāvokļa dēļ, nenorādot diagnozi un slimības anamnēzi;
Iebildums
Ievērojot, ka projekta tekstā vārds "speciālists" tiek lietots gan projekta 2.1. apakšpunktā norādītajā izpratnē, gan plašāk (piemēram, skat. projekta 3. punktu), lūdzam vērtēt iespēju precizēt projektu, psihiatra, neirologa, hematoonkologa vai ārstu konsilija apzīmēšanai izvēlēties citu atbilstošu saīsinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
2.2. izglītojamā vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu un ārstējošā ārsta izziņu ar informāciju par izglītojamā atrašanos stacionārā ārstniecības iestādē vai atzinumu ar ieteikumu atbrīvot izglītojamo no valsts pārbaudījumiem attiecīgajā mācību gadā, pamatojoties uz indikācijām veselības stāvokļa dēļ, nenorādot diagnozi un slimības anamnēzi – gadījumā, ja izglītojamais valsts pārbaudījumu norises laikā akūtas saslimšanas, infekcijas vai traumas radīto veselības traucējumu dēļ ārstējas stacionārā ārstniecības iestādē vai ārstējas ambulatori pēc stacionāra.
Iebildums
Ievērojot, ka projekta tekstā vārds "atzinums" tiek lietots gan projekta 2.2. apakšpunktā norādītajā izpratnē, gan plašāk (piemēram, skat. projekta 8. punktu), lūdzam vērtēt iespēju precizēt projektu, psihiatra, neirologa, hematoonkologa vai ārstu konsilija atzinuma, kas sagatavots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību, apzīmēšanai izvēlēties citu atbilstošu saīsinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
2.2. izglītojamā vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu un ārstējošā ārsta izziņu ar informāciju par izglītojamā atrašanos stacionārā ārstniecības iestādē vai atzinumu ar ieteikumu atbrīvot izglītojamo no valsts pārbaudījumiem attiecīgajā mācību gadā, pamatojoties uz indikācijām veselības stāvokļa dēļ, nenorādot diagnozi un slimības anamnēzi – gadījumā, ja izglītojamais valsts pārbaudījumu norises laikā akūtas saslimšanas, infekcijas vai traumas radīto veselības traucējumu dēļ ārstējas stacionārā ārstniecības iestādē vai ārstējas ambulatori pēc stacionāra.
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši projekta 2.1. apakšpunktam ar vārdu "atzinums" projekta tekstā saprot psihiatra, neirologa, hematoonkologa vai ārstu konsilija atzinumu, kas sagatavots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību. Tādējādi no projekta 2.2. apakšpunkta izriet, ka izglītojamo no valsts pārbaudījumiem atbrīvo ar izglītības iestādes vadītāja lēmumu, pamatojoties uz izglītojamā vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu un ārstējošā ārsta izziņu ar informāciju par izglītojamā atrašanos stacionārā ārstniecības iestādē vai psihiatra, neirologa, hematoonkologa vai ārstu konsilija atzinumu, kas sagatavots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību, ar ieteikumu atbrīvot izglītojamo no valsts pārbaudījumiem attiecīgajā mācību gadā, ja izglītojamais valsts pārbaudījumu norises laikā akūtas saslimšanas, infekcijas vai traumas radīto veselības traucējumu dēļ ārstējas stacionārā ārstniecības iestādē vai ārstējas ambulatori pēc stacionāra. Tieslietu ministrijas ieskatā akūtas saslimšanas, infekcijas vai traumas radīti veselības traucējumi, kuru dēļ izglītojamais ārstējas stacionārā ārstniecības iestādē vai ambulatori pēc stacionāra, varētu arī nebūt saistīti ar attiecīgo ārstniecības jomu (piemēram, kaulu lūzumu gadījumā).

Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt nepieciešamību precizēt projekta 2.2. apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
2.2. izglītojamā vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu un ārstējošā ārsta izziņu ar informāciju par izglītojamā atrašanos stacionārā ārstniecības iestādē vai atzinumu ar ieteikumu atbrīvot izglītojamo no valsts pārbaudījumiem attiecīgajā mācību gadā, pamatojoties uz indikācijām veselības stāvokļa dēļ, nenorādot diagnozi un slimības anamnēzi – gadījumā, ja izglītojamais valsts pārbaudījumu norises laikā akūtas saslimšanas, infekcijas vai traumas radīto veselības traucējumu dēļ ārstējas stacionārā ārstniecības iestādē vai ārstējas ambulatori pēc stacionāra.
Iebildums
Projekta 2.2. apakšpunkts paredz, ka šajā apakšpunktā minētajam izglītojamā vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumam pievieno ārstējošā ārsta izziņu ar informāciju par izglītojamā atrašanos stacionārā ārstniecības iestādē vai atzinumu ar ieteikumu atbrīvot izglītojamo no valsts pārbaudījumiem attiecīgajā mācību gadā, pamatojoties uz indikācijām veselības stāvokļa dēļ. Norādām, ka normatīvie akti medicīnisko dokumentu jomā neparedz šādas izziņas vai atzinuma izdošanu, tādējādi nav viennozīmīgi saprotams, kāda veida dokumenti projekta 2.2. apakšpunktā minētajam iesniegumam būtu pievienojami.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 2.2. apakšpunkta redakciju, nepieciešamības gadījumā papildinot to ar atsauci uz attiecīgajiem ārējiem normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
3. Speciālists atzinumu izsniedz pēc izglītojamā personīgas apskates un izmeklēšanas, kā arī ņemot vērā speciālista rīcībā esošo medicīnisko informāciju. Pirms atzinuma izsniegšanas speciālists, ja nepieciešams, nosūta izglītojamo uz papildu izmeklējumiem un konsultācijām pie citiem speciālistiem.
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši projekta 2.1. apakšpunktam ar vārdu "speciālists" projektā saprot psihiatru, neirologu, hematoonkologu vai ārstu konsiliju. Tādējādi no projekta 3. punkta redakcijas nav saprotams, kāpēc, piemēram, psihiatram varētu rasties nepieciešamība nosūtīt izglītojamo uz papildu izmeklējumiem un konsultācijām pie cita psihiatra. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 3. punktu, vienlaikus vērtējot iespēju psihiatra, neirologa, hematoonkologa vai ārstu konsilija apzīmēšanai projekta tekstā izvēlēties citu atbilstošu saīsinājumu, attiecīgi precizējot projekta 1. punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
5. 9. klases izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem no valsts pārbaudījumiem par pamatizglītības ieguvi atbrīvo ar izglītības iestādes vadītāja lēmumu, pamatojoties uz izglītības iestādes pedagoģiskās padomes ieteikumu.
 
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projekta 5. punkta redakcijas izriet, ka, lai atbrīvotu izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem no valsts pārbaudījumiem par pamatizglītības ieguvi, nav nepieciešams ne izglītojamā vai izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegums, ne arī ārstējošā ārsta (piemēram, psihiatra) atzinums, tādējādi nosakot, ka minētās personas no valsts pārbaudījumiem par pamatizglītības ieguvi atbrīvojamas, vienīgi pamatojoties uz izglītības iestādes pedagoģiskās padomes ieteikumu. Attiecīgi secināms, ka izglītības iestādes pedagoģiskā padome vērtē izglītojamā ar garīgās attīstības traucējumiem spēju piedalīties valsts pārbaudījumos par pamatizglītības ieguvi pēc savas iniciatīvas, turklāt bez informācijas par izglītojamā veselības stāvokli. Tieslietu ministrijas ieskatā šāda regulējuma noteikšana ir pretrunā virknei personas pamattiesību un nav pieļaujama.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 5. punktu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
5. 9. klases izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem no valsts pārbaudījumiem par pamatizglītības ieguvi atbrīvo ar izglītības iestādes vadītāja lēmumu, pamatojoties uz izglītības iestādes pedagoģiskās padomes ieteikumu.
 
Iebildums
Norādām, ka Vispārējās izglītības likuma 4. panta 9. punkts paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem. Tādējādi nav saprotama nepieciešamība projekta 5. punktā ietverto regulējumu attiecināt vienīgi uz 9. klases izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
6. Izglītojamo vidējās izglītības pakāpē, kurš atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā noteiktajā laikā piedalās starptautiskās sporta sacensībās vai sporta nometnē ārpus Latvijas teritorijas, no valsts pārbaudījumiem par vispārējās vidējās izglītības ieguvi atbrīvo ar izglītības un zinātnes ministra lēmumu, pamatojoties uz izglītojamā vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu, kas iesniegts Izglītības un zinātnes ministrijā ne vēlāk kā mēnesi pirms izglītojamā pirmā valsts pārbaudījuma norises dienas attiecīgajā mācību gadā atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā. Iesniegumam pievieno normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzītas sporta federācijas apliecinājumu, ka izglītojamais ir attiecīgās sporta federācijas pārstāvētā olimpiskā sporta veida valsts pieaugušo izlases komandas dalībnieks un valsts pārbaudes darbu norises laikā piedalās sporta federācijas apstiprinātā sporta sacensību kalendārā iekļautajās starptautiskajās sporta sacensībās vai sporta nometnē ārpus Latvijas teritorijas.
 
Iebildums
Informējam, ka atsauces uz citiem tāda paša vai augstāka juridiska spēka normatīvajiem aktiem noteikumu projektā raksta atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.7. nodaļā noteiktajam. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 6. punkta otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
7. Izglītojamo no valsts pārbaudījumiem atbrīvo ar izglītības un zinātnes ministra lēmumu, pamatojoties uz izglītojamā vai viņa likumiskā pārstāvja iesniegumu, kas iesniegts Izglītības un zinātnes ministrijā ne vēlāk kā mēnesi pirms izglītojamā pirmā valsts pārbaudījuma norises dienas attiecīgajā mācību gadā atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā un kam pievienoti šādi dokumenti:
Iebildums
Noteikumu Nr. 108 2.4. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projekta tekstu raksta, izklāstot to loģiskā secībā. Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt iespēju precizēt projektu, sākotnēji nosakot vispārējās prasības iesnieguma par izglītojamā atbrīvošanu no valsts pārbaudījumiem iesniegšanai un tad secīgi nosakot kārtību, kādā iesniedzams iesniegums par tādu izglītojamo atbrīvošanu no valsts pārbaudījumiem, kuriem ir garīgās attīstības traucējumi vai kuri valsts pārbaudījumu laikā piedalās starptautiskās sporta sacensībās vai sporta nometnē ārpus Latvijas teritorijas.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
7.1. izglītojamajam izsniegta derīga Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas identifikācijas kartes kopija;
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ne Personu apliecinošu dokumentu likums, ne citi normatīvie akti neparedz Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas identifikācijas kartes izsniegšanu, tādējādi nav saprotams, kāda dokumenta kopija atbilstoši projekta 7.1. apakšpunktam jāpievieno projekta 7. punktā minētajam iesniegumam par atbrīvojumu no valsts pārbaudījumiem.

Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 7.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
8. Izglītojamais, kurš šajos noteikumos noteiktajā kārtībā atbrīvots no valsts pārbaudījumiem veselības stāvokļa dēļ, nav tiesīgs kārtot valsts pārbaudījumus attiecīgajā mācību gadā. Ja izglītojamais valsts pārbaudījumu norises laikā izveseļojas (iesniedz speciālista izsniegtu atzinumu), pārējos valsts pārbaudījumus viņš var kārtot normatīvajos aktos par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā noteiktajā laikā.
 
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabinets ārējo normatīvo aktu var izdot tikai tādā gadījumā, ja likumdevējs likumā formulējis pilnvarojumu šāda akta izdošanai un noteicis pilnvarojuma robežas (skat. Satversmes tiesas 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 16. punktu). Turklāt Ministru kabineta noteikumu saturam jāatbilst likumdevēja noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. Jēdziens "kārtība" nozīmē norises īstenošanas veidu vai darbības organizāciju (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2012. gada 2. maija sprieduma lietā Nr. 2011-17-03 13.3. apakšpunktu). Atsevišķos gadījumos Ministru kabineta noteikumu saturu var veidot arī materiālās normas, taču tām jābūt pieņemtām, pamatojoties uz nepārprotamu likumdevēja pilnvarojumu (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2018. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2017-33-03 14. punktu). Norādām, ka Vispārējās izglītības likuma 4. panta 9. punkts paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.

Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt projekta 8. punkta atbilstību Vispārējās izglītības likuma 4. panta 9. punktā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam, papildinot projekta anotācijas 3.1. sadaļu ar attiecīgu izvērtējumu, vai svītrot projekta 8. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
8. Izglītojamais, kurš šajos noteikumos noteiktajā kārtībā atbrīvots no valsts pārbaudījumiem veselības stāvokļa dēļ, nav tiesīgs kārtot valsts pārbaudījumus attiecīgajā mācību gadā. Ja izglītojamais valsts pārbaudījumu norises laikā izveseļojas (iesniedz speciālista izsniegtu atzinumu), pārējos valsts pārbaudījumus viņš var kārtot normatīvajos aktos par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā noteiktajā laikā.
 
Iebildums
Norādām, ka atbilstoši projekta 2.1. apakšpunktam ar vārdu "atzinums" projekta tekstā saprot psihiatra, neirologa, hematoonkologa vai ārstu konsilija atzinumu, kas sagatavots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību. Tādējādi no projekta 8. punkta izriet, ka faktu, ka izglītojamais valsts pārbaudījumu norises laikā ir izveseļojies, var apliecināt vienīgi ar psihiatra, neirologa, hematoonkologa vai ārstu konsilija atzinumu, kas sagatavots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību.

Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt nepieciešamību precizēt projekta 8. punkta redakciju atbilstoši iecerētajam tiesiskajam regulējumam.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
8. Izglītojamais, kurš šajos noteikumos noteiktajā kārtībā atbrīvots no valsts pārbaudījumiem veselības stāvokļa dēļ, nav tiesīgs kārtot valsts pārbaudījumus attiecīgajā mācību gadā. Ja izglītojamais valsts pārbaudījumu norises laikā izveseļojas (iesniedz speciālista izsniegtu atzinumu), pārējos valsts pārbaudījumus viņš var kārtot normatīvajos aktos par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā noteiktajā laikā.
 
Iebildums
Aicinām vērtēt nepieciešamību papildināt projektu ar kārtību, kādā projekta 8. punktā minētais speciālista atzinums iesniedzams izglītības iestādei.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
9. Izglītības iestādes vadītājs atzinumu glabā saskaņā ar fizisko personu datu apstrādi regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Iebildums
Norādām, ka fizisko personu datu apstrādi regulējošie normatīvie akti ir piemērojami ne vien attiecībā uz projektā minēto atzinumu, bet arī uz citiem projektā minētajiem dokumentiem. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 9. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
10. Izglītojamais, kurš šajos noteikumos noteiktajā kārtībā atbrīvots no valsts pārbaudījumiem, ir tiesīgs saņemt apliecību par pamatizglītību vai atestātu par vispārējo vidējo izglītību, ja ir izpildītas pārējās Vispārējās izglītības likumā paredzētās prasības attiecīgā dokumenta saņemšanai.
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabinets ārējo normatīvo aktu var izdot tikai tādā gadījumā, ja likumdevējs likumā formulējis pilnvarojumu šāda akta izdošanai un noteicis pilnvarojuma robežas (skat. Satversmes tiesas 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 16. punktu). Turklāt Ministru kabineta noteikumu saturam jāatbilst likumdevēja noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. Jēdziens "kārtība" nozīmē norises īstenošanas veidu vai darbības organizāciju (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2012. gada 2. maija sprieduma lietā Nr. 2011-17-03 13.3. apakšpunktu). Atsevišķos gadījumos Ministru kabineta noteikumu saturu var veidot arī materiālās normas, taču tām jābūt pieņemtām, pamatojoties uz nepārprotamu likumdevēja pilnvarojumu (skat., piemēram, Satversmes tiesas 2018. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2017-33-03 14. punktu). Norādām, ka Vispārējās izglītības likuma 4. panta 9. punkts paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.

Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt projekta 10. punkta atbilstību Vispārējās izglītības likuma 4. panta 9. punktā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam, papildinot projekta anotācijas 3.1. sadaļu ar attiecīgu izvērtējumu, vai svītrot projekta 10. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta anotācijas 1.2. sadaļā norādīto projekta spēkā stāšanās termiņu, ievērojot Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 7. pantā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-